handdator

Visa fullständig version : Inte längre bröst och bringa som en frukostflinga!


Rimmon
2009-12-22, 17:32
Idag märkte jag att jag är lite för kaotisk i min träning och behöver mer struktur, så nu är det dags för journal här på kolo.

Om mig:
Jag är en före detta hardcore gamer som klockat in på nära 100 timmar spelande en av dom "värsta" veckorna men har sakta men säkert gått över till en mer fysiskt aktiv livsstil.
Min träningshistoria är ganska tragisk. I högstadiet vägde jag under 50 kilo fördelat på mina 170cm. Under min gymnasietid var jag enbart på ett fåtal lektioner av idrott och hälsa och har aldrig ägnat mig åt någon sport. För fem år sedan var jag så o-sportig att jag fick chansen att skämma ut mig på TV i programmet HCZ, som tur var så tittade ingen på det. Jag har nu ett helt stillasittande jobb och ingen hobby utöver gymmandet som gör att jag rör på mig regelbundet.
Jag började min gymkarriär för 2 år sedan på Nautilus, något som var väldigt bra för mig. Det fick mig att inse att jag avskydde maskiner och om jag någonsin skulle lyckas träna så var jag tvungen att läsa på och lära mig att träna med fria vikter. På Nautilus spenderade jag ungefär 7 månader utan några stora resultat. Sedan dess har jag till viss del tränat hemma med skivstång och hantlar, det rann ut i sanden någon gång i somras.
Men nu är jag igång, har tränat på Friskis & Svettis gym på Väderkvarnsgatan sedan mitten av November.

Stats:
Ålder: 22 år.
Vikt: 70kg
Längd: 174cm.

Mina mål:
Jag är fåfäng, jag är sjukt fåfäng, jag är onyttigt fåfäng. There, I said it. Och på något sätt har jag lyckats kombinera det med ett självförtroende som gått från icke existerande till ännu värre med åren. Jag har också ett stort behov av att ha något att vara lite lätt besatt vid, något där jag kan sätta upp delmål och se resultat.
Träningen är ett sätt för mig att få bättre självförtroende samtidigt som jag blir hälsosammare, mår bättre och stillar mitt behov av att se framsteg i något jag gör.

Mitt upplägg:
Jag tränar en klassisk tre-split. [Bröst, Axlar Tricep] - [Ben, Mage] - [Rygg, Bicep, Underarm]. Planen är 3-5 pass i veckan.
Äter så mycket jag får i mig och lite till, jag älskar att laga mat så kosten blir väldigt varierad.
Utöver mat så stoppar jag i mig Kreatin och EAA.

Jag har helkroppsbilder som är tagna i flera olika vinklar innan jag började träna, så jag utlovar en bra före och efter redovisning när jag känner att jag gjort framsteg nog.

Rimmon
2009-12-22, 17:40
2009 - 12 - 23
Ben + Mage

Knäböj
8x4 60kg

Raka marklyft
2x8 40kg

Vadpress i maskin (föredrar smith men båda var upptagna och såg inte ut att bli lediga på ett tag)
3x10 50kg

Benspark
2x10 50kg

Cable Crunches
4x10 60kg

När jag körde andra settet raka mark så vred jag nacken åt vänster för att titta i en spegel och försäkra mig över att mitt utförande iaf var nära på godkänt, detta fick jag ångra då det resulterade i rejäl smärta i vänster sida av halsen. Jag spänner mig troligen för mycket nacke och axlar under övningen. Smärtan förstörde min motivation lite men jag fullföljde passet så gott jag kunde, efter en ganska lång vila.

Det känns som att jag behöver lägga in fler övningar i det här passet men är osäker på vilka. Än så länge känns det som att jag får ut det jag vill av att böjja, och har utvecklats bra hitintills. Kom gärna med förslag om det är något ni anser att jag missar med mitt upplägg.

Rimmon
2009-12-23, 13:03
2009 - 12 - 23 (förra skulle självklart vara 22)
Rygg, Bicep, Underarm

Marklyft
1x8 40kg
3x8 50kg

Chins
2x8 BW

Latsdrag
1x10 30kg
2x10 45kg

Reverse Cable Flyes
1x9 20kg
2x9 30kg

Kabelrodd
1x10 25kg
2x10 30kg

Bicepscurl
2x10 23.5kg

Hantelcurl
1x8 11kg

Underarmscurl
2x10 16.5kg

Idag var första passet med nya skor. Jag har tidigare tränat i mina löparskor vilket varit långt ifrån opti. Införskaffade ett par Adidas sneakers som kändes väldigt bra. Marklyften kändes mer naturliga idag och jag tror att min teknik har förbättrats avsevärt dom senaste veckorna.

Efterlyses: Uppsalabo som antingen är duktig på Knäböj och Marklyft eller har en duglig filmkamera, jag skulle behöva kritik och pointers på mitt utförande.

Rimmon
2009-12-24, 08:16
Julafton

Ofrivillig men välbehövlig vilodag.
Snart bär det av till Knivsta för att fira med familjen, sen blir det en lugn hemmakväll. Återkommer med bröst, axlar, tricep pass imorgon.

God Jul.

Rimmon
2009-12-24, 20:27
Har väldigt tråkigt såhär på Julaftons kvällen. Sitter hemma och dricker kaffe och laddar inför den korta ledighet jag har att se fram emot, nämligen tills på måndag.

Så jag tänkte att jag slänger upp bilder som är tagna sjuttonde November, precis när jag började träna. Ingen pose och inget trixande med ljus, bara bleka taniga jag. Tänkte ta nästa omgång bilder fyra eller sex månader in i träningen.

http://i45.tinypic.com/50ic6s.jpg
http://i48.tinypic.com/2cxcjr7.jpg

frambogir
2009-12-24, 23:00
Jag älskade HCZ! :)
Kötta på nu karlslok!

Rimmon
2009-12-25, 12:27
2009-12-25
Bröst, Tricep, Axlar

Hantelpress
2x10 13.6kg
1x10 16.2kg

Cable Flyes
2x10 15kg

Pushdowns i kabel med stång
1x10 25kg
1x10 30kg
1x10 35kg

Tricep Extensions runt huvudet
2x10 18kg

Hantellyft åt sidan
2x10 9kg

Militärpress
3x10 18.6kg

Axelpress med hantlar
2x10 11kg

Var på gymmet när dom öppnade för att slippa den värsta panik-över-julmaten-rushen som var i full gång 30 minuter senare.
Överhuvudtaget ett dugligt pass, hade inte haft något emot att kunna köra bänkpress men jag är inte bekväm utan passare.
Tricep gick som vanligt bäst och axlar gick som vanligt skituselt. Jag ska nog börja variera och köra axlar på ryggpasset några gånger och se hur det funkar.
Kände mig inte på top idag så jag drog ner lite på antal set, men överhuvud taget kändes passet helt okej.

Julmat i all sin ära, men ikväll blir det fan en flottig pizza, dubbel calzone special med bearnaise inbakat i pizzan.

Jag älskade HCZ! :)
Kötta på nu karlslok!

Kul att någon tyckte om det iaf =)
Kötta ska göras i allra högsta grad.

robbanandersson
2009-12-25, 13:10
Lycka till :) ska se till att följa journalen.

Rimmon
2009-12-26, 02:28
Det här sög...
Magsjuk, lutar åt vinterkräksjukan, jag får en detox, tarmtömning och förlorar några kilo allt i ett härligt litet paket.
Första gången i vuxen ålder som jag inte ens hade tid att komma till toa/badkar/handfat för att uträtta mina uppkastar behov.
Håller tummarna för att det bara är något jag åt och att det går över snabbt som tusan. Jag är usel på att hantera sjukdom och deppar mest ihop och tycker synd om mig, mest för att ingen annan gör det.

Rimmon
2009-12-28, 16:34
2009-12-28
Ben

Knäböj, ass to the grass baby
1x10 40kg
1x10 50kg
2x10 60kg
2x4 70kg

Raka marklyft
1x10 40kg
2x10 50kg

Vadpress i Smith
1x12 20kg
1x12 30kg
3x12 50kg

Benspark
1x10 30kg
2x10 50kg

Tillbaka efter att ha spenderat nästan 2 dygn i horisontalläge. Kände mig inte helt på top men det gick otroligt bra att böja. Jag har strechat en hel del och kommer nu riktigt djupt. Dom raka/rumänska marklyften ser ganska katastrofala ut dock, jag har alltid haft otroligt korta hamstring så jag får ganska dålig ROM. Har börjat åtgärda det med streching men det tar lite tid. Tills vidare får jag nöjja mig med att det iaf känns väldigt bra i baksida lår/rumpa.
Magträningen fick utebli idag, jag har en väldigt obehaglig värk i magmusklerna efter att ha både hostat och spytt senaste dagarna.

Nu är det dags att varva ner med lite Ozzy.
8sNxch1zmy4

Eddie Vedder
2009-12-30, 15:00
Jag och frambogir såg Tore i Carolinabacken på Valborg och jag har även sett Keizo Matsumara här på stan i Uppsala.

Synd att HCZ inte fick samma genomslag, jag minns inte dig tyvärr. Var tränar du?

Rimmon
2009-12-30, 15:47
Jag och frambogir såg Tore i Carolinabacken på Valborg och jag har även sett Keizo Matsumara här på stan i Uppsala.

Synd att HCZ inte fick samma genomslag, jag minns inte dig tyvärr. Var tränar du?

Keizo är skön :D
Inte så konstigt att du inte minns mig, jag såg lite annorlunda ut back then. Lång svart undercut, smink, svarta rockar, kängor etc. Och ~10 kilo lättare så jag var lite smalare i ansiktet.

Tränar på F&S Väderkvarn, bor upp på en vädergata vid Gränby Centrum och jobbar vid stadsteatern så det ligger perfekt på vägen hem. Det stod mellan WC och F&S när jag köpte nytt kort nu i höst.

Rimmon
2009-12-30, 16:07
2009-12-30
Rygg, Biceps

Marklyft
1x10 40kg
3x8 60kg

Ryggresningar
10 kg viktplatta
2x10

Chins
2x8 BW

Latsdrag
2x10 40kg

Skivstångsrodd
2x10 20kg
1x10 25kg

Kabelrodd
Gick käpprätt åt helvete

Stångcurl
2x10 20kg

Hammercurl
2x8 10kg

Eddie Vedder
2009-12-30, 16:32
Keizo är skön :D
Inte så konstigt att du inte minns mig, jag såg lite annorlunda ut back then. Lång svart undercut, smink, svarta rockar, kängor etc. Och ~10 kilo lättare så jag var lite smalare i ansiktet.

Tränar på F&S Väderkvarn, bor upp på en vädergata vid Gränby Centrum och jobbar vid stadsteatern så det ligger perfekt på vägen hem. Det stod mellan WC och F&S när jag köpte nytt kort nu i höst.

Okej, där ser man.:)

Då tränar vi på F&S båda två fast jag kör på Ekeby. Dock har det ju hänt att jag kört på Väderkvarn också.

Kul med Stadsteatern! Jag har lovat mig själv att börja gå mer på teater men det blir inte av.:( Sur som fan på mig själv över det men förhoppningsvis får jag "tummen ur" snart.

Rimmon
2009-12-30, 16:37
Okej, där ser man.:)

Då tränar vi på F&S båda två fast jag kör på Ekeby. Dock har det ju hänt att jag kört på Väderkvarn också.

Kul med Stadsteatern! Jag har lovat mig själv att börja gå mer på teater men det blir inte av.:( Sur som fan på mig själv över det men förhoppningsvis får jag "tummen ur" snart.

Insåg inte att "vid" lätt kan tolkas som att jag jobbar på teatern :D my bad. Jobbar i samma byggnad vägg i vägg med teatern.
Jag håller dock på med ett projekt att bli mer "kulturell" jag också. Blev Caprice med Orphei Drängar för några veckor sedan, men sen åkte tummen in i röven igen.

Eddie Vedder
2009-12-30, 21:37
Blev Caprice med Orphei Drängar för några veckor sedan, men sen åkte tummen in i röven igen.

Där ser man!

vet du någon bra teater som snart går och har du själv planerat att se någon?

Rimmon
2009-12-30, 21:40
Nej tyvärr, scoutar för fullt efter någon teater eller något lite obskyrt musikframträdande men inget tilltalar mig just nu.

Rimmon
2010-01-01, 14:02
2010-01-01
Bröst, Tricep, Axlar

Bänkpress
1x20 20kg
3x10 40kg

Smal Bänkpress
2x8 20kg

Cable Flyes
2x10 15kg

Axelpress
2x8 11kg

Militärpress
2x8 21kg

Pushdowns
1x10 30kg
2x10 40kg

Tricep Extensions runt huvudet
2x8 21kg

Skitpass, skitpass, skitpass.
Kom till gymmet 1h innan dom öppnade, så gick upp på kontoret och jobbade ett tag.
Efter förra gången jag tränade axlar hade jag lite ont i framsidan av höger axel, det gjorde ont till och från i några dagar men inte i närheten ont nog för att jag skulle skippa axlar idag... trodde jag. Fick jätteont efter axelpressen och nu blir det till att lägga axelträningen på is och is på axeln ett tag. Axlarna var redan muskelgruppen som jag inte riktigt fått någon utveckling i och det här kommer inte direkt hjälpa.

Men det är bara att bita ihop, imorgon blir det benträning som är min absoluta favorit, och om några dagar börjar en bra vän hänga med på några pass då och då.

Rimmon
2010-01-04, 16:26
2010-01-04
Ben

Knäböj

1x20 20kg
2x8 40kg
3x5 70kg
2x8 60kg

Liggande vadpress
70kg högrep 4 set

Benpress
2x10 80kg

Benspark
2x8 50kg

I det stora hela ett jävla skitpass.
Jag började dagen med att vakna kallsvettig ur en mardröm som involverade två exflickvänner, en gungställning och en Darth Vader outfit med fyra armar, drömmen hade en lätt dominant sexuell underton. Uppvaknandet satte någon form av standard för hur dagen såväl som träningspasset skulle bli.
Böjarna kändes stumma och jag fick dålig kontakt med låren, sänkte vikten lite men det hjälpte inte mycket alls.
Allt var upptaget på gymmet så jag improviserade lite vad gällde vaderna och sen gav jag helt enkelt upp och gick hem. Får hoppas på att skaran av nyårslöftesgymmare tunnas ur snart.

Tänker vara nostalgisk och lyssna på synth, industri och wave hela kvällen.
xCDLLHibTtU