handdator

Visa fullständig version : Självständiga kvinnor, MY A**.


miss_incorrigible
2009-12-17, 16:10
Det här kommer att bli en lång en, bare with me.

Igår hade jag en diskussion med min mamma och en vän. Det blev ganska laddat. Dessa två tog upp det med mig i form av någon sorts intervention där de sa att jag hela tiden kommer för sent, glömmer saker, missar för att jag bland annat planerar dåligt med min tid och ibland är jag inkonsekvent och skjuter upp sådant som behöver göras. Jag bryter sällan löften om viktigare evenemang eller resor för att det har med ekonomi att göra och av vissa skäl vill jag sprida ut det så att jag kan dra fördel lite av det mesta.

Vissa veckor arbetar jag uppemot 50 timmar. Det är delvis självvalt då jag har frihet att utforma en del av mitt schema på egen hand (pedagogiskt arbete and what not) och delvis är det samordnare som bestämmer hur det ska se ut. Jag känner att jag behöver arbeta så mycket som jag gör för att jag behöver pengarna för mitt underhåll, mina utgifter (som inte är så stora), jag vill ha kul och för att jag vill spara. Ett bekvämt liv, helt enkelt. Detta har jag alltid skött och kommer antagligen alltid sköta själv.

Om jag tar ett exempel som att köpa en möbel eller möbler, vilket vi också diskuterade för att jag har sedan jag flyttade in i min nya lägenhet i början av mars inte hunnit inreda och planera in möbelköp. Ja, jag vet att det har gått skitlång tid. Men ska jag köpa en möbel behöver jag först hitta något, vilket är en process för mig då jag vill omge mig med saker med själ och som är fina i mina ögon. Sedan behöver jag anlita en firma som transporterar det osv. Ska det sedan skruvas upp på en vägg eller liknande behöver jag hantverkare för jag vet inte hur man hanterar borrmaskin och i det här läget har jag inte tid att lära mig det heller. Skruvmejsel är jag bättre på. Ovanstående kostar både pengar, för att inte tala om tid som är en bristvara i min tillvaro just nu.

Det finns ingen pappa att springa till för att jag talar inte med min och det finns inga bröder, kusiner och alla tjejkompisars pojkvänner är dryga jävlar för att de är bland annat frustrerade över att deras tjejer gått och blivit lata... bland annat. Mina killkompisar vill sätta på mig och jag vill inte nyttja den typen av tjänster och sedan känna skuld efteråt. Jag har dragit mig undan från dem. Jag bör tillägga att jag av naturen har svårt att ta emot utan att känna mig överväldigad och utmattad av tanken på hur jag ska återgälda tjänster/beröm på bästa sätt. Och nej, det är inget alternativ att skaffa sig pojkvän just nu. Jag vill inte ha en och jag vill verkligen inte ha en för att han ska göra saker för mig.

Därför har jag blivit en som tar itu med allt själv. Förvisso är jag jävligt trött på det och gnäller (rätt sällan) men jag tar mig alltid i kragen och fixar det helt på egen hand till slut. Men att få höra att jag planerar dåligt eller att jag slösar med tid och liknande får mig att koka över. Speciellt när det kommer från tjejer eller kvinnor som inte behöver lyfta ett finger själva. Min mamma är en sådan och hur mycket än det är fel på min far som far så är han en man som gör saker åt och för henne.

Några av dessa tjejer i min närmaste omgivning pratar hela tiden om hur självständiga de är och hur jag borde arbeta/kämpa för att bli ännu mer självständig. Bland annat ska jag som bor i centrala staden skaffa körkort för att de som har körkort känner sig så mycket mer självständiga. Vilket är *bs* för att deras pojkvänner skjutsar de överallt och de äger ingen bil själva. Det är en myriad av saker som min mamma och de som är lika henne inte ens behöver tänka på själva för att de har en trygghet som innebär att antingen make/pojkvän/killen som ingen vet om/bröder/systrar/kusiner/killkompisar/kks/kompisar till kompisar osv tar itu med det som behöver göras.

Titt som tätt råkar dessa, i mina ögon "självständiga", tjejer ut för något och det blir SÅ mycket krrrrriiiis av det hela. Sådan drama som jag tar med en klackspark och det här är inte som att jag förminskar någon annans problem. Jag fnyser aldrig åt, jag hjälper till så gott jag kan i vissa situationer, men jag tycker inte att jag ska få höra hur jag är lat (om jag inte vill göra något en ledig dag eller två) eller att jag planerar dåligt. Om jag ska göra något och ta hjälp av andra behöver en hel massa saker tas hänsyn till.

Så det var det och nu undrar jag vad ni tycker om saken? Ni kommer oavsett vad jag skriver om det att tycka och tänka på vad jag borde göra vilket jag kan uppmärksamma er på måste vara bland de enklaste sakerna i sammanhanget. Precis så som det alltid är när det gäller att tycka och tänka kring andras liv.

Vilka självständiga kvinnor/tjejer känner ni? Vad definierar en självständig kvinna? Ge gärna exempel.

Fatalist
2009-12-17, 16:15
Jag tycker att de ska sköta sina liv, och ge fan i hur du lever ditt. Och så gör du likadant själv. Om alla gjorde så hade ingen behövt snacka skit eller känna sig dålig. :)

Nu pratar vi inte om extremfall.

young_george
2009-12-17, 16:16
En självständig person är en som inte har behov av att förklara/ursäkta sig själv inför andra.

mini
2009-12-17, 16:18
Så det var det och nu undrar jag vad ni tycker om saken?

Vilken sak ska vi tycka något om?
Ja, det finns självständiga tjejer. Hur menar du att en självständig tjej skiljer sig från en självständig kille?

ceejay
2009-12-17, 16:18
Sluta vara så lat! Den där interventionen var rätt!

Fatalist
2009-12-17, 16:18
Enkelt sagt kan man väl säga att du blir självständig när du slutar bry dig om just det här. ;);)

Baan
2009-12-17, 16:21
Lite dålig röd tråd, men du ville väl gnälla ;) Lättare bara skriva på bloggen då va?!

Men ja: orka med gnäll. Fast jag måste säga att det är imponerande lathet på möbelgrejen :)

tano
2009-12-17, 16:23
Att bestämma vad man gör tiden är den största friheten man har. Dock beroende på din relation med din mamma är det inte fel att hon säger hur hon ser på saken. Men det är du som väljer hur du tar det hon säger.
Det verkar som du är säker på hur du vill ha det, så om du inte redan gjort det förklara hur du känner för din mamma. Försök få henna att se det ur din synvinkel.

miss_incorrigible
2009-12-17, 16:23
Vilken sak ska vi tycka något om?
Ja, det finns självständiga tjejer. Hur menar du att en självständig tjej skiljer sig från en självständig kille?

Nej den skillnaden har jag inte tagit upp och jag är osäker på om en sådan ens finns. Min fråga syftar på vad som gör en självständig tjej självständig?

Jag till exempel klarar en hel del saker på egen hand, vilket borde vara tecken på självständighet men jag tycker ändå inte att jag är självständig på det sätt som dessa "självständiga" tjejer, som får så mycket hjälp utifrån, tycker att de är.

stafh
2009-12-17, 16:25
bin3eB66Pd4

ARMSTARK
2009-12-17, 16:31
Jag tycker att en självständig kvinna:

Behöver ingen som talar om att hon är bra, hon vet det.
Skiter i vad andra tycker ( om det är mot hennes starka åsikt )
Tjänar sina egna pengar.
Köper sina egna drinkar.
Ligger med vem hon vill och skäms inte efteråt.
Gör alla äckliga/jobbiga saker själv. Tömmer skit-tunnan på landet, mekar med bilen.

Finns mer, fyller på sen...

Lellan
2009-12-17, 16:35
Tjena kompis!

Du är en självständig kvinna, och jag med.. :D Flyttade in i min lgt för 1½ år sedan, whoops snart två.. Är som dig, vill gilla de saker jag omger mig med så tills för en månad sen hade jag tex inget soffbord. Behöver en byrå, men vill gilla den och ärligt - hur lätt är det att bli kär i en byrå? :MrT:

Mitt vardagsrum är beige och behöver tapetseras om, men jag klurar lite på vad som skulle passa.. jag har ingen taklampa heller, för sladden måste kortas och då måste jag först lära mig hur.

När skafferidörrjefeln lossnade och jag inte fick dit en, och varenda manlig individ som hälsade på ryckte i den så fick jag nog och tapetserade skåpet så att det liksom blev ett öppet skåp (om livet ger dig citroner gör lemonad yada yada..). Funkar lika bra. Men kan erkänna att jag nog skulle må bra av att ge andra tillfredställelsen att hjälpa till, för JAG gillar ju att hjälpa andra?

Därför har jag numera ett soffbord, hemskjutsat av en tjejkompis. Blandar man in killar känns det lätt komplicerat, tycker även jag? Synd.. för jag har kompisar som gärna skulle skjutsa mig för en storhandling tex. Men istället släpar jag unge med vagn och så måste jag parkera vagnen 100 meter från min uppgång och ibland släpa sovande unge och kassar osv.. :Virro Men nu när jag skriver detta är det första och enda gången jag tänker ens nämna det, för det är självvalt. Alternativ finns, men jag vill inte ens reflektera över sånt. Finns viktigare saker.

Tillfredställelsen att känna sig oberoende är värd så mkt, det kan vara en svaghet - men ofta känns den ju som en styrka. Nämde jag att jag flyttade allt själv när jag flyttade (på en barnvagn.. :D Utom en tvbänk, anlitade en flyttfirma en sen fredagskväll men de tog 1500 kr för den där enda möblen så tog resten själv, fick iofs punga ut en liten slant till naprapat efter det men fixade det).

Nej, jag KAN inte allt.. långt ifrån. Skruvade bland annat fast köksbordet i golvet vid montering.. :D Men - JAG tycker att du, och jag, är självständiga iom att i inte står handfallna. Nej, vi kanske inte äger och hanterar maskiner (äger faktiskt en skruvdragare dock!), men vi gört.

Enda som orkar andas en klagan över småsaker som att jag fortfarande inte har några tavlor el lampor uppe i vardagsrummet är tjejer som har pappor/pojkvänner etc som fixar åt dem - precis som i ditt fall alltså. Livet är inget sprinterlopp där man ska först i mål med flest saker osv, det har väl de flesta fattat i teorin.. men i praktiken kan folk ha svårt att förstå att man kan leva utan vissa saker el hellre kan själv för att man.. vill det. För att man känner sig kapabel.

Tex behövde jag få upp en halllampa, då betalade jag en snubbe för det eftersom hyra av borr var dyrare och halltaket är jobbigt högt, det väljer jag att se som att jag ju har tjänat ihop mina pengar själv och väljer vad jag gör med dem.

Tycker det bästa man kan göra när man uppfostrar flickor, el barn generellt, är att lära dem att göra saker själv, fatta och lita på de beslut man tar. Det ger självförtroende, en känsla av kapacitet och du gör helt rätt i att leva som passar DIG för det är DIG du ska leva med och som ska vara nöjd med dig själv. Andra gillar dig ändå. U go grrl!

miss_incorrigible
2009-12-17, 16:42
Enkelt sagt kan man väl säga att du blir självständig när du slutar bry dig om just det här. ;);)

Det har varit några ansträngande veckor med begravningar, arbete upp till hit *pekar på halsen* och allmänt jobbiga människor. I vanliga fall hade jag försökt dra ut det bästa ur det de hade att säga mig och struntat i resten men det gick inte den här gången.
Det var så mycket ogenomtänkt med det de tog upp med mig.

Lellan
2009-12-17, 16:42
Vilken sak ska vi tycka något om?
Ja, det finns självständiga tjejer. Hur menar du att en självständig tjej skiljer sig från en självständig kille?

Jag uppfattar det som vad det är som definierar en självständig person. Är det körkortet? Kapacitet att få saker gjorda? Att hellre göra dem själv istället för att ta hjälp? Att lita till sin egen smak el följa andras tycka?

Där har vi ju alla olika uppfattning om vad vi lägger in i begreppet.. Kan känna själv att det kan vara en svaghet att inte vilja ta emot hjälp, samtidigt så vet jag att för att få en känsla av självständighet behöver utföra saker själv. Och den känslan i sig stärker vad jag tycker, och andras åsikter om jag inte värderar att de är sådana att jag kan instämma, rinner av mig.

Däremot är jag nästan sjukt intresserad av vad andra tycker - inte att blanda ihop med att jag vill vara som folk tycker att jag ska vara - utan andras input kan ge synvinklar jag missar utifrån mitt perspektiv. Man får ett bredare spektra att ta avstamp ifrån.

Så i vissas ögon ses jag som osjälvständig, i andras som självständig men det har ju inte särskilt stor betydelse iom att jag känner mig självständig och tycker att det är bra men är medveten om svagheterna i min typ av själständighet.

Shit, lät inte det här inlägget väldigt pretatiöst och självgott? :confused: Hm. Ja, shit samma - antingen är jag sån el så funderar jag för mkt.

Lellan
2009-12-17, 16:45
Det har varit några ansträngande veckor med begravningar, arbete upp till hit *pekar på halsen* och allmänt jobbiga människor. I vanliga fall hade jag försökt dra ut det bästa ur det de hade att säga mig och struntat i resten men det gick inte den här gången.
Det var så mycket ogenomtänkt med det de tog upp med mig.

Klart man kan bli paff, trött, "wtf?!?"ig när någon kategoriserar in en i ett fack där man inte tycker sig höra hemma. Och då får man väl babbla av sig det. Kolla av med andra, tycker ni som jag el vad finns det för sätt att se på saken?

Så tolkar jag det hela iaf. Det är väl som vanligt, man ber om input och det som låter vettigt tänker man ngt varv kring, det som inte gör det försvinner bort i periferin.

tano
2009-12-17, 16:46
Att bestämma vad man gör tiden är den största friheten man har...

Kanske skulle tillägga att för mig är självständighet att man just bestämmer själv vad man gör med sitt liv och med sin tid. Det är det viktigaste.

miss_incorrigible
2009-12-17, 16:47
Lite dålig röd tråd, men du ville väl gnälla ;) Lättare bara skriva på bloggen då va?!

Men ja: orka med gnäll. Fast jag måste säga att det är imponerande lathet på möbelgrejen :)

Det här var en av de förväntade reaktionerna på den här tråden. Jag tycker att du är barnslig i ditt försök att provocera genom att dra min blogg in i sakfrågan. Mer än så är det inte värt att svara gällande just det där.

Jag tycker inte att jag är lat eller att jag gnällt något nämnvärt den sista tiden. Däremot har jag prioriterat.

Baan
2009-12-17, 16:50
Det här var en av de förväntade reaktionerna på den här tråden. Jag tycker att du är barnslig i ditt försök att provocera genom att dra min blogg in i sakfrågan. Mer än så är det inte värt att svara gällande just det där.

Jag tycker inte att jag är lat eller att jag gnällt något nämnvärt den sista tiden. Däremot har jag prioriterat.

Är din blogg något som gör dig förbannad? Ta bort den ur signaturen i så fall :)

Hela inlägget ser ut som du skriver av dig bara, och sen en fråga för att sejfa lite på slutet :) Perfekt för en blogg, förutom frågan då kanske.

miss_incorrigible
2009-12-17, 16:50
Tjena kompis!

Du är en självständig kvinna, och jag med.. :D Flyttade in i min lgt för 1½ år sedan, whoops snart två.. Är som dig, vill gilla de saker jag omger mig med så tills för en månad sen hade jag tex inget soffbord. Behöver en byrå, men vill gilla den och ärligt - hur lätt är det att bli kär i en byrå? :MrT:

Mitt vardagsrum är beige och behöver tapetseras om, men jag klurar lite på vad som skulle passa.. jag har ingen taklampa heller, för sladden måste kortas och då måste jag först lära mig hur.

När skafferidörrjefeln lossnade och jag inte fick dit en, och varenda manlig individ som hälsade på ryckte i den så fick jag nog och tapetserade skåpet så att det liksom blev ett öppet skåp (om livet ger dig citroner gör lemonad yada yada..). Funkar lika bra. Men kan erkänna att jag nog skulle må bra av att ge andra tillfredställelsen att hjälpa till, för JAG gillar ju att hjälpa andra?

Därför har jag numera ett soffbord, hemskjutsat av en tjejkompis. Blandar man in killar känns det lätt komplicerat, tycker även jag? Synd.. för jag har kompisar som gärna skulle skjutsa mig för en storhandling tex. Men istället släpar jag unge med vagn och så måste jag parkera vagnen 100 meter från min uppgång och ibland släpa sovande unge och kassar osv.. :Virro Men nu när jag skriver detta är det första och enda gången jag tänker ens nämna det, för det är självvalt. Alternativ finns, men jag vill inte ens reflektera över sånt. Finns viktigare saker.

Tillfredställelsen att känna sig oberoende är värd så mkt, det kan vara en svaghet - men ofta känns den ju som en styrka. Nämde jag att jag flyttade allt själv när jag flyttade (på en barnvagn.. :D Utom en tvbänk, anlitade en flyttfirma en sen fredagskväll men de tog 1500 kr för den där enda möblen så tog resten själv, fick iofs punga ut en liten slant till naprapat efter det men fixade det).

Nej, jag KAN inte allt.. långt ifrån. Skruvade bland annat fast köksbordet i golvet vid montering.. :D Men - JAG tycker att du, och jag, är självständiga iom att i inte står handfallna. Nej, vi kanske inte äger och hanterar maskiner (äger faktiskt en skruvdragare dock!), men vi gört.

Enda som orkar andas en klagan över småsaker som att jag fortfarande inte har några tavlor el lampor uppe i vardagsrummet är tjejer som har pappor/pojkvänner etc som fixar åt dem - precis som i ditt fall alltså. Livet är inget sprinterlopp där man ska först i mål med flest saker osv, det har väl de flesta fattat i teorin.. men i praktiken kan folk ha svårt att förstå att man kan leva utan vissa saker el hellre kan själv för att man.. vill det. För att man känner sig kapabel.

Tex behövde jag få upp en halllampa, då betalade jag en snubbe för det eftersom hyra av borr var dyrare och halltaket är jobbigt högt, det väljer jag att se som att jag ju har tjänat ihop mina pengar själv och väljer vad jag gör med dem.

Tycker det bästa man kan göra när man uppfostrar flickor, el barn generellt, är att lära dem att göra saker själv, fatta och lita på de beslut man tar. Det ger självförtroende, en känsla av kapacitet och du gör helt rätt i att leva som passar DIG för det är DIG du ska leva med och som ska vara nöjd med dig själv. Andra gillar dig ändå. U go grrl!

Du får mig att tänka. Tack för ditt/dina inlägg! ☆

mini
2009-12-17, 16:51
Kanske skulle tillägga att för mig är självständighet att man just bestämmer själv vad man gör med sitt liv och med sin tid. Det är det viktigaste.

Ett problem som jag uppfattade det var att TS bestämmer så mycket över sin egen tid att hon kommer för sent och slösar andras.

tsp
2009-12-17, 16:55
Ja, jag vet att det har gått skitlång tid. Men ska jag köpa en möbel behöver jag först hitta något, vilket är en process för mig då jag vill omge mig med saker med själ och som är fina i mina ögon.

Fast det där är ju ren jävla bullshit. Hur mycket "fina saker med själ" omger du dig med nu, i en helt omöblerad lägenhet liksom? Och det verkar du ju trivas rätt bra med eftersom du haft det så i snart ett år.. Köp dig en jävla soffa och sluta komma med undanflykter för att rättfärdiga att du skjuter upp allting på framtiden!

Tolkia
2009-12-17, 16:56
Det är nog första gången det händer, men jag är böjd att hålla med Fatalist. Dina problem är dina, deras problem är deras - du väljer inte när och hur de tar upp sådant de tycker är problematiskt med dig, men du väljer hur du hanterar det. Mini har också en viktig poäng här ovan; det är en sak att göra med sin egen tid som man vill när ingen annan påverkas, är fler inblandade blir saken en annan. Kul att vara den som sitter och väntar när du inte kommer t.ex.

Jag ser inte riktigt hur problemen du har med din familj och dina vänner automatiskt ger att det inte skulle finnas självständiga tjejer, eller att det skulle finnas en enda, och det skulle vara du (vilket är ungefär vad man får ut av inläggets andra halva).

miss_incorrigible
2009-12-17, 16:59
Kanske skulle tillägga att för mig är självständighet att man just bestämmer själv vad man gör med sitt liv och med sin tid. Det är det viktigaste.

Så sant. i vanliga fall sköter jag mitt för att jag så många gånger valt att lägga fokus på det jag vill åstadkomma eller har planerat att åstadkomma men just i den stunden kände jag att jag blev ifrågasatt på fel grunder och min vän lät som att hon klarar detta och detta borde du göra för att åstadkomma de här resultaten när hon knappt lyfter ett finger själv.

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:01
Ett problem som jag uppfattade det var att TS bestämmer så mycket över sin egen tid att hon kommer för sent och slösar andras.

Fel. Jag kommer extremt sällan sent utan frågorna och det missriktade oro de uttryckte handlade snarare om hur jag inte klarade av eller tog itu med saker som ter sig så enkla att klara av för vemsomhelst.

tano
2009-12-17, 17:03
Ett problem som jag uppfattade det var att TS bestämmer så mycket över sin egen tid att hon kommer för sent och slösar andras.

Hum ja fast då missbrukar man ju sin frihet på andras bekostnad. T.ex. om man har beslutat sig för att göra något, t.ex. träna med någon och sedan inte dyker upp. Då är det mer att man själv inte vet vad man vill. Det hör nog ihop till viss del. Att ha lite självinsikt och veta vad man vill.

mini
2009-12-17, 17:04
Fel. Jag kommer extremt sällan sent utan frågorna och det missriktade oro de uttryckte handlade snarare om hur jag inte klarade av eller tog itu med saker som ter sig så enkla att klara av för vemsomhelst.

Det var ju inte så lätt att veta då det var det du tog upp först i raden av saker de pratade med dig om.

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:05
Är din blogg något som gör dig förbannad? Ta bort den ur signaturen i så fall :)

Hela inlägget ser ut som du skriver av dig bara, och sen en fråga för att sejfa lite på slutet :) Perfekt för en blogg, förutom frågan då kanske.

Återigen Baan, du är envis men jag kan fortfarande inte se vad min blogg har med tråden att göra. :)

Jag ställer de frågorna som jag vill ha svar på annars hade jag inte ställt dem. Och även om jag hade velat "skriva av mig" har jag rätten inom forumets regler att göra det här. I det fallet hade jag varken varit den första eller sista som gör så.

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:06
Det var ju inte så lätt att veta då det var det du tog upp först i raden av saker de pratade med dig om.

Ja men sedan finns det fler rader... som det står saker på... eller?

Tolkia
2009-12-17, 17:06
Jag tror att det är läge för några djupa andetag. Inte illa ment.

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:08
Det är nog första gången det händer, men jag är böjd att hålla med Fatalist. Dina problem är dina, deras problem är deras - du väljer inte när och hur de tar upp sådant de tycker är problematiskt med dig, men du väljer hur du hanterar det. Mini har också en viktig poäng här ovan; det är en sak att göra med sin egen tid som man vill när ingen annan påverkas, är fler inblandade blir saken en annan. Kul att vara den som sitter och väntar när du inte kommer t.ex.

Jag ser inte riktigt hur problemen du har med din familj och dina vänner automatiskt ger att det inte skulle finnas självständiga tjejer, eller att det skulle finnas en enda, och det skulle vara du (vilket är ungefär vad man får ut av inläggets andra halva).

Jag har hellre inte påstått att det ena automatiskt leder till det andra. Däremot ställer jag mig frågande till vad som gör dessa "självständiga" tjejer så självständiga? Jag har hellre inte påstått att jag är mer självständig än någon annan.

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:10
Fast det där är ju ren jävla bullshit. Hur mycket "fina saker med själ" omger du dig med nu, i en helt omöblerad lägenhet liksom? Och det verkar du ju trivas rätt bra med eftersom du haft det så i snart ett år.. Köp dig en jävla soffa och sluta komma med undanflykter för att rättfärdiga att du skjuter upp allting på framtiden!

Jag har en säng som jag tycker om och på tal om soffa hittade jag och köpte en antik soffa efter 4 månader. När jag såg min soffa visste jag direkt att den var som gjord för mig. Jag satte mig i den och "mm mm mmm".

mini
2009-12-17, 17:13
Ja men sedan finns det fler rader... som det står saker på... eller?

Gör det sakerna som står först mindre giltiga? Eller?

Du brukar vara grym, men den här tråden gör mig förvånad och lite generad å dina vägnar. Du har beskrivit dina "sjävständiga" vänner som självständiga inom citationstecken, berättat att de är beroende av sina killar och att de krisar så fort det trasslar ihop sig. Sedan ska vi gissa vad som gör dem självständiga. Kom igen nu.

Menigar
2009-12-17, 17:18
Att skylla på 50hs arbetsvecka som en anledning till att inte göra saker är riktigt löjligt om du inte har nån sjukdom som tvingar dig sova 12h per dygn.

Annars så är det väl bara att utnyttja dina kompisar som är händiga tycker jag. Tror de att de ska få ligga för att de byter glödlampa eller fipplar ihop en billy är väl deras eget problem.
Angående lägenhetens möblering/inredning så förstår jag inte hetsen med att skaffa skit man inte behöver. Ser inget fel i att inte stressa med att skaffa grejer. Har man en säng och ett fungerande kök så behöver man inte ha så mycket mer.

Granatgiraffen
2009-12-17, 17:22
Du verkar tycka synd om dig men du inser inte det. God jul!

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:28
Gör det sakerna som står först mindre giltiga? Eller?

Du brukar vara grym, men den här tråden gör mig förvånad och lite generad å dina vägnar. Du har beskrivit dina "sjävständiga" vänner som självständiga inom citationstecken, berättat att de är beroende av sina killar och att de krisar så fort det trasslar ihop sig. Sedan ska vi gissa vad som gör dem självständiga. Kom igen nu.

Nej det gäller att se helheten utan att lägga fokus på en enda sak och dra det till sin spets. The big picture, right? Tråden handlar inte om att komma för sent och slösa andras tid.

Men det är så det är i det här fallet som jag har tagit upp i den här tråden. Jag har inte hävdat att det är något applicerbart på HELA världens kvinnliga befolkning. Sedan vill jag självklart för egen skull veta vad människor kan tycka anses vara självständigt? Kanske för att få distans till det hela och tänka på andra sätt. Definitivt inte för att kräkas galla över tjejer som tar hjälp från andra/alla håll. Citationstecknen är inte där för att nedvärdera utan för att markera någon annans åsikt. Dvs de som anser sig vara "självständiga." Jag är inte den som talade om självständighet till att börja med heller.
Alla har vi våra dagar, ibland är jag grym, ibland mindre och jag kan inte veta men känner du dig på något sätt träffad tycker jag inte att du ska ta denna tråd som ett påhopp på din självständighet eller brist på densamma.

Trapper Buzz
2009-12-17, 17:30
Ett par korta kommentarer från en gammal uv*: Körkort i storstad onödigt.

"Mina killkompisar vill sätta på mig".

Byt killkompisar. Vill man behålla någon av den kalibern, kallas dom k-kompisar.

* Inte fullt så gammal som Il Presidente i avataren dock..

Trapper Buzz
2009-12-17, 17:31
För övrigt är det hälsosamt att skjuta upp lagom många saker! :)

miss_incorrigible
2009-12-17, 17:49
Att skylla på 50hs arbetsvecka som en anledning till att inte göra saker är riktigt löjligt om du inte har nån sjukdom som tvingar dig sova 12h per dygn.

Annars så är det väl bara att utnyttja dina kompisar som är händiga tycker jag. Tror de att de ska få ligga för att de byter glödlampa eller fipplar ihop en billy är väl deras eget problem.
Angående lägenhetens möblering/inredning så förstår jag inte hetsen med att skaffa skit man inte behöver. Ser inget fel i att inte stressa med att skaffa grejer. Har man en säng och ett fungerande kök så behöver man inte ha så mycket mer.


Nej jag har svårt för att utnyttja och kommer låta bli framöver. Det blir bara komplicerat.

Jag kan byta glödlampor själv, ja hittills har jag inte stött på en som jag inte klarat av att byta på egen hand.

arjeplogarn
2009-12-17, 18:17
Tänkte ställa dig en liten fråga här. Allt du har sagt nu om självständighet och det där. Varför har du inte tagit upp det med din mamma och vän?
Hade tagit vad? En halvtimme?
Varför spenderade du inte en halvtimme till på att lära dig hur en skruvdragare fungerar och tagit tiden du spenderar på att skruva skruvar från att skapa trådar om självständighet. Då hade du lärt dig nåt samtidigt som du tidsoptimerat.

Fast det är klart, jag är ju bara en tvåpostare och mansgris som inte respekterar din integritet.

miss_incorrigible
2009-12-17, 18:29
Nej arjeplogarn, det tycker inte jag att du är och du ställer bra frågor.

Under tiden som jag skrev i den här tråden hann jag måla mina kökshyllor i vitt. Jag ska måla flera lager. Det är en sak som jag aldrig gjort tidigare. Framöver är det tänkt att jag ska lära mig att borra ett hål i väggen (så att det blir bra) så snart jag får tag i någon som äger en borrmaskin och kan visa mig. Jag vill inte borra fel. *grr* Sedan åker hyllorna upp.

Jag har redan tagit en diskussion med min mamma och vän. De blev överraskade över hur jag såg på saken och hur de förenklade något som inte är så enkelt som vissa tror. Det är enkelt att fokus läggs på en enda sak eller att endast en dimension av ett spörsmål kommer upp i dessa sammanhang.

Min vän sa bland annat: "ja, vid närmare eftertanke har jag nog aldrig satt ihop en möbel själv. Sådant har alltid [pojkvännens namn] gjort."

Baan
2009-12-17, 18:33
Nej jag har svårt för att utnyttja och kommer låta bli framöver. Det blir bara komplicerat.

Jag kan byta glödlampor själv, ja hittills har jag inte stött på en som jag inte klarat av att byta på egen hand.

Det är väldigt bra att lära sig att kunna fråga om hjälp från sina vänner (givetvis hjälpa tillbaks om det behövs). Det dåliga beteendet är att göra det för mycket och när man inte behöver samt att inte vilja hjälpa tillbaks.

Sen ska du inte behöva tänka på hur mycket någon hjälpt dig och vice-versa; riktiga vänner ställer upp. Kan man återgälda vännen är det bra, annars, shit happens. Ibland vinner man på vänskapen, ibland förlorar man - om man nu ska tänka vinst/förlust.

rooz
2009-12-17, 18:38
Det är väldigt bra att lära sig att kunna fråga om hjälp

Sen ska du inte behöva tänka på hur mycket någon hjälpt dig och vice-versa; riktiga vänner ställer upp. Kan man återgälda vännen är det bra, annars, shit happens. Ibland vinner man på vänskapen, ibland förlorar man - om man nu ska tänka vinst/förlust.
+1

Att lära sig be om hjälp är ruskigt svårt:(

Verbatim
2009-12-17, 19:34
Denna tråden behöver lite motivations-musik.

WuMmfDWMLgY

Apjavel
2009-12-17, 19:43
Självständig:
1)Har förmågan att handla och tänka själv utan att rätta sig efter andra.
2)Bestämmer helt själv över sina egna angelägenheter.

Nordenator
2009-12-17, 19:47
+1

Att lära sig be om hjälp är ruskigt svårt:(

Men man lär sig så mycket under tiden man inte gör det. I typisk Top-Gear-anda: "How hard can it be?" :D

Scratch89
2009-12-17, 20:20
För en billig svart timpeng kan jag borra upp bokhyllor och handla soffor.

rooz
2009-12-17, 20:21
För en billig svart timpeng kan jag borra upp bokhyllor och handla soffor.

Du är som alla andra mansgrisar, vill bara knula*grr*


:D

Scratch89
2009-12-17, 21:17
Faktiskt inte. Jag har nog med sånt ändå. Alltid kul att skaffa sig nya bekantskaper. :)

Ape3
2009-12-17, 21:35
Bli kompis med Lellan helt enkelt och ge varandra tips och råd?

Om man bor i en hyrlägenhet brukar det finnas en alltiallo gubbe/kvinna som kommer och hjälper en. Kan vara gratis kan kosta en mindre peng. Vad de hjälper till med får du kolla med deras hemsida.

En självständig kvinna har redan retts ut i tråden tycker jag. En som går sin väg, men ändå lyssnar på andra. Säger ifrån när det behövs.

Ber om hjälp gör alla förr eller senare. Ibland får man ingen hjälp, ibland finns det ingen hjälp, ibland får man hjälp utan att man insåg att man behövde hjälp.
Ofta får man lösa problemet själv, ofta kan man lösa problemet själv.

Torsk_ole
2009-12-17, 22:38
Jag förstår inte problemen eller ursäkterna riktigt. De finns inte i min värld på något sätt.

1. Att jobba 50 h i veckan är inte extremt enligt mig, särskilt när man själv kan lägga upp arbetstiden! Och ingenting att använda som ursäkt till särskilt mycket.

2. Dina kompisar verkar vara dumma i huvudet eftersom de vill sätta på dig om du ber om hjälp. Det är inga kompisar enligt mig. Svårt att välja vänner?

3. Dina kompisar anser sig självständiga, men du anser inte att de är självständiga. Ok, du vill rättfärdiga dina egna argument och höra från folk att du har rätt eller? Är det du som kallar dem "självständiga" eller är det något som de själva framhäver? Varför nämns överhuvudtaget inte självständiga killar? De flesta killar i min bekantskapskrets har tagit hjälp av sina mammor/flickvänner men anses ändå vara självständiga eller?

4. Självständig är för mig i detta sammanhang inte samma sak som helt oberoende. Herregud man behöver hjälp när man flyttar hemifrån, man kan inte allt själv för ingen har lärt dig allt och du har säkert inte visat intresse i att lära dig allt heller. Sånt kommer efter hand, när man bott själv och fått hjälp i några år och lärt sig!

5. Varför denna enorma viktighet i att vara helt självständig? Det är fan ingen, vi är alla beroende av olika saker här i livet. Du är så sjukt beroende av ditt jobb/lägenhet/mat att det inte finns. Ändå anser du dig själv vara självständig. Ska man fortsätta med det argumentet så är du inte självständig för ens du bor i Ingemansland (ingen beroendeställning till någon stat), byggt din egen hydda och fixar all mat själv.

Men det är kanske det du vill? Jag har som sagt väldigt svårt att förstå dig på många punkter och se dina "problem"

miss_incorrigible
2009-12-17, 23:14
Jag förstår inte problemen eller ursäkterna riktigt. De finns inte i min värld på något sätt.

1. Att jobba 50 h i veckan är inte extremt enligt mig, särskilt när man själv kan lägga upp arbetstiden! Och ingenting att använda som ursäkt till särskilt mycket.

2. Dina kompisar verkar vara dumma i huvudet eftersom de vill sätta på dig om du ber om hjälp. Det är inga kompisar enligt mig. Svårt att välja vänner?

3. Dina kompisar anser sig självständiga, men du anser inte att de är självständiga. Ok, du vill rättfärdiga dina egna argument och höra från folk att du har rätt eller? Är det du som kallar dem "självständiga" eller är det något som de själva framhäver? Varför nämns överhuvudtaget inte självständiga killar? De flesta killar i min bekantskapskrets har tagit hjälp av sina mammor/flickvänner men anses ändå vara självständiga eller?

4. Självständig är för mig i detta sammanhang inte samma sak som helt oberoende. Herregud man behöver hjälp när man flyttar hemifrån, man kan inte allt själv för ingen har lärt dig allt och du har säkert inte visat intresse i att lära dig allt heller. Sånt kommer efter hand, när man bott själv och fått hjälp i några år och lärt sig!

5. Varför denna enorma viktighet i att vara helt självständig? Det är fan ingen, vi är alla beroende av olika saker här i livet. Du är så sjukt beroende av ditt jobb/lägenhet/mat att det inte finns. Ändå anser du dig själv vara självständig. Ska man fortsätta med det argumentet så är du inte självständig för ens du bor i Ingemansland (ingen beroendeställning till någon stat), byggt din egen hydda och fixar all mat själv.

Men det är kanske det du vill? Jag har som sagt väldigt svårt att förstå dig på många punkter och se dina "problem"


1. Alla jobbar vi med olika saker. Det du jobbar med kanske inte är så mentalt uttömmande som det en annan person arbetar med.

2. Nej, men det har helt enkelt inte funkat. Det ska hela tiden utvecklas till något och jag har över tid börjat dra mig för att bjuda hem vissa av dem. Förväntningar och allt däremellan.

3. Det är helt ärligt inget jag reflekterat speciellt mycket över förrän jag ställdes inför den sk. "interventionen". Två människor som helt slipper tänka på vissa detaljer ifrågasätter min effektivitet osv. Jag tror att vem som helst hade reagerat och funderat över det. Jag tycker om att fundera.
Att jag inte tog upp killar och deras självständighet beror på den enkla anledningen att jag själv är tjej och tog till det jag visste om mig själv, mitt liv och den händelsen.

4. Ok.

5. Som sagt, jag funderade inte något nämnvärt över det förrän jag blev ställd i den situationen. Jag har ofta skött mitt eget, gnäller lite men tar tag i det och löser. Jag tyckte inte att situationen var rättvis vilket fick mig att fundera kring hur det kan förhålla sig i övrigt. Och fler och fler exempel ur mitt egna liv förstärkte mina funderingar och därför ville jag veta hur andra förhåller sig till självständighet. Jag kan känna att trådens namn gäller mig i vissa avseenden.

The_RobRoy
2009-12-18, 07:37
Jag har aldrig fattat att lite hemma-fixande som en lampsladd, en bokhylla eller något annat små-fix kan vara ett så stort problem för tjejer. Är det därför ni tänder så på hantverkare? :D

Gå en grundkurs i användning av verktyg förfasen :)

sinaui
2012-02-09, 12:19
Rent spontant så känns det som att "ni" tjejer har större tendens att vilja vara "självständiga" och vill visa sig duktiga på det sättet. Fast å andra sidan så är det väl sånt som en del killar gör för att vara macho ;) Men tänkte bara att det känns lite som att det är därför det finns den sortens "feminism" som jag tycker är dålig, den där lite mansförtryckande tjejer är lika bra som killar grejen.
Skillnaden är väl som störst på individnivå i lägrena tjejer vs killar precis som i alla andra större "grupper"?

Remokillen
2012-02-09, 12:45
http://geeksontheinside.files.wordpress.com/2011/12/its-alive.jpg

Anton Fräs
2012-02-09, 13:27
+1 på mini och tolkia

Herre jösses vilken tråd. För övrigt att våga be om hjälp är en viktig och beundransvärd egenskap i livet.

Asdf
2012-02-09, 13:50
Rätt kul att debatten om självständighet eller ej verkar gälla främst kvinnor. Jag skulle aldrig förstå den som vill eller känner de vill vara beroende av en annan. Hur klarar man det?

När det gäller sätta upp grejer i tak och väggar gjorde min kära mor allt hantverksarbete hemma då vi var små, tapetsering t.ex var hennes grej vart vi än flyttade samt allt som hade med kakel/klinker o göra. Grannkvinnorna var verkligen avundsjuka på henne som kunde allt detta vilket jag inte förstår heller. Varför denna avundsjuka kvinnor emellan på den som är bättre än kollektivet??

Ibland verkar det som att många kvinnor inte vill vara självständiga av den anledning att de alltid kan få hjälp av män, eller att de inte vill stöta sig med förväntningarna av andra kvinnor. Min kära mor var en riktig självständig kvinna som varken brydde sig om det förstnämnda eller sista och det imponerade stort på mig, hon är en förebild :)