handdator

Visa fullständig version : Vinterlöpning: När är det för kallt?


andass
2009-12-21, 22:00
Stämmer det att man inte ska ge sig ut på löprunda när temperaturen når under -15 grader? I så fall varför? :confused:

emi23j
2009-12-21, 23:00
Vet inte vad temperatur gränsen är. Men risken för ansträngningsastma ökar om man tränar i kall grader. Det är väl också en anledning till att många skidåkare lider av just ansträningsastma.

justscrap
2009-12-22, 05:12
Vad är ansträngninsastma? Kan man få det på andra sätt än att träna hårt i kallt väder?

Anton Fräs
2009-12-22, 05:16
Det finns ju "andningsmasker" man kan köpa för träning i kallt väder, vet dock inte riktigt var den krisande gränsen går..

Ungrim
2009-12-22, 08:03
Har sett :Virro typer springa när vi haft -30°, dock med så kallad andningsmask, hade varit kul å testa en för att se skillnaden.

JakeShaft
2009-12-22, 09:43
Fanns redan en tråd i ämnet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=32384, sökfunktionen är ett mirakel ibland.

Det beror delvis på luftfuktigheten, finns nog ingen absolut gräns. För egen del får jag dra ner på tempot nr det kommer ner till -15. Annars får jag "astmasymtom", kyla är en sak som kan få luftrören att dra ihop sig. Helt ofarligt men väldigt obehagligt. Tror att det devis är en vanesak. Men vissa skidtävlingar har ställts in vid minus 20, kan tänka mig att det är ett brariktmärke.

qwer
2009-12-22, 10:04
Sen så är ju skidtävlingar och skidåkare rätt extrema då de förmodligen kommer ta in mycket mera luft i sitt system när de kör absolut max i 30 min eller är ute och fisåker i 3 timmar än vad du gör på ditt löppass. Iofs är de förmodligen mer "härdade" för det också.

Sen så reagerar alla olika också, du får aldrig veta hur du reagerar om du inte testar. Så nästa tillfälle det blir kallt så är det bara att gå ut och köra, börja lite lugnt och stegra intensitet successivt genom passet för att sedan utvärdera efteråt.

Strife
2009-12-22, 10:24
Vet inte vad temperatur gränsen är. Men risken för ansträngningsastma ökar om man tränar i kall grader. Det är väl också en anledning till att många skidåkare lider av just ansträningsastma.


Menar du att man kan få bestående men av att träna i för låg temperatur? I så fall, vad är det som skadas?

JohnRick
2009-12-22, 13:54
När loskan frusit till is innan den träffat marken.

Crocker
2009-12-22, 15:13
Jag sprang i -27 idag utan min värmeväxlare, det var det värsta jag varit med om.

emi23j
2009-12-22, 16:16
Vad är ansträngninsastma? Kan man få det på andra sätt än att träna hårt i kallt väder?

Menar du att man kan få bestående men av att träna i för låg temperatur? I så fall, vad är det som skadas?

Ingen expert inom detta område. Men av det jag har hört är det många skidåkare som lider av ansträningsastma. Symptomen uppvisar sig, som jag förstått det, när man tränar.

Tror inte det behöver betyda att man får vanlig astma bara för att man utvecklar ansträningsastma. Det är väl heller inte så att denna ansträningsastma uppträder varenda gång du tränar utan kommer väl om du missköter dig.

Trapper Buzz
2009-12-22, 16:20
Gränserna ändras. Minus 25 för det mesta på min tid har blivit 20 och nu hör man ofta -15. Sibiriska bandylagen får rösta om spel under -50......

saab900
2009-12-22, 16:56
Jag tror gränsen är ytterst individuell och spannet ganska stort...
En del verkar lida väldigt bara av att gå i -15-20, medan andra inte känner av det alls.

Trapper Buzz
2009-12-22, 17:32
Tjugo är nog en rimlig gräns för det mesta. Totalt vindstilla och human fuktighetsnivå är tjugo oftast uthärdligt, kanske t om - 22, 23. Minsta vind eller fukt så kan -16 vara Döden.
Är du i Norrlands inland får du nog sätta gränsen värre, annars får man aldrig utföra nån vintersport alls.

emi23j
2009-12-22, 17:59
Tjugo är nog en rimlig gräns för det mesta. Totalt vindstilla och human fuktighetsnivå är tjugo oftast uthärdligt, kanske t om - 22, 23. Minsta vind eller fukt så kan -16 vara Döden.
Är du i Norrlands inland får du nog sätta gränsen värre, annars får man aldrig utföra nån vintersport alls.

Kommer ihåg att vi för hockeyn (här i Luleå, eller våran klubb kanske det bara var) hade -18 som gräns när man var liten. Detta var också en av anledningarna till att jag slutade hockey. Blev sjuk (halsfluss, ont i halsen, förkyld) alltför ofta av att träna i den kylan. Kommer än idag ihåg hur kallt det var att få is-vatten innanför tröjan när man i "vatten-pauserna" försökte få i sig en zip vatten (gummislangarna i flaskorna frös ALLTID). det värsta var nog ändå hur ont det gjorde att med blåfrusna fingrar försöka dra iväg slagskott.

Trapper Buzz
2009-12-22, 18:00
Fast, emi23j, där har jag en annan teori.. Hockeyn ska ju alltid bytas av.. Aldrig hört nån bandylirare klaga på kyla.. Vi kör ju i den sporten (är ungdomstränare) matcherna igenom.

machine gun
2009-12-22, 18:03
Värmeväxlarmask, t.ex. Airtrim brukar rekommenderas vid intensiv aktivitet när det är kallare än -15, men som sagt är det individuellt. Det blir för övrigt varmare rent generellt om man använder värmeväxlare, många menar på att man kan ha ca 25 % mindre kläder på sig jämfört med utan. Detta för att man inte kyls ned av inandningsluften som man gör i vanliga fall.

Blomdahl94
2009-12-23, 14:11
Kan man styrketräna när det är kalllt? Hur kallt i så fall? (tränar i en ladugård ^^)