handdator

Visa fullständig version : bäst komplement till vedeldning(spis+kamin)


ArnoldOnLehmä
2009-12-19, 12:00
Hej!

Håller på och funderar vad jag ska skaffa för värmekälla till villan som just nu värms med vedspis, kamin och gamla elelement.
Vill såklart minska användningen av el och hitta nåt som värmer huset när ingen är hemma och kan elda med ved.

Solpaneler är ju gratis i drift och dem värmer ju huset när vi är på jobbet under dagen men problemet är ju såklart dagarna när solen inte skiner, dessutom är ju solen uppe bara ett par timmar på vintrarna när värmen behövs.

Värmepumpar drar säkert mycket mindre än dem gamla elelementen men kostar ändå.

Elförbrukningen är 17500 per år. Huset är 1½ plan på 70 kvm.

Så skulle vilja höra era erfarenheter av solpaneler och värmepumpar och andra alternativ.

ceejay
2009-12-19, 12:02
Vi har 2 värmepumpar i huset så farsan verkar tycka det är värt ;)

Baan
2009-12-19, 12:04
Menar du att du inte har ett vattenburet system? I så fall en lufvärmepump kanske. Det bästa vore ju investera (vilket iofs blir en del pengar) i ett riktigt system.

ArnoldOnLehmä
2009-12-19, 12:24
Inget vattenburet, huset är från 1852:)
Visst har vi funderat på jord eller bergsvärme eller annat lite dyrare system men veden funkar ju bra och är billigt när man är hemma och kan elda.
Drygt och kliva upp mitt i natten och elda bara.

Men en luftvärmepump inställd på typ 17 grader som bara är på när man inte är hemma/orkar elda kanske blir bäst och billigast.

EkarN
2009-12-19, 15:34
Värmepump über alles. Vi har 2 stycken i ett hus på 192 kvadratmeter, vilket vi komplementerar med vedeldning. Men vi skulle inte behöva elda, värmepumparna skulle räcka men har man ved så är det dumt att slösa på el(första året hade vi en pump och vedeldning då ena pumpen inte fungerade.

Bäst att köap över nätet, det blir billigare.

Upptaget
2009-12-19, 15:38
Har du inget vattenburet system så är ju som redan sagt helt klart en luft/luft värmepump smartast och billigast..

Ska du ex ha bergvärme så lär det ju gå på minst runt 150,000 med nya element, rördragning till element och allt extrajobb som blir..

Baan
2009-12-19, 15:57
Inget vattenburet, huset är från 1852:)
Visst har vi funderat på jord eller bergsvärme eller annat lite dyrare system men veden funkar ju bra och är billigt när man är hemma och kan elda.
Drygt och kliva upp mitt i natten och elda bara.

Men en luftvärmepump inställd på typ 17 grader som bara är på när man inte är hemma/orkar elda kanske blir bäst och billigast.

Oj. Museum snart :D Då tycker jag inte det lönar sig direkt, även om du kan se det som att allt du investerar i vattenburet plus bergvärme eller något annat najs får du förmodligen tillbaks när du säljer huset, förutsatt att huset har ett hyfsat läge. Har det inte det brukar inte priset gå upp vad man än gör typ... och risken finns att man inte får tillbaks pengarna man investerade i bättre system.

Med tanke på att det är ett litet hus tror jag en bra värmepump kan göra susen. Något billigare - smidigt - system vet jag inte.

ArnoldOnLehmä
2009-12-19, 17:40
Tack för dem bra svaren.
Nu gäller det bara hitta den bästa pumpen då.
Kommer kanske köpa nån solpanel också mest för att jag tycker solenergi är en bra idé.

Motorbreath
2009-12-19, 18:58
Menar du med solpanel den typen man monterar på t.ex. väggen och som luften cirkulerar igenom?

duckface
2009-12-19, 20:10
Inget vattenburet, huset är från 1852:)
Visst har vi funderat på jord eller bergsvärme eller annat lite dyrare system men veden funkar ju bra och är billigt när man är hemma och kan elda.
Drygt och kliva upp mitt i natten och elda bara.

Men en luftvärmepump inställd på typ 17 grader som bara är på när man inte är hemma/orkar elda kanske blir bäst och billigast.


70 kvm? pellets/ved panna med ackumulatortank på 3000 liter, behöver bara elda 1-2 dagar i veckan.

Alt en pellets kamin med förråd och tempstyrning.