handdator

Visa fullständig version : deffa eller banta?


agneos
2009-12-22, 14:16
hej jag är ny här och behöver hjälp.

för tre år sen så var jag 15 år och började träna då var jag 165cm lång och 85kg så började jag styrketräning och kondition så jag hållde på ett år tills jag blev 74 kg och började jag tappa inresse och sluta träna, så nu efter tre år jag har blivit 95 kg och min längd är 170cm,

Nu vill jag gå ner och problemet är jag vet inte hur mycket fett har jag i kroppen. jag vet inte hur många kilo måste jag tappa eftersom jag har fått muskler och fett så jag vet inte hur många kilo muskler och hur många kilo fett har jag.

haf har tänkt deffa och har läst lite om det men vetinte om jag är på rätt spår eller inte, eller kanske borde jag banta?

så det jag behöver är lite tips&råd vad ska jag göra och hur ska jag gå till väg.

Onigiri
2009-12-22, 14:22
Hade jag varit du, hade jag satsat på att försöka droppa 10 kilo som steg 1 under ett X antal månader, gärna bestämd tid för hålla det mer strikt. Sedan träna på och äta sunt därefter istället för att försöka pilla med några kilon hit och dit när du är nere på 85. Det är bara så grymt påfrestande, då talar jag av egen erfarenhet bara, att försöka trycka ner sig i vikt mer än nödvändigt. Men om du inte vill satsa på att bli riktigt stark i gymmet så kan du kanske gå ner ytterligare om du känner för det.

Blir det för jobbigt efter 3-4 månaders dietande så ta en paus, ligg på energibalans eller ett minimalt underskott tills du känner dig redo för att gå ner ännu mera om nu målet är att väga lite.

Hur tränar och äter du i dagens läge? Hur ser helgerna ut (tänker på festande och/eller ätande)?

mikaelj
2009-12-22, 14:30
Deff: få fram tydligare definition av de muskler du har.
Banta: gå ner i vikt så fort som möjligt, fokusera enbart på vågen, sturta i att musklerna ryker.

Det viktigaste när du går ned i vikt är att styrketräna. Inte för att det förbrukar energi, utan för att det sänder signaler att bibehålla de musklerna du har. Om du förlorar mestadels muskler kommer du se lika fluffig ut som tidigare, och det är det sista man vill när man går ned i vikt.

King Grub
2009-12-22, 14:36
Deffa och banta är samma sak, bara att man är mer uttryckligen angelägen om att behålla muskelmassan om man "deffar", men resultaten man egentligen eftersträvar är samma sak och vägen dit likadan.

agneos
2009-12-22, 14:54
svar på onigiri: jag äter vanligt tänker inte på det jag äter men jag försöker inte äta så mycket ris. potatis och börd, iskolan brukar jag andvända tallriksmodellen men byter plats på kolhydrater och protiner. det jag gör nu är att försöka hålla mig vid 95 kg eller gå ner så jag tränar 3-4 gånger per vecka och det blir styrke plus kondition.




det här med definition, så man säger att man ska begränsa kalorier intag.

jag har räknat min kalri intag per dag med hjälp av http://www.kaloritabell.com/ sidan resultatet blev 2101.31kcal så jag tänkte minska det till 1500kcal är det okej elle ska jag minska mer?

Onigiri
2009-12-22, 15:36
svar på onigiri: jag äter vanligt tänker inte på det jag äter men jag försöker inte äta så mycket ris. potatis och börd, iskolan brukar jag andvända tallriksmodellen men byter plats på kolhydrater och protiner. det jag gör nu är att försöka hålla mig vid 95 kg eller gå ner så jag tränar 3-4 gånger per vecka och det blir styrke plus kondition.




det här med definition, så man säger att man ska begränsa kalorier intag.

jag har räknat min kalri intag per dag med hjälp av http://www.kaloritabell.com/ sidan resultatet blev 2101.31kcal så jag tänkte minska det till 1500kcal är det okej elle ska jag minska mer?Vill du minska på pastan/ris/bröd? Eller gör du det motvilligt för att mikaelj har tutat i dig att det innebär livsfara att äta kolhydrat? :whipped:

1500 kcal per dygn låter som en god start. Kör på det ett tag.

Fatcan
2009-12-22, 17:41
svar på onigiri: jag äter vanligt tänker inte på det jag äter men jag försöker inte äta så mycket ris. potatis och börd, iskolan brukar jag andvända tallriksmodellen men byter plats på kolhydrater och protiner. det jag gör nu är att försöka hålla mig vid 95 kg eller gå ner så jag tränar 3-4 gånger per vecka och det blir styrke plus kondition.

Potatis är ju jättebra dietmat.

agneos
2009-12-23, 20:21
nu har jag bestämt mig att begränsa kcalori intag till 1500 cal, och höja protin intag men hur ska jag veta hur mycket protiner inhåller ägg eller frukt hur mycket de inhåller protiner, kolhydrater och fett? finns det sånt tabell eller?

mikaelj
2009-12-23, 20:26
http://www.fineli.fi -> svenska -> sök

agneos
2009-12-25, 00:34
grabbar jag har försökt och räkna och mäta den matt jag äter men det är svårt och behöver tid så jag tänkte ta den korta väggen och börja med Naturdiet Drinkmix eftersom man vet hur mycket varje påse inehåller så man vet hur mycket kcalori man stoppar i sig varje dag och slipper mätta vägga den matten man äter.

så jag tänkte fråga finns det nyttigare än naturdiet Drinkmix?
det blir 520 kcal per dag.





jag tänkte ta två påse per dag eftersom vrje påse inhåller

shadowfire
2009-12-25, 00:45
vägga den matten du äter?
jisses, du måste lida av en extrem dyslexi grappen. :/

nyttigare än pulverpåsar är väl ändå o äta basföda.. och SÅ svårt är det inte att kolla vad du får i dig.

agneos
2009-12-25, 01:18
vägga den matten du äter?
jisses, du måste lida av en extrem dyslexi grappen. :/

nyttigare än pulverpåsar är väl ändå o äta basföda.. och SÅ svårt är det inte att kolla vad du får i dig.

kanske du har inte läst de förra inlägg det jag vill göra nu är att begränsa min kalori intagg så jag kan tappa de 20kg extra som jag bär på mig och när jag har en kalori tabell som står hur mycket kalori vrje livsmedel ingåller per 100gram och tex. om jag ska äta en äpple så måste jag veta hur min gram är det så jag vet hur mycket kalorier den innehåller.

nickluz
2009-12-25, 14:48
Problemet enligt med mig dessa måltidsersättare är väl att dom inte innehåller särskillt mycket som mättar vilket i sin tur leder till att man iallafall äter massa andra saker och då är man tillbaka på ruta 1 igen.
Att väga maten behöver inte vara så svårt som man kan tro. Det man kan göra är att ta en dag eller några timmar att väga några saker som man äter ofta i sin naturliga strl. som du nämner tex ett äpple, dom är ju ofta ungefär lika stora. Väga, kolla livsmedelsverkets hemsida och vips så ser du hur mkt ett äppla innehåller. Dock så tror inte jag att äpplen är den stora boven hos många utan det är allt man petar i sig mellan dom" vanliga måltiderna" som gör detta.
Det jag gjorde när jag skulle tappa kilon var att jag gjorde matlådor som jag visste hur mkt dom innehöll. Om jag gjorde tex köttfärsås så vägde jag all mat som jag stoppade i denna och sen räknae jag ut vad hela grytan innehöll och delade det på antal matlådor som det blev. Då har har du X antal måtlådor som innehåller X antal kalororier, sen är det bara att fylla ut med broccoli tex för att få mer mättnad, det innhåller ju knappt några kalorirer alls.
Det där med måltidersättning kanske funkar ett tag eller om man är riktigt envis men det finns, enligt mig bättre sätt.
Sen är det ju så att dom första veckorna är lite kämpiga att ändra sin levnadssätt är ju inte lätt men det går och efter några veckor börjar man se resultat både i spegeln och på vågen och tränar man dessutom under tiden så kommer det nog gå av bara farten när du väl kommit igång.
Har tappat 14 kilo nu sen augusti och det forsätter neråt, har dock gått ifrån att väga maten nu då jag vet ungefär vad saker och ting innehåller och vad man inte bör äta för att inte få i sig dom där extra onödiga kalorierna som man inte vill ha.

Några tips från mig.

Fortsätt gärna att läs och få tips från folk på detta forum för det finns väldigt mycket nyttig info att tillgå här och läs igenom defffguiden om det inte redan gjort det för där finns det otroligt mycket nyttig info angående vad man ska äta och vad man inte ska äta.

God jul och gott nytt år.

// Nicklas

agneos
2009-12-25, 16:26
"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning. Mer protein skadar inte, och kan ge bättre mättnadskänslor. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal"

det står 2 gram protien per kilo korpsvikt och ett gram fett per kroppsvikt kilo så jag vägger 95 kilo då jag behöver 190gram protiener och 95gram fett så så om jag stoppar i mig 190gram protiener och 95 gram fett så jag kommer att stoppa i mig 1662,5 och jag vill stoppa i mig 1000kcal så hur ska jag göra?

Eddie Vedder
2009-12-25, 16:35
så hur ska jag göra?

Du låser dig inte vid allmänna råd såklart.

Du får ju helt enkelt sänka fettet och vill du ligga så extremt lågt som 1000 kcal måste du även sänka proteinintaget litegrann.

Nu är ju inte 190 x 4 mer än 1000 men det är omöjligt att till 100% utesluta kolhydrater och du behöver dessutom en viss mängd fett för att fungera och att ligga sinnessjukt lågt på fett tror jag inte är bättre än att hamna lite under 2g protein/kg kroppsvikt.

Har du bsetämt dig för ett så minimalt kaoriintag finns det ju inget att göra mer än att ligga för lågt på både fettet och proteinerna tyvärr. Det är ju helt enkelt för lite.

agneos
2009-12-25, 17:35
Du låser dig inte vid allmänna råd såklart.

Du får ju helt enkelt sänka fettet och vill du ligga så extremt lågt som 1000 kcal måste du även sänka proteinintaget litegrann.

Nu är ju inte 190 x 4 mer än 1000 men det är omöjligt att till 100% utesluta kolhydrater och du behöver dessutom en viss mängd fett för att fungera och att ligga sinnessjukt lågt på fett tror jag inte är bättre än att hamna lite under 2g protein/kg kroppsvikt.

Har du bsetämt dig för ett så minimalt kaoriintag finns det ju inget att göra mer än att ligga för lågt på både fettet och proteinerna tyvärr. Det är ju helt enkelt för lite.

men jag har planerat att gå ner 25 kg på 5 månader jag vet det svårt men jag måste kämpa och som jag har räknat så måste jag gå ner 1.25kg per vecka och eftersom jag ligger på 2500cal per dag, en dag framför data så jag måste dram ner 1500 cal så jag kan gå ner 1,25 kg per vecka eller har jag fel

mikaelj
2009-12-25, 18:13
Du får tänka om. 1,25 kg per vecka kan du hålla några veckor, men du kommer inte att klara det i längden utan att bli av med muskler, eller för den delen bli knäpp.

Och nej, du kan inte avvara dina muskler. Att behålla dem är din högsta prioritet.

Tolkia
2009-12-25, 18:35
Lägg inte ribban så högt att du bäddar för ett misslyckande. Vad är bättre - att gå ner tio kilo varaktigt, eller att gå ned femton och upp sju?

agneos
2009-12-25, 19:18
men eftersom jag väger 95kg och är 170cm lång hur mycket är bra och gå ner till sommaren som är 5 månder kvar? ska jag gå ner 0,75kg per vecka eller 0,5 eller jag tänkte körpa hård de första måmaderna sen ta det lungt kommer det funka?

Sniggel
2009-12-26, 10:18
Du kanske kan gå ner ett kg i veckan inledningsvis (första veckorna, det är lättare i början). Sen sikta på 750gram i veckan fram till sommaren.

Lovisa
2009-12-26, 11:31
Jag skulle prioritera proteinerna. De är nödvändiga för att kroppen skall kunna bygga upp sig (eller stoppa nedbrytning av muskler vid deff). Dessutom är proteiner gott och mättande på samma gång. Fett är bra i små mängder, men du klarar dig troligen på betydligt mindre än 95 g. Testa hälften till att börja med, typ 50 g fett per dag.

Å andra sidan tycker jag att 1000 kcal per dag låter i minsta laget. Du kommer att tappa i vikt ganska snabbt, och det finns två risker med det. För det första riskerar du att förlora i muskelmassa, för det andra innebär en snabb viktnedgång alltid större risk för "återfall". När du slutar med din diet, är det lätt hänt att du går upp lika kvickt igen.

Satsa på att tappa i vikt långsamt och att anpassa din kost så att du kan hålla en lite striktare matrutiner även efter din deff. Det är varken kul eller hälsosamt att "jojo-banta" dvs gå ned och upp i vikt omväxlande!

Skaffa en enkel hushållsvåg om du vill väga maten. Men som regel brukar det inte behövas. På många livsmedelsförpackningar står vikten angiven. Du kan använda det både för att "väga" just det livsmedlet, eller för att jämföra med något annat (t ex ett äpple).

mikaelj
2009-12-26, 11:48
Fett är bra i små mängder, men du klarar dig troligen på betydligt mindre än 95 g. Testa hälften till att börja med, typ 50 g fett per dag.

Varför?

Lovisa
2009-12-26, 12:13
Varför?

För att det enklaste sättet att få ned det totala energiintaget är att minska på fettet.

Och min personliga erfarenhet är att fett är lite "överreklamerat" just nu. Fett är nödvändigt för upptag av vissa vitaminer etcetera, och även för bibehållande av hormonbalansen. Men allt är en fråga om mängd. 50 g fett ger drygt 400 kcal, och det är mycket totalt sett, i en deff-diet.

Man kan väl iofs testa att träna bort 400 kcal per dag istället, men det kräver rätt mycket tid och jobb. Löpning drar mycket energi, men är inte optimalt under deff. Att styrketräna bort 400 kcal tar tid och risken är att det sliter för mycket på kroppen = skador istället för muskler.

Sniggel
2009-12-26, 14:12
Ja om man kan skära ner på fettet så lågt och må bra och samtidigt prestera så kan det väl vara en smart idé. Men ofta tror jag att det finns mycket fler kalorier att spara in på i kolhydratsdelen. Givetvis kan man oftast skära ner på både fett och kolhydrater men man bör akta sig för att gå för lågt på fett, då det är livsnödvändigt, medans kolhydrater inte är det. Och ska man gå ner så snabbt det bara går så kan man i princip nolla kolhydraterna av den anledningen.

mikaelj
2009-12-26, 17:14
För att det enklaste sättet att få ned det totala energiintaget är att minska på fettet.

Ja, om du låtsas som att alla energikällor skulle samma mättnadskänsla...

agneos
2009-12-26, 20:32
1500 calori per dag är bättre? jag tänkte som du sa satsta hård första månaden sen ta det lungt så kanske jag tappar runt 10kg första månaden och sen jag kommer upp två kg sen ta bort de långtsammt men min problem är nu att hur ska jag dela protin/kolhydrater/fett på 1500calori jag menar hur många calori ska vara fett/kolhydrater/fett?

agneos
2009-12-27, 20:00
ingen vill kommentera???

Ciss
2009-12-29, 13:57
Som tidigare sagt i tråden, ät mycket proteiner! Det mättar bäst, vilket kommer göra att dieten går lättare. ca 2-3 g proteiner per kg kroppsvikt. Dra ner på kolhydraterna, ät nyttigt fett såsom fisk, frön, bönor osv.
Och så verkar du ha så bråttom! Man ska skynda långsamt när det gåller viktnedgång! Bra att du är peppad och redo, men du kommer få bättre mer långlivade resultat om du tar det lugnt, typ 0.5-1kg i veckan.