handdator

Visa fullständig version : Bakre axlar


Gosti123
2009-12-22, 15:01
Kan någon tipsa om en bra övning som tar på bakre axlar? Som inte involverar rygg eller traps.

Mvh

chaffisen
2009-12-22, 15:14
http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_2.jpg

Gosti123
2009-12-22, 15:33
Fast en sådan maskin har inte jag.

Trapper Buzz
2009-12-22, 15:35
Är ju vanlig kabel. :) Två likadana mot varann.

Gosti123
2009-12-22, 15:35
Tar vanlig hantelpress för axlar för både framsida/baksida?

Gosti123
2009-12-22, 15:37
Hittade en annan tråd på body.

Jag kör rygg på ena passet och axlar dagen efter, eller tvärtom.

Dom tyckte att man skulle köra bakre axlar på ryggdagen eftersom man ändå tränar dom då med t.ex. rodd. Sen skulle man köra framsida axlar och mellan på axeldagen.

mulliy
2009-12-22, 16:25
Hittade en annan tråd på body.

Jag kör rygg på ena passet och axlar dagen efter, eller tvärtom.

Dom tyckte att man skulle köra bakre axlar på ryggdagen eftersom man ändå tränar dom då med t.ex. rodd. Sen skulle man köra framsida axlar och mellan på axeldagen.

Det är helt vettigt. Men det var väl inte det du fråga om i tråden?

om du inte har tillgång till cablecross, så kan du ju köra liggande på en bänk med hantlar, bakvända flyes.

vicarious
2009-12-22, 16:25
Hittade en annan tråd på body.

Jag kör rygg på ena passet och axlar dagen efter, eller tvärtom.

Dom tyckte att man skulle köra bakre axlar på ryggdagen eftersom man ändå tränar dom då med t.ex. rodd. Sen skulle man köra framsida axlar och mellan på axeldagen.

Så gör typ alla.

Gosti123
2009-12-22, 17:08
Bakvända flyes, hmm.., tränas ryggen då samtidigt tro?

Sniggel
2009-12-22, 17:28
Går det verkligen att utföra en övning så att baksida axlar aktiveras, utan att ryggen på något sätt aktiveras?
Jag är tveksam över att man lyckas åstadkomma något sådant.

Bakvända flyes, hmm.., tränas ryggen då samtidigt tro?

I det exemplet tror jag det är svårt att inte få med bl a rhombioidues, trapezius och lats, inte för att det är något fel med det.

Supermicke
2009-12-22, 17:32
jag tror face-pulls är bra, det gör jag för baksida axlar

Fiskentuggarplast
2009-12-22, 18:10
Vad säger ni om sådana flyes på maskin, som är till för bröst - fast man vänder sig om och kör så att man börjar med armarna framåt och drar ut mot sidorna? Hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara :P

-Englund
2009-12-22, 18:30
Eller så fördelar du så att du har ett pass med dragövningar istället..

Anders The Peak
2009-12-22, 19:38
Går det verkligen att utföra en övning så att baksida axlar aktiveras, utan att ryggen på något sätt aktiveras?
Jag är tveksam över att man lyckas åstadkomma något sådant.



I det exemplet tror jag det är svårt att inte få med bl a rhombioidues, trapezius och lats, inte för att det är något fel med det.

För att koppla ur lite av synergisterna kan man vinkla kroppen en aning så att det blir lite mer av en simrörelse.(Tänk bröstsim med benen lite djupare än normalt)

Sniggel
2009-12-22, 21:20
För att koppla ur lite av synergisterna kan man vinkla kroppen en aning så att det blir lite mer av en simrörelse.(Tänk bröstsim med benen lite djupare än normalt)

Förstår hur du menar.

Försökte mig själv på att efterapa rörelsen men kom fram till att det var svårt att hitta en maskin eller hantlar+position för att kunna belasta baksida axlar tungt.
Om jag tog en uppåtlutande bänk (30-40 grader) och la mig med magen emot och försökte fösa bak/upp hantlarna så blev det väldigt låg belastning i början som blev högre mot slutet. Ganska dålig ROM med andra ord. Blev unefär som triceps kickback, fast för axlar.

I en omvänd pec dec maskin tyckte jag också det var svårt att få hög belastning på mestadels baksida axlar.
Resonerade så att jag får lägga in mer dragövningar om jag vill ge baksida axlar mer kärlek.

En övning jag tror skulle kunna funka riktigt bra (som också involverar lats väldigt mycket) är "kraftigt nedåtlutande bakåtdrag med hantlar".
Att lägga sig på en bänk med huvudet mot kudden där man brukar ha ändan. Bänken måste vara upphöjd från golvet så att man kan hänga ner med ett par hantlar. Sen drar man dessa mot sig tills armarna är parallela med kroppen.
Men den övningen låter väldigt otymplig och är dessutom vädligt lik latsdrag och chins med supinerat grepp :D

Martin Löwgren
2009-12-23, 09:04
Går det verkligen att utföra en övning så att baksida axlar aktiveras, utan att ryggen på något sätt aktiveras?
Jag är tveksam över att man lyckas åstadkomma något sådant.



I det exemplet tror jag det är svårt att inte få med bl a rhombioidues, trapezius och lats, inte för att det är något fel med det.

Nja men om du eftersträvar en horisontalabduktion ska axlarna vara hyffsat isolerad. Sedan finns det även en övning jag vet vissa påstår ska isolera bakre delta och det är en rörelse där man börjar med två hantlar efter sidan av kroppen och sedan för dem bakåt 15-20 grader men det känns som att även andra muskler kommer hjälpa till där.

stemag
2009-12-23, 15:09
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html

Den här kör jag med, fungerar bra för mej.

davvvan
2009-12-24, 00:36
Köra bakvänt i pec-decmaskin tycker jag tar bra på bakre.