handdator

Visa fullständig version : Mixade måltider


b.carlsson
2009-12-22, 15:32
Har börjat laborera med att dricka mixade, både färska och tinade, grönsaker (broccoli, paprika, spenat, kål, morötter, ärter etc.).
Jag brukar blanda dessa med vatten, tonfisk och kikärter som bas.

Smaken och intagningen är helt ok och inga problem för mig. Blir riktigt mätt och står mig som en vanlig lunch tex.

Min bästa vän har varnat mig för att hålla på såhär, dvs. ta genvägar med vissa av dagens kostintag, men hon brukar å andra sidan basera sina tips på känslor.

2 frågor:

tappar man något av näringen/fibrerna genom att mixa ihop allt som jag gör.

Risk för ätstörningar genom att svepa mat på detta oortodoxa vis?

Till saken hör att jag gjort detsamma med icas fiberberikad frukostgröt i 5 år, dvs, mikrat och sen svept i 2-3 omgångar.
Vad är definitionen av en ätstörning?

Jag trivs med detta och behandlar givetvis inte en vällagad måltid på samma sätt. Tar inte med mig mixern på familjemiddagen :)

Eddie Vedder
2009-12-22, 15:42
tappar man något av näringen/fibrerna genom att mixa ihop allt som jag gör.

Ja

Risk för ätstörningar genom att svepa mat på detta oortodoxa vis?

Ätstörningar är något som drabbar en individ genom samspel mellan MASSOR av faktorer. En mixad kost jämfört med en fast kommer i sig aldrig göra att du "trillar dit". Men om du som individ är i riskzonen för att utveckla ätstörningar kan ingen här svara på.


Vad är definitionen av en ätstörning?


Du hittar allt du kan tänkas undra om ätstörningar här:

http://www.atstorning.se/

Prankie
2009-12-22, 15:55
Får jag fråga varför du mixa allting? Ingenting sarkastisk eller illat menat, bara nyfiken.

Zakath
2009-12-22, 16:00
Får jag fråga varför du mixa allting? Ingenting sarkastisk eller illat menat, bara nyfiken.

Lätt att få i sig skulle jag gissa på :)

Det är ju en en variant på en "gröndrink", inget konstigt i det tycker jag.

b.carlsson
2009-12-22, 16:29
Eddie-> Stort tack! Näring eller fibrer? Båda?
Tack för länken, ska läsa på!

Prankie-> Lugnt, mitt ego har jag plockat bort från internet för länge sen (Nu härjar det bara på jobbet) =)
Jag gillar inte att laga mat eller att diska så mycket. Grundidén kommer nog ifrån kroppsbyggarshakes, smoothies osv.

Det härstammar nog i förlängningen av mitt intresse för effektivisering, "life hacking", och bland andra tim ferris ( http://www.fourhourworkweek.com/blog/ ) inspirerade metoder för att effektivisera tråkiga sysslor.

Prankie
2009-12-22, 17:11
Låter inte så dumt att slippa diska. :D

Kan inte uttala mig om näringmässiga om förluster men jag tycker det blir en stor skillnad att dricka eller äta en måltid. Kanske beror det på fibrer som gör mat mer mättande, men jag känner mig inte mätt av en måltid där jag inte fick tugga även om kcal är likvärdig. Tuggande stimulera även utsöndring av saliv med enzymer, om det har nån betydelse i slutända får någon mer beläst uttala sig om.

EIGuapo
2009-12-22, 18:21
Vad räknas som att mixa?

Eddie Vedder
2009-12-22, 18:23
Vad räknas som att mixa?

Förväntar du dig en officiell vetenskaplig siffra på partikelstorlek, tid samt mixerns modell och varvtal?

EIGuapo
2009-12-22, 18:28
Förväntar du dig en officiell vetenskaplig siffra på partikelstorlek, tid samt mixerns modell och varvtal?

hehe njaa...menade mer om det handlade om att köra ner i en mixer eller blanda på något annat sätt..

Eddie Vedder
2009-12-22, 18:32
hehe njaa...menade mer om det handlade om att köra ner i en mixer eller blanda på något annat sätt..

Om man blandar på ett annat sätt mixar man ju inte.

EIGuapo
2009-12-22, 18:34
Om man blandar på ett annat sätt mixar man ju inte.

Nej inte om man ska vara ordagrann.

b.carlsson
2009-12-22, 18:38
Mixa i det här fallet = göra drickbart, inte trögflytande. Variation i hur sträv/fibrig respektive mjuk/slät förekommer beroende på hur länge jag kör mixern,