handdator

Visa fullständig version : Pasta vs. Makaroner


MangeByggarn
2009-12-16, 17:48
Varför äter många tränande så mycket pasta när dem istället kan äta makaroner som ger lika mycket näring? :O Jag tycker makaroner är mycket godare. Men vad vet jag?

King Grub
2009-12-16, 17:48
Makaroner är pasta...

Men vad vet jag?

Säg det.

mattilainen
2009-12-16, 17:55
Varför äter många tränande så mycket pasta när dem istället kan äta makaroner som ger lika mycket näring? :O Jag tycker makaroner är mycket godare. Men vad vet jag?

Klockren!

http://www.klockren.nu/

Joakim pettersen
2009-12-16, 18:01
För att allt inte handlar om vad du tycker.

944RS
2009-12-16, 18:06
Varför äter många tränande så mycket pasta när dem istället kan äta makaroner som ger lika mycket näring? :O Jag tycker makaroner är mycket godare. Men vad vet jag?

Det kan man ju undra...*rolleyes*

Det är ju nästan samma som att vissa lyfter vikter/skrot medans andra väljer att styrketräna...

Barnen föredrar makaroner istället för "pasta" pga konsistensen. Själv så föredrar jag Penne eller Spirali

L1MP4N
2009-12-16, 18:09
http://www.klockren.nu/

hahah, höll på att spruta "rage" över hela tangentbordet :laugh:

Micke-s
2009-12-16, 18:42
men skojar du ?

Mr.Sarkastisk
2009-12-16, 18:50
:laugh:

Best of?

Rockhard
2009-12-16, 19:50
Jag föredrar också makaroner. Dom är lättast att äta.

Morty
2009-12-16, 19:54
Men herregud, ni fattar väl att ni måste äta gnocchi?

Torsk_ole
2009-12-16, 20:08
Vad kul den här tråden är:D

1684_
2009-12-17, 16:51
haha ^^,

exor
2009-12-17, 20:26
Makaroner äter man till falukorv och köttbullar.

KaptenKnäsvag
2009-12-17, 20:30
Skruvar är överlägset, fick större peak på biceps när jag började käka dom.

Snorkelfarsan
2009-12-17, 22:17
Skruvar är överlägset, fick större peak på biceps när jag började käka dom.

HAHAHA, älskar den typen ironi. tack det gjorde min kväll!

mikaelj
2009-12-17, 22:20
Men herregud, ni fattar väl att ni måste äta gnocchi?

Gnocci är ju potatis? Skärpning i ledet.

NoPainNoGain
2009-12-17, 22:31
Tror det är för att makaroner är ju en grönsak. Det finns mer protein i pasta än i grönsaker därav äter fler personer som tränar pasta. Kan ha fel, rätta mig gärna i så fall. Vill gärna också ha ett bra svar till detta!

vicarious
2009-12-18, 10:19
Självklart har det att göra med en mognadsfaktor ;) Pasta är mer vuxenpoäng. Makaroner är barnmat..

Sen spelar det roll vad man äter till också. Till kyckling eller lax funkar pasta bäst.. till korv eller köttfärs tycker jag makaroner är godast :)

Konsistensen skiljer sig ju också. Pasta behöver oftast tuggas eller skäras medan makaroner är det bara att lasta in och svälja i stort sett (beror väl lite på vilka makaroner man pratar om men).

Ungrim
2009-12-18, 10:35
varför äter många tränande så mycket pasta när dem istället kan äta makaroner som ger lika mycket näring? :o jag tycker makaroner är mycket godare. Men vad vet jag?

makaroner är pasta...

Ursprungligen postat av mangebyggarn
Men vad vet jag?

Säg det.



epic +

Eddie Vedder
2009-12-18, 10:51
Självklart har det att göra med en mognadsfaktor ;) Pasta är mer vuxenpoäng. Makaroner är barnmat..

Sen spelar det roll vad man äter till också. Till kyckling eller lax funkar pasta bäst.. till korv eller köttfärs tycker jag makaroner är godast :)

Konsistensen skiljer sig ju också. Pasta behöver oftast tuggas eller skäras medan makaroner är det bara att lasta in och svälja i stort sett (beror väl lite på vilka makaroner man pratar om men).

Är du allvarlig?:confused:

Makaroner och pasta är inte olika saker, makaroner ÄR pasta i en viss form helt enkelt.

Nitrometan
2009-12-18, 11:25
Gnocci är ju potatis? Skärpning i ledet.

Det beror på vilket recept man följer. Beroende på region/tradition finns det flera varianter. Med bara potatis eller med blandningar av potatis och vetemjöl (inte alltid durumvete).

Men visst är det gott.

Färsk pasta är gott.

mikaelj
2009-12-18, 11:37
Det beror på vilket recept man följer. Beroende på region/tradition finns det flera varianter. Med bara potatis eller med blandningar av potatis och vetemjöl (inte alltid durumvete).

Minsann. Då har jag lärt mig något nytt. Tackar!

Färsk pasta är gott.

Ja, särskilt hemmagjord. Min mormor har alltid sin egna pasta (mjöl, ägg, lite olja) till nationalrätten tomatsoppa. Koka ihop på två minuter.

----

En annan variant som är väldigt god är den ungerska, http://www.abc.se/~m10217/ilona/recept.htm#Galuska -- fast jag föredrar den gjord på mjölk. Oerhört gott ihop med en stark paprikabaserad gryta (gulasch, antar jag).

-Englund
2009-12-18, 23:01
Eftersom Eddie och Grub, m fl, bara vill påpeka att makaroner är pasta, så tar jag på mig att påpeka att för er som inte förstår vad de menar, att, ni syftar på Spaghetti, som således också är en form av pasta... Hoppas kopplingen är klar:D

chrilledude
2009-12-19, 14:36
hahaha dagens :')

Ristretto
2009-12-19, 18:19
Jag tror jag dog litegrann nu...

Johan_P
2009-12-20, 18:18
Självklart har det att göra med en mognadsfaktor ;) Pasta är mer vuxenpoäng. Makaroner är barnmat..

Sen spelar det roll vad man äter till också. Till kyckling eller lax funkar pasta bäst.. till korv eller köttfärs tycker jag makaroner är godast :)

Konsistensen skiljer sig ju också. Pasta behöver oftast tuggas eller skäras medan makaroner är det bara att lasta in och svälja i stort sett (beror väl lite på vilka makaroner man pratar om men).

Haha, hoppas du skämtar :thumbup:

Trodde man lärde sig att makaroner/spaghetti osv är en form av pasta när man gick i lågstadiet någon gång *popcorn*

Micke-s
2009-12-20, 19:01
Pasta betyder deg på italienska, och pasta kallas alla makaroner, nudlar och spagetti. Äkta italiensk pasta görs på durumvete, vatten och ibland ägg. Man kan göra det med vanligt vetemjöl också. Pasta innehåller mycket kolhydrater, protein, järn och B-vitamin.
Den torkade pastan man köper innehåller inte ägg, det gör att den håller i flera år. Det finns många sorters pasta, i huvudsak är det formen som skiljer, man använder olika sorter till olika rätter.