handdator

Visa fullständig version : mark och böj som 14-åring?


jizzinmypants
2009-12-20, 23:16
Är det okej att göra dessa övningar (knäböj, marklyft) som 14 åring? Har nämligen hört att risken att skada sig är väldigt stor. Stämmer det eller borde det gå bra om man har rätt teknik?

Jakelol
2009-12-20, 23:19
Går så bra så bara du gör rätt.

mattilainen
2009-12-20, 23:19
Se till att lyfta rätt med rätt vikt så ska det nog inte ske några skador.

Mack10
2009-12-20, 23:19
Om du har rätt teknik borde det inte vara några problem enligt mig, börja med bara stången o kör det om du tycker det räcker i början !

jizzinmypants
2009-12-20, 23:22
Se till att lyfta rätt med rätt vikt så ska det nog inte ske några skador.

Okej, men jag kör 5x5 så det blir rätt tunga lyft.

Mack10
2009-12-20, 23:24
Har du precis börjat med styrketräning borde du nog inte börja med 5x5, men jag vet ju itne hur länge du har hållit på

svennebanan
2009-12-20, 23:24
Okej, men jag kör 5x5 så det blir rätt tunga lyft.

Klart det går bra. Du bör klara 200 i böj och 250 i mark. Med lite träning :D

Arne Persson
2009-12-20, 23:25
Okej, men jag kör 5x5 så det blir rätt tunga lyft.

Inga problem.

jizzinmypants
2009-12-20, 23:38
Har du precis börjat med styrketräning borde du nog inte börja med 5x5, men jag vet ju itne hur länge du har hållit på

Ja, det har jag, vadårå? Vill inte låta dryg och ifrågasätta men undrar bara :)

ceejay
2009-12-20, 23:40
kör på bara

Mack10
2009-12-20, 23:44
Ja, det har jag, vadårå? Vill inte låta dryg och ifrågasätta men undrar bara :)

Men du frågade ju nyss om de var bra eller inte, de e bra o köra 5x5 om du kan, men om det är första gången du tränar det kanske du inte ska maxa första gången

Dreas
2009-12-20, 23:44
Jag skulle nöta tekniken, be någon titta på dig, filma det och lägg upp här för tips och råd. Att som väldigt ung och kanske inte så erfaren börja köra 5*5 i marklyft och benböj är inget jag skulle rekommendera. Det är inget fel att köra övningarna, men tänk på tekniken :)

jizzinmypants
2009-12-20, 23:47
Men du frågade ju nyss om de var bra eller inte, de e bra o köra 5x5 om du kan, men om det är första gången du tränar det kanske du inte ska maxa första gången

Nej, alltså jag börjar strax under mitt max nu i några veckor framöver, sen när jag vant mina leder och så ska jag succesivt öka vikten (tränar för styrka)

Mack10
2009-12-20, 23:49
Nej, alltså jag börjar strax under mitt max nu i några veckor framöver, sen när jag vant mina leder och så ska jag succesivt öka vikten (tränar för styrka)

Men då så ! köööör på !!!!!!

jizzinmypants
2009-12-20, 23:54
Men då så ! köööör på !!!!!!

:) Startar antagligen en journal sen när jag har kommit igång och lägger upp videos på mina övningar så ni kan bedöma tekniken.

Raschmus
2009-12-21, 00:12
Geeeeeeeeeeee deeennn baaaaarrraaaaa!!

Trapper Buzz
2009-12-21, 04:25
Första tiden: böj och dra med ben, inte rygg.
Lasta inte för tungt.
Varva böjen med benpress.

Jag pajade ryggen för många år framöver (bättre nu); började just vid 14.
Ha folk som kolla tekniken, inte bara här, även live.

Aldrig dessa övningar inom tre timmar sedan du vaknat; dvs låt det gå tre tim. först.

Lycka till!!!

Ape3
2009-12-21, 13:06
Första tiden: böj och dra med ben, inte rygg.
Lasta inte för tungt.
Varva böjen med benpress.

Jag pajade ryggen för många år framöver (bättre nu); började just vid 14.
Ha folk som kolla tekniken, inte bara här, även live.

Aldrig dessa övningar inom tre timmar sedan du vaknat; dvs låt det gå tre tim. först.

Lycka till!!!

Varför? Ryggraden sträcks ut när man sover och att det då är lite enklare att en disk kläms eller?

ceejay
2009-12-21, 13:09
Varför? Ryggraden sträcks ut när man sover och att det då är lite enklare att en disk kläms eller?

har för mig att ryggraden inte är riktigt smörjd förrän man varit uppe en stund eller något liknande.

mattilainen
2009-12-21, 13:13
har för mig att ryggraden inte är riktigt smörjd förrän man varit uppe en stund eller något liknande.

Mark och böj där ryggen sätts på prov skulle man helst inte köra innan man varit vaken och uppe i runt 3 - 4 timmar om jag minns rätt

Timme
2009-12-21, 13:22
Inget probelm alls så länge du har bra teknik. Samma gäller för vuxna.

kjell33
2009-12-21, 13:55
Styrketräning är en av de säkraste sporter som finns, särskilt i jämförelese med bollsporter.

Ape3
2009-12-21, 13:58
Mark och böj där ryggen sätts på prov skulle man helst inte köra innan man varit vaken och uppe i runt 3 - 4 timmar om jag minns rätt

Men! Varför? Jag lyckas inte hitta något om detta i min googling.

Angående inte riktigt smörjd så gör man ju alltid en uppvärmning innan man kör, eller?

Detta hittar jag däremot: "Joakim Axelsson och Pontus Olander som har forskat vid försvarsmaktens idrotts och friskvårdsenhet visar i en studie att lågintensiv träning före frukost verkligen ger en högre fettförbränning än om man tränat efter frukost. Enligt deras forskningsresultat handlar det om cirka 25 procents skillnad." - Det är från Marathon.se så det är ju inte jätte aktuellt.

Eva Tempelman Personlig tränare / byråproducent på tidningen Resumé säger: "Och det är inga problem att styrketräna på morgonen. Se till att vara ordentligt uppvärmd bara."

Jag hittar däremot inget om just marklyft och knäböj som ju är tunga övningar som också är ganska avancerade.

Trapper Buzz
2009-12-21, 14:07
Det var inte längesen frågan om tre timmars vakenhet före böj och mark togs upp i en tråd här. Tempelman skulle jag inte lyssna på. Min "adept" arringo knäckte närapå sönder sig i en böj nyvaken häromveckan. Ursäkta för anekdotisk ehuru färsk kunskap.

Vill ändå mana ynglingen här till försiktighet. Viktigt ha erfaret folk som håller koll på tekniken när man fortfarande växer, minns ännu mina ryggsmärtor på 70-80-talen.

Kör på :hbang: men lasta inte för mycket på en gång! *slap*

Dreas
2009-12-21, 14:28
Men! Varför? Jag lyckas inte hitta något om detta i min googling.

Angående inte riktigt smörjd så gör man ju alltid en uppvärmning innan man kör, eller?

Detta hittar jag däremot: "Joakim Axelsson och Pontus Olander som har forskat vid försvarsmaktens idrotts och friskvårdsenhet visar i en studie att lågintensiv träning före frukost verkligen ger en högre fettförbränning än om man tränat efter frukost. Enligt deras forskningsresultat handlar det om cirka 25 procents skillnad." - Det är från Marathon.se så det är ju inte jätte aktuellt.

Eva Tempelman Personlig tränare / byråproducent på tidningen Resumé säger: "Och det är inga problem att styrketräna på morgonen. Se till att vara ordentligt uppvärmd bara."

Jag hittar däremot inget om just marklyft och knäböj som ju är tunga övningar som också är ganska avancerade.Grub har tagit upp det i en diskussion med Machin Gun för inte alltför länge sedan, tror det handlade om morgonträning.

*tio poäng till mitt minne*

z_bumbi
2009-12-21, 16:31
Men! Varför? Jag lyckas inte hitta något om detta i min googling.

Angående inte riktigt smörjd så gör man ju alltid en uppvärmning innan man kör, eller?

Detta hittar jag däremot: "Joakim Axelsson och Pontus Olander som har forskat vid försvarsmaktens idrotts och friskvårdsenhet visar i en studie att lågintensiv träning före frukost verkligen ger en högre fettförbränning än om man tränat efter frukost. Enligt deras forskningsresultat handlar det om cirka 25 procents skillnad." - Det är från Marathon.se så det är ju inte jätte aktuellt.

Eva Tempelman Personlig tränare / byråproducent på tidningen Resumé säger: "Och det är inga problem att styrketräna på morgonen. Se till att vara ordentligt uppvärmd bara."

Jag hittar däremot inget om just marklyft och knäböj som ju är tunga övningar som också är ganska avancerade.

Diskarna i ryggen belastas inte när man sover och det krävs en viss belastning för att de ska få sin största styrka dvs ska man köra tung böj eller mark på morgonen så kanske man bör tänka om. Sen ska man självklart inte överdriva riskerna och det finns andra aktiviteter som belastar diskarna betydligt mer.

Matsa
2009-12-21, 16:32
Stod något på t-nation om detta härom månaden med, jag tyckte detta kändes relevant:

"Dr. Stuart McGill, a spinal biomechanist and professor at the University of Waterloo, warns people not to perform demanding exercises first thing in the morning. Since discs are hydrophilic, they tend to soak up water and swell overnight, and it's much easier to herniate a swollen, water-filled spine! Therefore, McGill recommends to wait at least one hour after awakening to exercise. That is the critical period since your tissue is superhydrated at that point, resulting in an 18% loss of strength in the spine and risk of injury is heightened!"

Kan det ligga någon sanning i detta tro?

Mago
2009-12-21, 17:12
Kan det ligga någon sanning i detta tro?

Ja.