handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med kosten


Kaparn
2002-06-06, 17:32
Skulle uppskatta lite hjälp angående kosten och hur man skall bedömma hur mycket kolhydrater som man sammanlagt behöver. Hur är det man räknar ut kroppsfettsnivån? Har läst om något slags system som finns men aldrig fått någon riktigt vetskap kring det.

/Kaparn

z_bumbi
2002-06-06, 18:27
Kroppsfett går inte att räkna fram, det går knappt att få fram vettiga värden genom att mäta heller. :)
Mät med kaliper, se till att du mäter på samma sätt varje gång du mäter, mät flera gånger varje gång du mäter så kan du få fram ett tal som du kan använda som en referens om du ökar/minskar i fett%.

Kaparn
2002-06-06, 20:10
Kan du förklara lite närmare hur hela mätsystemet fungerar och hur man går tillväga för att mäta? Har relativit god kunskap kring träning, men kosten har jag just börja fundera över.

Någon bra måltid någon kan tipsa om som man kan ta efter träningen?

/Kaparn

Dasse
2002-06-15, 22:51
En bra måltid efter träning består av så kallade snabba kolhydrater (som går snabbt ut i blodet och höjer insulinnivåerna mycket, kolla en tabell för glykemiskt index så kan du se vilka som är snabba respektive långsamma, snabba = 90 och uppåt) tillsammans med protein av så bra kvalitet som möjligt t.ex. fisk, fågel,mjölk eller ägg. Ex kan vara en tonfiskbaguette med ett glas mjölk. :)

The Dwag
2002-06-16, 02:00
Ursprungligen skickat av Dasse:
<STRONG>En bra måltid efter träning består av så kallade snabba kolhydrater (som går snabbt ut i blodet och höjer insulinnivåerna mycket, kolla en tabell för glykemiskt index så kan du se vilka som är snabba respektive långsamma, snabba = 90 och uppåt) tillsammans med protein av så bra kvalitet som möjligt t.ex. fisk, fågel,mjölk eller ägg. Ex kan vara en tonfiskbaguette med ett glas mjölk. :)</STRONG>


usch låter ju som du läst en bok för mycket av Fredrik .P
;) :D

Frazze
2002-06-16, 09:56
För egen del klämmer jag nog hellre en proteindrink efter träningen än packar upp en baugette ur träningsväskan :)

spinkoo
2002-06-16, 12:09
Värt att notera i sammanhanget är att en vätska tas upp snababre än en hel måltid... :rolleyes:

MVH/spinkoo

Dasse
2002-06-16, 16:00
Håller med er , försökte bara göra det hela enkelt, dessutom använder ju inte alla här i världen tillskott. Ibland kan det ju också vara trevligt med lite omväxling i alla fall om man skulle vilja trycka i sig något godare än en proteindrink. Tyvärr har jag inte ännu läst för många böcker av vår godeste Paulun. :D

[ 16 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Dasse ]

z_bumbi
2002-06-16, 19:05
Dasse: Räcker väl att läsa Allt om gi(Bra sammanfattning, synd att han missar att ange insulinindex) de andra är ju inte så djupgående inom sitt område, han bygger ju även sin fettförbrännig runt gi så då kan man skippa den boken av den anledningen.

btw Varför äta en tråkig tonfiskbagett när det finns smågodis ? :)

Dasse
2002-06-16, 19:44
ok, vi byter till makrill ;)

z_bumbi
2002-06-16, 19:57
Kaparn: Länkar som förklar bättre än vad jag gör.
http://www.testosterone.net/articles/208comp.html
http://www.testosterone.net/articles/209body.html