handdator

Visa fullständig version : Varför stor skillnad i styrka i rodd kontra chins?


Big_Vik
2009-12-17, 23:48
Jag har så länge jag kan minnas varit mycket starkare i roddövningar än dragövningar, och kör tex ungefär samma vikter i hantelrodd som i latsdrag, och då faktiskt med striktare och bättre utförande i den förra samt mer kontakt. Samtidigt har jag sett många personer med ungefär samma styrkeresultat som mig i alla övriga övningar, som inte ens kan ro sin egen vikt. Däremot kan dessa personer lasta på en sjujävla massa vikt i chinsen.

Hur kan det komma sig att styrkan skiljer sig så markant i två övningstyper som väl ändå aktiverar i allt väsentligt samma muskler? :confused:

Om det kan tillföra något kan även tilläggas att jag är relativt stark i marklyft i relation till övriga övningar. Kunde kanske göra 6 chins innan jag skadade axeln i en icke träningsrelaterad händelse

Snälla hjälp mig. Jag har funderat på detta i flera år.

tsp
2009-12-17, 23:55
jag fattar inte. du skriver så komplicerat

Mr.Sjöborg
2009-12-18, 00:08
Hur mkt väger du? och de personer som är de som är bra på chins?
kroppsvikten är ju ganska viktigt att ta med eftersom att det är ju den största delen av vikten man lyfter i chins

P.S roddövningar är dragövningar

Scratch89
2009-12-18, 07:09
Är du full, Viktor? :D

Du borde veta att du är osedvanligt stark i roddövningar. Du rodde ju med 60-70-kilos hantlar när du var yngre än 18 år.

Yes
2009-12-18, 07:15
Latsen kanske inte är så starka i förhållande till resten av ryggen?

Jag är likadan. Mycket starkare i roddövningar än i chins och latsdrag.

Arnoldski
2009-12-18, 08:15
Rodd, i alla fall cable rodd, aktiverar många fler muskler. Latsdrag är ju iofs på intet sätt en isolationsövning, men i rodden får latsen hjälp av flera andra delar av ryggen och man spjärnar ifrån med benen etc.

Med tanke på hur man ser folk hänga bakåt när de kör latsdrag så inser man att kroppen automatiskt vill flytta sig til en mer rodd-liknande kroppsställning då det börjar bli tungt i chinsen.

Running_b
2009-12-18, 11:56
Precis som Arnoldski skriver. Man använder fler muskler vid rodd än vid chins. Går inte riktigt att jämföra en övning då man drar upp sig själv vs. en övning där man drar vikter i ett rep...

Big_Vik
2009-12-18, 14:51
Hur mkt väger du? och de personer som är de som är bra på chins?
kroppsvikten är ju ganska viktigt att ta med eftersom att det är ju den största delen av vikten man lyfter i chins

P.S roddövningar är dragövningar

Min matchvikt med kläder o skor på gymmet har det senaste året varit runt 82-85 kg.

Jag vet, jag tror jag skrev fel. Hade dock för mig att man i sammanhanget brukar tala om att ro och dra.

jag fattar inte. du skriver så komplicerat

Jag kan inte skriva på ett enklare sätt än att upprepa rubriken på tråden: Varför kan det skilja så mycket i styrka mellan chins/latsdrag och roddövningar?


Rodd, i alla fall cable rodd, aktiverar många fler muskler. Latsdrag är ju iofs på intet sätt en isolationsövning, men i rodden får latsen hjälp av flera andra delar av ryggen och man spjärnar ifrån med benen etc.

Med tanke på hur man ser folk hänga bakåt när de kör latsdrag så inser man att kroppen automatiskt vill flytta sig til en mer rodd-liknande kroppsställning då det börjar bli tungt i chinsen.

Den här teorin låter väldigt rimlig. Jag är också med på att man bör vara starkare i rodden pga den aktiverar ett ytterligare gäng obskyra muskler, typ teres major eller vad de nu heter.

Ändå inbillar jag mig att det är minst lika vanligt att se folk som latsdrar mer än de ror, eller i alla fall lika mycket. Tränar då dessa personer fel på något sätt?

Scratch: Tack för att du påminner mig om hur svag jag är numera :D

emi23j
2009-12-18, 14:59
Ändå inbillar jag mig att det är minst lika vanligt att se folk som latsdrar mer än de ror, eller i alla fall lika mycket. Tränar då dessa personer fel på något sätt?


Varför skulle det vara fel att ta mer i latsdrag än rodd?

Det har väl snarare med att göra att man blir bra på det man tränar. Sen kanske dessa personer har en gynnsammare kropp på något sätt.

Tycker i övrigt det är jävligt svårt att jämföra rodd med chins/pull-ups. Som någon sa, rodden aktiverar mycket mer muskler och du kan hjälpa till på ett helt annat sätt med kroppen än vid chins/pull-ups/latsdrag.

Big_Vik
2009-12-18, 15:08
Varför skulle det vara fel att ta mer i latsdrag än rodd?

Det har väl snarare med att göra att man blir bra på det man tränar. Sen kanske dessa personer har en gynnsammare kropp på något sätt.

Tycker i övrigt det är jävligt svårt att jämföra rodd med chins/pull-ups. Som någon sa, rodden aktiverar mycket mer muskler och du kan hjälpa till på ett helt annat sätt med kroppen än vid chins/pull-ups/latsdrag.

Det är lika mycket fel som att vara starkare i bänkpress än i marklyft, dvs inte alls. Men om Arnoldskis tes om fler muskler osv. stämmer så BÖR man nog normalt sett vara något starkare i rodd. Men självklart beror det som du säger på var man lägger tyngdpunkten i sin träning.

Själv har jag alltid tränat båda övningarna, med ganska sugiga resultat i dragen.

Ang. Gynnsammare kropp:
Visst är det så att en person med korta ben har lättare för böj, medans längre armar underlättar mark osv., men jag kan inte utan vidare köpa på vilket sätt kroppen skulle vara mer anpassad för rodd eller chins.

Martin Löwgren
2009-12-18, 15:10
Under latsdrag sker en adductionsrörelse.

Under rodd sker en extentionsrörelse.

Latissimus dorsis förmåga att skapa kraft är större i extention än adduction (generellt) samt att den får hjälp av andra muskler i rodd medans det i chins främmst är m. teres major (förutom armböjarna då men de är även aktiva under roddar så de nämner jag ej) som hjälper till.

major Pectoralis
2009-12-18, 15:50
En människa är starkast i vertikaldrag jämfört med i roddrag. Människan är därtill ännu svagare i drag nedifrån och upp (drag mot hakan).
Som devisen säger: "människan är gjord för att hänga i träd, inte för att bära matkassar".

En muskels förmåga att utveckla kraft ökar med dess längd, desto mer utsträckt muskel, desto större kraft. Latissimus är mer utsträckt i vertikaldrag än i roddrag.

Detta är dock inte allt. Även biomekaniken påverkar styrkan. Exempelvis Quadriceps är egentligen som starkast i en djup knäböjning (eftersom muskeln då är som mest utsträckt). Emellertid är man inte som "starkast" (sett i förmågan att övervinna motstånd) i djupa lägen eftersom tyngden - pga biomekaniken - också är som störst där.

Därtill måste man väga in assistansmusklernas effekt. I vertikaldrag blir latissimus assisterad av pectoralis major, som också är en stor och stark i muskel. Pectoralis M hjälper inte till nämnvärt vid roddrag. De assisterande musklerna vid rodd är istället de små skulderbladsmusklerna. Dessa är dock snarare den "svagaste länken i kedjan" och begränsar antagligen ofta vikten.

Nästa parameter är tekniken. Få gör strikta roddrörelser.
Om man jämför styrka i vertikal och roddrag så borde man använda t.ex. body-rows vs chins. Kör man strikt finner man då att man gör fler chins.

Body-rows:

ZCBfR6NBqIU

Morty
2009-12-19, 11:47
Helt rätt, MP. Trapsrodd (som jag kallar den) är sinnes tung. Tror inte många på brädan gör fler än 12 strikta.

Dock (enligt mig och hur jag gör den) fusk i videon ovan. Jag vill se en horisontalabduktion i den övningen.

Arne Persson
2009-12-19, 12:53
Man är starkare i extrension (rodd) jmf med adduktion (chins) i axelleden. Momentarmarna är gynnsammare för rygg- och armmusklerna i rodden. Mycket simpel förklaring....:)

major Pectoralis
2009-12-19, 13:23
Möjligen är man starkare i en "extension från hängande" jämfört med en "adduktion från hängande". Båda kan dock kallas för "chins", beroende på sammanhang.

För att skippa teoretiska resonemang så är det bara att jämföra vikten man kan hantera i ett vertikaldrag (chins, latsdrag) mot vikten man kan hantera i en rodd med "fixerad torso" (t.ex. bänkdrag, sittande rodd med stöd för bröstet, hantelrodd utan rotation m.m.). Möjligen kan man bli förhållandevis stark i roddrörelsen om man lutar sig mycket bakåt - och därmed kortar av ROM med 80% samt kopplar in trapzen - men då är en jämförelse med latsdrag meningslös.

Martin Löwgren
2009-12-19, 18:24
Man är starkare i extrension (rodd) jmf med adduktion (chins) i axelleden. Momentarmarna är gynnsammare för rygg- och armmusklerna i rodden. Mycket simpel förklaring....:)

Japp :D

Under latsdrag sker en adductionsrörelse.

Under rodd sker en extentionsrörelse.

Latissimus dorsis förmåga att skapa kraft är större i extention än adduction (generellt) samt att den får hjälp av andra muskler i rodd medans det i chins främmst är m. teres major (förutom armböjarna då men de är även aktiva under roddar så de nämner jag ej) som hjälper till.

major Pectoralis
2009-12-19, 18:45
Nope, mina herrar.

Den som inte tror mig kan t.ex. ta en dragtrissa och med rak arm köra 1) en extension och 2) en adduktion.

Styrkeförhållandet är jämnt. Vissa, som jag, är t.o.m. starkare i adduktion.

Detsamma gäller för chins. Vissa är starkare i adduktionschins och vissa i extensionschins (t.ex. med omvänd fattning). Självklart pratar vi inte om några "kipping chins".

I vilket fall som helst: om vi jämför med en roddrörelse (framifrån och bak) så är man definitivt starkare i vertikaldrag (extension eller ej).

Martin Löwgren
2009-12-20, 00:58
Nope, mina herrar.

Den som inte tror mig kan t.ex. ta en dragtrissa och med rak arm köra 1) en extension och 2) en adduktion.

Styrkeförhållandet är jämnt. Vissa, som jag, är t.o.m. starkare i adduktion.

Detsamma gäller för chins. Vissa är starkare i adduktionschins och vissa i extensionschins (t.ex. med omvänd fattning). Självklart pratar vi inte om några "kipping chins".

I vilket fall som helst: om vi jämför med en roddrörelse (framifrån och bak) så är man definitivt starkare i vertikaldrag (extension eller ej).

I call bullshit! Får se vad Arne säger när han loggar in så kanske vi alla kan ha en givande diskution :)

Arne Persson
2009-12-20, 08:09
Nope, mina herrar.

Den som inte tror mig kan t.ex. ta en dragtrissa och med rak arm köra 1) en extension och 2) en adduktion.

Styrkeförhållandet är jämnt. Vissa, som jag, är t.o.m. starkare i adduktion.

Detsamma gäller för chins. Vissa är starkare i adduktionschins och vissa i extensionschins (t.ex. med omvänd fattning). Självklart pratar vi inte om några "kipping chins".

I vilket fall som helst: om vi jämför med en roddrörelse (framifrån och bak) så är man definitivt starkare i vertikaldrag (extension eller ej).

Man är i regel starkare i V-gripchins jmf med vanliga chins. Extension vs adduktion....:)

major Pectoralis
2009-12-20, 12:21
Jag skriver om skillnaden mellan rodd- och vertikaldrag (t.ex. extensionschins eller adduktionschins).

major Pectoralis
2009-12-20, 12:41
Nytt försök med bilden.

Morty
2009-12-20, 17:24
MP vill du förklara något om bilden och kanske lämna källa?

Arne Persson
2009-12-20, 17:27
Nytt försök med bilden.

Bilden tycks endast visa extension i olika lägen.

major Pectoralis
2009-12-20, 20:23
Bilden visar att människan är starkast i drag över huvudet, svagare i roddrörelse och svagast i drag nedifrån och upp.

Bilden är hämtad denna bok
http://www.adlibris.com/se/covers/M/9/19/9197078115.jpg

Det spelar ingen roll om rörelsen över huvudet är en extension eller en adduktion. Det som gör människan starkare över huvudet är det faktum att latissimus är mer usträckt och därmed kan generera mer kraft samt att man kan utnyttja bröstmusklerna vid vertikaldrag. Det spelar ingen avgörande roll om rörelsen över huvudet är en adduktions- eller extensionsrörelse eftersom styrkeskillnaderna dem emellan är marginell till extensionens fördel (vissa är t.o.m. starkare i adduktion). Den skillnad som finns beror antagligen mest på teknik. Man kan dessutom göra chins med såväl en extensions- som en adduktionsrörelse i axelleden. Att man i en AF-chins gör en adduktion (för att bli godkänd) är en helt annan sak och har inget med sakfrågan att göra ("var man är starkast: i chins eller rodd").