handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj


malleman
2009-12-16, 01:19
Tja!

Har problem med knäböjen. Kommer inte så djupt, p.g.a. dålig rörlighet i fotlederna. Sökt runt på forumet här och förstått att tyngdlyftarskor är grejen.

Funkar dom bra att använda till marklyft oxå? Vilka skor rekommenderas, kikade på Do-win!

Oxå kikat runt efter stretching och övningar för att kunna öka sin egna rörlighet i fotleden. Hitta "Sheo's squat stretch v.1.3" tack sheo! :D
Länk till den: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=107129

Nån som provat Sheo's squat stretch med bra resultat? Duger denna rutin som rörlighetsträning, kanske finns det andra schysta övningar, stretcher?

Till sist, tycker ni det är optimalt att lära sig köra fulla knäböjar utan tyngdlyftarskor, eller är det ok att köra med skorna. Jag tänker att det kanske blir skillnad i övningsutförande med jämfört utan tyngdlyftarskor (förutsett att man då kan köra djupa i vanliga skor utan problem). Kanske blir skillnad i muskelaktivering, mer belastning på knäna eller liknande?, vad vet jag...

Tacksam för lite råd! Tack

emi23j
2009-12-16, 07:55
Har problem med knäböjen. Kommer inte så djupt, p.g.a. dålig rörlighet i fotlederna. Sökt runt på forumet här och förstått att tyngdlyftarskor är grejen.

Jag har också dålig rörlighet i fotlederna. Men nog kan jag köra full djupa böj för det. Det gäller bara att träna på det och börja med lätta vikter. Det har antagligen mer med styrka att göra än rörlighet att du inte kommer ned.

Du kanske skulle kunna börja med box-squats för att få in en bra teknik?

Tyngdlyftar skor är en bra idé! men tycker ändå du bör lära dig att komma ned i fullt djup även utan dessa skor.

Ungrim
2009-12-16, 08:01
Du kan även testa lägga en vikt platta eller dyligt under varje häl och köra, Kanske inte den stabilaste varianten när man kommer till lite högre vikter.

Kompisen hade samma problem som dig, han började med viktplattor sen tog han bort dem å börja små töja, nu har han inge problem att komma ner hela vägen.

Martin Löwgren
2009-12-16, 10:29
Har du en skada i fotleden som gjort den fibrotiserad (alltså i stort sett orörlig) för då är det i närmaste omöjligt att få tillbaka rörlighet.

Det är t.o.m.jäkligt svårt med friska fotleder även om det går.

mini
2009-12-16, 10:37
Det är t.o.m.jäkligt svårt med friska fotleder även om det går.

Vad är svårt med friska fotleder?

Fredrik_S
2009-12-16, 10:52
Ju mer du vinklar ut fötterna och ju bredare du står desto mindre behöver du böja i fotleden.
Exprimentera med större vinkel och bredare startposition. Det kommer bli mer procentuell belastning mot adduktorerna kontra quadsen så se till att minska vikterna aningens innan adduktorernas styrka är tillräckligt stor.

Exakt hur orörlig är din fotled? kan du få knät i en vertikal linje över tån när du är varm och sjuter fram knät utan att hälen lyfter? Testa genom att sätta tårna mot en vägg och försök nå väggen med knät.

Martin Löwgren
2009-12-16, 11:50
Vad är svårt med friska fotleder?

Att öka rörligheten.

malleman
2009-12-16, 15:02
Du kan även testa lägga en vikt platta eller dyligt under varje häl och köra, Kanske inte den stabilaste varianten när man kommer till lite högre vikter.

Kompisen hade samma problem som dig, han började med viktplattor sen tog han bort dem å börja små töja, nu har han inge problem att komma ner hela vägen.

Enligt tidigare inlägg inom området så menar vissa att man trampar ner hålfoten om man kör med viktplattor under hälarna. Någon som vet hur mycket sanning som ligger bakom det?

malleman
2009-12-16, 15:07
Ju mer du vinklar ut fötterna och ju bredare du står desto mindre behöver du böja i fotleden.
Exprimentera med större vinkel och bredare startposition. Det kommer bli mer procentuell belastning mot adduktorerna kontra quadsen så se till att minska vikterna aningens innan adduktorernas styrka är tillräckligt stor.

Exakt hur orörlig är din fotled? kan du få knät i en vertikal linje över tån när du är varm och sjuter fram knät utan att hälen lyfter? Testa genom att sätta tårna mot en vägg och försök nå väggen med knät.

Jo, knät mot väggen lyckas jag med, men där är gränsen. Man behöver ju mer rörlighet än så i en böj! O den rörligheten får man tyvärr ta ut i höften, med mycke belastning på ryggen som resultat =/.

Föressten antar att riktigt djupa knäböjar inte är så bra för knäna. Hur långt ska man gå ner om man vill skona sina knän? Ökar tyngdlyftarskor belastningen på knäna, i.o.m. att man "står i en slutning"?

emi23j
2009-12-16, 15:36
Jo, knät mot väggen lyckas jag med, men där är gränsen. Man behöver ju mer rörlighet än så i en böj! O den rörligheten får man tyvärr ta ut i höften, med mycke belastning på ryggen som resultat =/.


Det tycker jag inte. Mina knän går aldrig ut över tårna då jag böjer.

Om du inte har tekniken att böja på detta sätt så kan du alltid lära dig den. Att börja med box-squats är ett utmärkt sätt att träna upp tillräcklig styrka.

http://www.youtube.com/watch?v=Ue_GrU4mhqc

hertzman
2009-12-16, 16:12
Tja!

Har problem med knäböjen. Kommer inte så djupt, p.g.a. dålig rörlighet i fotlederna. Sökt runt på forumet här och förstått att tyngdlyftarskor är grejen.

Funkar dom bra att använda till marklyft oxå? Vilka skor rekommenderas, kikade på Do-win!

Oxå kikat runt efter stretching och övningar för att kunna öka sin egna rörlighet i fotleden. Hitta "Sheo's squat stretch v.1.3" tack sheo! :D
Länk till den: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=107129

Nån som provat Sheo's squat stretch med bra resultat? Duger denna rutin som rörlighetsträning, kanske finns det andra schysta övningar, stretcher?

Till sist, tycker ni det är optimalt att lära sig köra fulla knäböjar utan tyngdlyftarskor, eller är det ok att köra med skorna. Jag tänker att det kanske blir skillnad i övningsutförande med jämfört utan tyngdlyftarskor (förutsett att man då kan köra djupa i vanliga skor utan problem). Kanske blir skillnad i muskelaktivering, mer belastning på knäna eller liknande?, vad vet jag...

Tacksam för lite råd! Tack

Har du pengar över är det ju bara bra om du skaffar ett par riktiga böj-skor. Ger bara mer stabilitet och det finns ju inget negativt med det.

Mark kör du barfota eller med några tunna tofflor så får du kortare lyftväg.

malleman
2009-12-16, 18:14
Fortfarande ett par frågor som jag känner att jag inte fått svar på än:

1. Finns det risk att man trampar ner hålfötterna om man kör med viktplattor under hälarna.

2. När man kör med upphöjning under hälarna, typ böjskor. Får man mer belastning på knäna (p.g.a. av att man står i en lutning)

3. Fungerande mobiliseringsträning för fotleden? Nån som provat sheos rutin?

4. När man gör fulldjupa knäböj, sliter det på knäna? Hur långt ska man gå ner med tanke på knänas hälsa?

emi23j
2009-12-16, 18:24
Fortfarande ett par frågor som jag känner att jag inte fått svar på än:

1. Finns det risk att man trampar ner hålfötterna om man kör med viktplattor under hälarna.

2. När man kör med upphöjning under hälarna, typ böjskor. Får man mer belastning på knäna (p.g.a. av att man står i en lutning)

3. Fungerande mobiliseringsträning för fotleden? Nån som provat sheos rutin?

4. När man gör fulldjupa knäböj, sliter det på knäna? Hur långt ska man gå ner med tanke på knänas hälsa?

1. Ingen aning

2. Möjligt. Men i och med att de är tillverkade för ändamålet att lyfta tunga vikter med lägre skaderisk så är det troligtvis ingenting man behöver oroa sig över. Tror heller inte dessa skor är så höga i klacken att det har så pass stor betydelse. Det har nog mer att göra med stilen man böjer på om det ska belasta knäna nämnvärt mer.

3. Ingen av oss kan svara på vilken form av träning just du svarar på. Du får helt enkelt prova dig fram. Men en bra idé är ju att köra någon form av rörlighetsträning innan du böjer.

4. Det beror på vilken teknik du har när du böjer. Om du är osäker så ladda upp en video där vi kan bedöma.