handdator

Visa fullständig version : Ni som har rörligt elavtal bör börja spara pengar


beckman88
2009-12-17, 12:41
"Dagspriset per kilowattimme låg på onsdagen på 54 öre. Sedan köpare och säljare lagt sina bud landade torsdagens pris på 261 öre."

Källa :http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/kyla-och-karnkraft-ger-elchock%281685352%29.gm

Dessa ören är summor som elbolagen köper in elen för från elbörsen Nordpool. Sedan får du som kund betala mer för att bolaget ska vinna på att ha dig som kund. Det brukar handla om 1.7öre/kwh-4.2öre/kwh lite beroende elbolag.

Om du i dagsläget ligger på ett rörligt pris med låt oss för enkelhetens skull säga 54öre, och ett påslag på 3öre så betalar du i dagsläget 57öre/kwh. Enkel mattematik. Det som kommer att hända på nästa faktura är att du kommer att betala 261öre/kwh + 3öre påslag = 261öre/kwh (2.61kr/kwh)

Vad blir det för skillnad rent ekonomiskt?

Låt oss säga att du bor i en lägenhet. 2 rum och kök. Normalt brukar man räkna 1000kwH/rum/år. Detta gör att istället för att betala 1080kr på ett år så kommer du nu att betala 5220kr/år. Om du då bor i villa så kommer det bli samma ratio dock större summor.

(kan ha gjort bort mig i kalkylerna)

Hur kan man då ungå denna enorma uppgång? Antingen så ligger man och betalar det högsta priset någonsin för elen och hoppas på att det kommer att gå ner lika mycket efter allt detta. Eller så försöker man innan månaden tar slut jaga reda på ett fastprisavtal som för tillfället, iaf denna månaden ut ligger väldigt bra till. Jag skulle rekommendera att kolla upp elen med en gång och lägga sig på ett fastprisavtal så snabbt ni kan. Det fasta priset kommer med all säkerhet stiga nästa månad för att följa det rörliga. Så varför inte ta vara på priset i dagsläget?

Hoppas någon finner detta hjälpsamt :thumbup:

grondahl
2009-12-17, 13:02
Din kalkyl är ju ganska off. Det finns väl inget som tyder på att elpriset kommer stabilisera sig kring onsdagens nivå. Tillfälliga toppar är ju något man måste räkna med om man har rörligt.

Loke
2009-12-17, 13:03
Kunde du inte hålla dig i din gamla tråd?

beckman88
2009-12-17, 13:05
Din kalkyl är ju ganska off. Det finns väl inget som tyder på att elpriset kommer stabilisera sig kring onsdagens nivå. Tillfälliga toppar är ju något man måste räkna med om man har rörligt.

Hehe du har rätt, kanske skulle skrivit i dagsläget =) Tack så mycket! Glömde det!

beckman88
2009-12-17, 13:06
Kunde du inte hålla dig i din gamla tråd?

Tänkte bara uppmärksamma om vad som händer i dagsläget. Den andra tråden var mer som en hjälptråd. Men visst, förstår hur du menar. kanske hade varit bättre. Sorry :em:

Nitrometan
2009-12-17, 13:07
Kunde du inte hålla dig i din gamla tråd?
Instämmer.

Men hur kommer det sig att toppnoteringen i Sverige idag blir över 10 kr per kWh när de på Jylland ligger under 50 öre?

De handlar ju också på Nordpool?

Ska det inte vara samma pris i hela Norden?

beckman88
2009-12-17, 13:09
Din kalkyl är ju ganska off. Det finns väl inget som tyder på att elpriset kommer stabilisera sig kring onsdagens nivå. Tillfälliga toppar är ju något man måste räkna med om man har rörligt.

Edit:
Dock så har det aldrig gjort ett så stort hopp som detta. Förutom när en elledning gick av mellan norge och sverige för ett par år sedan. Priset skulle ju rent teoretiskt sätt hoppa tillbaka lika snabbt som det gick upp. Men alla saker som påverkar priset tyder på att det inte kommer att falla igen på ett tag.

beckman88
2009-12-17, 13:14
Instämmer.

Men hur kommer det sig att toppnoteringen i Sverige idag blir över 10 kr per kWh när de på Jylland ligger under 50 öre?

De handlar ju också på Nordpool?

Ska det inte vara samma pris i hela Norden?

Jo det har du helt rätt i, vet dock inte riktigt hur det kan skilja sig så mycket på priset. Kan väl bero på hur läget ser ut i landet och hur mycket el man en gång köpt in.

beckman88
2009-12-17, 13:16
Jag kunde mycket väl ha lagt in detta i min gamla tråd, dock tror jag inte lika många skulle läsa det. Vet inte om informationen skulle nått ut lika bra. Sorry

Nitrometan
2009-12-17, 13:18
hur mycket el man en gång köpt in.
El sparas väl inte?

Den förbrukas väl samtidigt som den tillverkas?

Det är därför elen blir dyr nu när reservkraften får dra igång.

Varför står våra kärnreaktorer stilla för service nu? Är det för att Vattenfall och deras polare vill tjäna pengar? Högre bonus till cheferna baserat på att intäkterna ökar?


Edit: Danmark exporterar el och Sverige importerar (idag), kan det vara det?

beckman88
2009-12-17, 13:28
El sparas väl inte?

Den förbrukas väl samtidigt som den tillverkas?

Varför står våra kärnreaktorer stilla för service nu? Är det för att Vattenfall och deras polare vill tjäna pengar? Högre bonus till cheferna baserat på att intäkterna ökar?

Det är därför elen blir dyr nu när reservkraften får dra igång

Edit: Danmark exporterar el och Sverige importerar (idag), kan det vara det?

Njae el sparas inte. Dock så köper man in olika mängder i omgångar. Det är därför man har en beräknad årsförbrukning på alla anläggningar. Man köper in det man behöver över en tid. Så fort den produceras så åker den iväg. Sverige importerar nog inte så mycket el då vi faktiskt har elbolag som Fortum och vattenfall som producerar elen. Dock så blir det samma inköpspris för dom som alla andra bolag. Jag vet inte hur mycket Danmark exporterar men dom verkar ta vara på sin vindkraft.

grondahl
2009-12-17, 13:29
Jag skulle tro att det har att göra med överföringsproblem mellan regioner/länderna vilket skapar marknader med olika förutsättningar.
Normalt sett så har väl Sverige snarare överkapacitet för energi, vi har ju väldigt låga elpriser jämfört med kontinenten. Skulle elbolagen kunna överföra och sälja billig energi på en marknad med högre pris så skulle man nog göra det.

El sparas ju inte, men försäljningsbolagen köper väl förutom spotpriser även in "kontrakt" för energi på nordpool (för ex tidsbundna avtal med fast pris).

beckman88
2009-12-17, 13:33
El sparas ju inte, men försäljningsbolagen köper väl förutom spotpriser även in "kontrakt" för energi på nordpool (för ex tidsbundna avtal med fast pris).

Så bör det rimligtvis vara:thumbup:

tsp
2009-12-17, 17:15
http://www.expressen.se/ekonomi/1.18...ng-av-elpriset


En sak fattar jag dock inte.

"Dagspriset per kilowattimme låg på onsdagen på 54 öre. Sedan köpare och säljare lagt sina bud landade torsdagens pris på 261 öre."

"Om det höga spotpriset skulle hålla i sig under ett par dagar kan det innebära en höjning av elpriset med uppemot tolv öre för de elkunder som har valt ett rörligt avtal."

Hur i helvete räknar dem?? Från 54 öre till 261 öre blir väl för fan inte 12 öres höjning?? Vad är det som utelämnas i artikeln!!?

tossefar
2009-12-17, 17:16
Mitt avtal är inte rörligt... men rörigt!

Carolinew
2009-12-17, 17:43
http://www.expressen.se/ekonomi/1.18...ng-av-elpriset


En sak fattar jag dock inte.

"Dagspriset per kilowattimme låg på onsdagen på 54 öre. Sedan köpare och säljare lagt sina bud landade torsdagens pris på 261 öre."

"Om det höga spotpriset skulle hålla i sig under ett par dagar kan det innebära en höjning av elpriset med uppemot tolv öre för de elkunder som har valt ett rörligt avtal."

Hur i helvete räknar dem?? Från 54 öre till 261 öre blir väl för fan inte 12 öres höjning?? Vad är det som utelämnas i artikeln!!?

Om priset är 261 öre i några dagar och 54 öre resten av dagarna en månad så kan du ju inte få en ökning med 207 öre för alla dagar den månaden, utan det blir väl typ något slags genomsnittspris.

svennebanan
2009-12-17, 18:08
Mitt avtal är inte rörligt... men rörigt!

bwahahahaha

Kimball
2009-12-17, 20:43
Kontenta, bör man byte från rörligt till 1 års bunden el? Eller kommer det lugna ner och jämna ut sig? Är inte van vid sånt här då jag sluppit betala min egen el tidigare -.-

stevebc
2009-12-17, 21:04
El sparas väl inte?

Den förbrukas väl samtidigt som den tillverkas?

Det är därför elen blir dyr nu när reservkraften får dra igång.

Varför står våra kärnreaktorer stilla för service nu? Är det för att Vattenfall och deras polare vill tjäna pengar? Högre bonus till cheferna baserat på att intäkterna ökar?


Edit: Danmark exporterar el och Sverige importerar (idag), kan det vara det?Ja. Det är därför man har dammar i vattenkraftverk. De utgör vår reservenergi.

Nitrometan
2009-12-18, 10:34
Ja. Det är därför man har dammar i vattenkraftverk. De utgör vår reservenergi.
Nej. Reservenergin är oljekraftverk, typ Karlshamn, och elimport.

http://www.karlshamnkraft.se/?PageID=61206&news-id=2985
Den stränga kylan i kombination med låg elproduktion i svenska kärnkraftverk, har inneburit att Svenska Kraftnät har beordrat all effektreserv i full drift. Endast hälften av de svenska kärnkraftverken är i drift just nu och Karlshamn Kraft kör nu samtliga tre block. Även Bråvalla i Norrköping är i drift vilket ger ytterligare 200 MW. När Karlshamn Kraft kör maxlast motsvarar det en effekt på drygt 1000 MW.

Bakgrundsinformation om effektreserven
Svenska Kraftnät har ett ansvar att trygga Sveriges elförsörjning vid extrema händelser. Exempel på detta kan vara torrår, sträng kyla, problem med flera stora kraftverk eller störningar på kraftnätet. Då behövs en effektreserv för att upprätthålla stabilitet i elsystemet och det är just vid sådana tillfällen Karlshamnsverket startas. Riksdagen har beslutat om en lag om effektreserv som gäller fram till den 15 mars 2011. Enligt denna lag har Svenska Kraftnät ett temporärt ansvar att upphandla en effektreserv på högst 2000 MW per år.

Effektreserven skapas genom att Svenska Kraftnät ingår avtal med elproducenterna om att ställa ytterligare produktionskapacitet till förfogande, eller med industrier om reducerat uttag av effekt.


Det går inte tillräckligt snabbt att öka kapaciteten i vattenkraften. Vattenkraft är baskraft.

Dammarna är till för att öka lägesenergin på vattnet och för att se till att tillräcklig mängd vatten rinner förbi turbinerna för att skapa el. Med dagens teknik räcker inte kraften i det naturligt strömmande vattnet.

saab900
2009-12-18, 13:04
Sisådär! :)

Fan vad enkelt det var att sänka elpriset med 17 öre/kWh bara genom att binda det. Tack till Beckman, utan den första tråden hade jag antagligen inte ens funderat så mycket på det. :thumbup:

WHITEFOLKS
2009-12-18, 13:06
Sisådär! :)

Fan vad enkelt det var att sänka elpriset med 17 öre/kWh bara genom att binda det. Tack till Beckman, utan den första tråden hade jag antagligen inte ens funderat så mycket på det. :thumbup:

Tror du att det blir billigare över ett år?

saab900
2009-12-18, 13:15
Tror du att det blir billigare över ett år?

Jag hoppas ju på det såklart. Av tradition förlorar man i värsta fall inte så mycket skulle jag tro. Det rörliga priset hittar bolagen alltid anledningar att inte sänka. För lite snö, för lite regn i Norge, för lite regn i Norrland och fan och hans moster.

Hur tror du att det går?

WHITEFOLKS
2009-12-18, 13:20
Jag vet inte men över tid så "ska" man ju inte tjäna på de bundna avtalen.

Och jag skulle gissa att just nu är ett utav de sämre tillfällena att binda avtalet men vad vet jag.

Nitrometan
2009-12-18, 13:23
Och jag skulle gissa att just nu är ett utav de sämre tillfällena att binda avtalet men vad vet jag.
Ja, vintern är alltid ett dåligt tillfälle att skriva avtal om fastpris.

Känns bra att man hade bundit innan denna höjning.

Ska bli spännande att se utvecklingen med väder, elnät, kärnkraftverken m.m.