handdator

Visa fullständig version : 10 kg deff, hur mycket muskler kan jag tappa?


plexmar
2009-12-16, 01:21
Låt oss säga att jag går ner 10 kg genom ett kaloriunderskott på ca 500 kalorier varje dag. Det skulle då ta mig ca 5 månader att gå ner 10 kg.

Hur stor del av 10 kg skulle jag kunna tappa i muskler respektive fett? Högt proteinintag ca 200 gram, träna tungt 4-5 ggr i veckan. Har ca 16% kroppsfett på mina 84 kg just nu.

Självklart beror det på många faktorer och är olika från person till person. Men på ett ungefär hade varit kul att veta.

Yeahvlen
2009-12-16, 02:17
Inte speciellt mycket. En hel del, kanske. Kanske ökar du.

Den frågan är omöjlig att svara på.

Gissningsvis förlorar du nog inte så mycket ifall allt sköts exemplariskt, och energiunderskottet justeras mindre negativt allt eftersom fettprocenten sjunker.

944RS
2009-12-16, 09:23
Som sagt väldigt svårt att veta eftersom det är så många faktorer som spelar in. Det är även svårt efter de där 10kilona/5 månaderna att veta hur mycket som var muskler eller inte. Har man minskat i styrka så har man ju troligtvis oxå tappat lite muskler men det är ju svårt att veta hur mycket styrka 1kg muskler är.
Personligen så har jag upptäckt att man alltid har mindre muskler under fettet än vad man trodde... Eller mer fett än vad man först uppskattat det till!

WHITEFOLKS
2009-12-16, 09:50
Om du skulle lyckas gå ner 10kg rent fett så skulle du sluta på runt 4% i kroppsfett (om 16% på 84kg skulle stämma nu).

Så med största sannolikhet skulle du tappa en del muskler också.

JoeyP
2009-12-16, 09:54
Även om man tappar en del muskler får man nog dem snabbt tillbaka sen när man bulkar.

Och bara för man tappar styrka så bhver det inte betyda att man tappar massor muskler likaså som att man inte tappar några muskler för man inte tappar styrka. Det är massa faktorer som spelar in där.

En polare till mig gick ner 1kg i veckan från 112-80kg.

Han tappade nog en del massa, men fyyyyfaaann vad stor han blev fort när han började bulka igen. Han gick upp 20kg på 1månad. Såklart en MASSA vätska också då han körde diet utan kolhydrater typ. Men han gick upp från 80-100kg med abs. Och innan deffen på 100kg var han fet. FET.

plexmar
2009-12-16, 12:34
Jo, självklart skulle jag gå ner en del i muskler också.. blir nog svårt att behålla all muskelmassa.

Men som ni säger blir det nog väldigt svårt att säga hur fördelningen av deffen kommer att bli. Får helt enkelt se när jag är färdig :)

Eftersom jag gjorde en kroppsfettsmätning innnan jag började med bulken så ''vet'' jag att jag har gått upp ca 5 kg i muskler. Sen är väl inte mätningen 100% säkert, men gjorde det på samma ställe iaf. Så borde ju stämma hyfsat bra.

Men säg att jag skulle tappa 3 kg muskler och 7 kg fett under deffen.. känns så jäkla ynkligt med 2 kg mer muskler än efter förra deffen :(

Grandmaster
2009-12-16, 22:29
Studier på styrketräning och högproteindieter visar en viktförlust bestående av 80/20 fett/muskler och detta är för normalviktiga personer (ej nybörjare) med normal bf%. När bf% sjunker rubbas ration, men det är oklart till vilken grad. Detta är från ett vetenskapligt perspektiv. Jag har själv tagit mig ner väldigt lågt utan någon markant* förlust av muskelmassa, vilket också är fallet med många klienter.

* märkbar i den grad att styrkan förblev mer eller mindre intakt. Ej verifierat via DEXA om detta de facto innebar noll förlust av muskelmassa.

Grandmaster
2009-12-16, 22:30
Exempel på studie -

Mettler, et al. Increased Protein Intake Reduces Lean Body Mass Loss during Weight Loss in Athletes. Med Sci Sports Exerc. 2009 Nov 13.

Yes
2009-12-17, 03:28
Som jag tolkar abstraktet mätte de dock bara LBM och fett, dvs en del av muskelförlusten lär ha varit vätska. Det säger förstås inte emot slutsatsen att högre proteinintag bevarar muskler, men däremot tycks det som att den faktiska muskelförlusten inte är fullt så stor som 20%. Tycker också det talar för dina egna erfarenheter där du sett någon märkbar muskelförlust.

tsp
2009-12-21, 19:08
Även om man tappar en del muskler får man nog dem snabbt tillbaka sen när man bulkar.

Och bara för man tappar styrka så bhver det inte betyda att man tappar massor muskler likaså som att man inte tappar några muskler för man inte tappar styrka. Det är massa faktorer som spelar in där.

En polare till mig gick ner 1kg i veckan från 112-80kg.

Han tappade nog en del massa, men fyyyyfaaann vad stor han blev fort när han började bulka igen. Han gick upp 20kg på 1månad. Såklart en MASSA vätska också då han körde diet utan kolhydrater typ. Men han gick upp från 80-100kg med abs. Och innan deffen på 100kg var han fet. FET.

Om han gick upp ganska hårda kilon på 1 månad (!!? :confused: ) lär han ju inte vart ren någonstans..

Control_61
2009-12-21, 20:38
Om han gick upp ganska hårda kilon på 1 månad (!!? :confused: ) lär han ju inte vart ren någonstans..

Kan nästan lova att killen i fråga är ren.

Jag vet inte vad det är han har som vi andra saknar, men några extra-gener har han nog ;P

tsp
2009-12-21, 21:31
Kan nästan lova att killen i fråga är ren.

Jag vet inte vad det är han har som vi andra saknar, men några extra-gener har han nog ;P

20kg hyfsat kvalitativa kilon på en månad = ROIDS eller så ljuger du. eller också roidar han plus att du ljuger.

Control_61
2009-12-21, 21:46
20kg hyfsat kvalitativa kilon på en månad = ROIDS eller så ljuger du. eller också roidar han plus att du ljuger.


Jag har inte vägt honom. Men jag har tränat med honom och "följt" hans utveckling länge.

I så fall roidar han, för jag ljuger definitivt inte.

Det förundrar mig också, men jag har jäkligt svårt att se att han skulle roida.

Är inte säker på följande, men tror tom. att han blivit testad.

Pengu
2009-12-21, 22:33
En fettfri viktökning med 5 kg i veckan under 4 veckor passerar rimlighetens gränser med eller utan preparat.

tsp
2009-12-22, 01:22
En fettfri viktökning med 5 kg i veckan under 4 veckor passerar rimlighetens gränser med eller utan preparat.

Dock var den väl inte fettfri, men bibehållna magrutor efter 20kg viktuppgång under 1 månads tid är orimligt.

Anton Fräs
2009-12-22, 04:30
Det borde inte ta allt för hårt på muskelmassan. Följ Grandmasters råd så kommer du nog få behålla det mesta :D

Pridge
2009-12-23, 13:45
200 gram protein på 84 kg kroppsvikt, låter lite lågt i mina ögon, men beror som sagt på hur mycket muskelvikt du har.

pedersen1980
2009-12-30, 11:20
Lågt? Oj... 2.4gram protein per kg kv...

Martin Löwgren
2009-12-30, 11:22
Jag gick från 117-82kg på 6månader men då tappade jag iofs alldeles för mycket muskler...

pedersen1980
2009-12-30, 11:22
Skulle tävla? BF innan o efter?
Längd?

Anton Fräs
2009-12-30, 11:48
Jag gick från 117-82kg på 6månader men då tappade jag iofs alldeles för mycket muskler...

[KramaHårtSmiley]