handdator

Visa fullständig version : Varför dricker du inte alkohol?


tp_88
2009-12-18, 19:26
För att "vi" inte ska förstöra den andra tråden så startade jag en ny.

Alltså, varför väljer du att avstå från alkohol? I perioder eller ständigt.

pbiddy
2009-12-18, 19:28
I perioder för att jag tröttnar på det och det finns andra saker att göra. Tyvärr brukar dessa inte bli så långa, i alla fall inte om jag inte har flickvän.

burre
2009-12-18, 19:31
För att jag är pretentiös och har stora diciplinproblem.

tp_88
2009-12-18, 19:34
För egen del så lockas jag inte av varken smakerna eller ruset, tycker att det finns andra klart mer intressanta rus och godare drycker isåfall.

Dessutom avstår jag lite i protest, även om det är töntigt. Det har blivit lite av en princip helt enkelt. Tycker att befolkningen och lagstiftarna hanterar det väldigt illa och jag vill inte stödja industrin.

Gabriel174
2009-12-18, 19:54
För att jag inte tycker om det, och jag inte faller för "grupptryck".

Jockefoten
2009-12-18, 19:56
Nackdelarna överväger fördelarna.
Dricker kanske 5gånger per år.

Verbatim
2009-12-18, 19:59
Blir inte roligare, smakar inget vidare.

Richard85
2009-12-18, 20:01
Stora mängder träning från ung ålder fram tills ja..det håller på än har gjort att uteliv och alkohol aldrig intresserat mig..Förstår inte riktigt folk som dricker heller för att "släppa på sina gränser" rent skitsnack i mina ögon..

Wille005
2009-12-18, 20:03
Pajar träningsrutinerna.

Tonto
2009-12-18, 20:04
Tycker inte det är värt. Onykter kanske 3-5/år.

Mr.Cosybear
2009-12-18, 20:04
Är full en gång/år numera, max.

För att
1. inte förstöra dagen efter
2. ingen alkoholvariant smakar gott
3. (som är den viktigaste enligt mig och den som ofta faller som "töntig") jag har hellre roligt nykter än full *popcorn*:hbang:

Biceps
2009-12-18, 20:07
Avstår ytterst sällan alkoholdrycker. Det är gott och förgyller livet.

Zakath
2009-12-18, 20:09
Har lika roligt utan och känner dessutom att jag är mig själv bättre då :)

Niklas W
2009-12-18, 20:12
Hatar bakfyllan så jag dricker bara några gånger om året. Blivit 4-5 öl sen i Augusti.

p1r
2009-12-18, 20:14
För egen del så lockas jag inte av varken smakerna eller ruset, tycker att det finns andra klart mer intressanta rus och godare drycker isåfall.

.
Vilka rus pratar du om då?

omnibus
2009-12-18, 20:14
Det är inte värt det, har kul utan.

mangemani
2009-12-18, 20:15
waste of money samt att det är onödigt helt enkelt.

Yip_man
2009-12-18, 20:20
Lite i protest,

Hade jag haft en pistol hemma hade jag tagit livet av mig dagen efter. Blir alltid så jäkla bakfull så det inte är sant.

Jag kan dock kanske 3-5ggr om året ta en Whisky på Jul eller nån födelsedag eller så. Det stannar dock alltid vid en.

Jag har haft ett liv präglat av alkohol i gymnasie ålder fram till 22 års ålder ungefär. Och visst är nog de flesta roligaste kvällarna de gånger man söp till. Hade troligen inte träffat min sambo utan spriten som jag har ett underbart barn med och ett på väg.

Raschmus
2009-12-18, 20:39
Väntar på Mourten..

rooz
2009-12-18, 20:43
Tyckte att jag fått nog i sommras, ville testa att vara utan ett år. 4 ½ months so far, och det är inga problems

Och så tycker jag krogen är ganska trist:(

Behi
2009-12-18, 20:44
Onödigt dyrt, AVSKYR smaken (gäller all alkohol: öl, champagne t.o.m. alkoglögg o cider), gillar i allmänhet inte att dricka kalorier. Kör lightläsk och att dricka nåt som är onyttigt, dyrt och inte ens smakar bra bär mig emot. Dock dricker jag om det är riktigt partaj just för att det trots allt blir roligare. Samt att jag kan stajla med mina ölhävarskills.

mikaelj
2009-12-18, 20:45
För egen del så lockas jag inte av varken smakerna eller ruset, tycker att det finns andra klart mer intressanta rus och godare drycker isåfall.

Dessutom avstår jag lite i protest, även om det är töntigt. Det har blivit lite av en princip helt enkelt. Tycker att befolkningen och lagstiftarna hanterar det väldigt illa och jag vill inte stödja industrin.

Bra sammanfattat.

Inga problem med folk som dricker. Eller äter pasta.
Jag kan till och med gå med och hjälpa folk bära öl från Systemet.

Men håll det gärna undan från mig, och sluta hymla med samhällspåverkan.

Snobbe
2009-12-18, 20:50
Har haft mycket problem tex en farsa som är alkoholist och som kommer antagligen supa ihjäl sig. Sen tycker jag inte direkt alkohol smaken är speciellt god heller. Jag dricker och blir full ibland men det är bra mycket mer sällan än folk i min närhet o vänner.

Psyla
2009-12-18, 20:51
Alkohol har bara skapat problem kring nära och kära. Jag tycker att ruset är jävligt tråkigt och jag HATAR baksmälla. Finns också bra mycket roligare rus.

jaaaaag
2009-12-18, 20:54
Jag vet faktiskt inte riktigt, har ingen riktig anledning. När jag var yngre var jag inte alls intresserad, nu tycker jag att det är roligt att avstå för att så få andra gör det, ;D och dessutom är det ingen höjdare för varken träning eller form. Jag är ändå oftast naturligt berusad och behöver varken för att våga mer eller nått annat.

Rahf
2009-12-18, 21:01
Ibland känns det bra och kul att släppa loss och ibland vill jag bara vara mig själv. Full har jag inte varit på ett tag. Blir oftast salongsberusad och för vettiga konversationer istället :D.

Scratch89
2009-12-18, 21:31
Bra sammanfattat.

Inga problem med folk som dricker. Eller äter pasta.
Jag kan till och med gå med och hjälpa folk bära öl från Systemet.

Men håll det gärna undan från mig, och sluta hymla med samhällspåverkan.

Du har en väldigt sund inställning, faktiskt. Just att du faktiskt kommer på en fest även fast du vet att alla andra dricker, och om någon frågar dig så blir du inte sur eller sätter dig på tvären och börjar grina om saker. Blev lite imponerad sist faktiskt.

Själv dricker jag rätt så sällan, mest för att jag inte gillar baksmällan, men också för att det kostar mer än vad det smakar i form av, ja, allt egentligen. Dricker kanske en gång varannan månad.

shut teh face
2009-12-18, 21:35
# Gillar inte att förlora kontrollen över mina tankar
# Har inget behov utav att fly verkligheten
# Tycker fulla människor är jobbiga
# Tar generellt avstånd från alkohol, då typ 80% av alla våldsbrott sker under alkoholpåverkan
... och tusen saker till

creperiet
2009-12-18, 21:45
- Morsans pappa söp ihjäl sig
- Roligt att gå emot strömmen
- Har inte insett det gastronomiska värdet i vare sig vin, öl eller annan sponken
- Lägger hellre pengar på en soft resa
- Hatar när sömnen störs och man blir allmänt seg i huvudet och kroppen

mikaelj
2009-12-18, 22:00
Du har en väldigt sund inställning, faktiskt. Just att du faktiskt kommer på en fest även fast du vet att alla andra dricker, och om någon frågar dig så blir du inte sur eller sätter dig på tvären och börjar grina om saker. Blev lite imponerad sist faktiskt.

Kul att höra. Somliga har väldigt svårt för såna som inte dricker. Kanske för att de kommer ihåg allt som händer på festerna...

Själv dricker jag rätt så sällan, mest för att jag inte gillar baksmällan, men också för att det kostar mer än vad det smakar i form av, ja, allt egentligen. Dricker kanske en gång varannan månad.

... men du blir redigt kalas när det väl sker? ;-)

tjabon
2009-12-18, 22:21
För att det är otufft och menlöst.

Enda undantaget är en pilsner då och då ..:)

mjeuuu
2009-12-18, 22:24
En stor del av anledningen för mig är att jag verkligen hatar fulla människor när jag själv är nykter och eftersom jag är nykter så kan jag tänka tillräckligt klart för att inse att jag inte vill dricka och bli något som jag hatar. Fast det blir ju lite av en ond cirkel också för när jag själv är onykter så har jag inget emot andra onyktra. Löjligt men sant.

Det, samt träningen är de två stora anledningarna. Sen finns det ju massa mindre skäl och sen har jag aldrig gillat smaken av alkohol. Jag smakade alkoholfritt vitt vin första gången för några månader sen och vart lite chockad och tänkte "Det här smakar ju som vin, fast gott!".

Druckit runt 2-5 glas totalt senaste året.

miss_incorrigible
2009-12-18, 22:30
Det är "gott" och roligt att inta alkohol ibland men oftast behövs det inte alls. :)

Bubban
2009-12-18, 22:50
1. Det går inte i fas med varken mina mediciner eller sjukdom.
2. Mår lätt illa av shots.
3. Inte mycket av det tilltalar mig i smaken.
4. Faller inte ofta för grupptryck.
5. Hatar bakfyllan och känslan av att man kanske spyr. Förstör hela dagen efter.
6. Fulla människor är som svin som inte kan/vill ta ansvar för sina handlingar och måste hävda sin genom alkohol och som även använder det för att dölja sin blyghet.
7. Tycker ofta inte om smaken och dricker mycket hellre mjölk (protein, kolhydrater, kalcium och B-vitaminer!) än vin till maten, men ibland händer det.

Dricker mig full kanske max 5 ggr/år.

Niskel
2009-12-18, 22:52
Sabbar träningen , samt att det ej är roligt längre :P

stridis
2009-12-18, 23:12
Alltså, varför väljer du att avstå från alkohol? I perioder eller ständigt.

Jag festar sällan, och vardagsdrickande är jag definitivt inte stor på. Men jag avstår inte från alkohol. När jag var yngre så var det mer av principiella skäl och då avstod jag, nu har jag inga skäl direkt, det blir alkohol ifall jag känner för det vilket inte är ofta.

skaparn
2009-12-18, 23:23
Träningen, och endast träningen.

1911
2009-12-18, 23:31
Äsch jag brukar kröka ibland mitt i veckan. Typ bli dyngfull en onsdagkväll och sedan må piss på jobbet på torsdagen. Sen så låter jag bli flaskan i typ 2-3 veckor minst.

Martin Löwgren
2009-12-18, 23:34
Mest för att det sabbar träningsrutinen. Dagen man super, dagen efter och för mig även dagen efter detta. Så jävla trist och inte kunna äta och träna som vanligt utan ligga hemma med huvudvärk och illamående.

Jag super 3-4gr per år men då är det finlandsfärja-fylla. Bra att rensa systemet ibland :)

Ashenshugar777
2009-12-18, 23:37
Väntar på Mourten..

Då får du vänta länge, han är :banned från allmänt

enzodiac
2009-12-18, 23:40
jag dricker inte därför jag kopplar alkohol till berusning vilket oftast leder till dåligt omdöme och beteende. Jag kan ta ett glas vin eller cider till maten i trevligt sällskap, men aldrig för att bli full.

JoeyP
2009-12-18, 23:45
Vilka rus pratar du om då?

BÄNG RUUSET MUHEHEHEH RÖKTE EN FETING NYSS RIKTIGT MUSKELVÄRMARE MOAHAHha

tp_88
2009-12-18, 23:54
Vilka rus pratar du om då?
Inte för att det egentligen hör hit, men... Det finns mängder av andra droger som är intressanta och har, i mitt tycke, intressanta effekter. Därmed inte sagt att jag brukar dem heller.

JoeyP
2009-12-18, 23:55
Haha tommy, alla vet vi att du knapra piller :D

hendrong
2009-12-19, 00:07
Jag har haft nyktra perioder av olika skäl. Att jag varit nyinflyttad och inte haft någon att supa med, att jag velat komma i form, eller att jag gjort bort mig väldigt mycket och inte vågat dricka på ett tag av rädsla för att göra om det.

tp_88
2009-12-19, 00:09
Haha tommy, alla vet vi att du knapra piller :D
Busted. :em:

krakowww
2009-12-19, 00:14
Oftast pga att jag ska träna dagen efter. Under deff blir det också sällan alkohol då det är onödiga kalorier.

Upptaget
2009-12-19, 00:52
Endast för att jag tränar, hade jag inte tränat så hade jag troligtvis druckit varje helg, nu snittar det väl var 3e helg kanske..

Larsson85
2009-12-19, 01:00
Varje gång jag har varit ute och druckit så har det alltid kännts så meningslöst när klockan börjar bli 3-4 och man börjar dra sig hemmåt. Man går där och är full och inser att man i princip inte fick ut något av det.

Nu mera så brukar jag dricka väldigt lite. 2-3 öl under en kväll. Det är lagom för att komma i stämmning, men ändå så pass lite att man i princip känner sig nykter när man har kommit hem. Någon gång per år brukar jag dock dra till med en riktig fylla (men aldrig så att jag tappar kontrollen).

Edit: Sen känns det så klart meningslöst att paja träningen med att supa ner sig för ofta. Dricka gör jag på väl valda tillfällen.

Carolinew
2009-12-19, 05:59
Det förstör träningen, välmåendet och plånboken. Druckit två ggr på 2,5 år.

Onigiri
2009-12-19, 06:25
För att King Grub sa att det var dåligt.

1684_
2009-12-19, 06:52
jag har tyvärr lätt för att skaffa mig maniska grejer, beroenden. Jag avstår ALLT ifrån alkohol till tobak. Ingen i familjen håller på me sånt heller så...
Jag tycker e e äckligt, ONÖDIGT, tänker på alla "extra" ONÖDIGA kalorier man får i sig i alkoholen, allt som sliter på organen, dessutom äter jag en jag en stark medecin som inte går ihop med alkohol, me dom två kombinerat kan jag nog gräva min grav.

Jag vill göra morsan stolt oxå och jag har vart nykterist, en "tråkig" kompis som många säger, i några år nu.

Nina L
2009-12-19, 07:36
Jag har lite svårt med begreppet "lagom" så jag håller mig numera ifrån destruktiva beteenden. Att förändra sinnesstämningen med något kemiskt räknar jag som destruktivt, även om vissa klarar av att hålla det på lagomnivån och slipper både pinsamheter och bakfylla.

Sedan jag slutade dricka upplever jag en massa positiva effekter som jag inte hade förväntat mig. Den viktigaste är att jag har blivit bättre på att vara mig själv och bara göra det som verkligen känns rätt för mig. Det har i sin tur påverkat min självkänsla.

8 mån clean :thumbup:

tejpis
2009-12-19, 08:23
Det smakar illa...

Rimmon
2009-12-19, 08:32
Jag har ett stort problem i den här frågan...
Å ena sidan ÄLSKAR jag öl och whisky och gör själv massor med vin per år.
Å andra sidan avskyr jag mig själv dagen efter att jag varit berusad, ångrar allt jag sagt och har hemska bakfyllor.
Så jag satt upp en sexmånaders period där jag har taket satt till max 3 öl på en kväll för att undvika ovan beskrivna problem.

Scratch89
2009-12-19, 08:55
... men du blir redigt kalas när det väl sker? ;-)

:em:
Det har varit så de senaste gångerna, fast inte när vi var på Chalmersfesten. Då var jag bara trött och hann inte bli så pass full, utan jag somnade ju nästan stående.

Ska nog försöka dra ner på karatefyllorna också.

Poxeman
2009-12-19, 09:08
Jag har flera anledningar, utan inbördes ordning:

- Det kostar pengar.

- Jag får ont i huvudet dagen efter.

- Det pajjar träningen.

- På fyllan gör jag saker som inte är helt genomtänkta...

- Dåliga kalorier, jag tycker det är godare med mat.

- Har bättre kontroll på både mig själv och min omgivning när jag är nykter, full på stan är ingen hit!

Jag är dock inte nykterist, tar gärna ett glas vin till maten eller en öl när det passar. Det är verkligen gott och förhöjer smakupplevelsen.

mikaelj
2009-12-19, 10:23
Det har varit så de senaste gångerna, fast inte när vi var på Chalmersfesten. Då var jag bara trött och hann inte bli så pass full, utan jag somnade ju nästan stående.

Haha, ja, du såg lite trött ut! :-)

Vet inte vilket dryckesmönster som är bäst. Försöka dricka lite då och då (som "nere på kontinenten") eller attackdricka. Eller: jag vet att det är dåligt att attackdricka. Var en dokumentär på TV om kognitiv förmåga, etc. Risken är bara att de flesta inte riktigt förstår att "nere på kontinenten" betyder ganska små mängder alkohol under veckan, och att de inte dricker sig stupfulla på helgen. Jag är rädd för att det i Sverige hade blivit "dricka lite varje dag och dricka tokmycket på helgen".

Jag är dock inte nykterist, tar gärna ett glas vin till maten eller en öl när det passar. Det är verkligen gott och förhöjer smakupplevelsen.

Det hade ju varit nå't. Jag har försökt, men tycker verkligen inte om det. Blir en helt annan situation.

Tolkia
2009-12-19, 10:34
Vad gäller dricka som "på kontinenten" brukar det också finnas en tendens att glömma att länderna "på kontinenten" har en hel del alkoholrelaterade problem också. Det är inte riktigt så enkelt att bara för att spriten finns på ICA så upphör all konsumtion utom njutningssmuttande på whisky och dyrviner.

psirus
2009-12-19, 11:05
Jag är inte nykterist men dricker väldigt sällan. För de första så tycker jag i stort sätt aldrig att gårdagskvällen var roligare än vad bakfyllan är jobbig så de blir i stort sätt alltid minus i slutändan. De är den stora anledningen till att jag inte dricker så ofta.

De gångerna jag brukar alkohol är oftast också när jag går på krogen och då endast för att jag inte tycker det är roligt att gå på krogen, bland fulla människor nykter. Därför har jag ifrågasatt mig själv och varför jag brukar alkohol bara för att vistas i en miljö som jag inte annars trivs i? Det blir liksom en falsk positiv upplevelse. Då kan jag ju lika gärna skita i att gå till krogen från första början och göra nått som jag alltid uppskattar istället.

Sen är jag emot alkoholen lite av princip eftersom alla moral svenssons spyr galla över alla sorters "droger" och sen super skallen av sig varje fredag och lördag. Sen gillar jag inte den delen alkohol har i vår svenska kultur.

shut teh face
2009-12-19, 11:08
Det är ändå jävligt många här inne som avstår från alkohol. Det trodde jag inte. Det kanske är för det trots allt är ett träningsforum.

Jag tycker iaf det känns skönt att andra är lite som mig (och dricker kanske en enstaka öl varannan månad eller så), känt mig lite ensam och särskilt konstig senaste tiden.

hendrong
2009-12-19, 11:16
Skulle nog aldrig palla att bli nykterist, av den enkla anledning att jag inte skulle klara av en livsstil som kräver att man måste förklara sig för andra hela tiden.

exor
2009-12-19, 11:18
Avstår nästan helt från alkohol. Var cirka 1 år sedan jag smakade senast.

Control_61
2009-12-19, 11:20
Jag avstår i perioder. Eller rättare sagt så dricker jag inte ifall inte utsikterna för kvällen är optimala ;)

Nyår, midsommar, inspark, nollning, stora husfester, hemvändarkvällar etc.

Annars tycker jag inte det är värt bakfyllan/bakfylleångesten.

Jag har också någon värdering i mig som säger att träningen inte får gå före att "ha skoj" vid sidan om.


Blir ändå cirka 1 fylla i månaden året om. Dock betydligt mindre än min umgängeskrets.

dream_theater_
2009-12-19, 11:22
Jag tycker inte heller om att dricka ofta. Var ute igår, men det blev totalt fem öl. Så idag mår jag som om jag inte hade druckit, men jag kommer inte träna idag för jag vet att allt kommer bli lidande.

Dricker kanske denna mängden nån gång i månaden

berra_berra
2009-12-19, 16:50
Vill kunna köra bil 24 Seven 365.

Ajin
2009-12-19, 17:03
Det är väl inte så mycket för att jag inte tycker om det, tvärtom så tycker jag en god, kall öl kan sitta bra ibland. Jag har väldigt sällan någon vidare märkvärd bakfylla (vad det nu än betyder) utan brukar må väldigt normalt dagen efter, oavsett karatefylla.

Enda anledningen till att jag har slutat är faktiskt plånboken och MMA träningen. Inget värre än ett cardio pass dagen efter, går helt enkelt inte ihop. Och när ens tränare har höga förhoppningar om en så sviker man ju inte bara sig själv om man nu skulle ta sig en pint, eller två.

Morty
2009-12-19, 17:31
http://i41.tinypic.com/332ufch.jpg

Sen finns det massor av anledningar utöver det rent giftiga i kroppen. Finns faktiskt så många anledningar att det är sjukt att folk faktiskt kan acceptera alkohol. Känns så jävla skevt att folk anser att man ska förklara sig om man INTE dricker, men om man accepterar övriga droger så är man dum i huvudet... What's going on, eh?

De pilmarkerade är tydligen ok. Passa er för de andra, man dör. Oftast bara av att se dem.
http://img69.imageshack.us/img69/5247/drugchartarrow.gif

C.E.J.
2009-12-19, 17:37
De pilmarkerade är tydligen ok. Passa er för de andra, man dör. Oftast bara av att se dem.
http://img69.imageshack.us/img69/5247/drugchartarrow.gif

GHB & LSD is TEH SHIT!! Vid särskilda tillfällen passar även anabola och heroin fint, just anabola är en härlig party drug!

Morty
2009-12-19, 17:39
GHB & LSD is TEH SHIT!! Vid särskilda tillfällen passar även anabola och heroin fint, just anabola är en härlig party drug!

Förklara hur du tänker nu.

quality
2009-12-19, 17:46
http://i41.tinypic.com/332ufch.jpg

Sen finns det massor av anledningar utöver det rent giftiga i kroppen. Finns faktiskt så många anledningar att det är sjukt att folk faktiskt kan acceptera alkohol. Känns så jävla skevt att folk anser att man ska förklara sig om man INTE dricker, men om man accepterar övriga droger så är man dum i huvudet... What's going on, eh?

De pilmarkerade är tydligen ok. Passa er för de andra, man dör. Oftast bara av att se dem.
http://img69.imageshack.us/img69/5247/drugchartarrow.gif

Nice, blev positivt överraskad av hur E placerade sig. :cool:

Morty
2009-12-19, 17:47
Nice, blev positivt överraskad av hur E placerade sig. :cool:

haha, jag borde nog posta en varning om att det finns en risk att man får en liberal syn på droger efter det där diagrammet :P

von huff
2009-12-19, 17:51
Tycks bli en jämförelsediskussion igen=/Alkohol må vara farligare och ohälsosammare än många andra droger men det finns ingen orsak att legalisera andra droger.Tycker inte att "det kostar pengar att jaga knarkare" är en bra orsak att tillåta andra droger.Jag tvivlar at alkohol i dagens värld skulle godkännas, men det är nog omöjligt att få bort i dagens läge

Morty
2009-12-19, 18:05
Tycks bli en jämförelsediskussion igen=/Alkohol må vara farligare och ohälsosammare än många andra droger men det finns ingen orsak att legalisera andra droger.Tycker inte att "det kostar pengar att jaga knarkare" är en bra orsak att tillåta andra droger.Jag tvivlar at alkohol i dagens värld skulle godkännas, men det är nog omöjligt att få bort i dagens läge

Det kommer att vara omöjligt så länge alla tycker det. Ge mig ett drogfritt samhälle bitte, de som inte gillar det kan flytta.


Jag, eftersom jag är liberal, kommer alltid att konfrontera folk som dricker med dessa argument, för att de ska förstå att deras val är knasigt. Att bara argumentera mot alkoholen går självklart bra det också, eftersom fail drug is fail.

C.E.J.
2009-12-19, 18:15
Förklara hur du tänker nu.

Mitt inlägg var ej seriöst. Upprepar: Ej seriöst.

von huff
2009-12-19, 18:15
Jag talar inte för någon drog men en stor skillnad är ju ochså att alkohol är lagligt.
Skulle vara intressant hur man har gjort undersökningen

Morty
2009-12-19, 18:20
Mitt inlägg var ej seriöst. Upprepar: Ej seriöst.

Förstod det, men tänkte om sarkasmen betydde något eller om du bara ville vara rolig.

exor
2009-12-19, 18:25
Vill kunna köra bil 24 Seven 365.

Jag med, man är för dyrt :P

Nelson81
2009-12-19, 21:59
man kan ha kul utan alkohol..................................det finns ju droger

Jpn
2009-12-19, 23:28
man kan ha kul utan alkohol..................................det finns ju droger

+1 på bodensaren... eller? ehumm :em:

Denstillasittande
2009-12-19, 23:58
Skönt på sätt och vis att denna tråd lever länger än den andra i alla fall .`;D

Psyla
2009-12-20, 00:06
Tycks bli en jämförelsediskussion igen=/Alkohol må vara farligare och ohälsosammare än många andra droger men det finns ingen orsak att legalisera andra droger.Tycker inte att "det kostar pengar att jaga knarkare" är en bra orsak att tillåta andra droger.Jag tvivlar at alkohol i dagens värld skulle godkännas, men det är nog omöjligt att få bort i dagens läge

Hur ska vi göra för att få bukt med problemet då?

fonzie
2009-12-20, 00:13
Är uppvuxen med alkoholproblem i familjen. Jag har tagit ställning.

Något som jag har märkt i mitt blygsamma uteliv är hur "personlighetshämmade" människor blir på fyllan. Alla blir så lika varranda?
Svårt att förklara men en påverkad kille i min egen ålder är väldigt lik en påverkad man i 50 åldern t ex. Är det någon annan som tänkt något kring detta?

Big_Vik
2009-12-20, 00:21
haha, har vi inte debatterat detta för länge sen Tommy? :D

Jag dricker typ aldrig numera :thumbup:

Behöver inte alkohol. Jag är roligare och trevligare utan. Brukar bete mig ungefär som fulla personer så ingen "misstänker" något. :D Det har blivit en slags omvänd fixidé för mig på samma sätt som många inte kan gå ut utan att dricka.

Däremot dricker jag till maten om jag blir bjuden. Ibland när jag hälsar på i min gamla hemstad dricker jag dock enligt sedvänjan där, dock inte lika mycket som kompisarna.

tp_88
2009-12-20, 00:23
Det skapades en "Varför dricker du alkohol?"-tråd så jag skapade den här för att vi som inte dricker inte skulle sabba den tråden. Vi har säkert pratat om det innan, jag har nog pratat med dom flesta om det. :D

Big_Vik
2009-12-20, 00:43
Jag har för mig att vi har tjafftat som fan om det här för länge sen, påverkan på träning ämjämjäm osv... :D Vad kul att vi kunde hamna på samma sida för en gångs skull :thumbup:

De få gånger man träffat fina tjejor som varit nåt att ha har man varit nykter. :)

Tack Tommy för att du visade mig vägen ;)

von huff
2009-12-20, 00:44
Hur ska vi göra för att få bukt med problemet då?

Menar du alkoholen?Höjda åldergränser är ett steg i "rätt" riktning, sen finns det ju annat man kan göra me det blir svårare

Larsson85
2009-12-20, 00:59
man kan ha kul utan alkohol

Men varför chansa.

Bullen!
2009-12-20, 10:05
för att det faktiskt är dåligt. (kom nu inte springande med vin-studierna) och att man får sidosätta andra grejor man inte kan göra under ett alkoholrus. dom att köra bil. dagen efter är sällan den roligaste den heller. speciellt då man har ett par ungar som vaknar lika tidigt oberoende om hur sent jag lagt mig eller hur dåligt jag mår.

Degpekka
2009-12-20, 10:11
Men varför chansa.

Är du seriös har du problem... :(

Morty
2009-12-20, 10:33
Är uppvuxen med alkoholproblem i familjen. Jag har tagit ställning.

Något som jag har märkt i mitt blygsamma uteliv är hur "personlighetshämmade" människor blir på fyllan. Alla blir så lika varranda?
Svårt att förklara men en påverkad kille i min egen ålder är väldigt lik en påverkad man i 50 åldern t ex. Är det någon annan som tänkt något kring detta?


Tänkt på samma. Jag menar, enda anledningen att man känner igen sina kompisar på fyllan är ju genom röst och utseende. Personligheten är fucked. Det är inte särskilt kul.

Larsson85
2009-12-20, 11:30
Är du seriös har du problem... :(

Om du läser min tidigare post så inser du att jag inte är seriös. Men jag tycker det är en kul kontring när folk säger "man kan ha kul utan alkohol", även om jag själv knappt dricker jämfört med andra.

shut teh face
2009-12-20, 11:33
Jag såg något program inatt om missbruk. Uteslutande alla missbruk (främst alkohol) startar när man är mellan 18-25 (alltså når orimliga nivåer). Det framstod som om detta stämde 99% av alla missbrukare.

Degpekka
2009-12-20, 11:42
Om du läser min tidigare post så inser du att jag inte är seriös. Men jag tycker det är en kul kontring när folk säger "man kan ha kul utan alkohol", även om jag själv knappt dricker jämfört med andra.

Tur. ;)

shut teh face
2009-12-20, 11:43
Det här med att dricka alkohol i orimliga mängder hela livet, det är ju ett faktum att man blir dum i huvudet av det, intelligensmässigt alltså.

Men hur är det med den akuta effekten av alkohol, får man automatiskt 50 mindre i IQ när man dricker?

Skrollovicz
2009-12-20, 11:48
Blir inte roligare, smakar inget vidare.

Samma.

Morty
2009-12-20, 11:48
Shut teh face, tror inte några sådana mätningar gjorts, även om det vore intressant att se hur pass mycket mer puckad man blir när man är wasted, i siffror.

Degpekka
2009-12-20, 11:50
ja... det är säkert olika från person till person, precis som att vissa blir väldrig aggressiva medans andra blir väldigt kärleksfulla... men om man hade låtit kraftigt berusade göra ett vanligt "iq-test" hade dem nog fått sämre resultat än när dem är nyktra.

dt06mj2
2009-12-20, 11:52
Officiellt: Alkoholrelaterade sjukdomar står för flest dödsfall hos män i arbetsför ålder.

Inofficiellt: Det sänker proteinsyntesen.

-AG-
2009-12-20, 12:23
Det är ju rätt poppis, iaf bland delar av den yngre generationen, att identifiera sig som kontinental eller osvensk och tycka att lagstiftningen i Sverige suger och att "svenskar" lider av dubbelmoral som tycker att alkohol är ok men inte andra, i deras tycke, lättare droger. Man får dock inte glömma att mer liberala länder även är mer liberala i deras alkohollagstiftning, dvs det handlar inte om alkohol vs andra droger som vissa verkar tro, det handlar om hur man ser på individens och samhällets ansvar.
Det som gör upplevelsen av en drog positiv är ju som bekant också det som resulterar i negativa konsekvenser - ju "bättre" drog ju mer negativa konsekvenser har den. Alltså, en drog som heroin ger mer problem pga upplevelsen av den är så pass "bra".
Skillnaden mellan alkohol och många andra droger är att alkoholdrycker av olika slag inte enbart handlar om att uppnå ett rus. Jag dricker vin för att jag tycker att det är gott, likaså öl och whisky. Ibland handlar det om rus, men de tillfällena är lätträknade. Om alkohol bara handlade om rus så skulle inte utbudet av alkohol se ut som det gör. Men med detta sagt, så kommer det aldrig att gå att dra en gräns mellan vilka droger som ska vara lagliga och vilka som ska vara olagliga utan att hamna i resonemang som haltar mer eller mindre. Personligen ser jag att den väg vi har valt i Sverige gärna följs då jag inte tror att samhället vinner något på att införa fler droger, oavsett exakt var dessa hamnar på problemskalan i jämförelse med alkohol.

tp_88
2009-12-20, 12:43
Givetvis så vet jag att lagstiftningen i det hänseendet är snarlik i stora delar av västvärlden och inte unik för Sverige. Det tror jag också att andra med liknande åsikter är medvetna om, men det innebär ju inte att man tycker det är rätt.

Det finns ett väldigt stort utbud av olika arter cannabis också. Personligen så tror jag att dom allra flesta inte hade valt ett alkoholfritt alternativ som smakade och kostade likadant om det fanns. Även om man inte är ute efter att bli dyngrak så tror jag att många uppskattar att bli lite salongs.

tp_88
2009-12-20, 12:52
(Vad nu det har att göra med tråden)

Verbatim
2009-12-20, 16:48
Shut teh face, tror inte några sådana mätningar gjorts, även om det vore intressant att se hur pass mycket mer puckad man blir när man är wasted, i siffror.

Man får svårt att spela schack iaf.

In the third round of the 4th Kolkata Open in India, French GM Vladislav Tkachiev (2669) turned up drunk for his game and dozed off after just 11 moves, losing the round on technical grounds, domestic media reported on Friday.

Tkachiev arrived for the game against Praveen Kumar in such an inebriated state that he could hardly sit in his chair and soon fell asleep, resting his head on the table, Hindustan Times newspaper reported.

'Each time he fell asleep, players around would try to wake him up with a shake of the shoulder,' the Indian Express reported alongside photos showing Tkachiev with his head resting on the table.

'Some even offered him water and Mr Tkachiev, having briefly refreshed himself at the change-room while his opponent waited, dozed off again and eventually had to be carried off.'

The paper added that chess star Nigel Short of England expressed disgust at the incident, advising the organisers to promptly eject the player from the tournament.

Tkachiev lost the game for not completing his moves within the time control of one hour and 30 minutes. He was warned and reprimanded by the organisers afterwards but has been allowed to take part in the remainder of the competition.



Källor säger dessutom att hans position var dålig.

(Hårdrock.)

Muskelbyggaren
2009-12-20, 17:48
Det som gör upplevelsen av en drog positiv är ju som bekant också det som resulterar i negativa konsekvenser - ju "bättre" drog ju mer negativa konsekvenser har den. Alltså, en drog som heroin ger mer problem pga upplevelsen av den är så pass "bra".
Säker? Med samma logik skulle allt som gör en väldigt lycklig vara farligt. Visst ger drogen lycka på en väg som är så enkel att den uppmuntrar till att bara leva för drogen, medan andra lyckoämnen har gynnsamheter på vägen i och med att man samtidigt uträttar något. Ex. kärlek, pengar, träning etc.

Är det möjligt att skapa en drog utan biverkningar annat än att det känns så bra att man vill uppleva det igen och därför blir beroende av välbehaget? Jag är osäker men lutar mer åt ett ja än ett nej.

Diggler
2009-12-21, 14:09
För att det är helt rent i barskåpet :(

Whistler
2009-12-21, 14:50
Efter några år i krogdörren är det ju inte helt avlägset att dra slutsatsen "Man blir dum i huvudet av alkohol". Jag drack visserligen inte innan jag började jobba på krogen, men om jag någonsin funderat på att börja så avskräckte det mig.

Sen har vi det som andra redan skrivit: proteinsyntes, träning, King Grub etc...

Eftersom jag tävlar mycket i skytte så ser jag det som en ren säkerhetsåtgärd att inte vara påverkad.

L-Sami
2009-12-21, 14:52
Jag presterar bättre på gymmet och det är viktigt.

Ristretto
2009-12-21, 15:14
Orsaker till varför jag inte dricker:
Alkoholens existens leder till att vi har alkoholister vilket leder till att många barn far väldigt illa, det är inget jag vill sponsra.

Sen är det dyrt, förstör proteinsyntesen, fulla människors personlighet blir för det mesta otroligt mycket sämre än orginalet mm.

_Larre_
2009-12-21, 15:14
Har lessnat helt enkelt, efter nyår så ska jag försöka skärpa mig när det gäller träningen så då lär det ju inte bli något heller.

kalaskonrad
2009-12-21, 15:34
har helt enkelt tröttnat

Jagärsvag
2009-12-21, 15:42
Hypokondriker och besatt av träning.

Morty
2009-12-21, 20:02
Det är ju rätt poppis, iaf bland delar av den yngre generationen, att identifiera sig som kontinental eller osvensk och tycka att lagstiftningen i Sverige suger och att "svenskar" lider av dubbelmoral som tycker att alkohol är ok men inte andra, i deras tycke, lättare droger.
Inte bara "vårat" tycke. Klickiz (http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200506/cmselect/cmsctech/1031/1031.pdf)

Man får dock inte glömma att mer liberala länder även är mer liberala i deras alkohollagstiftning, dvs det handlar inte om alkohol vs andra droger som vissa verkar tro, det handlar om hur man ser på individens och samhällets ansvar.
Ja, dessa länder har även större alkoholproblem.

Skillnaden mellan alkohol och många andra droger är att alkoholdrycker av olika slag inte enbart handlar om att uppnå ett rus. Jag dricker vin för att jag tycker att det är gott, likaså öl och whisky. Ibland handlar det om rus, men de tillfällena är lätträknade.
Om vi pratar om unga människor är detta tankesätt tyvärr i stor minoritet. Har vi "tur" så är det i bästa fall både och, dvs, både gott och ger rus.

Om alkohol bara handlade om rus så skulle inte utbudet av alkohol se ut som det gör. Men med detta sagt, så kommer det aldrig att gå att dra en gräns mellan vilka droger som ska vara lagliga och vilka som ska vara olagliga utan att hamna i resonemang som haltar mer eller mindre.
Helt rätt. När en drog "lagom" farlig, så att den kan godkännas? Hurdant ska ruset vara, för att inte vara för farligt? Vilka hälsorisker ska få vara med? Nä, totalbann ska det vara :thumbup:

Personligen ser jag att den väg vi har valt i Sverige gärna följs då jag inte tror att samhället vinner något på att införa fler droger, oavsett exakt var dessa hamnar på problemskalan i jämförelse med alkohol.
Personligen ser jag att den väg vi har valt i Sverige är skit. Såhär står det i above link ang. Sveriges drogpolitik:
Sweden
15. Swedish drug legislation aims to produce a drug free state by reducing the availability of drugs to potential users.
Hoppas att ni förstår vart jag vill komma. Ok, folk som vill röka braj/trippa/nästan vadsomhelst förutom supa/röka får inte göra detta. Vill man däremot supa, feel free. Inga problem. Tänk på varningstexten bara; "Alkohol kan vara farligt för hälsan". Nästan ironiskt...

Vidare har vi detta diagram. (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_(mean_p hysical_harm_and_mean_dependence).svg) What's going on med att om man vill hålla sig borta från de två värre drogerna så är man en såndär konstig drogliberal eco-anarkist, typ? Alkohol och ohälsa går hand i hand. Att avstå borde bara framlyftas som något positivt. IRL så får jag bara gliringar av folk som festar mesigt, men på internet vågar folk såga lite mer...

Mourten
2009-12-24, 00:13
Väntar på Mourten..

Alkohol är djävulenspåfund!
Största delen av Sveriges våldsbrott sker under inflytande av denna dödliga dryck.

Drick inte alkohol, drick protein!
Finns ett team på FB jag gjort, "Stolt och nykter" :D Typ 150 medlemmar! *flex*

Morty
2009-12-24, 00:18
Alkohol är djävulenspåfund!
Största delen av Sveriges våldsbrott sker under inflytande av denna dödliga dryck.

Drick inte alkohol, drick protein!
Finns ett team på FB jag gjort, "Stolt och nykter" :D Typ 150 medlemmar! *flex*

WB till allmänt!

Stay true!

Ristretto
2009-12-24, 10:34
alkohol är djävulenspåfund!
Största delen av sveriges våldsbrott sker under inflytande av denna dödliga dryck.

Drick inte alkohol, drick protein!
Finns ett team på fb jag gjort, "stolt och nykter" :d typ 150 medlemmar! *flex*

+110000000000000^100000000000

thenut
2009-12-24, 11:14
Får väl kanske börja med att säga att jag dricker alkohol, men jag har ändå en fråga jag vill ställa....
Har läst igenom tråden och en hel del anger bakfylla etc som skäl till att inte dricka alkohol. Men man måste väl inte dricka sig aprak bara för att man dricker alkohol? Jag har inte varit ordentligt berusad på bra länge, men jag tar gärna en whiskey/konjak etc på fredagkvällen, eller kanske en öl eller ett glas vin till maten.
Kan inte folk bara ta "en öl" (eller dylikt) längre?

fiskebulle
2009-12-24, 12:23
Eftersom jag tävlar mycket i skytte så ser jag det som en ren säkerhetsåtgärd att inte vara påverkad.

Jag har hört att man ska bli bättre på just skytte när man är (väldigt lite) berusad.

För övrigt så är jag en utav de där som dricker, det är sällan jag blir riktigt askalas, fast det beror nog mer på att jag har svårt för att bli full, måste dricka mängder och det har jag inte råd med. Däremot är jag helt inne på det här med att dricka öl/vin och liknande till diverse maträtter som det passar sig till - Det är ju trots allt gott, och om man inte tycker det så kanske man beställer fel grejor..

Det finns en ganska intressant, dock biased, dokumentär som heter Super High Me, den finns i sin helhet på tuben. Den handlar om en kille som röker cannabis konstant i 30 dagar. De mäter skillnader i fysisk och psykisk prestation och skillnaden är väldigt liten. Tror till och med de mäter positivt i någonting på honom. Jag intresserar mig hällre i en sådan drog än alkohol, speciellt som ruset är mycket trevligare.