handdator

Visa fullständig version : Börjar bli segt!


Zippo
2009-12-21, 18:58
Ok så nu har jag tränat seriöst i knappt 4 månader, allt går bra som fan märker redan resultat, även vänner och bekanta säger att jag lagt på mig en del volym. Men nu till frågan, många BB säger att nyckeln till framgång är variation, har kört samma övningar exakt samma dagar och exakt lika länga styrkan har blivit sky hög, ett exempel från att ta 30kg på bänkpress som jag tidigare aldrig körde, nu ligger jag på 80 och det är lika dant på många andra övningar att styrkan har ökat markant, och kropps formen.

Varje vecka lyckas jag öka vikten och köra bra och utförligt,

SÅ här ser chemat ut:

Måndag Bröst, tric ( 12x3 på alla övningar blir 8x3 ibland också när jag vill höja och köra hårdare så det skiker om det)
Tisdag vila
Onsdag Rygg, Bicep (12x3 hardcore)
Torsdag vila
Fredag Bröst och mage, ( På bröst köra jag styrka denna gång ligger på ungefär 3x3, magen pumpas tills det svider med diverse övningar.
Lördag vila
Söndag vila

Har tränat i 2 år och det var inte så seriöst gick upp och ner i vikt och åt inte tillräckligt mycket vilket jag trode jag gjorde.

Men nu har jag koll på allt förutom att senaste 3 veckorna har jag varit på samma vikter, tänkte vila 1 vecka nu när det är jul och annat. Sedan när jag börjar igen funderar jag på att köra 1 hel månad endast styrka.

Vad tycks? Styrka 1 månad för variation eller köra vidare som jag gjorde innan vilket blir ganska ensidigt känner att jag måste variera för kroppen blir van med vad som kommer typ.

Någon bra styrke schema som är klar?

Sniggel
2009-12-21, 19:06
Låter som en utmärkt idé att vila över jul.
Och ja jag ser inget dumt i att börja köra styrkeinriktat efter uppehållet, speciellt om du har hållit dig till ett schema och gjort fantastiska ökningar i 4 månader. Visserligen hade du säkert kunnat fortsätta på samma schema efter uppehållet men det låter på dig som om du behöver variation, dels för psyket (vilket inte ska underskattas) men det kan finnas fysiologiska fördelar med att gå från ett "avklarat hypertrofiprogram" (eller vad du nu kört) till att övergå till ett styrkeinriktat.

Det finns många bra styrkeinriktade scheman. Välj det som du tycker ser roligast ut. Dock får någon annan hjälpa dig med att hitta urvalet av de bra scheman jag tänker på, för jag är för lat just nu ;)

Zippo
2009-12-21, 19:37
Låter som en utmärkt idé att vila över jul.
Och ja jag ser inget dumt i att börja köra styrkeinriktat efter uppehållet, speciellt om du har hållit dig till ett schema och gjort fantastiska ökningar i 4 månader. Visserligen hade du säkert kunnat fortsätta på samma schema efter uppehållet men det låter på dig som om du behöver variation, dels för psyket (vilket inte ska underskattas) men det kan finnas fysiologiska fördelar med att gå från ett "avklarat hypertrofiprogram" (eller vad du nu kört) till att övergå till ett styrkeinriktat.

Det finns många bra styrkeinriktade scheman. Välj det som du tycker ser roligast ut. Dock får någon annan hjälpa dig med att hitta urvalet av de bra scheman jag tänker på, för jag är för lat just nu ;)

Hehe, Tack så himmla mycket är glad att man fick ett svar från en person som verkar kunna sin sak. Ska hitta ett schema, som passar.

.....Sorry för felstavningarna och gramatiken är lat när jag skriver på nätet :laugh: