handdator

Visa fullständig version : Svartsjuka med flickvän


Hamsterkakan
2009-12-20, 14:18
Hej intresserade människor av denna topic.
Jag lider av en svårighet, nämligen avundsjuka. Det håller på att äta upp mig, så fort jag ser en av mina flickvänners ex/strul, eller att hon berättar om dom (hon gör det inte frivilligt, men det kommer upp ibland av naturliga skäl) så blir jag otroligt avundsjuk och mår dåligt. Tanken att någon annan snubbe har haft sex med henne är förödande.

Jävla alfahane symdrom typ.

Någon som vet hur man kan övervinna sin avundsjuka? Eller någon som står i samma träsk?

mikaelj
2009-12-20, 14:20
Jag var sån förr. Sedan insåg jag vad alla säger: man kan inte ändra på någon annan än en själv.

Frågan man kan ställa sig är varför man blir svartsjuk. Är det av rädsla för att bli övergiven? Att inte räcka till?

Om man blir övergiven för att hon inte tycker om dig kan du antagligen ändå inte påverka det, och om hon stannar kvar tycker hon om dig. Så länge hon stannar kvar är det bra, om hon lämnar dig är det bara att acceptera.

Man har bara sina vänner och sina älskade till låns.

Snobbe
2009-12-20, 14:32
Jag har varit sån förut men ja som mikaelj säger. Du kan inte göra något åt vad hon gjort innan dig och hon är med dig för hon vill va med dig om hon inte är en idiot vilket hon antagligen inte är. Försök bara tänka på att de e dig hon är med och försök sluta bry dig är väl den enda som går.

tsp
2009-12-20, 14:36
Klart man känner igen det, alla killar (och tjejer) har nog upplevt samma grej. Vore ju konstigt om man tyckte det var en kul tanke att någon annan pelle petat in sin penis i ens flickvän liksom.. Men tänk på att hon faktiskt har dig nu, och vill hellre att du än någon annan penis-petar henne! Försök lägga det förflutna bakom dig, för det är ändå inget man kan göra något åt i det här fallet!

Jag vet inte hur länge ni har varit tillsammans, men jag gissar att det handlar om max ett halvår typ. För med tiden brukar man komma över sådana tankar, är min erfarenhet. Det är ju logiskt att tanken på en annan penis i ens tjej för bara kanske en månad sedan, är värre än tanken på en annan penis för flera år sen. ^^

Muskelbyggaren
2009-12-20, 14:43
Om man blir övergiven för att hon inte tycker om dig kan du antagligen ändå inte påverka det, och om hon stannar kvar tycker hon om dig. Så länge hon stannar kvar är det bra, om hon lämnar dig är det bara att acceptera.
Mycket viktigt att komma ihåg! Njut av det som är och blicka inte framåt och bakåt av oro för det ena eller det andra. Chansen är säkert stor att ni inte kommer vara ihop hela livet och att någon annan också i FRAMTIDEN kommer ha sex med din tjej. Det är livet.

Apos78
2009-12-20, 14:48
Jag tror jag är den minst svartsjuka personen som finns. Snacket om att svartsjuka är bra köper jag icke och är mer av den inställningen att vuxna människor gör sina egna val och får då också stå för konsekvenserna. Ex och exstrul bryr jag mig noll om då det är nu som är viktigt.

Chansen är säkert stor att ni inte kommer vara ihop hela livet och att någon annan också i FRAMTIDEN kommer ha sex med din tjej. Det är livet.

Och där dog trådskaparen lite :).

Trance
2009-12-20, 14:51
Jävla alfahane symdrom typ.


Inte alfa.

Muskelbyggaren
2009-12-20, 15:29
Jag tror jag är den minst svartsjuka personen som finns. Snacket om att svartsjuka är bra köper jag icke och är mer av den inställningen att vuxna människor gör sina egna val och får då också stå för konsekvenserna. Ex och exstrul bryr jag mig noll om då det är nu som är viktigt.
Skatta dig lycklig som fan för det. Jag har ganska lätt för att bli svartsjuk trots att jag vet hur urbota dumt det är. Har mycket att göra med tidigare livserfarenheter tror jag. Har man haft det knökigt i livet är det mycket lättare att oroa sig för svek och ständigt vara på sin vakt fastän man gör bättre i att hoppas på det bästa och istället ta sorgen först när den står för dörren.
Och där dog trådskaparen lite :).
Hehe, kom på i efterhand att det kanske inte var det mest konstruktiva rådet.

Jag tycker inte du ska prata med henne om det här då det har en förmåga att få tjejer att försvinna ganska fort. Däremot bör du göra något åt det på egen hand. Kanske gå och snacka med någon om du upplever det tillräckligt besvärande. Gillar du tjejen kan det verkligen vara värt det, då svartsjuka för eller senare sipprar igenom och förstör relationer.

renad
2009-12-20, 15:43
Jävla alfahane symdrom typ.



Är nog tvärtom att du känner dig rätt osäker, känner igen mig själv har dock blivit mycket mindre svartsjuk med åren.

Tolkia
2009-12-20, 15:58
Om man har stora problem med just den detaljen att, som det kallas i tråden, en annan penis har varit i ens flickvän innan hon blev ens flickvän, tycker jag att man skall ta sig en funderare kring hur man ser på tjejer/kvinnor. En flickvän är liksom - tadaa! - inte en pryl man äger.

Slartibartfast
2009-12-20, 16:06
Har du inte varit och doppat andra tjejer innan då? Är det där skon klämmer? Att du inte har nåt att relatera till.

Hamsterkakan
2009-12-20, 16:42
Klart jag doppat andra

joriice
2009-12-20, 16:50
inte alfa.

+1.

Loke
2009-12-20, 16:52
Man har bara sina vänner och sina älskade till låns.

Visdomsord där, det ska jag alltid ha i åtanke...

p1r
2009-12-20, 16:56
Klart jag doppat andra

Och det säger dig vad?

Verbatim
2009-12-20, 16:56
Tänk så har någon av hennes ex haft större snopp dessutom.



Seriösare så, lyssna på Tolkia. Och, om jag är tillåten att hoppa till lite antaganden, arbeta på din sexsyn.

Muskelbyggaren
2009-12-20, 17:30
Om man har stora problem med just den detaljen att, som det kallas i tråden, en annan penis har varit i ens flickvän innan hon blev ens flickvän, tycker jag att man skall ta sig en funderare kring hur man ser på tjejer/kvinnor. En flickvän är liksom - tadaa! - inte en pryl man äger.
Jag tror inte alltid det handlar om det. Har du aldrig kännt att något du håller mycket kärt vill du innerst inne vara ensam om? Att din upplevelse ska vara unik och något utöver det vanliga.

Tolkia
2009-12-20, 17:45
Jag tror inte alltid det handlar om det. Har du aldrig kännt att något du håller mycket kärt vill du innerst inne vara ensam om? Att din upplevelse ska vara unik och något utöver det vanliga.
Jag påstår heller inte att det bara handlar om det, däremot tycker jag att den som har allvarliga problem med att partnern haft sexuella kontakter tidigare (och ja, det är min erfarenhet att det är mycket vanligare att kilar tycker att det är jobbigt att deras flickvän legat med andra killar före dem än att tjejer tycker att det är jobbigt att deras pojkvän legat med andra tjejer) skall fundera över vilken syn han/hon har på sexualitet. Det är vidare skillnad på att önska att flickvännen skall tycka att man är den bästa sexpartner hon haft (där din jämförelse blir rimlig) och att önska att man skall vara den enda sexpartner hon haft (där den inte längre är det, om man inte är typ tretton år). När vågen tippar över för mycket mot det sistnämnda (så mycket att det blir ett problem för en själv) börjar det lukta lite unket av gammaldags syn på den kvinnliga dygden och kvinnans sexualitet som något slags gåva hon bara skall ge åt En Man. Jag menar, vi pratar om att ha problem med att partnern haft ett liv innan man själv kom in i bilden, inte om att partnern är otrogen under pågående förhållande.

Mycket ligger väl gissningsvis hos de flesta i en dålig självkänsla; att man är rädd för att man skall vara "sämre" i sängen än de tidigare pojkvännerna. Det är inte helt lätt att åtgärda, men det går. Nyckeln torde vara att lära sig lita på att om flickvännen faktiskt väljer att vara ens flickvän, så är man sammantaget bäst hittills, oavsett vilka hingstar tidigare pojkvänner var.

Muskelbyggaren
2009-12-20, 17:58
Jag förstår hur du menar och håller med dig. Jag tog in mer än bara sex i bilden, dvs. att det som finns två människor, gärna ska vara det finaste dessa två någonsin haft, för att överdriva en smula. Jag har inga som helst problem med att en tjej haft sex med någon innan, eller varit dödskär. Men jag har ändå svårt att tänka mig att hon kännt samma "själsliga intimitet" med en annan kille före mig. Det gäller även mig själv; när jag är i ett förhållande känns tidigare relationer sterila när jag tänker på dem, och det är omöjligt att minnas hur det en gång kändes.

shut teh face
2009-12-20, 18:03
Det är väl så det är Muskelbyggaren. Jag personligen tror dock att många har varit tillsammans med den "där" som man kommer minnas som något bra hela livet. Kanske första kärleken. Och även hur många nya man träffar eller gifter sig med familj och allt, som kommer känslorna för den "där" ha upplevts bäst av allt. Men det är förmodligen bara en illusion av som var, eller kunde blivit. Å andra sidan, vad är känslor om inte en illusion?

Trådskaparen: Jag känner inte igen dig alls, även fast jag är ganska svartsjuk av mig. :) Ett tips är att gå till en psykolog om det blir jobbigt. Om du går runt med dessa tankar eller agerar svartsjuk, kommer ditt undermedvetna göra din mardröm till sanning.

ManuelIT
2009-12-20, 18:22
Har lite av samma problem. Kan ibland inte hjälpa att nästan se ner på vissa tjejer som legat med vissa killar. O det är nog inte så mycket svartsjuka mer än att jag tänker "med han?! HAN?! HAN av alla personer?! hur kunde du sjunka så lågt, han är ju så dryg/äcklig/vidrig/korkad".

Men å andra sidan har jag liksom inga problem med tjejer som kanske legat runt mkt etc. Utan det har nog mer med partnern hon väljer att göra det med. Har jag ingen respekt för honom så tappar jag även lite respekt med någon som väljer att ligga med honom

tsp
2009-12-20, 18:29
Om man har stora problem med just den detaljen att, som det kallas i tråden, en annan penis har varit i ens flickvän innan hon blev ens flickvän, tycker jag att man skall ta sig en funderare kring hur man ser på tjejer/kvinnor. En flickvän är liksom - tadaa! - inte en pryl man äger.

Jag påstår heller inte att det bara handlar om det, däremot tycker jag att den som har allvarliga problem med att partnern haft sexuella kontakter tidigare (och ja, det är min erfarenhet att det är mycket vanligare att kilar tycker att det är jobbigt att deras flickvän legat med andra killar före dem än att tjejer tycker att det är jobbigt att deras pojkvän legat med andra tjejer) skall fundera över vilken syn han/hon har på sexualitet. Det är vidare skillnad på att önska att flickvännen skall tycka att man är den bästa sexpartner hon haft (där din jämförelse blir rimlig) och att önska att man skall vara den enda sexpartner hon haft (där den inte längre är det, om man inte är typ tretton år). När vågen tippar över för mycket mot det sistnämnda (så mycket att det blir ett problem för en själv) börjar det lukta lite unket av gammaldags syn på den kvinnliga dygden och kvinnans sexualitet som något slags gåva hon bara skall ge åt En Man. Jag menar, vi pratar om att ha problem med att partnern haft ett liv innan man själv kom in i bilden, inte om att partnern är otrogen under pågående förhållande.

Mycket ligger väl gissningsvis hos de flesta i en dålig självkänsla; att man är rädd för att man skall vara "sämre" i sängen än de tidigare pojkvännerna. Det är inte helt lätt att åtgärda, men det går. Nyckeln torde vara att lära sig lita på att om flickvännen faktiskt väljer att vara ens flickvän, så är man sammantaget bäst hittills, oavsett vilka hingstar tidigare pojkvänner var.

Där tycker jag att du har fel. För egen del handlar det inte om någon syn på hur sexualitet bör utlevas och några gamla ideal som gör sig påminda. För mig handlar det om att jag vill tro (och känna) att det jag upplever med min flickvän är något få förunnat och som endast gäller mellan oss. Att veta att alla speciella tillfällen vi haft, har hon upplevt på liknande sätt med en annan kille, känns jävligt jobbigt helt enkelt därför att det till viss del förstör exklusiviteten i det vi har mellan oss.

Sedan handlar det ju även om prestationsångest, något som enligt mig drabbar oss killar väldigt mycket hårdare än tjejer. Man ska vara bra på att ******, en hingst i sängen och jag har ett flertal gånger hört tjejer prata och skratta om sina erfarenheter av "dåliga" älskare, något jag inte alls hört killar prata om i samma utsträckning. Killar har väldigt mycket större krav på sig att sexuellt kunna tillfredsställa sin partner i sängen. Därför är vi också oroliga över tidigare pojkvänner som våra tjejer haft, om dessa var bättre på att tillfredsställa och bättre älskare. Så jag tror inte det handlar om att man vill ha tjejen som sin orörda egendom likt någon feudalherre från 1400-talet så som du insinuerar. Och jag tycker tvärtom att du borde fundera över din syn på män och dina fördomar om oss.

Allan
2009-12-20, 18:29
Jaq ändrar rubriken till "svartsjuka" för avundsjuka är nåt annat

Allan
2009-12-20, 18:30
Jävla alfahane symdrom typ.



Näpp. En äkta alfahanne bryr sig föga om vem hans kvinna varit tillsammans med. Och hur man övervinner sin svartsjuka? Man blir äldre, och säkrare på sig själv

Tabbe
2009-12-20, 19:19
Allan sammanfattade det bra i en mening.

Kände lite så i början av förhållandet men man blir säkrare och det är inga problem.

Tolkia
2009-12-20, 19:21
För mig handlar det om att jag vill tro (och känna) att det jag upplever med min flickvän är något få förunnat och som endast gäller mellan oss. Att veta att alla speciella tillfällen vi haft, har hon upplevt på liknande sätt med en annan kille, känns jävligt jobbigt helt enkelt därför att det till viss del förstör exklusiviteten i det vi har mellan oss.
Men det vet du ju inte. Annat än om hon verkligen sagt det rent ut. Med största sannolikhet är det väl snarare så att hon inte har upplevt det hon upplever med dig med sina f.d. pojkvänner/sexkontakter eftersom de förpassats till att vara just f.d. till förmån för dig. Tjejer är egoister (de med) och byter inte ett bra förhållande mot ett dåligt.

Angående kommentaren om min sexualmoral så vill jag ställa motfrågan om det förstör det exklusiva och unika i det du har med din (hypotetiskt nu) flickvän om du har legat med andra innan? Det borde rimligtvis göra det, om tjejens dito gör det?

Annars tycker jag Allan sammanfattar ganska mycket i sin sista passus. Det gäller f.ö. även det svårartat omogna beteendet att göra sig lustig över partners sexuella tillkortakommanden (eller att alls diskutera det) som du refererar till. Vissa saker blir faktiskt bättre när man blir äldre.

MrBoris
2009-12-20, 19:21
Jag skulle dock vilja sticka ut näsan och säga att man har nog befog för att vara svartsjuk i den här världen, speciellt i Sverige...otrohet är typ knappast ovanligt

Apos78
2009-12-20, 20:09
Jag skulle dock vilja sticka ut näsan och säga att man har nog befog för att vara svartsjuk i den här världen, speciellt i Sverige...otrohet är typ knappast ovanligt

Jag håller inte med. Otrohet kommer sällan bara sådär. Har jag ett förhållande där jag är trygg så spelar inte erbjudandet på krogen/gymmet/ICA någon roll.

Det är inte min uppgift att vakta min partner - hon gör själv sina val, oavsett vad jag tycker.

MrBoris
2009-12-20, 20:15
Jag håller inte med. Otrohet kommer sällan bara sådär. Har jag ett förhållande där jag är trygg så spelar inte erbjudandet på krogen/gymmet/ICA någon roll.

Det är inte min uppgift att vakta min partner - hon gör själv sina val, oavsett vad jag tycker.

det är bra att du är positivt iaf, har lite svårt att vara det själv :)

Richard85
2009-12-20, 20:22
Slå ihjäl alla världens män så löser du problemet eller så växer du till dig och mognar. Hade samma dilemma i mina yngre förhållande men man lärde sig.

backflash
2009-12-20, 20:22
Men det vet du ju inte. Annat än om hon verkligen sagt det rent ut. Med största sannolikhet är det väl snarare så att hon inte har upplevt det hon upplever med dig med sina f.d. pojkvänner/sexkontakter eftersom de förpassats till att vara just f.d. till förmån för dig. Tjejer är egoister (de med) och byter inte ett bra förhållande mot ett dåligt. ...

Men det vet du ju inte; fungerar bedömning och beslutsfattning särskilt bra under sexuell arousal? Det bör väl poängteras att detta stadium inte har något att göra med kärlek och/eller villigheten att fortsätta en relation.

Angående sannolikheten så är det föga sannolikt att h*n i ett bra förhållande kommer ringa upp något ex för ett booty-call, även om motsatsen till mitt påstående givetvis förekommer. Likväl är det långt ifrån osannolikt att någon i ett bra förhållande inte kommer ligga med sitt ex när de träffas på en fest. "Bra förhållande" betyder inte nödvändigtvis särskilt mycket i en sådan situation.

Givetvis är det jag skriver jättetråkigt och kan bortförklaras med "men då var det inte ett bra förhållande" och det är definitivt en bra coping-metod som jag tycker att man kan använda om man hamnat i en sådan situation :thumbup:

Till OPn

Sluta fråga om saker du inte vill höra. Ja, jag tolkar "naturliga skäl" som att du frågar. För jag misstänker att din flickvän ser hur du mår av det, och mår själv inte särskilt bra över att ta upp det då hon ser hur det påverkar dig. Om du kan svara på varför det kommer upp, för dig själv för jag är tyvärr inte intresserad, så kanske du kan arbeta på att undvika sådana situationer.

Tolkia
2009-12-20, 20:57
Men det vet du ju inte; fungerar bedömning och beslutsfattning särskilt bra under sexuell arousal? Det bör väl poängteras att detta stadium inte har något att göra med kärlek och/eller villigheten att fortsätta en relation.

Angående sannolikheten så är det föga sannolikt att h*n i ett bra förhållande kommer ringa upp något ex för ett booty-call, även om motsatsen till mitt påstående givetvis förekommer. Likväl är det långt ifrån osannolikt att någon i ett bra förhållande inte kommer ligga med sitt ex när de träffas på en fest. "Bra förhållande" betyder inte nödvändigtvis särskilt mycket i en sådan situation.

Givetvis är det jag skriver jättetråkigt och kan bortförklaras med "men då var det inte ett bra förhållande" och det är definitivt en bra coping-metod som jag tycker att man kan använda om man hamnat i en sådan situation :thumbup:
Man kan iofs invända att det du anför här ovan fungerar rätt bra som copingmetod när det man behöver "copa" med är att man själv hoppat över skaklarna. :thumbup:

backflash
2009-12-20, 21:02
Man kan iofs invända att det du anför här ovan fungerar rätt bra som copingmetod när det man behöver "copa" med är att man själv hoppat över skaklarna. :thumbup:

Jag är inte helt säker på varför det måste vara en invändning?

Just ja, :thumbup:

The Somberlain
2009-12-20, 23:16
Du måste också ligga med hennes ex/ragg, för att svartsjukan ska gå över.

miss_incorrigible
2009-12-20, 23:35
I en relation är det här och nu som spelar roll i det här sammanhanget. Det tar ett tag att inse för allt är så känslofyllt, så laddat när man tycker om någon annan som du verkar tycka om den här tjejen.

Slösa inte energi på det som var och njut av kärleken. För det är du väl värd... ?

<Mike>
2009-12-21, 00:42
Jag kan förstå dom som vill att känslorna tjejen känner ska vara unika och starkare än det hon känt förut, men jag kan inte se hur det ändrar på känslorna hon faktiskt känner? So what om tjejen tidigare har varit kär och haft bra förhållanden, det är väl bättre det än att hon kommer från katastrofala förhållanden? Så länge man mår bra med varandra just nu borde det vara det ända som betyder något.
Snarare skulle jag tycka, om jag träffade en tjej som hade haft tidigare förhållanden, att det skulle vara konstigt om hon inte hade haft starka känslor för dom killarna hon varit med... Då skulle jag nog känna mig mindre speciell.

Herr Oberst
2009-12-21, 01:08
Jag kan förstå dom som vill att känslorna tjejen känner ska vara unika och starkare än det hon känt förut, men jag kan inte se hur det ändrar på känslorna hon faktiskt känner? So what om tjejen tidigare har varit kär och haft bra förhållanden, det är väl bättre det än att hon kommer från katastrofala förhållanden? Så länge man mår bra med varandra just nu borde det vara det ända som betyder något.
Snarare skulle jag tycka, om jag träffade en tjej som hade haft tidigare förhållanden, att det skulle vara konstigt om hon inte hade haft starka känslor för dom killarna hon varit med... Då skulle jag nog känna mig mindre speciell.

+1

Ju fler positiva upplevelser min tjej haft i sitt "tidigare liv", desto mer kan hon berika vårt nuvarande.

tsp
2009-12-21, 01:56
Men det vet du ju inte. Annat än om hon verkligen sagt det rent ut. Med största sannolikhet är det väl snarare så att hon inte har upplevt det hon upplever med dig med sina f.d. pojkvänner/sexkontakter eftersom de förpassats till att vara just f.d. till förmån för dig. Tjejer är egoister (de med) och byter inte ett bra förhållande mot ett dåligt.

Angående kommentaren om min sexualmoral så vill jag ställa motfrågan om det förstör det exklusiva och unika i det du har med din (hypotetiskt nu) flickvän om du har legat med andra innan? Det borde rimligtvis göra det, om tjejens dito gör det?

Annars tycker jag Allan sammanfattar ganska mycket i sin sista passus. Det gäller f.ö. även det svårartat omogna beteendet att göra sig lustig över partners sexuella tillkortakommanden (eller att alls diskutera det) som du refererar till. Vissa saker blir faktiskt bättre när man blir äldre.

Fast det är väl ovissheten som är den största boven gissar jag, att inte veta. Att ha något att undra över kan ställa till det i huvudet vet jag av egen erfarenhet.

Ja, rent tekniskt gör det ju detta, IFALL jag upplevt samma speciella saker med tidigare flickvänner, saker man önskar var speciella för just nuvarande relations tvåsamhet. Dock har jag, i ärlighetens namn, bara upplevt 1 förhållande som känts så där riktigt speciellt, så jag har inte så mycket att relatera till. Men om det är som du säger, att man antagligen inte har upplevt dessa speciella känslor med en tidigare partner, skulle det ju fkatiskt inte vara något problem att jag haft sex tidigare, för då skulle jag vara medveten om att mina tidigare relationer inte kan förstöra det jag har nu. Men jag kan ju inte se tillbaka i min flickväns liv och veta vad och hur hon upplevt saker med sina ex. Blir kanske lite rörigt nu, men jag tror du hänger med i hur jag resonerar.

Vidare kan jag klargöra lite kring mitt alldeles egna problem, som nog iofs delas av ganska många andra. Jag har nämligen blivit bedragen av min ex-flickvän. Och personen hon valde att bedra mig med var sitt tidigare ex, eller, egentligen 2 stycken ex om man ska vara noga, vilket ju självklart skadat mig och mina tankegånger, och fått mig att i stort sett känna mig bombsäker på att det jag kände med henne, som jag trodde var exklusivt och bara oss förunnat, var lögn. Eftersom hon valde att bedra mig för att få uppleva något med sina ex igen = min självkänsla i botten. Speciellt då ett av exen var en kille jag kände på andra vägar, och verkligen avskydde för han var ett rejält svin, inte pga att han hade vart med min dåvarande flickvän, utan för att han höll på med en massa skitgrejer (knark osv) samt ljög, var egoistisk och allmänt en riktigt rutten person.. Det kändes helt förjävligt och det har väl även rensat bort lite av min smått naiva och orealistiska uppfattning om tvåsamhet/exklusivitet och så där. Samt att jag är misstänksam mot alla tjejer och tror att dem är oärliga, förrädiska och ljuger.

Edit: Vet inte vart jag ville komma med det sista, men det kanske ger lite kött på benen åt dig, Tolkia, och kan bidra till lite psykologisk utläggning av dig om mig i ämnet? :D

Nelli
2009-12-21, 02:02
Manga bra saker har men tankte bara inflika en sak
Hon ar den hon ar for att hon har haft de erfarenheter/upplevelser hon hade innan dig. Den person hon ar nu ar ju den du ar kar i :)

tsp
2009-12-21, 02:11
Manga bra saker har men tankte bara inflika en sak
Hon ar den hon ar for att hon har haft de erfarenheter/upplevelser hon hade innan dig. Den person hon ar nu ar ju den du ar kar i :)

Riktigt vist talat!

Nelli
2009-12-21, 04:52
Riktigt vist talat!

:D tackar!

burre
2009-12-21, 11:54
Tänk som så att förmodligen har till och med många här på kolo vart inne i din flickvän. Och njutit av det.

omnibus
2009-12-21, 11:59
Tänk som så att förmodligen har till och med många här på kolo vart inne i din flickvän. Och njutit av det.

Hahahaaaa :laugh:

mks
2009-12-21, 12:04
Jag skulle vilja tillägga att även om man bör ta tag i de bakomliggande orsakerna till sin svartsjuka, bli tryggare i sig själv, fundera över sin syn på sex och relationer, så är det bästa man kan göra i det akuta perspektivet att påtala problemet. Berätta för din partner att situationen gör dig svartsjuk, det tar udden av paranoian.

isato
2009-12-21, 12:05
Fan vad äckliga ni är som betäcker annat än oskulder! :D

stevebc
2009-12-21, 12:10
Näpp. En äkta alfahanne bryr sig föga om vem hans kvinna varit tillsammans med. Och hur man övervinner sin svartsjuka? Man blir äldre, och säkrare på sig självJa, så här.

Själv vet jag inte om min totala brist på svartsjuka beror på det här, eller min sexsyn, men jag vet inte om jag håller med Tolkia här, iaf inte helt och hållet; att det skulle vara objektifieringen (?) av kvinnor som ligger till grund för svartsjukan. Tror ofta det snarare är personer med väldigt starka känslor för sin respektive, kopplat med egen osäkerhet, snarare än att man ser sin tjej som en pryl som ingen annan på dagis får leka med. Jag tror objektifiering av kvinnor snarare får motsatt effekt; att man inte bryr sig lika mycket om otrohet och dylikt. Man har inte investerat känslor eller tillit på samma sätt. Vad jag menar här är t ex i fall där man har en eller flera s k KK. Relationen är enbart sexuell och den andra personen ett objekt. Här finns det ju sällan eller aldrig svartsjuka. Tror detta är betydligt vanligare i mer seriösa förhållanden med mycket känslor från den ena parten där denna inte ser kvinnan som ett objekt utan verkligen som en hel person med alla hennes egenskaper.

Däremot tror jag helt och hållet att det är kopplat till synen på sex och hur avgörande det är för förhållandets framtid. Nu är det ju lättare sagt än gjort, och säkert ett Moment 22, men underlättar ju rejält med en mer avslappnad hållning. Det verkar som trådskaparen att det är mer sexakten i sig, än faktumet att hon bryter mot ett oskrivet löfte som är det farliga? Otrohet är ju egentligen inte per definition att man ligger med någon annan, utan att man faktiskt går bakom ryggen på sin partner och bryter de löften man kommit fram till.

stevebc
2009-12-21, 12:13
edit: missade något inlägg från Tolkia, så ta det här mer som en egenreflektion än en replik

shut teh face
2009-12-21, 12:14
När jag är svartsjuk så handlar det inte om att något är mitt, bara mitt. Det är kort och gott rädslan för att bli sårad.

stevebc
2009-12-21, 12:36
Jag skulle dock vilja sticka ut näsan och säga att man har nog befog för att vara svartsjuk i den här världen, speciellt i Sverige...otrohet är typ knappast ovanligtDet tror jag säkert, men varför skulle det leda till mer svartsjuka? Viljan att vara otrogen måste väl ändå vara i princip den samma för hela människosläktet, men förmågan skilja sig åt. Det är ju inte lika riskfyllt att bedra sin man i Nigeria som att göra det i Frankrike, men viljan hos båda borde vara lika stark. Och det är ju här det ligger. Man borde ju vara lika svartsjuk på en flickvän som vill vara otrogen, som på en flickvän som är det, för det är ju här "brottet" ligger. Det är ju inte penetrationen i sig som är problemet, väl? Och i så fall, varför? Då låter det snarare som man onödigt har förhöjt sex till någon slags religiös ceremoni.

Jag håller inte med. Otrohet kommer sällan bara sådär. Har jag ett förhållande där jag är trygg så spelar inte erbjudandet på krogen/gymmet/ICA någon roll.

Det är inte min uppgift att vakta min partner - hon gör själv sina val, oavsett vad jag tycker.Ja, precis. Det är väl både grogrunden för och egenskaperna i ett förhållande där båda parter visar full tillit för varandra. Tror definitivt man kan arbeta med sig själv här och att detta inte är ett Moment 22 (typ, jag är svartsjuk som person, så jag måste vakta min partner, så tilliten i förhållandet försämras, så jag blir mer svartsjuk), utan att man kan tvinga sig att tänka på annat, fråga sig själv varför man är ihop med en person om man nu misstänker och rentav antar att denna kommer vara otrogen, försöka sluta vakta partnern och ägna sin tid åt sig själv istället. Då tror jag definitivt problemen med svartsjuka kommer släppa. Är ju knappast något man föds med, och inget som man inte kan arbeta bort.


När jag är svartsjuk så handlar det inte om att något är mitt, bara mitt. Det är kort och gott rädslan för att bli sårad.Det var väl ungefär det där jag ville ha sagt, men du formulerade det väldigt bra och kortfattat.

shadowfire
2009-12-21, 12:39
Svartsjuka ser jag som två olika delar.
Det ena är relaterat till dig själv. Din självkänsla och ditt självförtroende, du ska ju känna att du är en den bästa killen för henne.

Den andra delen är relaterad till hur hon beter sig. Bekräftar hon känslor? Visar hon känslor? Visar hon respekt? Eller flirtar hon runt, vill ha tät kontakt med sina ex, har tendens att vara otrogen mm? Det styr väldigt mkt ens nivå av svartsjuka.

Jag har vissa grundkrav på en partner vad gäller respekt/hänsyn, som egentligen borde vara självklart men som inte är det för alla. Får jag vad jag behöver så sover jag gott om nätterna.

MrBoris
2009-12-21, 12:42
Den andra delen är relaterad till hur hon beter sig. Bekräftar hon känslor? Visar hon känslor? Visar hon respekt? Eller flirtar hon runt, vill ha tät kontakt med sina ex, har tendens att vara otrogen mm? Det styr väldigt mkt ens nivå av svartsjuka.

Jag har vissa grundkrav på en partner vad gäller respekt/hänsyn, som egentligen borde vara självklart men som inte är det för alla. Får jag vad jag behöver så sover jag gott om nätterna.

Håller med dig, vissa tjejer ratar jag direkt om de är den flirtiga typen som går runt och ska söka bekräftelse överallt, inte för att jag är rädd för att hon ska vara otrogen, utan för att det är så förbannat respektlöst