handdator

Visa fullständig version : Spänna fast fötter vid crunch


fiskarn
2009-12-17, 13:12
Rätt eller fel att spänna fast fötterna då man gör crunch eller sit-up? Tycker själv att man klarar mer med fötterna fastspända men att det känns som det tar mer i magen då dom inte är det.

emi23j
2009-12-17, 13:17
Om dem är fastspända aktiverar du höftböjaren till större del i sit-ups.

Vid crunch har den ingen verkan om fötterna är fastspända eller inte.

El Maco
2009-12-17, 13:37
spänn fast fötterna så koncentreras träningen på magen......

jontet
2009-12-17, 14:47
hur kan höftböjarna stjäla kraft från magmusklerna när dessa muskelgrupper böjer i helt skilda "leder"? Gör ni crunches med spikrak överkropp? Gör jag en riktig crunch där ländryggen ligger i mattan jobbar väl inte höftböjarna alls(statiskt på sin höjd) eftersom jag inte böjer höften alls? Gör jag en situp gör jag först den koncentriska fasen av en crunch, sen den koncentriska fasen när jag böjer höften, sen den excentriska fasen av när jag böjer höften, sist den excentriska fasen av crunchen jag gjorde först. Själv gör jag nästan bara situps med låsta ben för jag vill träna både magen och höftböjarna. Antar att det är en bra ide att både träna och töja höftböjarna om man som jag sitter ner ohyggligt mycket.
Är jag ute och cyklar någonstans? :)

emi23j
2009-12-17, 15:08
hur kan höftböjarna stjäla kraft från magmusklerna när dessa muskelgrupper böjer i helt skilda "leder"? Gör ni crunches med spikrak överkropp? Gör jag en riktig crunch där ländryggen ligger i mattan jobbar väl inte höftböjarna alls(statiskt på sin höjd) eftersom jag inte böjer höften alls? Gör jag en situp gör jag först den koncentriska fasen av en crunch, sen den koncentriska fasen när jag böjer höften, sen den excentriska fasen av när jag böjer höften, sist den excentriska fasen av crunchen jag gjorde först. Själv gör jag nästan bara situps med låsta ben för jag vill träna både magen och höftböjarna. Antar att det är en bra ide att både träna och töja höftböjarna om man som jag sitter ner ohyggligt mycket.
Är jag ute och cyklar någonstans? :)

Ja som du säger. höftböjaren aktiveras till liten eller ingen del alls i riktiga crunches. Om du vill aktivera magmusklerna så mycket som möjligt ska höftböjaren vara så böjd som möjligt för att den inte ska kunna "hjälpa till" på något sätt. T ex genom att benen är upprätta raklånga mot en vägg.

Om du spänner fast fötterna kopplar man nästan automatiskt på höftböjaren vilket gör att man lättare kan sätta sig upp. Det är dock en bra kombinationsövning för mage och höftböjare.