handdator

Visa fullständig version : Sämre muskeltillväxt vid skada?


Wesa
2009-12-21, 09:39
Låt oss säga att jag skulle bryta benet eller liknande, något som kräver energi för kroppen att åtgälda. Har jag under denna läkningstid sämre förutsättning att bygga muskler någon annan stans? Exempelvis överkroppen.

Detta är förstås med förutsättning att jag intar den energi kroppen behöver och tillgodoser den med rätt näring.

Bear Grylls
2009-12-21, 11:24
Vore väl ganska onödigt att köra seriös gymträning om du har ett gipsat ben eller?

z_bumbi
2009-12-21, 11:47
Jag har ingen aning om det blir sämre förutsättningar men om du inte tränar så blir ju resultatet ännu sämre.

Vore väl ganska onödigt att köra seriös gymträning om du har ett gipsat ben eller?

Varför det?

mattilainen
2009-12-21, 11:52
Låt oss säga att jag skulle bryta benet eller liknande, något som kräver energi för kroppen att åtgälda. Har jag under denna läkningstid sämre förutsättning att bygga muskler någon annan stans? Exempelvis överkroppen.

Detta är förstås med förutsättning att jag intar den energi kroppen behöver och tillgodoser den med rätt näring.

Jag tror ju inte kroppen slutar att bygga upp och bryta ned utan den kompenserar. Det kroppen behöver extra är antagligen mer energi så jag tycker du ska fortsätta träna.

Gör som en på mitt gym annars.. Han hade brytit benet och tyckte därför det bästa man kunde göra var att BARA träna andra sidan på kroppen. Jag tror han hade brytit höger, så då tränade han vänster ben, vänster arm, vänster bröstmuskel och så. Ganska kul att se hur han försökte argumentera om att "Jag tänkte att då blir jag starkare och ligger lite före så man får något att kämpa efter när manbörjar träna högersidan igen" :P

Nej, gör inte så.

Tolkia
2009-12-21, 11:54
Vore väl ganska onödigt att köra seriös gymträning om du har ett gipsat ben eller?
Definiera "seriös".

Snarare är det väl så att anpassad träning förkortar läkningsperioden och inte minst rehabperioden efteråt - under förutsättning att den är just ANPASSAD (även m.a.p. återhämtning etc.) och inte bara ett försök att dum-smyga runt det faktum att man egentligen är skadad.

Edit efter att ha sett mattilainens post: Jag tror att någon snart kommer att posta ett abstract där man låtit folk träna ena sidan och sett påverkan även på den sidan de inte tränade.

Eddie Vedder
2009-12-21, 11:55
Vore väl ganska onödigt att köra seriös gymträning om du har ett gipsat ben eller?

Va?:confused:

Det är väl sjukt viktigt att man försöker träna på så gott det går utifrån sina förutsättningar? Och benet behöver inte vara gipsat heller, själv hade jag märgspik när jag bröt benet.

Beskåda:D

68069

68070

dream_theater_
2009-12-21, 18:56
Det kan ha vart det vidrigaste jag sett eddie. hade du den där INUTI dig?

Bear Grylls
2009-12-21, 19:01
Jag har ingen aning om det blir sämre förutsättningar men om du inte tränar så blir ju resultatet ännu sämre.



Varför det?

Att gå till ett gym med brutet och gipsat ben och lyfta tunga vikter när man i de flesta övnignar behöver stabilitet från båda fötterna låter inte som en bra idé för mig. Jag menade inte att skulle sitta hemma lata sig, att röra på sig är ju alltid viktigt men att gå till ett gym när man fortfarande är gipsad är inget jag skulle göra. Är väl bättre att låta benet läka så fort som möjligt istället för att belasta det i onödan.

dream_theater_
2009-12-21, 19:03
Att gå till ett gym med brutet och gipsat ben och lyfta tunga vikter när man i de flesta övnignar behöver stabilitet från båda fötterna låter inte som en bra idé för mig. Jag menade inte att skulle sitta hemma lata sig, att röra på sig är ju alltid viktigt men att gå till ett gym när man fortfarande är gipsad är inget jag skulle göra.

Då är det väl bra att det finns massor av maskiner på ett gym, som gör att man sitter säkert. :)

Bear Grylls
2009-12-21, 19:08
Då är det väl bra att det finns massor av maskiner på ett gym, som gör att man sitter säkert. :)

Mjo men jag hade nog hellre gått ut och hoppat runt på mina kryckor i solen och fått lite firsk luft istället för maskiner. Tycker de flesta maskiner ä grymt obekväma att köra. Är väl bara benmaskiner och magmaskiner som jag inte får ont elelr känner mig obekväm i när jag kör och det gör ju inte så stor nytta om jag brutit benet kanske ;)

mn8eii
2009-12-21, 19:17
Mjo men jag hade nog hellre gått ut och hoppat runt på mina kryckor i solen och fått lite firsk luft istället för maskiner. Tycker de flesta maskiner ä grymt obekväma att köra. Är väl bara benmaskiner och magmaskiner som jag inte får ont elelr känner mig obekväm i när jag kör och det gör ju inte så stor nytta om jag brutit benet kanske ;)

Du snackar gojja. Bara för att du känner dig obekväm i maskiner så skulle det tydligen vara "ganska onödigt att köra seriös gymträning"?

Självklart ska man inte överbelasta benet innan det läkt ordentligt men det finns hur mycket övningar som helst för att träna överkropp där du inte behöver belasta benet alls! Tänk bänkpress, hantelpress, chins, sittande roddövningar, latsdrag med flera.

Eller är tunga benböj och marklyft ett måste för att kunna benämna träning "seriös"?

dream_theater_
2009-12-21, 19:17
Mjo men jag hade nog hellre gått ut och hoppat runt på mina kryckor i solen och fått lite firsk luft istället för maskiner. Tycker de flesta maskiner ä grymt obekväma att köra. Är väl bara benmaskiner och magmaskiner som jag inte får ont elelr känner mig obekväm i när jag kör och det gör ju inte så stor nytta om jag brutit benet kanske ;)

Men för sjutton, du kan inte vara så jäkla gnällig över en maskin när Agda 75 år och ett stenkast från kyrkogården klarar av det. Hoppa runt på kryckorna utomhus i solen är säkert jättekul nu, -15°C..

Bear Grylls
2009-12-21, 20:39
Men för sjutton, du kan inte vara så jäkla gnällig över en maskin när Agda 75 år och ett stenkast från kyrkogården klarar av det. Hoppa runt på kryckorna utomhus i solen är säkert jättekul nu, -15°C..

Agda 75 år kör utan vikter. Det är kul också. Om jag vill göra lite morgongympa utan vikter kan jag också göra det men att köra med lite tyngre vikter i maskin funkar inte för mig. Sen så tror jag att Agda 75 år kan ta en promnenad till ica med hennes rullator och varma vinterjacka också.

leopoldi
2009-12-21, 21:15
Att gå till ett gym med brutet och gipsat ben och lyfta tunga vikter när man i de flesta övnignar behöver stabilitet från båda fötterna låter inte som en bra idé för mig. Jag menade inte att skulle sitta hemma lata sig, att röra på sig är ju alltid viktigt men att gå till ett gym när man fortfarande är gipsad är inget jag skulle göra. Är väl bättre att låta benet läka så fort som möjligt istället för att belasta det i onödan.

If you risk nothing you gain nothing...

Är det bara jag som ser ironin med din signatur

Disgorge
2009-12-21, 22:14
Jag hade då fan inte stuckit till gymmet med ett brutet och gipsat ben rofl. kom igen nu.

Johan_P
2009-12-21, 22:17
Men för sjutton, du kan inte vara så jäkla gnällig över en maskin när Agda 75 år och ett stenkast från kyrkogården klarar av det. Hoppa runt på kryckorna utomhus i solen är säkert jättekul nu, -15°C..

Haha seriöst, jag skrattade :D

Gå till gymmet om din kropp tillåter det och du känner dig redo, annars strunta i det. Vidare spekulationer känns överflödiga...

Bear Grylls
2009-12-21, 22:29
If you risk nothing you gain nothing...

Är det bara jag som ser ironin med din signatur

Lite skillnad om man redan tagit en risk, klantat sig, brutit benet och sen ska riskera att förlänga läkningstiden på benet för att man inte kan vänta med att gå till gymmet iaf tills gipset kommit av benet.

Alla gör som de vill men jag hade inte rekomenderat någon som är gipsad att dra till gymmet.

leopoldi
2009-12-21, 22:37
Lite skillnad om man redan tagit en risk, klantat sig, brutit benet och sen ska riskera att förlänga läkningstiden på benet för att man inte kan vänta med att gå till gymmet iaf tills gipset kommit av benet.

Alla gör som de vill men jag hade inte rekomenderat någon som är gipsad att dra till gymmet.

Inget illa menat, skulle bara skämta till det lite.

Som jag ser det, är det helt klart upp til var o en, känner man sig inte bekväm att träna när man brutit ett ben t.ex skall man givetvis inte göra det.

Dock är jag rätt övertygad om att om man verkligen vill träna att man kan hitta lösningar som gör att man kan träna utan att riskera att förlänga skadetiden. Finns många exempel på det-

Man skall helt enkelt göra det man känner sig bekväm med.

Eddie Vedder
2009-12-22, 07:25
Är väl bättre att låta benet läka så fort som möjligt istället för att belasta det i onödan.

Vem i tråden uttryckligen propagerat för belastning i onödan? Det ser jag inte någonstans i tråden.

Däremot att man bör försöka upprätthålla en viss fysisk aktivitet utifrån förutsättningarna. Och läkningen av benet går inte fortare för att man ligger immobiliserad, tvärtom.

dream_theatre_: Japp, spiken genom märgen från knät ner till fotleden. Tre skruvar genom knät och två i fotleden. Nästa gång vi tränar ihop kan jag flasha mina ärr för dig.:naughty:

Rimmon
2009-12-22, 07:48
Va?:confused:

Det är väl sjukt viktigt att man försöker träna på så gott det går utifrån sina förutsättningar? Och benet behöver inte vara gipsat heller, själv hade jag märgspik när jag bröt benet.

Beskåda:D

68069

68070

Hardcore piercing.