handdator

Visa fullständig version : Röda ögon efter träning.


Tiga
2009-12-18, 18:20
Hej!

Jag har efter mina två senaste cykelpass fått väldigt röda ögon efteråt. Ungefär som när man röker gräs, fast ännu rödare
Värt att nämna är kanske att jag kört hård intervallträning dessa passen. Detta är de två första intevallpassen i mitt liv.

Vet någon vad detta kan bero på? Jag är lite orolig.

Vore tacksam för svar.

King Grub
2009-12-18, 18:24
Det är inte bara att det runnit ner svett i ögonen?

Tiga
2009-12-18, 18:30
Det är inte bara att det runnit ner svett i ögonen?

Kan det vara det? För jag svettas väldigt mycket under dessa passen. Och när jag tänker på det rinner det nog en del i ögonen också.
Eller kanske det är så att jag gör av med för mycket vätska och torkar ut ögonen (Vet inte ens om det är möjligt)?

King Grub
2009-12-18, 18:31
Det senare är inte möjligt.

hertzman
2009-12-18, 18:46
Jag får jäkligt röda ögon när jag kör tungt i exempelvis mark eller bänk...

ceejay
2009-12-18, 18:52
lite spräckta blodkärl? Hänt mig direkt efter jag kört ett set böj eller mark

Fredrik_S
2009-12-18, 18:54
lite spräckta blodkärl? Hänt mig direkt efter jag kört ett set böj eller mark

sprängfyllda kanske men spräckta låter inte så skönt

Tiga
2009-12-18, 19:04
Jag får jäkligt röda ögon när jag kör tungt i exempelvis mark eller bänk...

lite spräckta blodkärl? Hänt mig direkt efter jag kört ett set böj eller mark

Jag ringde 1177(sjukvårdsupplysningen) och de sa att det händer om man tränar för tungt eller för intensivt. Till en början var det inte farligt men om det hände varje gång man tränar så skulle man kunna på ögoninflammation mm. Deras råd var iaf att ta det lite lugnare när man tränar.

Tack

hertzman
2009-12-18, 19:30
Jag ringde 1177(sjukvårdsupplysningen) och de sa att det händer om man tränar för tungt eller för intensivt. Till en början var det inte farligt men om det hände varje gång man tränar så skulle man kunna på ögoninflammation mm. Deras råd var iaf att ta det lite lugnare när man tränar.

Tack

Frågan är ju om dom blodsprängda ögon man upplever kan påverka synen negativt framöver? Vanligt med närsynthet hos individer som ofta tränar på tunga vikter?

Action Fighter
2009-12-18, 19:49
Frågan är ju om dom blodsprängda ögon man upplever kan påverka synen negativt framöver? Vanligt med närsynthet hos individer som ofta tränar på tunga vikter?

Tror nog det ligger någonting i dålig syn på vältränade individer för att vara ärlig. Iallafall är det så på mitt gym att alla de största har man allt sett med glasögon någon gång. Lite kul tycker jag fast vet inte om det är så på alla gym, finns ju självklart undantag och så. Fast tror nog det är svårt att bli närsynt pga hård träning måste jag säga. Dem flesta som har dålig syn(inkl mig själv) får nog det innan de börjar träna hårt, alltså när man är barn.

Rahf
2009-12-18, 20:21
Tror nog det ligger någonting i dålig syn på vältränade individer för att vara ärlig. Iallafall är det så på mitt gym att alla de största har man allt sett med glasögon någon gång. Lite kul tycker jag fast vet inte om det är så på alla gym, finns ju självklart undantag och så. Fast tror nog det är svårt att bli närsynt pga hård träning måste jag säga. Dem flesta som har dålig syn(inkl mig själv) får nog det innan de börjar träna hårt, alltså när man är barn.

Eller så kan det ju vara så att väldigt många människor har glasögon p.g.a. arvsanlag. Många väljer ju dock att inte bära dem p.g.a. någon slags stolthet eller liknande *screwy*. Hela min familj och släkt har glasögon. Jag är nog den ende som har tröckt upp mer än 30kg i knäböj.

Patrik Cutler
2009-12-18, 20:38
jag får alltid röd-rosa ögon efter mina träningspass för att jag tar i så mkt. jag har också hört att det inte är så bra i längden.

Psyla
2009-12-18, 20:45
Jag ser alltid megastenad ut efter tunga set.