handdator

Visa fullständig version : Ingen större viktnedgång av ökad måltidsfrekvens


King Grub
2009-12-20, 12:41
There have been reports of an inverse relationship between meal frequency (MF) and adiposity. It has been postulated that this may be explained by favourable effects of increased MF on appetite control and possibly on gut peptides as well. The main goal of the present study was to investigate whether using a high MF could lead to a greater weight loss than that obtained with a low MF under conditions of similar energy restriction. Subjects were randomised into two treatment arms (high MF = 3 meals+3 snacks/d or low MF = 3 meals/d) and subjected to the same dietary energy restriction of - 2931 kJ/d for 8 weeks. Sixteen obese adults (n 8 women and 8 men; age 34.6 (sd 9.5); BMI 37.1 (sd 4.5) kg/m2) completed the study. Overall, there was a 4.7 % decrease in body weight (P < 0.01); similarly, significant decreases were noted in fat mass ( - 3.1 (sd 2.9) kg; P < 0.01), lean body mass ( - 2.0 (sd 3.1) kg; P < 0.05) and BMI ( - 1.7 (sd 0.8) kg/m2; P < 0.01). However, there were NS differences between the low- and high-MF groups for adiposity indices, appetite measurements or gut peptides (peptide YY and ghrelin) either before or after the intervention. We conclude that increasing MF does not promote greater body weight loss under the conditions described in the present study.

Br J Nutr. 2009 Nov 30:1-4. Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet.

Köttarn
2009-12-22, 16:41
kan det inte vara så att dom som ätit fler måltider har fått en behagligare deff medans dom som ätit få måltider fått gå med stor hungerkänsla men dom har ändå ätit samma kcal?

King Grub
2009-12-22, 16:42
Jag tycker det är värdelöst med småmåltider ur den synvinkeln, särskilt vid kalorirestriktion. Att aldrig få äta sig riktig mätt utan vara hungrig igen en kvart efter 200 kcal-måltiden. Inga problem att vara hungrig om man vet att det väntar ett rejält skrovmål däremot.

mikaelj
2009-12-22, 17:07
Det är min erfarenhet också. Några hundra kcal eller så fördelat över hela dagen, följt av två timmars ätande på kvällen.

Sniggel
2009-12-22, 17:36
kan det inte vara så att dom som ätit fler måltider har fått en behagligare deff medans dom som ätit få måltider fått gå med stor hungerkänsla men dom har ändå ätit samma kcal?

Individuellt.
Tror faktiskt att det oftast funkar bättre med få måltider så man kan äta annat än löjligt små portioner.

machine gun
2009-12-22, 18:10
För egen del fungerar det bäst att äta ofta OCH mycket :D En av de stora fördelarna med uthållighetsidrott.

Blomstrande
2009-12-24, 11:41
Härligt! Jag äter sedan länge frukost, lunch och middag för mina tänders skull. Skönt att veta att man inte måste äta 5-6 gånger om dagen...

Jag tycker jag får bättre kontroll på vad jag äter då också.

Psyla
2009-12-24, 14:38
Jag föredrar att äta riktigt stora mål när jag är riktigt hungrig.

Jag är hungrigast på kvällen, då kan man äta 2 st måltider på 1000 kcal.

Dricker bara eaa / vassle med vatten under dagen.

swiftin
2009-12-26, 00:15
Hur fungerar det med blodsockret när man bara äter, låt oss säga, 1-2 måltider om dagen? Gör inte det att deffen blir mer "obehaglig", man inte orkar prestera på gymmet och så vidare?

dt06mj2
2009-12-26, 00:20
Hur fungerar det med blodsockret när man bara äter, låt oss säga, 1-2 måltider om dagen? Gör inte det att deffen blir mer "obehaglig", man inte orkar prestera på gymmet och så vidare?

Många upplever det motsatta. Bara för att din magsäck är tom betyder inte det att energin i din kropp är slut.

LadyG
2009-12-26, 01:19
Många upplever det motsatta. Bara för att din magsäck är tom betyder inte det att energin i din kropp är slut.

Precis, jag tycker mycket verkar vara mentalt. Jämför när man har tråkigt, då kan i alla fall jag komma på att "Oj, nu har jag inte ätit på tre timmar, nu är jag säkert trött..." fast har jag roligt och är upptagen med något kan det gå betydligt längre tid än bara tre timmar utan att jag ens tänker på mat eller hunger, och jag blir inte trött eller darrig för det. Alltså måste det vara något psykiskt :)

Sniggel
2009-12-26, 10:12
Hur fungerar det med blodsockret när man bara äter, låt oss säga, 1-2 måltider om dagen? Gör inte det att deffen blir mer "obehaglig", man inte orkar prestera på gymmet och så vidare?

Tycker tvärtom. 5-6 minimåltider och man plågas av konstant hunger och ger upp efter max en vecka.

Cerberus
2009-12-26, 10:16
Tycker tvärtom. 5-6 minimåltider och man plågas av konstant hunger och ger upp efter max en vecka.

samma här, lyckades aldrig med deff förrän jag hittade Periodisk Fasta. 6-8 timmar är väldigt få timmar att fucka upp o ja får äta mig hyfsat mätt.

Kommer ihåg tiden när jag käka var 2-3 timma och sen efter den måltiden var ja lika otillfredsställd(naturligtvis var ja tvungen o äta kycklingbröst o rapsolja eller vad det nu var jag åt) o gav upp relativt snabbt efter några dagar.

Eddie Vedder
2009-12-26, 10:57
Hur fungerar det med blodsockret när man bara äter, låt oss säga, 1-2 måltider om dagen? Gör inte det att deffen blir mer "obehaglig", man inte orkar prestera på gymmet och så vidare?

Oavsett hur olika personer reglerar sin aptit bör inte 2 måltider per dag med en sund sammansättning ge några stora blodsockersvängningar hos en frisk person.

Men det man bör påpeka är att många människor UPPLEVER starkt när blodsockret varierar även om det är frågan om små variationer. Det som ofta missuppfattas som stora blodsockersvängningar är alltså hos de flesta friska alltså frågan om känslighet för små variationer och inte stora variationer.

Jag äter 3-4 måltider per dag. Aldrig mellanmål om man nu inte räknar en portion EAA efter passet som ett mellanmål förstås.

Bedragaren_i_murmans
2009-12-26, 16:41
Wow!! en undersökning med 16 personer!!! Detta är en universell sanning!

mikaelj
2009-12-26, 17:12
Du tyckte att ditt inlägg tillförde mycket?

Insulinus
2009-12-26, 17:15
Dessa studier görs ju så gott som alltid på överviktiga då dessa är den intressanta riskgruppen och jag förstår att det är som det är!

Men det hade varit kul med lite mer studier på idrottande/normalviktiga människor!

swiftin
2009-12-26, 17:48
Intressant, ändå!
Jag känner personligen att jag blir lite seg och slö om inte äter så ofta. En stor måltid och paltkoman tar vid, men detta är ju säkert högst individuellt.

Dock känner jag även igen känslan av att aldrig vara helt tillfredsställd efter en måltid. Ruskigt svårt att motstå frestelsen när man väl fått blodad tand, tycker jag.

Men hur gör ni rent praktiskt en vanlig vardag? Jag menar, frukost vid sju på morgonen om ni går i skolan (hur håller ni koncentrationen? koffein?), och träningen är vid 6 på kvällen, fastar ni från sju på morgonen till "efterträningsmåltiden" vid kanske 9-tiden? Det låter brutalt i så fall.

King Grub
2009-12-26, 18:37
Jag tycker man blir piggare och alertare ju längre tiden går efter en måltid. Särskilt i huvudet.

Alla goda idéer kläcks småhungrig.

Grandmaster
2009-12-26, 19:30
Jag tycker man blir piggare och alertare ju längre tiden går efter en måltid. Särskilt i huvudet.

Alla goda idéer kläcks småhungrig.

Exakt. En åsikt som f.ö delats av många stora författare som Knut Hamsun och Mark Twain.

MikaelAndersson
2009-12-26, 21:52
Men det man bör påpeka är att många människor UPPLEVER starkt när blodsockret varierar även om det är frågan om små variationer. Det som ofta missuppfattas som stora blodsockersvängningar är alltså hos de flesta friska alltså frågan om känslighet för små variationer och inte stora variationer.
.

Det där stämmer inte, jag studerar till sjuksköterska och det du påstår ljuger, man märker inte om det är frågan om små variationer bara om det är stora.

Cerberus
2009-12-26, 22:17
jag tycker min hjärna fungerar som en maskin under fastan, kan sitta o läsa faktasidor hur länge som helst och det mesta fastnar.

Insulinus
2009-12-27, 00:51
Jag tycker man blir piggare och alertare ju längre tiden går efter en måltid. Särskilt i huvudet.

Alla goda idéer kläcks småhungrig.


Finns det något samband mellan Ghrelin och Epinephrine/Norephinephrine?

Jag har lite vagt för mig att jag läst någonstans om att dessa hormoner stimuleras utav Ghrelin. Detta troligvis från vår tidiga ålder när vi gick ute på savannerna och jagade!

Under hunger skärptes våra sinnen, adrenalin började produceras och vi blev mer redo för jakt!

Studier på gnagare har ju även visat att Ghrelin förbättrar inlärning och minnesförmågan. Alltså bör det vara en viss fördel ur den synvinklen att läsa/studera när man är lite småhungrig.

Vore kul om du kunde bekräfta mina tankar. Jag kanske är helt ute och cyklar men har för mig att jag läst något om ett samband mellan Ghrelin och Adrenalin m.m...

Eddie Vedder
2009-12-27, 08:17
Det där stämmer inte, jag studerar till sjuksköterska och det du påstår ljuger, man märker inte om det är frågan om små variationer bara om det är stora.

Nej "det jag påstår ljuger inte" (vilken formulering?). Att du läse till sjuksköterska har väl heller inget med saken att göra, jag läser till kostvetare och de i min klass kan knappast mycket om kost för det.

Eftersom du är så tvärsäker så har du ju självklart läst studien av Claude Marcus m.fl. som handlade om just detta och pubolicerade i European Journal of Clinical Nutritiopn för något år sedan så jag slipper ju länka den.

Men när du läste studien, hur tolkade du den?

MikaelAndersson
2009-12-27, 20:01
Nej "det jag påstår ljuger inte" (vilken formulering?). Att du läse till sjuksköterska har väl heller inget med saken att göra, jag läser till kostvetare och de i min klass kan knappast mycket om kost för det.

Eftersom du är så tvärsäker så har du ju självklart läst studien av Claude Marcus m.fl. som handlade om just detta och pubolicerade i European Journal of Clinical Nutritiopn för något år sedan så jag slipper ju länka den.

Men när du läste studien, hur tolkade du den?

Eh, jag kan radda upp en hel lista av böcker du bör läsa som är skrivna av doktorer och doktorander och inte några hippiebönutropare som du lyssnar till.
The Right Diet. av Dr. Charles Ingham
Wrongful Eating and the Purpose of Food. av Professor Eduard 'Eddie' Turam
Eating and Its Effect on Training av Dr. Sophia Blesniovisky
The Sins of Our Diets av Dr. Lloyd Wedder & Dr. Francis Flannegan
Kostnadsam Kost av Lovisa Eklöf doktorand vid Lunds Universitet
Prova läs lite kursliteratur om ämnet och kom tillbaka sen lillen.

Dreas
2009-12-27, 20:07
Eh, jag kan radda upp en hel lista av böcker du bör läsa som är skrivna av doktorer och doktorander och inte några hippiebönutropare som du lyssnar till.
The Right Diet. av Dr. Charles Ingham
Wrongful Eating and the Purpose of Food. av Professor Eduard 'Eddie' Turam
Eating and Its Effect on Training av Dr. Sophia Blesniovisky
The Sins of Our Diets av Dr. Lloyd Wedder & Dr. Francis Flannegan
Kostnadsam Kost av Lovisa Eklöf doktorand vid Lunds Universitet
Prova läs lite kursliteratur om ämnet och kom tillbaka sen lillen.Och vad tror du doktorerna grundar sina idéer och tolkningar på då? Solens förhållande till jupiter?

Kolla upp rapporten han nämner istället, allt som står i kursböckerna måste inte stämma då nya rön och slutsatser kommer fram varenda dag!

Eddie Vedder
2009-12-27, 20:15
Eh, jag kan radda upp en hel lista av böcker du bör läsa som är skrivna av doktorer och doktorander och inte några hippiebönutropare som du lyssnar till.
The Right Diet. av Dr. Charles Ingham
Wrongful Eating and the Purpose of Food. av Professor Eduard 'Eddie' Turam
Eating and Its Effect on Training av Dr. Sophia Blesniovisky
The Sins of Our Diets av Dr. Lloyd Wedder & Dr. Francis Flannegan
Kostnadsam Kost av Lovisa Eklöf doktorand vid Lunds Universitet
Prova läs lite kursliteratur om ämnet och kom tillbaka sen lillen.

:laugh:

När du fått jobb i framtiden får du gärna säga var så jag aldrig lägger in mig på det sjukhuset/vårdcentralen.

dream_theater_
2009-12-27, 20:25
Prova läs lite kursliteratur om ämnet och kom tillbaka sen lillen.

Vilken attityd! Fick du ingen kaka till kaffet eller är du konstant ett rövh*l?

King Grub
2009-12-27, 20:42
MikaelAndersson: vill du stanna kvar som medlem här på forumet skruvar du ner attityden och börjar uppföra dig, annars kommer du inte att kunna logga in igen.

Dessutom är det uppenbart att du pratar om saker över din kunskapsnivå, sjuksköterska eller inte. Du lever inte direkt upp till ditt påstådda IQ på 198 ( http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/mhihi.gif ) här.

Psyla
2009-12-27, 21:25
Ska aldrig mer uppmärksamma studierna i European Journal of Clinical Nutrition, vem fan vill läsa sådant? Det är ju skrivet av hippebönutropare :D

Trashcan
2009-12-28, 14:20
Sådana som den här Mikael Andersson är anledningen till att folk hellre frågar på internetforum än att gå till vårdcentralen/sjukhuset när de har problem. Det verkar vanligt bland folk som studerar till vårdyrken att dom tror att de sitter på någon sorts ofelbar kunskap, nästan värre än de värsta religionsextremisterna ibland...

Edit: Ontopic, kan bara hålla med om att det känns bra mycket bättre att äta sällan. Är inte så överraskad över studiens slutsats egentligen. Kcal in/kcal ut is king.

Sniggel
2009-12-28, 14:45
Sådana som den här Mikael Andersson är anledningen till att folk hellre frågar på internetforum än att gå till vårdcentralen/sjukhuset när de har problem. Det verkar vanligt bland folk som studerar till vårdyrken att dom tror att de sitter på någon sorts ofelbar kunskap, nästan värre än de värsta religionsextremisterna ibland...

Edit: Ontopic, kan bara hålla med om att det känns bra mycket bättre att äta sällan. Är inte så överraskad över studiens slutsats egentligen. Kcal in/kcal ut is king.

+1

Min sambo som studerar till sjuksköterska har också sett fenomenet. Bara för att man klarat av en utbildning betyder inte det att man kan så himla mycket.