handdator

Visa fullständig version : Äta som vanligt under förkylning?


sBe
2009-12-16, 15:48
Jag har blivit förkyld och om jag känner min kropp rätt blir det till att vila en vecka.

Hur bör jag äta? Ska jag sträva efter att äta precis som om jag tränade eller ska jag skära ner på maten?

mattilainen
2009-12-16, 15:50
varför skära ner på maten? Vad vill du åstadkomma?

El Maco
2009-12-16, 15:51
Kroppen behöver ÄNNU mer näring under infektioner för att orka reparera sig själv....

hertzman
2009-12-16, 15:55
Jag har blivit förkyld och om jag känner min kropp rätt blir det till att vila en vecka.

Hur bör jag äta? Ska jag sträva efter att äta precis som om jag tränade eller ska jag skära ner på maten?

Det beror såklart på. Bulkar du och trycker i dig ett rejält kaloriöverskott är det kanske bra att skära ner. Har du aptit så ät som vanligt, själv brukar jag inte kunna äta särskilt mycket om jag har feber.

sBe
2009-12-16, 15:58
Jag bulkar inte - men tränar för en sakta men säker viktuppgång. Finns inte chansen att jag hamnar på ett onödigt överskott och bara lägger på mig fett? Eller är en vecka för kort tid för någon märkbar skillnad?

hertzman
2009-12-16, 16:09
Jag bulkar inte - men tränar för en sakta men säker viktuppgång. Finns inte chansen att jag hamnar på ett onödigt överskott och bara lägger på mig fett? Eller är en vecka för kort tid för någon märkbar skillnad?

Varför riskera det? Dra ner lite på maten och stoppa i dig lite EAA med jämna mellanrum om du vill vara optimal.

Eddie Vedder
2009-12-16, 16:54
Ska jag sträva efter att äta precis som om jag tränade eller ska jag skära ner på maten?

Om du ligger hemma och är sjuk är det förstås inte fel att äta lite mindre eftersom du kommer förbruka mindre energi.

Men inte mer sänkning än vad den mer inaktiva livsstilen kräver. Så försök hålla dig i viktbalans helt enkelt. Stark mat tycker jag lindrar symptom bra även om du förstås inte blir friskare av det.