handdator

Visa fullständig version : 4kg protein i flygbagaget. Får man?


PerM
2009-12-16, 15:48
Hej!
Jag ska ut och resa och jag hade tänkt att ta med mig 4kg protein.
Frågan är nu, får man ta med protein i sitt flygbagage?

Kryss
2009-12-16, 15:49
Det beror på vart du reser och du behöver ev. deklarera det som mat i tullen.

Dreas
2009-12-16, 15:50
Hej!
Jag ska ut och resa och jag hade tänkt att ta med mig 4kg protein.
Frågan är nu, får man ta med protein i sitt flygbagage?Ifall du försöker söka lite så lovar jag att du hittar svar.

Jag säger att det är bättre att skippa det och ha kul under resan istället!

hertzman
2009-12-16, 15:53
Hej!
Jag ska ut och resa och jag hade tänkt att ta med mig 4kg protein.
Frågan är nu, får man ta med protein i sitt flygbagage?

Vissa länder har hårda införselregler, andra inte. Är det packat och oöppnat vassle/kasein för det inte vara några problem rent lagligt. Sen får du kanske räkna med att tullarna vill ta ett prov av pullvret om det vill sig illa.

Lillgrabben
2009-12-16, 18:13
Får du säkert göra, men frågan du bör ställa dig är; finns det mat dit du ska resa?

Torsk_ole
2009-12-16, 18:55
Det är nice med protein på vissa resor. Då kan man ta drinken (någon gång under dagen) och sen äta annan god inhemsk mat.

4 kg låter dock riktigt mycket, ska du vara borta länge?

Checkar du in bagaget så bör det inte vara några problem, ring flygfirman och få ett svar som verkligen stämmer?

Torsk_ole
2009-12-16, 18:56
Jag säger att det är bättre att skippa det och ha kul under resan istället!

Kan man inte ha kul på resan ifall man tar med sig proteinpulver?*screwy*

sunkan
2009-12-16, 18:59
beror ju på vart du ska åka till att börja med

G_lund
2009-12-16, 19:06
påminner mej om killen på bodys forum som undrade om han kunde ta med sig x antal burkar med tonfisk på planet..

har för mej det var 200 burkar eller nått sånt :D
Nån som kommer ihåg? :D

sunkan
2009-12-16, 19:12
påminner mej om killen på bodys forum som undrade om han kunde ta med sig x antal burkar med tonfisk på planet..

har för mej det var 200 burkar eller nått sånt :D
Nån som kommer ihåg? :D

läst det jag med

Torsk_ole
2009-12-16, 19:16
Jag blev inkallad till säkkontroll när jag hade två tonfiskburkar i min incheckade väska.

De trodde det var gasolbehållare. Fick utskällning innan jag ens hunnit vissa burkarna.

Men när jag visade burkarna sa jag:

- I am a builder...a musclebuilder! På väldigt mycket svengleska

Sen fick jag gå och resan gick finfint:D

C.E.J.
2009-12-16, 19:19
Kan man inte ha kul på resan ifall man tar med sig proteinpulver?*screwy*

men lawl

PixelMiner
2009-12-16, 19:22
Jodå.. Självklart får du ta med dig fyra kilo protein. Var duktig dock och hjälp tullen genom att packa det i 40 st redline påsar a 100 gram. ;)

Bullen!
2009-12-16, 19:23
går det att köpa på plats så hade jag gjort det. konka på 4kg extra bagage är aldrig kul. och så slipper du tänka på eventuella regler kring det oxå.

Action Fighter
2009-12-16, 19:25
Tog med mig 2kg till Frankrike i somras så kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ta med 4kg.

Torsk_ole
2009-12-16, 20:02
men lawl

Och det betyder?

Dreas
2009-12-16, 21:39
Och det betyder?Att du inte tänkte speciellt långt när du svarade på mitt inlägg ;)

Ifall det är en semester det rör sig om, vilket vi får anta då ts inte ger oss någon information, en semester är väl i snitt 1-2veckor, under den tiden ska det mycket dålig kost till för att man ska förlora nämnvärt med muskler, så just därför. Hoppa risken för tjafs med tullen och ha kul på semestern!

Action Fighter
2009-12-16, 21:41
Att du inte tänkte speciellt långt när du svarade på mitt inlägg ;)

Ifall det är en semester det rör sig om, vilket vi får anta då ts inte ger oss någon information, en semester är väl i snitt 1-2veckor, under den tiden ska det mycket dålig kost till för att man ska förlora nämnvärt med muskler, så just därför. Hoppa risken för tjafs med tullen och ha kul på semestern!

Blir ju oftast inget tjafs med tullen om du har det i incheckningsbagaget. Och jag antar att TS inte tänkte lägga 4kg prottepulver i handbagaget. Min erfarenhet är iaf att de inte ens uppmärksammar det. Har rest ett par gånger med pulver i bagaget både inrikes och utrikes.

Torsk_ole
2009-12-16, 21:46
Att du inte tänkte speciellt långt när du svarade på mitt inlägg ;)

Ifall det är en semester det rör sig om, vilket vi får anta då ts inte ger oss någon information, en semester är väl i snitt 1-2veckor, under den tiden ska det mycket dålig kost till för att man ska förlora nämnvärt med muskler, så just därför. Hoppa risken för tjafs med tullen och ha kul på semestern!

Jag tänkte tillräckligt långt. 4 kg tar han antagligen med eftersom det handlar om en längre vistelse. Därför frågade jag TS om varför han tog så mycket. Kanske är en lång utlandsvistelse?

Dessutom så sa du att "Jag säger att det är bättre att skippa det och ha kul under resan istället!"

Därför frågar jag. Kan man inte ha kul även om man tar med sig proteinpulver? För alla personer är inte maten särskilt viktig som upplevelse, de bryr sig inte. TS kanske vill leva på proteinpulver och vattenmelon, eftersom det valet inte gör att vistelsen utomlands blir sämre för honom/henne

Torsk_ole
2009-12-16, 21:49
Blir ju oftast inget tjafs med tullen om du har det i incheckningsbagaget. Och jag antar att TS inte tänkte lägga 4kg prottepulver i handbagaget. Min erfarenhet är iaf att de inte ens uppmärksammar det. Har rest ett par gånger med pulver i bagaget både inrikes och utrikes.

Cirka 50 % av tillfällena det ligger i handbagaget ber de en visa det (enligt min erfarenhet). De vill oftast bara se burken. Kollar aldrig innehåll eller liknande. Upptäcker inte narkotikahund att det är knark när du står med 800 g framför deras nos är de typ sämst i hela världen på sitt jobb. Därför blir det oftast inte så stor grej.

von huff
2009-12-16, 21:49
Säkert lyckas du på nåt sätt men fundera endå två ggr, tänk om det första du ser när du stiger ur flygplanet är en proteinbutik?Sen att jag tycker att det är jävligt onödigt i dom flesta fall är en annan sak

Dreas
2009-12-16, 22:03
Jag tänkte tillräckligt långt. 4 kg tar han antagligen med eftersom det handlar om en längre vistelse. Därför frågade jag TS om varför han tog så mycket. Kanske är en lång utlandsvistelse?

Dessutom så sa du att "Jag säger att det är bättre att skippa det och ha kul under resan istället!"

Därför frågar jag. Kan man inte ha kul även om man tar med sig proteinpulver? För alla personer är inte maten särskilt viktig som upplevelse, de bryr sig inte. TS kanske vill leva på proteinpulver och vattenmelon, eftersom det valet inte gör att vistelsen utomlands blir sämre för honom/henneEller så låter man proteinpulvret vara hemma och skiter i att tänka på att vara opti, muskler och bara njuuuter fullt ut? Men ts får gärna säga vart det bär och hur lång tid. Tills mer information framkommer vidhåller jag min åsikt om att det är onödigt.

Kryss
2009-12-16, 22:15
Blir ju oftast inget tjafs med tullen om du har det i incheckningsbagaget. Och jag antar att TS inte tänkte lägga 4kg prottepulver i handbagaget. Min erfarenhet är iaf att de inte ens uppmärksammar det. Har rest ett par gånger med pulver i bagaget både inrikes och utrikes.

Varför skulle tullen bry sig huruvida det ligger i handbagage eller incheckat bagage?

PerM
2009-12-16, 22:24
Kanske skulle gett lite mer info till att börja med :P.
Jag ska åka till Japan och studera i ett år.
Jag är lite osäker på om man kan skaffa det i Japan eller inte. Det är därför jag tänkte ta med mig lite själv.

Dreas
2009-12-16, 22:41
Kanske skulle gett lite mer info till att börja med :P.
Jag ska åka till Japan och studera i ett år.
Jag är lite osäker på om man kan skaffa det i Japan eller inte. Det är därför jag tänkte ta med mig lite själv.Kolla upp det först, det lär ju finnas att köpa någonstans. Sen räcker ju inte 4kg speciellt länge heller.

Fan va kul med Japan, jag är avundsjuk :)

PerM
2009-12-16, 22:49
Kolla upp det först, det lär ju finnas att köpa någonstans. Sen räcker ju inte 4kg speciellt länge heller.

Fan va kul med Japan, jag är avundsjuk :)

Haha, ja. Jag ser fram emot det.
Sant att 4kg inte räcker länge, men det är bättre än inget.
Vettefan hur jag ska söka för att hitta Japanska kosttillskott sidor dock. Kan inte Japanska så bra :P

Dreas
2009-12-16, 23:11
Haha, ja. Jag ser fram emot det.
Sant att 4kg inte räcker länge, men det är bättre än inget.
Vettefan hur jag ska söka för att hitta Japanska kosttillskott sidor dock. Kan inte Japanska så bra :PDu får vänta lite då, förhoppningsvis kommer det in någon som kan det här på kolo.

hertzman
2009-12-17, 09:45
Haha, ja. Jag ser fram emot det.
Sant att 4kg inte räcker länge, men det är bättre än inget.
Vettefan hur jag ska söka för att hitta Japanska kosttillskott sidor dock. Kan inte Japanska så bra :P

Egentligen behöver du inte proteinpulver, finns en djävla massa både delfin- och valkött som du kan smaska i dig med gott samvete...

OnT: Kolla reglerna för införsel av matvaror, en bra resebyrå bör kunna ge dig den informationen.