handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen vid rodd och knäböj.


zharz
2009-12-21, 18:17
Lastade på lite för mycket vikt när jag körde -> http://www.youtube.com/watch?v=yZ3U3IA0zqw inte jag på filmen. Kände hur det drog till i ryggen precis snett över röven och körde inte nå mer rodd den dagen.

Vilade i 3dagar och hoppades att det skulle gå över men idag när jag körde knäböj så fick jag känningar igen. När jag börjar att utföra knäböjen så känns det i nedre ryggen men när jag har gjort 2 reps så försvinner smärtan men den kommer tillbaka när jag lyfter av vikten i knäböj. Testade att köra rodd fast lätt men det gick inte nå bra alls:smash:

Att köra vanliga rygglyft fungerar utmärkt.

Någon som vet vad det är?

themanwhosoldtheworl
2009-12-21, 21:21
Hade samma problem. Kör aldrig rodd, inte så djupt tung benböj och inte så ofta tung mark. Hade haft problemet 5 år. knakar ryggent ibland.
I mitt fall känns det som om det är någon nerv i kläm ibland.
Hoppas du blev klokare.
Vila korsryggen från tunga lyft.

Martin Löwgren
2009-12-21, 22:13
Inget allvarligt låter det som (kallas medicinskt för akut lumbago - ryggskott på svenska).

Jag hade avvaktat med att söka hjälp då de helt klart låter som ett lättare lumbago vars värsta smärta oftast lägger sig av sig självt på några dagar.

Sekundär kramp i bland annat erector spinae, serratus posterior latissimus är ofarligt men gör väldigt ont och kan även göra det svårt att ta djupa andetag då de håller i revbenen.

Börjar du få utstrålningar i benen eller problem med blåsan kan ett besök bli aktuellt men annars rekommenderar jag sittförbud och mycket aktiva rörelser.

Det närmaste dagarna är det klokt att ta det lugnt. Sitt så lite som möjligt och helst aldrig i mjuka djupa soffor. Ska du sitta så sitt hela vägen in till ryggstödet, se till att sitta med bra stöd i svanken.