handdator

Visa fullständig version : OL vs SL böj


malleman
2009-12-22, 14:22
Rätta mig om jag har fel:

Vid SL-böjen står man bredare med fötterna, mera utåtriktade, stången längre ner på ryggen. Vid själva rörelseutförandet fäller man ryggen mer än vid en OL-böj. Man böjer inte lika mycket i knäna som inte heller skjuts framför tårna. Detta rörelseutförande aktiverar rumpa, hamstrings och adduktorer mera. Samt belastar ryggen mera.

Vid OL-böj står man smalare (axelbrett typ) fötterna är inte lika utåtvridna. Stången är högre upp på ryggen. Vid själva rörelseutförandet så är ryggen mera upprätt. Man böjer mycket i knäna, som åker ut framför fötterna. Man kommer längre ner med rumpan mot vaderna (om man kör fulldjup). Övningen tar mindre än SL-böj på rumpa, hamstrings och aduktorer, belastar inte ryggen lika mycket och man aktiverar quadriceps mycket mera. Dock så kan jag tänka mig att belastningen på knälederna är större. Här krävs mer rörlighet i framförallt fotlederna, därför är sådana här böjarskor med klack att föredra vid dessa böjar.

I vilken böj är man starkast?

Är aktiveringen i de enskilda muskelgrupperna annorlunda beroende på vilken böj man utför? T.ex aktiveras quadriceps nederdel mera vid OL-böj. Med andra ord finns det en viss selektiv aktivering/tillväxt i enskilda muskler

Ps. Sry om det blir lite av tjatande, vet att liknande trådar tats upp det senaste, vill bara skapa lite koncensus i ämnet.

Tack!

Baan
2009-12-22, 15:00
Det finns människor som presterar rejäla vikter med båda teknikerna. Eftersom styrkelyftare har som mål att bli maximalt bra i knäböj och tyngdlyftare kanske mer använder den för att bli bra i ryck/stöt skulle det i alla fall vara logiskt om SL-böj är mer effektivt. Sen tror jag det skiljer sig ganska mycket även bland duktiga SL-lyftare exakt hur brett man står, hur mycket man fäller o.s.v.

Vet inte riktigt vad du menar med nederdel, om du menar halva muskeln så nej, det går aldrig. Om du menar att träna någon av dom ingående musklerna mer specifikt borde det kunna påverkas av vilken övning du kör, till en mild grad i alla fall. Sen tycker jag inte man ska fokusera så mycket på vinklar utan mer hitta en bra teknik i just knäböj som möjliggör att man hanterar bra vikter. Det är det som ger massa.

130kg finsk sisu
2009-12-22, 16:59
Skulle säga som så att man som SLare måste böja rätt brett för att utnyttja utrustningen bäst. Samt att man är aningen starkare så även raw.
Dock så är nog random motionär oftast starkare eller iaf lika stark i OL-böj eftersom få av dem har ett bra böjröv.

emi23j
2009-12-22, 18:03
I vilken böj är man starkast?


Går nog inte att generalisera.

Själv är jag nog sämst på att böja OL-style eftersom jag inte får fram knäna framför tårna. Hur jag än gör kommer alltså böjen vara "SL-inspirerad" på grund av detta.

Vid OL-böj står man smalare (axelbrett typ) fötterna är inte lika utåtvridna

Stämmer verkligen detta? Nog tycker jag OL-lyftarna vinklar ganska kraftigt också.

Sen tycker jag inte man ska fokusera så mycket på vinklar utan mer hitta en bra teknik i just knäböj som möjliggör att man hanterar bra vikte

+1

ceejay
2009-12-22, 18:06
starkare i mer SL-aktish böj. Böjröv har man ;)

malleman
2009-12-22, 20:56
Vet inte riktigt vad du menar med nederdel, om du menar halva muskeln så nej, det går aldrig. Om du menar att träna någon av dom ingående musklerna mer specifikt borde det kunna påverkas av vilken övning du kör, till en mild grad i alla fall. Sen tycker jag inte man ska fokusera så mycket på vinklar utan mer hitta en bra teknik i just knäböj som möjliggör att man hanterar bra vikter. Det är det som ger massa.

Gillar inte riktigt formen på låren, känns som jag har mest massa högre upp på låren, vill fokusera på muskulaturen närmast knäna nu. Funderat på om lite korrigeringar i knäböj och även köra hacklift skulle kunna åtgärda "problemet", därav frågeställningarna.

Ska köra lite mer OL-stil i fortsättningen o hoppas på att det ger bättre resultat.

Tack för alla svar!