handdator

Visa fullständig version : Var ska marklyft placeras?


JoNaSsS
2009-12-20, 14:14
Tjena! Jag kör enligt 3-spliten: bröst, triceps, axlar/ rygg, biceps, traps/ ben, mage, underarmar

Jag kör redan bänk och böj på bröst respektive benpasset, men tänkte nu även lägga in marklyft på mitt schema.

Jag vet att det främst är en ryggövning, men den tar ju också på benen. Så när jag testat köra den på ryggpasset så är man redan lite slut i benen dagen efter under benpasset.

Hur gör ni andra som kör denna 3-split med marklyftet? Kör ni det på ryggpasset dagen före ben eller hur gör ni?

Eller är det bättre att ha ryggpasset efter benpasset i detta schema?

Eller ska man köra marklyft på något speciellt sätt för att det ska ta mer på ryggen och mindre på benen?

mikaelj
2009-12-20, 14:25
Raka marklyft tar mer på ländryggen än vanliga som tar jämnt på ben och ländrygg.

z_bumbi
2009-12-20, 14:35
Hur har du träningsdagarna fördelade? En tresplit kan vara från 3-13 till utspritt på 10 dagar.
Hur ser programmet ut idag?

JoNaSsS
2009-12-20, 14:50
Dag 1: bänkpress, lutande hantelpress, kabelflyes, sittande militärpress framför och bakom nacke, hantellyft/kabellyft åt sidan, liggande tricepsextensions, pushdowns

Dag 2 vila

Dag 3 chins, latsdrag, t-bar, sittande kabelrodd, ryggresningar, baksida axlar av någon typ, stångshrugs, scottcurls, stångcurls

Dag 4 eller 5 knäböj, benpress, benspark, bencurl, sittande vadpress, stående vadpress, underarmcurls åt båda hållen, situps i maskin och lutande situpsbänk

Dag 6 eller 7: pass 1 igen och sedan rullar det på såhär

Jag kör för det mesta runt 8-10 reps och 3-4 set, men i bänk och böj brukar det bli en 5-6 set

kardar
2009-12-20, 14:58
ja har delat upp det som dig och kör nedre ryggen med ben bara. raka marklyft och någon annan övning för nedre ryggen brukar funka bra

JoNaSsS
2009-12-21, 16:27
Raka marklyft tar mer på ländryggen än vanliga som tar jämnt på ben och ländrygg.

Raka marklyft tar väl ändå mest på baksida lår eller?

Men vad tycker ni andra? ska jag fortsätta köra på som jag gör, ska jag flytta marklyften till bendagen eller ska jag ändra det på något annat sätt?

Kauppi
2009-12-21, 17:15
Raka marklyft tar väl ändå mest på baksida lår eller?

Men vad tycker ni andra? ska jag fortsätta köra på som jag gör, ska jag flytta marklyften till bendagen eller ska jag ändra det på något annat sätt?

ja de tar baksidalår också, fast beror väl på hur man utför övningen.. på mig tar det nästan bara ländrygg iaf.

jag har kört precis likadan 3-split som dig i 1år.
marklyft eller raka marklyft kör jag på ben dagen tillsammans med benböj.
fin bål träning.

von huff
2009-12-21, 19:56
Personligebn skulle jag ha det på ryggpasset men annars är det ingen skillnad tycker jag om du har tillräckligt med vila mellan passen

graffan
2009-12-21, 20:49
jag kör:
måndag rygg/biceps
tisdag vila
onsdag bröst/axlar/triceps
torsdag vila
fredag ben mage
vila
vila

kör marklyft på måndag och raka marklyft på fredagen och det funkar hur bra som helst :)

themanwhosoldtheworl
2009-12-21, 21:10
Köra tung benböj eller tung mark en gång per vecka och rotera. Inte båda samma vecka.

Johan_P
2009-12-21, 21:17
Köra tung benböj eller tung mark en gång per vecka och rotera. Inte båda samma vecka.

Varför inte om jag får fråga?

themanwhosoldtheworl
2009-12-21, 21:24
De flesta tål inte köra tungt mark och tung ben böj då korsryggen får stryk.
Har du stark korsrygg så kan det gå att lägga marklyften på ryggdagar samt benböj på bendagar.

Martin Löwgren
2009-12-21, 22:05
Raka marklyft tar väl ändå mest på baksida lår eller?

Men vad tycker ni andra? ska jag fortsätta köra på som jag gör, ska jag flytta marklyften till bendagen eller ska jag ändra det på något annat sätt?

Beror på hur du utför dem.

Mvh

Johan_P
2009-12-21, 22:28
De flesta tål inte köra tungt mark och tung ben böj då korsryggen får stryk.
Har du stark korsrygg så kan det gå att lägga marklyften på ryggdagar samt benböj på bendagar.

Du är alltså säker på att trådskaparen inte klarar detta då du avråder honom från att göra det.

Varför inte testa sig fram och se?

Jag har under alla mina år på gymmet valt att köra både bänk, knäböj och marklyft under veckorna, utan problem.

vicarious
2009-12-21, 22:38
Splittar likadant som du just nu och jag kör marklyften på benpassen efter knäböjarna. Funkar ganska bra tycker jag.

bertbert
2009-12-22, 21:31
De flesta tål inte köra tungt mark och tung ben böj då korsryggen får stryk.
Har du stark korsrygg så kan det gå att lägga marklyften på ryggdagar samt benböj på bendagar.

"Tung" är någorlunda subjektivt. Det är också en enorm skillnad på att köra ett set tunga mark eller tio.

Jag tror att de flesta med lite träning kan köra både tunga böj två gånger i veckan och två omgångar mark i veckan (under samma vecka alltså). Men det hör inte hit.

Jag skulle råda TS att köra både mark och böj minst en gång i veckan. Jag hade lagt marklyften på "ryggdagen" med TS schema, dock ej med motiveringen att det är en ryggövning.

Timme
2009-12-22, 21:40
du har en mark dag, en böj dag och två bänkdagar. Enkelt :)

Sedan sorterar du övningar efter de dagarna.

Matsa
2009-12-22, 21:42
Jag tror att de flesta med lite träning kan köra både tunga böj två gånger i veckan och två omgångar mark i veckan (under samma vecka alltså). Men det hör inte hit.

Ja de flesta klarar nog det alldeles utmärkt efter lite tillvänjning. Det kommer förmodligen vara riktigt jobbigt i början men man kan ju inleda med en "inkörningsperiod".

JoNaSsS
2009-12-23, 12:03
Ja, tack för svaren iallafall.

Det verkar som det funkar lika bra att köra marklyften på ryggdagen som på bendagen så jag ska nog ta och känna efter var jag tycker det känns bäst att köra dem helt enkelt.

Frumpish
2009-12-23, 14:19
ska kila ner till gymmet alldeles strax och köra marklyft efter knäböj på mitt underkroppspass, funkade bra sist, kommer nog gå bra idag med!

dream_theater_
2009-12-23, 15:02
De flesta tål inte köra tungt mark och tung ben böj då korsryggen får stryk.
Har du stark korsrygg så kan det gå att lägga marklyften på ryggdagar samt benböj på bendagar.

Du har missat ett "D" i ditt nick.

Frumpish
2009-12-23, 18:09
ska kila ner till gymmet alldeles strax och köra marklyft efter knäböj på mitt underkroppspass, funkade bra sist, kommer nog gå bra idag med!

It was brutaaaal! 5set böj, 5set marklyft och 5set frontböj!

Mark på benpass borde funka utmärkt