handdator

Visa fullständig version : Smärta av "riktiga" Knäböj


Prankie
2009-12-22, 14:52
Jag har nyligen övergått från knäböj i smith till fri stång. Det jag har märkt är utan vaddningar gör det betydlig mer ont på traps. Nästan outhärdig när vikten börja överstiga 80kg. Är det nånting som bli bättre när man vänjer sig vid smärtan eller har jag bara stången på fel ställe?

Baan
2009-12-22, 14:54
Du kan testa få den längre ned på rygg. Många som använder amatörkudden verkar gilla att ha stången nästan på bakhuvudet. Får du ned den blir vikten bättre fördelad. Även då tar det givetvis några pass innan man är van. Var väldigt länge sen själv jag hade problem med sådant och minns inte hur många - det får någon annan fylla i.

Kauppi
2009-12-22, 14:55
jag får också ont som bara den.. så använder alltid vaddning.
använd vaddningen då, väl inget märkvärdigt med de :)

Honken
2009-12-22, 15:00
Du vänjer dig oavsett om du har låg fattning eller hög fattning.

Håller du uppe vikten rätt? Har märkt att många håller rätt bredt och låter trapsen och axlarna slappa vilket gör rätt ont i nacken.

Baan
2009-12-22, 15:02
Du vänjer dig oavsett om du har låg fattning eller hög fattning.

Håller du uppe vikten rätt? Har märkt att många håller rätt bredt och låter trapsen och axlarna slappa vilket gör rätt ont i nacken.

Brett och axlar bakåt/nedåt-dragna är rätt om du har stången ganska långt ned (något annat går ju inte i princip).

Prankie
2009-12-22, 15:13
Jag håller ganska brett tycker jag, lillfingrar är precis vid markeringar. Just nu vilar stången mesta dels på traps, ska prova ha lite längre ner på de hårdare partier mellan traps och axlar och se ifall det funka bättre.

Honken
2009-12-22, 15:13
Brett och axlar bakåt/nedåt-dragna är rätt om du har stången ganska långt ned (något annat går ju inte i princip).

http://i45.tinypic.com/4rx5hv.jpg

Klart det gör. Du får en betydligt starkare/tightare "hylla" med ett kortare grepp.

http://i46.tinypic.com/309tx7r.jpg

Vänstra bilden så hålls stången fast, högra så ligger stången på hyllan och mindre tryck från nävarna krävs för att hålla på den plats.

Prankie
2009-12-22, 15:16
Då håller jag stången addeles för högt upp. Kanske inte tillräcklig vig för att kunna hålla stången så pass långt ner.

Honken
2009-12-22, 15:17
Det är inget fel med hög fattning, lite av en smaksak samt vad man vill ha ut ifrån sina knäböj.

ceejay
2009-12-22, 15:18
nöt på så vänjer du dig :)

Baan
2009-12-22, 15:35
Klart det gör. Du får en betydligt starkare/tightare "hylla" med ett kortare grepp.



Vänstra bilden så hålls stången fast, högra så ligger stången på hyllan och mindre tryck från nävarna krävs för att hålla på den plats.

Ja, man drar ihop skulderbladen mer på smalare. Axlarna är fortfarande nere och bak, vilket är en ihopdragning av skulderbladen. Jag uppfattade det som att du menade att man skulle dra upp trapzen eller något men det var nog en missuppattning. Jag ser det dock inte som att man nödvändigtvis går in för att spänna något, det kommer naturligt av att man drar ihop skulderbladen. Själv kör jag en mellanvariant som är mer lik den smala men folk verkar kunna lyfta tungt med båda.

Gabriel174
2009-12-22, 16:14
Jag använder vaddningen, får försöka att köra utan.

Prankie
2009-12-27, 18:25
Körde igen idag, la stången lite längre ner. Märkte att när det gör ont så spänner jag traps onödig mycket, vilket gör det hela bli ännu värre. Slappna jag av däremot så ligger stången på större yta och gör mindre ont. På det sättet kunde jag lägga mycket mer den här gången utan att det gör mer ont. :thumbup:

Fick även beröm för utförande så det var nice. :D

GLC
2009-12-27, 21:41
Nice att det löste sig. Jag tycker det gör mycket mindre ont om man håller ihop armarna mer, som Honken skrev om.

Dock har jag en liten armbågsskada som gör att det gör lite ont att hålla för tätt i böj.