handdator

Visa fullständig version : Träna axlar och få bättre hållning.


joxxville
2009-12-17, 11:10
Hej! Har äntligen kommit igång med mitt gymmande på allvar och känner att kroppen blir starkare för varje pass mer eller mindre. MEN, jag har problem med att hitta en skön och balanserad träning för axlarna. Lider av något framskjutna axlar och därav en lite sämre hållning. Detta är något jag vill jobba ordentligt på och därför tänkte jag höra med er ifall ni kunde dela med er utav bra metoder och övningar för att åtgärda just detta.

Tacksam för alla svar från kunnigt folk! God Jul!

Ristretto
2009-12-17, 11:20
Träna ryggen och axlarnas baksida ordentligt. Framförallt bör du dock tänka på att räta upp axlarna i vardagen och inte låta dem falla framåt.

Chins och framåtlutande kabeldrag för axlarnas baksida är två av mina favoriter.

hertzman
2009-12-17, 11:20
Hej! Har äntligen kommit igång med mitt gymmande på allvar och känner att kroppen blir starkare för varje pass mer eller mindre. MEN, jag har problem med att hitta en skön och balanserad träning för axlarna. Lider av något framskjutna axlar och därav en lite sämre hållning. Detta är något jag vill jobba ordentligt på och därför tänkte jag höra med er ifall ni kunde dela med er utav bra metoder och övningar för att åtgärda just detta.

Tacksam för alla svar från kunnigt folk! God Jul!

Lite chins och marklyft kan nog få rätsida på problemet. Lägg på lite rodd också så blir det ännu bättre.

aq10
2009-12-17, 11:29
Hade exakt samma problem som dig när jag började gymma (har gymmat drygt 6 månader). Men det har faktiskt löst sig nu, har inte kvar den hållningen längre. Körde väldigt mycket baksida axlar samt ryggövningar som ovanstående har skrivit.

Lycka till!

Disgorge
2009-12-17, 16:21
Omvända flyes är skön !

Fredrik_S
2009-12-17, 16:40
Träna ryggen och axlarnas baksida ordentligt. Framförallt bör du dock tänka på att räta upp axlarna i vardagen och inte låta dem falla framåt.

Chins och framåtlutande kabeldrag för axlarnas baksida är två av mina favoriter.

Nej, det kommer resultera i en onaturlig spänning där du aktiverar muskler som ska vara avslappnade.
Såvida inte den onaturliga hållningen beror på omedvetna spänningar i framsidan vilket i så fall måste sjusteras medvetet tills det betendet är borta...

En bättre hållning måste tränas fram muskulärt så att den kan hållas helt naturligt och avslappnat.

Bear Grylls
2009-12-17, 17:38
När jag simmade en gång i tiden påpekade en träanre att jag hade lite framåtskjutna axlar och sa att jag skulle stretcha efter varje träningspass. Tyckte det hjälpte ganska bra. Har iaf idag en ganska schyst hållning om jag får säga det själv :D Att köra övningar med full rom kan nog också hjälpa till att förbättra det lite.

Ristretto
2009-12-17, 17:49
Nej, det kommer resultera i en onaturlig spänning där du aktiverar muskler som ska vara avslappnade.
Såvida inte den onaturliga hållningen beror på omedvetna spänningar i framsidan vilket i så fall måste sjusteras medvetet tills det betendet är borta...

En bättre hållning måste tränas fram muskulärt så att den kan hållas helt naturligt och avslappnat.

Det beror ju på vilken storlek på framåtrotation vi pratar om. För egen del åker då axlarna fram om jag slappnar av helt, samma gäller om jag slappnar av helt i magen, då åker hållningen på ryggen åt skogen.

Running_b
2009-12-18, 12:05
En bättre hållning måste tränas fram muskulärt så att den kan hållas helt naturligt och avslappnat.

Men alla de långa skånk-pojkar som har värdelös hållning. Är det alltså hopplöst för dom att lösa problemet på annat sätt än med styrketräning menar du?`

Martin Löwgren
2009-12-18, 12:13
Axlarna har minimalt med hållning att göra och det oftast inte i dessa problemet sitter eller åtgärdas.

Jag råder dig att läsa dessa artiklar (Del 1 - 6)

http://traningslara.se/blogg/hallning-del-1/