handdator

Visa fullständig version : Varför dricker du alkohol?


Skrollovicz
2009-12-18, 16:58
Nyfiken i en strut. :)

ceejay
2009-12-18, 16:59
öl är nice
man blir trevlig
man har roligare

Erik__
2009-12-18, 17:00
Tycker det har en trevlig avslappnade effekt. Sen har jag roligt om jag dricker i sånt syfte.

Kwon
2009-12-18, 17:02
Salongsberusad är mysigt.

Så länge man kan hålla sig runt "Salongs" och inte dricker för mycket och når apstadiet.

rolf
2009-12-18, 17:04
"Ort" under avataren says it all.

hahavaffan
2009-12-18, 17:10
Det är i sina flesta former gott som fan.
Det har en trevlig berusande effekt.
Det är c00l som f4n.

Pepz
2009-12-18, 17:10
därför

Madame
2009-12-18, 17:14
lite lagom salongis e najs

Trance
2009-12-18, 17:16
De flesta andra drogerna är olagliga. Samt vin är gott till mat.

kalllee
2009-12-18, 17:16
Man har kul och släpper allt viktigt :D

von huff
2009-12-18, 17:16
Det blir roligare
Man kommer bort från vardagen
För att umgås

Hillheim
2009-12-18, 17:18
Dricker bara i perioder när jag mår dåligt tex pga kärleksproblem. Annars kan jag vara nykter ett par år i sträck

Tricce
2009-12-18, 17:18
Dricker inte alkohol jag dricker öl sen att det råkar finnas alkohol i öl är ju inte mitt fel :D

OneManArmy
2009-12-18, 17:20
Vid sociala tillställningar är det i stort sett ett krav annars sitter jag i hörnet o har trökigt.

Baan
2009-12-18, 17:20
For the lulz mer eller mindre! Försöker hålla mig till salongsberusad, aldrig riktigt full.

Skrollovicz
2009-12-18, 17:21
därför

Varför svara när du inte har något att säga?

Kabuto
2009-12-18, 17:23
För att bli full.

Tabbe
2009-12-18, 17:23
För att bli full.

samma, tycker det smakar förjävligt skit och brukar köra nån äcklig ren sak så jag blir full fortast möjligast.

hahavaffan
2009-12-18, 17:23
Varför svara när du inte har något att säga?Han hade ju något att säga :confused:

Skrollovicz
2009-12-18, 17:28
Han hade ju något att säga :confused:

Hade han? Sammanfatta.

Flykt
2009-12-18, 17:31
Hade han? Sammanfatta.
Har DU nånting att säga i tråden?

Skrollovicz
2009-12-18, 17:36
Har DU nånting att säga i tråden?
Att skämta bort tråden är inget jag vill att någon sysslar med, så ja.

Zetor99
2009-12-18, 17:36
För att orka med alla stupfulla människor och bli lite pratgladare i sociala sammanhang.

"Ort" under avataren says it all.
+1

elo_
2009-12-18, 17:37
finnar kan supa utan att ha roligt.

pragmatist
2009-12-18, 17:44
För att det hör till. Nubbe till kräftorna, vin till maten, champagne till festligheter. Livet skulle bli fattigare utan.

Berusning intresserar mig inte alls och är bara en nackdel.

Nitrometan
2009-12-18, 17:49
finnar kan supa utan att ha roligt.
Men visst är det så.

Vi försökte lära oss det när vi gjorde lumpen.

Vårt första befäl sa till oss när vi skulle ut en kväll efter dagens tjänst "Tänk på att man kan ha roligt utan att supa!"

Direkt svarade vi i kör (som om vi hade övat) "Ja fänrik! Visst kan man det! Men vi kan supa utan att ha kul!"


Nu dricker jag mest öl eller vin till maten nån gång. Kanske en god whisky på kvällen.

Breadboy
2009-12-18, 17:55
Det är gott, det får mig glad och jag kan använda min grymt kaxiga attityd utan att skämmas.

Cilia
2009-12-18, 17:57
Jag dricker för att det är gott. Det gör att jag inte dricker det jag inte gillar såsom öl och det mesta av starksprit. Gillar vin och drinkar som inte smakar sprit. Dricker sällan och sparsamt.

DanielF
2009-12-18, 17:58
Öl och vin är gott.
Man mår bra, känner sig bra. (Inte dagen efter dock :) )
Det höjer livskvaliteten.

dared
2009-12-18, 18:02
Berusning intresserar mig.

krakowww
2009-12-18, 18:03
För att det smakar bra och att det är trevligt att bli salongsberusad.

Kaboffastar
2009-12-18, 18:14
idag dricker jag för att alla andra gör det. och det kan vara dags för det årliga fylleslaget idag...

Kwon
2009-12-18, 18:16
Blir dock mest Glögg och Appletinis nuförtiden :)

<Mike>
2009-12-18, 18:22
Är och har alltid varit nykterist. Har aldrig varit intresserad av alkohol.

Mimix
2009-12-18, 18:46
Har inte korkat upp än men när jag gör det så är det enbart p.g.a:
...Kompistrycket i babbla babbla-tråden...:D

hahavaffan
2009-12-18, 18:49
Blir dock mest Glögg och Appletinis nuförtiden :)Har du lagt Peachatinis på hyllan? :MrT:


Nu har jag precis druckit mitt livs första julöl. Har alltid bojkottat det förr och tagit vanlig öl när det bjudits, men idag på Systemet köpte jag fyra-fem olika sorter som jag tänkte testa innan julafton. Mariestads blev det idag, och jag gillar ju vanlig så även julversionen smakade sehr gut.

Nordenator
2009-12-18, 18:50
Öl, whisky, cognac och kaffe är de dryckerna jag inte vill leva utan. Nu mer dricker jag rätt sparsamt i mängd, men jag har istället kraftigt ökat prisklassen. Jag går sällan ut på krogen, men istället köper jag öl för samma pris på bolaget. Då jag väl går ut blir det 2/3 gånger på Bishop's. Även fast det är två år innan jag faktiskt får gå dit så har jag gått igenom större delen av deras belgiska meny *cupid*

Berusningen är väl egentligen sekundärt, men samtidigt kan jag ju inte säga annat än att jag tycker om känslan. Dessutom känns alkohol som en viktig del av smaksammansättningen av dryckerna, även om den i vissa fall kan bli lite väl påtaglig (speciellt i billig lager).

Men.. Svenssonfyllan undviker jag helst. Salongs är twtg.

young_george
2009-12-18, 18:52
För att inte allti orkar vänta på Slobodan i 2 timmar på en parkeringsplats ute i ingenstans för att få ett 6pack utbankad lättöl.

MrBoris
2009-12-18, 18:53
för att fly verkligheten samt för att kunna ragga

Three pigs
2009-12-18, 19:01
skönt o bli knäck

Granatgiraffen
2009-12-18, 19:12
För att det är så grymt gott med cola och kebabpizza dagen efter!

MasterChief
2009-12-18, 19:15
Jag dricker eftersom giraffen gör det.

Eddie Vedder
2009-12-18, 19:20
Senast jag fick i mig alkoholhaltig dryck var vinprovning i skolan för några veckor sen. Så alkoholkonsumtionen i det fallet var ju i syfte att sköta mitt skolarbete helt enkelt. :D

johanhej
2009-12-18, 19:22
För Det blir roligare att umgås. Släpper loss lite mer. Tänker mindre.

1684_
2009-12-18, 19:34
Hur smakar alkohol? haha, snacka om efterbliven 19åring. Och nej detta va inte seriöst, eller mjo kanske...

1684_
2009-12-18, 19:35
Är och har alltid varit nykterist. Har aldrig varit intresserad av alkohol.

:hbang: de e bra

Bullen!
2009-12-18, 19:49
enbart för att berusa mig,

sker 2 ggr per år typ.

Muskelbyggaren
2009-12-18, 19:56
De flesta anledningar till att jag dricker har redan nämnts i tråden. Jag är ganska orolig till naturen och har svårt för att slappna av och lägga bort allt annat bara för att det är fest. Alkohol får mig lugn, fokuserad, och tankar och känslor känns mindre "vassa".

Var dock nykterist till 19 års ålder därför att jag tyckte det var oäkta att ta alkoholen till hjälp. Med facit i hand har jag varit med om så mycket roligt berusad, snackat med folk och hittat på saker jag annars aldrig hade drömt om att jag inte längre längre tycker att äkthetsargumentet räcker. Man lever bara en gång och att ägna hela livet åt att söka efter något man kan få på annan väg känns som tidsslöseri.

Jag ligger säkert i riskzonen för alkoholism med tanke på hur bra det får mig att känna mig, men blir det ett problem får man väl börja tänka om.

C.E.J.
2009-12-18, 21:59
Dricker bara i perioder när jag mår dåligt tex pga kärleksproblem. Annars kan jag vara nykter ett par år i sträck

lol opti

frambogir
2009-12-18, 22:06
För att jag vill.

<Mike>
2009-12-19, 01:19
:hbang: de e bra

Thanks :) Är dock inte alltid så roligt att vara nykterist då folk tar avstånd när man säger det på uteställen. Brukar skämta bort det med att säga att jag är allergisk och därför blir snurrig om jag dricker men det slutar ofta med "Så länge som du sköter mitt så sköter jag mitt, ok?" Folk tror man försöker vara bättre än dom för att man inte dricker. Det kan vara jobbigt.

Mestalla
2009-12-19, 01:31
Jag gör det för det är coolt och jag kan röka utan att hosta upp mina lungor.
Eller så gör jag det för det är gott för det mesta och man träffar alltid en massa skönt folk när man är ute!

Edit: Dessutom är det ALDRIG fel med en kall öl till fotbollen, det är magiskt och en stor anledning till att jag dricker bira.

Malmberg
2009-12-19, 01:38
För att det är gott. Förstår inte varför man skulle dricka annars. :cheers:

I alkoholväg dricker jag i princip bara öl och rom. Gott!

Baan
2009-12-19, 01:39
...

Alkohol får mig lugn, fokuserad, och tankar och känslor känns mindre "vassa".

...


Låter som något att prova när man ska ut och köra ;) Lugn i trafiken, bättre fokus samt ingen roid/road rage för tankarna är chill!

C.E.J.
2009-12-19, 02:25
Är och har alltid varit nykterist. Har aldrig varit intresserad av alkohol.

Evangelical upbringing ftw!

Anton Fräs
2009-12-19, 02:39
:hbang: de e bra

Varför är det bra?

Muskelbyggaren
2009-12-19, 03:10
Låter som något att prova när man ska ut och köra ;) Lugn i trafiken, bättre fokus samt ingen roid/road rage för tankarna är chill!
Det funkar prima!

davvvan
2009-12-19, 03:14
Social isbrytare, trevlig gemenskap, svensk kultur, förhöjer saker, naturligt inslag i vardagen.










Enklare kladda på paddor och få ångest...

ryss
2009-12-19, 04:21
För att det är lättare att börja slåss med någon som är berusad..

nej men, öl är förjävla gott

Zapp Brannigan
2009-12-19, 04:51
Hårdrock!

1684_
2009-12-19, 06:54
Varför är det bra?

fölr jag e själv nykterist, vi har väl samma åiskter och värderingar?
Mkt alkohl å skit i dagens samhälle och tycker de e bra att de finns endel som avstår HELT ifrån det. Jag går fordonsprogrammet med 90% killar, varenda dag får man höra ordet supa, sprit, alkohol, varje fredag och måndag e de tjat om hur mkt dom har druckit. Tycka va man vill, men jag HATAR det.

Ministry
2009-12-19, 06:56
För att iskall öl + några spjut tillhör livets goda!

Snobbe
2009-12-19, 07:00
fölr jag e själv nykterist, vi har väl samma åiskter och värderingar?
Mkt alkohl å skit i dagens samhälle och tycker de e bra att de finns endel som avstår HELT ifrån det. Jag går fordonsprogrammet med 90% killar, varenda dag får man höra ordet supa, sprit, alkohol, varje fredag och måndag e de tjat om hur mkt dom har druckit. Tycka va man vill, men jag HATAR det.

Ja skryta om hur mycket man söp ner sig i helgen är väl ingen vuxen person som gillar? Dock behöver inte alkohol vara en dålig sak samma sak som även fast jag aldrig testat så kan säkert LSD eller cannabis vara en härlig drog. Beror på vad man gör av det och om man kan kontrollera sig imo. Jag kan gilla o dricka ibland men det är väldigt sällan det händer.

Nina L
2009-12-19, 07:20
När jag drack så gjorde jag det för att jag blev glad/gladare av det.

Poxeman
2009-12-19, 09:16
De gånger jag dricker är det för att det passar, antingen ett glas vin till maten eller en glögg.
Kan också tänka mig att smutta på en whiskypinne om det sociala sammanhanget kräver det.

Rockhard
2009-12-19, 10:09
För att det är gott. Förstår inte varför man skulle dricka annars. :cheers:

I alkoholväg dricker jag i princip bara öl och rom. Gott!


Är du korkad eller bara dum?

Nordenator
2009-12-19, 11:44
fölr jag e själv nykterist, vi har väl samma åiskter och värderingar?
Mkt alkohl å skit i dagens samhälle och tycker de e bra att de finns endel som avstår HELT ifrån det. Jag går fordonsprogrammet med 90% killar, varenda dag får man höra ordet supa, sprit, alkohol, varje fredag och måndag e de tjat om hur mkt dom har druckit. Tycka va man vill, men jag HATAR det.

Bara för att fordonspacket du går med mäter sin penislängd i antalet bärs de kan häva betyder inte att man måste gå bärsärkargång varje gång man dricker alkohol. Ansvarsfullt drickande borde väl också vara beteende värt att uppmuntra? Att på något vis glorifiera avstånd och fräsa åt alkoholkonsumtion rent generellt känns lite extremt då det knappast är svart och vitt. Igår var jag hos en polare. Vi bastade, drack en liten skvätt whisky och spelade street fighter. Det alternativet finns också.

Apjavel
2009-12-19, 11:46
Det är roligt att vara full. Inte lika kul dagen efter dock.

Anton Fräs
2009-12-19, 11:55
Ja skryta om hur mycket man söp ner sig i helgen är väl ingen vuxen person som gillar? Dock behöver inte alkohol vara en dålig sak samma sak som även fast jag aldrig testat så kan säkert LSD eller cannabis vara en härlig drog. Beror på vad man gör av det och om man kan kontrollera sig imo. Jag kan gilla o dricka ibland men det är väldigt sällan det händer.

Bara för att fordonspacket du går med mäter sin penislängd i antalet bärs de kan häva betyder inte att man måste gå bärsärkargång varje gång man dricker alkohol. Ansvarsfullt drickande borde väl också vara beteende värt att uppmuntra? Att på något vis glorifiera avstånd och fräsa åt alkoholkonsumtion rent generellt känns lite extremt då det knappast är svart och vitt. Igår var jag hos en polare. Vi bastade, drack en liten skvätt whisky och spelade street fighter. Det alternativet finns också.

Det var ungefär detta jag siktade efter. Känns dumt att bara helt och hållet fördöma något så nyanserat som alkoholbruk.

Icefire
2009-12-19, 11:56
Dricker mest vin, för att det är gott. Blir lite skönt avslappnad och lättroad efter ett glas, häller jag i mig mer blir jag bara korkad. Så jag håller mig på en lagom nivå.

Lellan
2009-12-19, 16:05
Tycker att det kan kännas både obehagligt och nice när berusningen kryper sig på, dvs efter 1 glas vin el en öl typ.. Men så när jag vant mig så brukar det bara vara najs, jättenajs är jag inte så förtjust i så det där präktiga varannan vatten är ett bra tips tycker jag.

Öl kan vara galet otroligt jättegott, vin är lovely till mat, nubbe känns trevligt midsommar och jul (typ en halv), skumpa är inte så gott men tja.. festligt? Drinkar är nåt man har för att man inte riktigt vet vad man ska göra av alla händer på krogen. Typ. ;)

MrBoris
2009-12-19, 16:21
Öl kan vara galet otroligt jättegott, vin är lovely till mat, nubbe känns trevligt midsommar och jul (typ en halv), skumpa är inte så gott men tja.. festligt? Drinkar är nåt man har för att man inte riktigt vet vad man ska göra av alla händer på krogen. Typ. ;)

så är d för mig å, har alltid händerna upptagen med en flasköl, även på dansgolvet osv:)

Lellan
2009-12-19, 16:26
så är d för mig å, har alltid händerna upptagen med en flasköl, även på dansgolvet osv:)

Ja, men det är väl ett smartare knep än att svepa innehållet som alla andra som inte vet vart de ska göra av händerna gör.. :thumbup:

Dreas
2009-12-19, 16:27
Socialt, trevligt att träffa nytt folk och umgås.

Alkohol gör att saker går lite lättare, såsom att prata med okänt folk :)

Eddie Vedder
2009-12-19, 16:29
Igår var jag hos en polare. Vi bastade, drack en liten skvätt whisky och spelade street fighter. Det alternativet finns också.

Det finns en sak som är värre än penismätartävling över hur mycket man orkar supa. Det är skryt över hur duktig och måttlig man klarar att vara.:D

Just kidding, jag håller fullständigt med. Jag super aldrig längre men är motståndare av att t.ex. göra alkohol olagligt. Det är i mina ögon en så stor del av vår kultur att den är här för att stanna.

Det ger människor så mycket njutning, glädje och gemenskap så det bör existera. Alla de hemska bieffekterna är givetvis inget jag tycker om men hoppas att vi får bukt med i framtiden.

Men jag skulle inte se det som positivt att farsan och morsan aldrig mer får ta ett glas vin till maten, att min släkt aldrig mer får ta en nubbe på julbordet, att du och dina kompisar inte får dela några glas god whiskey o.s.v. bara för att jag själv avstår och själv inte skulle bli lidande om alkohol förbjöds.

On topic: På den tiden jag söp som fan var det för att bli full. Full full full och inget annat. Helst hembränt eftersom det var billigast men man tog vad man kom över.

mela
2009-12-19, 16:40
Jag dricker för att det är gott. Har lämnat det där med att dricka för att bli full, även om man oftast blir det ändå. Dricker väldigt sällan sprit. Men öl och vin är ju gudomligt. Att knäcka en kall öl och slänga sig i soffan efter en hård arbetsvecka är guld värt. Ett glas vin till maten gör att det genast blir mycket godare.


Sedan finns det iofs en annan grej, som dock inte är så avgörande, och det är att alla killar blir så mkt snyggare när man tar på alkoholbrillorna :P

Scoffan
2009-12-19, 17:00
Om man känner sig stressad eller har slitit hårt på jobbet eller plugget så är det riktigt skönt och avslappnande att ta några öl, samt att det smakar otroligt gott.

mks
2009-12-19, 17:11
För att glögg är jättegott.

Wao
2009-12-19, 17:16
För att det oftast är gott, om man lyckas skeva iväg någon olustig drink, och för att det är kul att vara full. Moralkakor som "Dricker inte för att bli full utan för att det är gott, men jag blir dyng ändå" är bara jobbigt att läsa.

Denstillasittande
2009-12-19, 18:06
Gott, speciellt till vissa maträtter. Man blir full med alla de fördelar som kommer där. Kommer iväg från verkligheten en stund också är trevligt och man somnar lättare.