handdator

Visa fullständig version : Knäböj och marklyft - hälar eller inte? (val av skor)


mjeuuu
2009-12-22, 00:39
Jag är trött på att böja o bara strumpor. Visst känner jag mig hardcore men jag behöver fan ett par ordentliga skor.

Jag har kollat in Adidas Ironwork III och tycker att de verkar intressanta. Jag var även in och testade ett par inne på Budo-Fitness (dock nån storlek för små). De kändes skönare än jag hade förväntat mig, för jag var lite skeptisk mot klacken.

Så då undrar jag, borde jag undvika klack för knäböj/marklyft? Jag hade trott att något plattare skulle vara att föredra, men jag blev som sagt positivt överraskad av Adidas Ironwork III.

http://www.globalsport.se/admin/products/bigs/646.jpg

mini
2009-12-22, 00:45
Bra i böjen, men fortsätt marka i strumplästen.

Anton Fräs
2009-12-22, 04:29
Som mini säger, till knäböj är det dunder men i övrigt ska du nog fortsätta att köra i strumplästen alternativt köpa ett par platta bekväma skor att använda.

Arnoldski
2009-12-22, 08:05
Vad är fördelarna med dessa "böjskor" som jag läser om ibland?
Jag har alltid kört böj i ett par vanliga jympadojjor. Är det när man börjar köra tungt som det är värt det eller är dessa dojjor bra för att skona knän etc redan vid låga vikter?

Rahf
2009-12-22, 08:23
Ironwork III är sköna krejjer.

Pjotor
2009-12-22, 08:39
Jag köpte ett par skejtarskor för böj och mark. Helplatt sula och väldigt stadiga. Självklart inte lika bra som riktiga lyftardito, men en stor förbättring jämfört med jogging- eller promenadskor.

Scratch89
2009-12-22, 09:04
Vad är fördelarna med dessa "böjskor" som jag läser om ibland?
Jag har alltid kört böj i ett par vanliga jympadojjor. Är det när man börjar köra tungt som det är värt det eller är dessa dojjor bra för att skona knän etc redan vid låga vikter?

Vanliga gympadojorr alldeles för fluffiga för att ge ett ordentligt stöd för foten. Plattare och hårdare skor, som t.ex de Adidas som visas i första inlägget, är väldigt stumma och ger en otrolig stabilitet när man har en tung stång på nacken. Helt klart värt ett inköp om man vill böja mycket och tungt.

(Med det sagt förstår jag inte varför jag själv fortfarande böjer i gympadojor. :D)

Scratch89
2009-12-22, 09:05
Jag köpte ett par skejtarskor för böj och mark. Helplatt sula och väldigt stadiga. Självklart inte lika bra som riktiga lyftardito, men en stor förbättring jämfört med jogging- eller promenadskor.

Vanliga Converse funkar också, faktiskt. Om du inte vill punga ut 500 kr (eller vad de kostar nu för tiden) så finns det billigare kopior på t.ex Intersport för en hundring.

Ungrim
2009-12-22, 09:26
Vanliga gympadojorr alldeles för fluffiga för att ge ett ordentligt stöd för foten. Plattare och hårdare skor, som t.ex de Adidas som visas i första inlägget, är väldigt stumma och ger en otrolig stabilitet när man har en tung stång på nacken. Helt klart värt ett inköp om man vill böja mycket och tungt.

(Med det sagt förstår jag inte varför jag själv fortfarande böjer i gympadojor. :D)

Får inte riktigt ihop det där, så länge man har fäste i golvet med sina sockar eller barfota för den delen så har man ju ett hårt stummt underlag, och foten sitter ju där den sitter på kroppen så mer stabilt än så kan det ju inte bli??

Scratch89
2009-12-22, 09:28
Får inte riktigt ihop det där, så länge man har fäste i golvet med sina sockar eller barfota för den delen så har man ju ett hårt stummt underlag, och foten sitter ju där den sitter på kroppen så mer stabilt än så kan det ju inte bli??

Jag jämför med gympadojor nu. Barfota är stabilt det också, men jag skulle inte våga böja barfota med risk för att strumpan skulle glida. En stum, platt sko är dessutom platt och stum under hela foten, meda en fot har de trampdynor som den har. Har den dessutom en liten klack så är det lite lättare att komma ner i bra djup.

Ungrim
2009-12-22, 09:31
Jag jämför med gympadojor nu. Barfota är stabilt det också, men jag skulle inte våga böja barfota med risk för att strumpan skulle glida. En stum, platt sko är dessutom platt och stum under hela foten, meda en fot har de trampdynor som den har. Har den dessutom en liten klack så är det lite lättare att komma ner i bra djup.

Har man inte rätt underlag så är ju en sko att föredra helt klart, Trist å halka iväg på tåpiran med x antal kilo på ryggen

Rahf
2009-12-22, 09:38
Såvitt jag vet så blir det ett helsikes tryck över hålfoten också, ifall man böjer utan skor.

jebu
2009-12-22, 09:39
Vanliga Converse funkar också, faktiskt. Om du inte vill punga ut 500 kr (eller vad de kostar nu för tiden) så finns det billigare kopior på t.ex Intersport för en hundring.

Klämde på dessa sist jag var in på Stadium, otroligt stabila skor med platt, bred och hård sula. Vill man inte ha klack så tror jag de kan vara ett bra val.

http://www.stadium.se/mode/herrskor/sneakers/083797/warp-brad-mid

Johan_P
2009-12-22, 11:53
Barfota är stabilt det också, men jag skulle inte våga böja barfota med risk för att strumpan skulle glida.

Förstår inte alls hur man skulle glida? Böjer man på is då eller? :D

Har aldrig någonsin varit halt när jag markat eller böjt med bara strumpor. Underlaget där jag tränar har både varit hård och tunn plastmatta och nu en mjukare form av plastgolv som är lite tjockare.

Sheogorath
2009-12-22, 12:02
Jag tycker "vinsten" beror mycket på böjstil. Om jag ska böja med SL-teknik med mina tynglyftarskor (motsv. de på bilden) går det åt helvete. Jag blir fruktansvärt svag. Om jag däremot står smalt och har hög stångplacering ger skorna otroligt mycket avseende djupet mm. För tillfället böjer jag faktiskt både SL och OL i samma pass och har helt enkelt med ombyte. För SL-böj kör jag med Converse och för OL-böj kör jag mina Dowin.

malleman
2009-12-22, 14:08
Jag tycker "vinsten" beror mycket på böjstil. Om jag ska böja med SL-teknik med mina tynglyftarskor (motsv. de på bilden) går det åt helvete. Jag blir fruktansvärt svag. Om jag däremot står smalt och har hög stångplacering ger skorna otroligt mycket avseende djupet mm. För tillfället böjer jag faktiskt både SL och OL i samma pass och har helt enkelt med ombyte. För SL-böj kör jag med Converse och för OL-böj kör jag mina Dowin.

Rätta mig om jag har fel:

Vid SL-böjen står man bredare med fötterna, mera utåtriktade, stången längre ner på ryggen. Vid själva rörelseutförandet fäller man ryggen mer än vid en OL-böj. Man böjer inte lika mycket i knäna som inte heller skjuts framför tårna. Detta rörelseutförande aktiverar rumpa, hamstrings och adduktorer mera. Samt belastar ryggen mera.

Vid OL-böj står man smalare (axelbrett typ) fötterna är inte lika utåtvridna. Stången är högre upp på ryggen. Vid själva rörelseutförandet så är ryggen mera upprätt. Man böjer mycket i knäna, som åker ut framför fötterna. Man kommer längre ner med rumpan mot vaderna (om man kör fulldjup). Övningen tar mindre än SL-böj på rumpa, hamstrings och aduktorer, belastar inte ryggen lika mycket och man aktiverar quadriceps mycket mera. Dock så kan jag tänka mig att belastningen på knälederna är större. Här krävs mer rörlighet i framförallt fotlederna, därför är sådana här böjarskor med klack att föredra vid dessa böjar.

I vilken böj är man starkast?

Turbo Rico
2009-12-22, 14:12
Nu har inte jag läst hela tråden men jag böjer och markar i Adidas IronWorks III, funkar skitbra. Däremot så satte jag i en klack i skorna för att få lite bättre vinklar i sittet, i framför allt ryck, men då sa ryggen ifrån. Fick ryggskott a la grande tack vare dom nya vinklarna som blev i draget. Tog bort klackarna och gick tillbaka till enbart skorna och nu funkar det hur bra som helst.
Nu kanske man ska lägga till att jag tränar OL och då tränar jag det som kallas stötmark och det ska efterlikna stötdraget och då måste man alltid ha skorna på sig så att man tränar i samma vinklar som blir i en stöt.

Sheogorath
2009-12-22, 15:13
Rätta mig om jag har fel:

Vid SL-böjen står man bredare med fötterna, mera utåtriktade, stången längre ner på ryggen. Vid själva rörelseutförandet fäller man ryggen mer än vid en OL-böj. Man böjer inte lika mycket i knäna som inte heller skjuts framför tårna. Detta rörelseutförande aktiverar rumpa, hamstrings och adduktorer mera. Samt belastar ryggen mera.

Vid OL-böj står man smalare (axelbrett typ) fötterna är inte lika utåtvridna. Stången är högre upp på ryggen. Vid själva rörelseutförandet så är ryggen mera upprätt. Man böjer mycket i knäna, som åker ut framför fötterna. Man kommer längre ner med rumpan mot vaderna (om man kör fulldjup). Övningen tar mindre än SL-böj på rumpa, hamstrings och aduktorer, belastar inte ryggen lika mycket och man aktiverar quadriceps mycket mera. Dock så kan jag tänka mig att belastningen på knälederna är större. Här krävs mer rörlighet i framförallt fotlederna, därför är sådana här böjarskor med klack att föredra vid dessa böjar.

I vilken böj är man starkast?

Jag tänker inte rätta dig, eftersom du har rätt i stort sett hela vägen igenom. Läs och lär, ungdomar! :) Sen huruvida quadriceps aktiveras mycket mer vid en OL-böj vet jag inte om man undersökt (men det borde man lätt kunna ta reda på). Men relativt sett måste det onekligen vara så. Sen kan man "SL-böja" med tårna framför knäna också. Det finns en väldig massa varianter, och vissa styrkelyftare böjer väldigt OL-likt.

I vilken böj man är starkast handlar om hur man är byggd och hur man tränat, men jag tror att de flesta har potential att förflytta fler kilon i en SL-böj; dels eftersom fler muskelgrupper kopplas in, men också för att man får en kortare rörelsebana. Sen så finns det onekligen OL-lyftare med passande kroppar som flyttar större vikter den vägen. Det finns helt fantastiska klipp man kan titta på där relativt små killar leker med hundratals kilon utan vare sig dräkter, knälindor eller bälte.

Yllegarn
2009-12-22, 19:26
Handboll/"skejt"-skor funkar utmärkt för både böj och mark då dom är relativt platta. Tänkt på att de flesta "skejt" skor ofta fodrade, det vill säga att dom kommer bli ganska ordentligt varma...

http://www.planet-sports.com/images/products/medium/m_adidas_handball_spezial_bluerunningwhite.jpg

Funkar till gym/innebandy/innefotboll etc.

capture
2009-12-22, 19:35
Jag kör med ett par converse som jag beställde från ebay. Kostade 250kr isch inkl frakt, dock tog det kanske 2-3v innan jag fick dem.

Matsa
2009-12-22, 19:50
Handboll/"skejt"-skor funkar utmärkt för både böj och mark då dom är relativt platta. Tänkt på att de flesta "skejt" skor ofta fodrade, det vill säga att dom kommer bli ganska ordentligt varma...

http://www.planet-sports.com/images/products/medium/m_adidas_handball_spezial_bluerunningwhite.jpg

Funkar till gym/innebandy/innefotboll etc.

Hur är de skorna när det gäller sidostöd? En av sakerna jag gillar med Converse är att de känns väldigt stabila när man trycker fötterna utåt.

Beställde för övrigt böjskor från Wahlander i fredags och är grymt ivrig att få prova dem. Hoppas de kommer i morgon så jag kan fira julafton med ett ordentligt böjpass! :)

mchemmer
2009-12-22, 21:53
Var på en föreläsning med Anders Lindsjö (deltog i OS i Barcelona 92 i tyngdlyftning). Anders fick frågan hur bra är skor med kil/klack vid utförande av knäböj?
Lika bra som skridskor i ishockey var svaret.

mjeuuu
2009-12-23, 00:23
Handboll/"skejt"-skor funkar utmärkt för både böj och mark då dom är relativt platta. Tänkt på att de flesta "skejt" skor ofta fodrade, det vill säga att dom kommer bli ganska ordentligt varma...

http://www.planet-sports.com/images/products/medium/m_adidas_handball_spezial_bluerunningwhite.jpg

Funkar till gym/innebandy/innefotboll etc.
Jag var in på Stadium och testade ett par såna där. De kändes helt okej, och priset lockade, men det får nog bli ett par Ironwork III ändå, det får bli en julklapp till mig själv. Jag kör i princip bara OL-böjar, så Ironwork borde passa mig bättre.

God jul för fan, bortskämda jävel.

PS: Uppdaterar väl med vad jag tycker när jag får skorna. :)

tntballe
2009-12-23, 00:28
Jag var in på Stadium och testade ett par såna där. De kändes helt okej, och priset lockade, men det får nog bli ett par Ironwork III ändå, det får bli en julklapp till mig själv. Jag kör i princip bara OL-böjar, så Ironwork borde passa mig bättre.

God jul för fan, bortskämda jävel.

PS: Uppdaterar väl med vad jag tycker när jag får skorna. :)

Ironwork III är riktigt sköna, har dock bara jämfört med DoWin och då kändes Ironwork stabilare.

Matsa
2009-12-24, 01:17
Beställde för övrigt böjskor från Wahlander i fredags och är grymt ivrig att få prova dem. Hoppas de kommer i morgon så jag kan fira julafton med ett ordentligt böjpass! :)

http://www.wahlanders.se/shop/catalog/images/kb-skor_puma.jpg

Yep, skorna kom idag! Jag blev så till mig att jag förlade julaftonspasset i kväll i stället. De kändes ruggigt stabila, jag tyckte mina gamla Converse var stadiga men de här tyckte jag var minst ett par snäpp vassare. Jag gillar att det är rätt höga skaft på dem, tycker det känns bättre vid SL böj.

Ganska låg klack, någon cm samt ett löst inlägg som ger någon halvcentimeter till om man behöver. Inte riktigt säker på om jag ska köra med eller utan extraklacken, ska testa lite olika bredd på böjen. Vill man ha högre häl är nog tyngdlyftarskor ett bättre val men för mig kändes detta lagom. (Kan t.ex komma ned i SL djup böj med tårna mot en vägg med skorna på, något jag inte kunnat innan.)

Hur som helst är jag mycket nöjd med dem, kommer nog sova med skorna på inatt. :D

svedberg1
2009-12-25, 01:36
Är löparskor dåliga vid knäböj/marklyft? I så fall tänkte jag köpa mig ett par tyngdlytarskor. Blir det en stor skillnad alltså?

Carolinew
2009-12-25, 08:17
http://www.wahlanders.se/shop/catalog/images/kb-skor_puma.jpg

Yep, skorna kom idag! Jag blev så till mig att jag förlade julaftonspasset i kväll i stället. De kändes ruggigt stabila, jag tyckte mina gamla Converse var stadiga men de här tyckte jag var minst ett par snäpp vassare. Jag gillar att det är rätt höga skaft på dem, tycker det känns bättre vid SL böj.

Ganska låg klack, någon cm samt ett löst inlägg som ger någon halvcentimeter till om man behöver. Inte riktigt säker på om jag ska köra med eller utan extraklacken, ska testa lite olika bredd på böjen. Vill man ha högre häl är nog tyngdlyftarskor ett bättre val men för mig kändes detta lagom. (Kan t.ex komma ned i SL djup böj med tårna mot en vägg med skorna på, något jag inte kunnat innan.)


Funderar på det där med att skaften är höga, blir det inte problem i bottenlägget då? Typ att det tar emot?

Måste själv införskaffa ett par snart...

kjell33
2009-12-25, 08:26
Är löparskor dåliga vid knäböj/marklyft? I så fall tänkte jag köpa mig ett par tyngdlytarskor. Blir det en stor skillnad alltså?

Löparskor är riktiga dåliga att böja med iom att de är så mjuka i sulan. Tumregeln säger böj i tyngdlyftingsskor och mark i strumplästen/sockeplast men du får naturligtvis prova dig fram.

Eddie Vedder
2009-12-25, 09:24
Är löparskor dåliga vid knäböj/marklyft? I så fall tänkte jag köpa mig ett par tyngdlytarskor. Blir det en stor skillnad alltså?

Svaret på fråga 1 är enligt mig ett rungande "JA!".

Fråga två har jag själv ingen erfarenhet av men med minimumnivåer av logiskt tänkande gissar jag att SL-skor lämpar sig ypperligt för SL-övningar.;)

Skulle själv gärna införskaffa ett par, kör med ett par gamla hederliga Adidas handboll spezial i dagsläget.

mini
2009-12-25, 09:42
Löparskor är riktiga dåliga att böja med iom att de är så mjuka i sulan. Tumregeln säger böj i tyngdlyftingsskor och mark i strumplästen/sockeplast men du får naturligtvis prova dig fram.

Mnja, tumregeln säger hårda stabila skor i böj. Vi är en inte helt obetydlig skara som böjer bättre i platta skor än OL-skor med klack. Nikes klassiska tennisskor eller Adidas Stan Smith tex.

Rahf
2009-12-25, 10:04
Mnja, tumregeln säger hårda stabila skor i böj. Vi är en inte helt obetydlig skara som böjer bättre i platta skor än OL-skor med klack. Nikes klassiska tennisskor eller Adidas Stan Smith tex.

Kanske beror på vilken böjstil man har också? Kan definitivt tänka mig att vissa SL-lyftare känner sig stabilare med en platt och stum sula, än en lutande dito.

mini
2009-12-25, 10:10
Kanske beror på vilken böjstil man har också? Kan definitivt tänka mig att vissa SL-lyftare känner sig stabilare med en platt och stum sula, än en lutande dito.

Absolut är det så. Det handlar också om var man gör av knäna när man böjer.

Matsa
2009-12-25, 13:53
Funderar på det där med att skaften är höga, blir det inte problem i bottenlägget då? Typ att det tar emot?

Måste själv införskaffa ett par snart...

Jag kan förstås bara tala för mig själv, men det tycker jag inte. Tvärtom så tycker jag att det känns bra. Det beror säkert på böjstilen, jag böjer halvbrett och vill inte att skenbenen ska sticka fram för mycket.

Det skulle väl vara vid frontböj det tog emot i så fall, men då kan man ju strunta i att snöra skorna ända upp, så gjorde jag med mina gamla basketkängor. Mina nya har jag inte hunnit köra frontböj med ännu.

nio
2009-12-29, 18:29
Såhär står det i Starting Strenght 2nd edition:
The practice of placing a block or a 2x4 under the heels is common. Most gyms keep one lying around somewhere. The purpose of this is to make the full squat position easier to reach, and an understanding of the reason this works is necessary to the understanding of why it should not be done. A block under the heels tilts the shins forward by lifting the ankle up a little and allowing the knee to move forward without stretching the ankle joint. This shin angle causes the attachment point of the hamstrings on the back of the tibia to move back closer to their origin on the pelvis, unstretching the muscle a little and thus decreasing the amount of stretch necessary to get to full depth.

If you are having flexibility problems severe enough to need a block under your heels to squat deep, you will not benefit by being prevented from stretching those muscles that are too tight. The squat, being a full range of motion exercise, provides an even better stretch than most stretches do. It is far better to approach full squat depth a little at a time each workout, with an exercise that will very quickly stretch you out, than to use an artificial aid that will prevent you from obtaining enough stretch to ever fix the problem.
Det står ju dock inget specifikt om skor men... Vad tycker ni?

Mark Rippetoe är min husgud i vanliga fall. Samtidigt har jag läst positiva kommentarer av honom om skor i nån intervju om jag minns rätt, och det verkar som att han ger råd om klackskor (;)) i sitt forum (http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?p=85384).

Jag behöver nämligen ändå ett par nya skor som endast ska användas till styrkelyftning, så jag funderar på att slå till på ett par IronWork III eller nåt när jag ändå köper.

nio
2009-12-29, 18:41
Jag kan tillägga att min träning är på hobbynivå och att jag även kan tänka mig att marklyfta i klackskor om det bara är en marginell skillnad i hur mycket jag tar och inte påverkar skaderisken.

bubbe
2009-12-29, 18:53
Jag kan tillägga att min träning är på hobbynivå och att jag även kan tänka mig att marklyfta i klackskor om det bara är en marginell skillnad i hur mycket jag tar och inte påverkar skaderisken.

Köp ett par tyngdlyftarskor, du kommer att glädjas i böjen samt alla övningar där du behöver bra balans (frivänd, pressar öh etc etc). Till marken så tar du helt enkelt av dig skorna och ställer vid sidan om. På det viset får du mest bang for the bucks!

Anton Fräs
2009-12-29, 18:57
Såhär står det i Starting Strenght 2nd edition:

Det står ju dock inget specifikt om skor men... Vad tycker ni?

Mark Rippetoe är min husgud i vanliga fall. Samtidigt har jag läst positiva kommentarer av honom om skor i nån intervju om jag minns rätt, och det verkar som att han ger råd om klackskor (;)) i sitt forum (http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?p=85384).

Jag behöver nämligen ändå ett par nya skor som endast ska användas till styrkelyftning, så jag funderar på att slå till på ett par IronWork III eller nåt när jag ändå köper.

Oj då kanske jag trots allt ska undvika att använda planka under hälarna. Inte gjort det pågrund av just skaderisk osv, men tänkte ändå börja med det då jag e desperat efter att klara ATG böj så snart som möjligt..

doommessiah
2009-12-29, 21:36
Jag böjer bäst i ett par adidas tennisdojjer och kommer inte ned i djupet med adidas ironworksIII...Jag tycker man får bäst lyftarsko för SL om man köper ett par adidas stan smith eller liknande på rea i valfri sportaffär:)