handdator

Visa fullständig version : Oombedda åsikter?


Lellan
2009-12-16, 01:01
Finns en i min närhet som utan att jag lagt märke till det så mkt tidigare, alltid kommer med åsikter och analyser om hur man är. I början odelat positiva sådana (kanske därför jag inte reflekterade över dem? :D), men på senare även kritiska och ibland bara... för mkt. Har ju inte bett om dem. *gah!*

Förstår att jag måste vara väldigt tydlig med att jag inte vill höra för att slippa, men den här personen är lite sån, ger omdömen ganska konstant så kan bli svårt att undvika.

Men får ni höra sånt ofta? Hur reagerar ni då? Tydligen hade jag ju inga problem med det när det var lovsång, men att få kritik på ovidkommande saker är en annan femma hehe... :D

(Åsikterna gäller verkligen allt; min livssyn, utseende, hur jag rör mig, pratar, beter mig.. hur jag brer en macka typ.. ja allt!)

Verbatim
2009-12-16, 01:04
Hur brer du mackor?

Lellan
2009-12-16, 01:06
Hur brer du mackor?

Först hade han lugnt konstaterat att jag verkade noggrann iom att jag bredde ett jämnt lager över hela, prydligt. Sen blev han konfunderad för att jag bredde slarvigt och ojämnt, och då blev han så otroligt frustrerad och nyfiken inför min inkonsekvens att han var tvungen att djupanalysera det ner på partikelnivå. Och då har jag typ bara käkat 2 mackor i mitt liv i hans sällskap.

Loke
2009-12-16, 01:26
Att uttrycka sin åsikt om en person som är närvarande är en dominanshandling. Han försöker, medvetet eller omedvetet, sätta sig på dig. Det kanske du redan förstod, men jag ville säga det så vi alla inser vad detta handlar om.

Det kan finnas många skäl till det. Kanske är han helt enkelt en person som tar för givet att han är ledaren för att det alltid brukar bli så. Kanske har han läst på internet att det är viktigt att vara dominant när man raggar och läst lite tips på hur man blir dominant och kanske testar han nu det på dig. Kanske är han bara dryg.

Hur som hellst bör du sätta ner foten så tidigt som möjligt. Säg att om du var intresserad av analyser så skulle du analysera honom också. Nu gör du inte det, alltså är du inte det och alltså vore du tacksam om han höll det för sig själv. Det är dock mycket möjligt att han inte fattar. I det läget föreslår jag att du snackar skit om honom, prata med andra om hans beteende och försök få honom utfryst. Om några år kanske han inser sitt misstag.

stevebc
2009-12-16, 01:27
Det här var ju precis uppe i en annan tråd. Jag roidade en del i den. Eller tja, det var mer hur man bemötte oombedda tips och råd. Men just ditt fall var det jag menade i mitt inlägg i den förra tråden. Oerhört förmyndande och förnedrande attityd. Det blir helt enkelt *ignore* medan man dagdrömmer om något trevligt eller går iväg någonstans.

Ashenshugar777
2009-12-16, 01:31
Hur som hellst bör du sätta ner foten så tidigt som möjligt. Säg att om du var intresserad av analyser så skulle du analysera honom också. Nu gör du inte det, alltså är du inte det och alltså vore du tacksam om han höll det för sig själv. Det är dock mycket möjligt att han inte fattar. I det läget föreslår jag att du snackar skit om honom, prata med andra om hans beteende och försök få honom utfryst. Om några år kanske han inser sitt misstag.

Förrutom att det där låter förbannat barnsligt...

Fast kanske hela ditt svar är ironiskt? Jag får hoppas iaf

Lellan
2009-12-16, 01:37
Att uttrycka sin åsikt om en person som är närvarande är en dominanshandling. Han försöker, medvetet eller omedvetet, sätta sig på dig. Det kanske du redan förstod, men jag ville säga det så vi alla inser vad detta handlar om.

Det kan finnas många skäl till det. Kanske är han helt enkelt en person som tar för givet att han är ledaren för att det alltid brukar bli så. Kanske har han läst på internet att det är viktigt att vara dominant när man raggar och läst lite tips på hur man blir dominant och kanske testar han nu det på dig. Kanske är han bara dryg.

Hur som hellst bör du sätta ner foten så tidigt som möjligt. Säg att om du var intresserad av analyser så skulle du analysera honom också. Nu gör du inte det, alltså är du inte det och alltså vore du tacksam om han höll det för sig själv. Det är dock mycket möjligt att han inte fattar. I det läget föreslår jag att du snackar skit om honom, prata med andra om hans beteende och försök få honom utfryst. Om några år kanske han inser sitt misstag.


Haha, whaat? Nej, jag säger ifrån då och då att "men NUUUU analyseras det lite väl mycket här, pallar inte! :)" Ibland blir han mer på då, typ "jaha, var vi något på spåret" men då biter jag ifrån och sen är det bra.

Men det var lite intressant det du sa om dominanshandling, ibland säger han saker som "dig skulle jag ju inte ens försöka dominera bla bla bla" apropå beteende osv, men då kan jag haja till lite och tänka precis det du skrev - att han genom att likt en kommentator rapportera sin analys gör mig självmedveten vilket säkert kan vara ett dominansdrag. Men jag har vant mig, bara att det är så otroligt intensivt, inte blivit refererad så i vardagslivet förr, iaf inte så att jag tänkt på det.

Det här var ju precis uppe i en annan tråd. Jag roidade en del i den. Eller tja, det var mer hur man bemötte oombedda tips och råd. Men just ditt fall var det jag menade i mitt inlägg i den förra tråden. Oerhört förmyndande och förnedrande attityd. Det blir helt enkelt *ignore* medan man dagdrömmer om något trevligt eller går iväg någonstans.

"Nu tänker du på annat" har han nog sagt på sistone ja.. :D "aaa, jag är sååå tankspridd" kan jag säga och så slipper han analysera sig fram till det och jag kommer undan med dagdrömmande. :thumbup:

Men jag tror inte alls han syftar till att vara otrevlig, han bara ser världens så. Granskar nyfiket men lite väl mkt output ang vad han kommer fram till i sina analyser. Känns lite som att tillvaron är en fotbollsmatch som granskas under lupp.

Loke
2009-12-16, 01:38
Förrutom att det där låter förbannat barnsligt...

Fast kanske hela ditt svar är ironiskt? Jag får hoppas iaf

Nä, det var inte ironiskt, det stycket du citerar var postironiskt (http://web.archive.org/web/20020609185350/knasigt.nu/postironi.php3).

Men för att vara seriös så är världen rätt barnslig. Människor har liknande sociala beteenden i grunden, oavsett om det är på en lågstadieskolgård eller på något FN-möte. Du må tycka att det är dåligt, men världen bryr sig inte.

Barnsligt eller ej, tror du att mitt tips skulle funka? Har du ett bättre tips? Isf, låt höra.

Lellan
2009-12-16, 01:48
Nä, det var inte ironiskt, det stycket du citerar var postironiskt (http://web.archive.org/web/20020609185350/knasigt.nu/postironi.php3).

Men för att vara seriös så är världen rätt barnslig. Människor har liknande sociala beteenden i grunden, oavsett om det är på en lågstadieskolgård eller på något FN-möte. Du må tycka att det är dåligt, men världen bryr sig inte.

Barnsligt eller ej, tror du att mitt tips skulle funka? Har du ett bättre tips? Isf, låt höra.

"I det läget föreslår jag att du snackar skit om honom, prata med andra om hans beteende och försök få honom utfryst. Om några år kanske han inser sitt misstag."

Det var väl det där som aldrig skulle falla mig in, visst - jag diskuterar det här, men har även diskuterat med honom om att han är analytisk vilket han är väl medveten om och då känns det inte lika "skitsnackigt". Om jag känner honom rätt skulle han säkert tom bli smickrad över att ha blivit reflexterad över, ska nog visa honom tråden och se vad han kan få ut av den.. :D

Reflekterade mer över hur obekvämt det är när det är mindre smickrande saker, jämfört med smicker. Smickeranlyser vande jag mig snabbt vid, men i början kändes även dem högst ovälkomna. Mer kritiska analyser känns ändå som rätt ok, om de kan hjälpa mig. Det är när de inte kan det som jag försöker stoppa dem, och började undra lite om behovet att upplysa andra om sånt och hur det kan påverka en att få höra.. :Virro

Analytisk jag med, men inte så mkt live utan i huvudet el skrivform.. Både ovant, irriterande och intressant när människor gör något utöver normala beteendemönster. Vanligtvis yttrar man ju inte kategoriska uttalanden om andra - inte så direkt som han kan göra iaf.

Loke
2009-12-16, 01:56
Haha, whaat? Nej, jag säger ifrån då och då att "men NUUUU analyseras det lite väl mycket här, pallar inte! :)" Ibland blir han mer på då, typ "jaha, var vi något på spåret" men då biter jag ifrån och sen är det bra.

Men det var lite intressant det du sa om dominanshandling, ibland säger han saker som "dig skulle jag ju inte ens försöka dominera bla bla bla" apropå beteende osv, men då kan jag haja till lite och tänka precis det du skrev - att han genom att likt en kommentator rapportera sin analys gör mig självmedveten vilket säkert kan vara ett dominansdrag. Men jag har vant mig, bara att det är så otroligt intensivt, inte blivit refererad så i vardagslivet förr, iaf inte så att jag tänkt på det.

Ja, då vet han nog vad han håller på med. Ärligt talat finns det inga enkla metoder för att slippa det. De flesta människor funderar inte ens på om/hur de ska dominera andra, att han gör det säger lite om hur han tänker. Antagligen så ser han det som ett roligt spel. Dominansspelet antingen vinner man eller förlorar man, det går liksom inte att stå utanför när man blir utmanad på det där sättet. Jag hoppas någon kommer med vettiga förslag som inte bara är versioner på lågstadiefrökens "gå bara därifrån" när kalle blir mobbad på rasterna, för det är ett rätt intressant dilemma.

Reflekterade mer över hur obekvämt det är när det är mindre smickrande saker, jämfört med smicker. Smickeranlyser vande jag mig snabbt vid, men i början kändes även dem högst ovälkomna. Mer kritiska analyser känns ändå som rätt ok, om de kan hjälpa mig. Det är när de inte kan det som jag försöker stoppa dem, och började undra lite om behovet att upplysa andra om sånt och hur det kan påverka en att få höra.. :Virro

Själv har jag en bekant som kommer med smicker och förslag vad jag borde göra, och det kan ju verka trevligt. Men sånt får inte upprepas för ofta och det måste vara ömsesidigt. Så jag förstår precis vad du menar, enbart jobbigt och man undrar vad det egentligen är personen vill. Men det behöver man inte, för det personen vill ha är kontroll över en, så är det bara.

Ashenshugar777
2009-12-16, 02:01
Nä, det var inte ironiskt, det stycket du citerar var postironiskt (http://web.archive.org/web/20020609185350/knasigt.nu/postironi.php3).

Men för att vara seriös så är världen rätt barnslig. Människor har liknande sociala beteenden i grunden, oavsett om det är på en lågstadieskolgård eller på något FN-möte. Du må tycka att det är dåligt, men världen bryr sig inte.

Barnsligt eller ej, tror du att mitt tips skulle funka? Har du ett bättre tips? Isf, låt höra.

Ja, människor är människor. Vad är din poäng? Betyder det att eftersom politiker och "alla gör jueh dett!!!!111" så är det bra att göra det? smart att göra det? Dumt att ifrågasätta det?

Yes
2009-12-16, 02:14
Känner igen fenomenet. Brukar tackla det med ett, "ok".

Tolkia
2009-12-16, 07:34
Patentkontringar är kontringar av typen "jaha, vad intressant att du har funderat över det" eller "hur tänkte du nu?". Alltid sagt i vänlig ton, eftersom poängen är att visa personen att du reagear på beteendet, men inte att starta en fight. (Kan du inte göra det obesvärat får du acceptera faktum att du faktiskt vill ha en fight.)
"Nu tänker du på annat" har han nog sagt på sistone ja.. :D "aaa, jag är sååå tankspridd" kan jag säga och så slipper han analysera sig fram till det och jag kommer undan med dagdrömmande.
Det här tycker jag väl egentligen inte är en "icke OK" kommentar; om ni snackar och det är uppenbart att du är ute i det blå så ... well, vad skulle du säga/göra/tycka i det omvända fallet. Här är det väl snarare du som får jobba på ditt sätt att hantera att någon exponerar att du inte är perfekt och erkänna att jo, du var i det blå, utan att därför gå till överdrift och börja leverera förklaringar.

Allan
2009-12-16, 08:13
Patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett ComHem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:

spoonchest
2009-12-16, 08:23
patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett comhem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:

rofl!!!

Mimix
2009-12-16, 08:27
Patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett ComHem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:

:laugh:...Du har en underbart kul fru!!

Ashenshugar777
2009-12-16, 09:43
Patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett ComHem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:

:laugh::laugh:

Whistler
2009-12-16, 10:11
Patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett ComHem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:

Inte ofta jag håller med dig, men det där var så spot on det kan bli.

miss_incorrigible
2009-12-16, 11:04
Min erfarenhet säger mig att man ska utrota det beteendet så snart som bara möjligt och att ursäkta med att vissa människor är välmenande vid sidan av att de vill dominera är att slösa sin energi.

Det positiva är ytterst att man tvingas ta kontroll över sitt egna liv och hack i hälen till det kommer att man lär sig att stå på sig hur "tankspridd/förvirrad" osv. man än må förefalla i någon annans ögon.

Apjavel
2009-12-16, 11:05
Finns en i min närhet som utan att jag lagt märke till det så mkt tidigare, alltid kommer med åsikter och analyser om hur man är. I början odelat positiva sådana (kanske därför jag inte reflekterade över dem? :D), men på senare även kritiska och ibland bara... för mkt. Har ju inte bett om dem. *gah!*

Förstår att jag måste vara väldigt tydlig med att jag inte vill höra för att slippa, men den här personen är lite sån, ger omdömen ganska konstant så kan bli svårt att undvika.

Men får ni höra sånt ofta? Hur reagerar ni då? Tydligen hade jag ju inga problem med det när det var lovsång, men att få kritik på ovidkommande saker är en annan femma hehe... :D

(Åsikterna gäller verkligen allt; min livssyn, utseende, hur jag rör mig, pratar, beter mig.. hur jag brer en macka typ.. ja allt!)

Läste freds- och konfliktvetenskap på Lunds Universitet för ett tag sen och där fanns det en hel drös med individer som påminner om din kompis. Debatter om bl.a. vart vi skulle äta lunch, hur man åt och vad man sa vid vissa tillfällen var ständigt återkommande irritationsmoment för min del. Kan tillägga att det här bara är toppen på isberget. Kan även påpeka att jag är otroligt glad att jag slipper se dem mer. *flex*

MasterChief
2009-12-16, 11:24
Patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett ComHem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:

Så oändligt rätt. En unversal sanning; ett axiom.

Spelar ingen roll i vilket sammanhang, kvinnor kläcker ur sig kontringar som är helt och fullständigt tagna ur luften. Ungefär som att summan av alla handlingar och kommunkation är sammanbundna och därmed kan man dra till med vad som helst, så länge det passar dem.

- Fixar du disken idag gubben min?
- Jag gjorde den igår så egentligen är det väl din tur?
- Nej, för jag gjorde faktiskt pepparkakor förra veckan!!
- Jo, men jag bytte ju till vinterdäck igår
- Men vad har dina jävla däck med disken att göra?
- Du jämförde ju med pepparkakor?
- Ja, och vad lagar man dem med?
- Ja, och vad kör man hem pepparkaksdegen med?
- Du är en sån jävla lat idiot, gå och spela ditt TV-spel istället
- Lat, jag har ju fixat både maten, tvätten och hämtat idag?
- Jo, men jag ville bara att du skulle fixa disken, är det så svårt?
- Nä, men jag tyckte nog det var din tur
- Jaha, men jag frågade först


Bög eller munk låter som ett intressant alternativ rätt ofta.

feyin
2009-12-16, 11:26
In i ena örat och ut i andra, sen behöver man inte tänka på det nå mer.

stevebc
2009-12-16, 13:00
Vilken underbar tråd det här blev. Många rofls.

Kwon
2009-12-16, 13:42
patentkontringar är ju annars kvinnor experter på. Om man säger "men hur tänkte du nu, när du tackade ja till ett comhem-erbjudande som är sämre än det vi har" så får man "men du har ju aldrig gett mig orgasm" tillbaka...

:confused:


lol!

Lellan
2009-12-16, 17:21
Patentkontringar är kontringar av typen "jaha, vad intressant att du har funderat över det" eller "hur tänkte du nu?". Alltid sagt i vänlig ton, eftersom poängen är att visa personen att du reagear på beteendet, men inte att starta en fight. (Kan du inte göra det obesvärat får du acceptera faktum att du faktiskt vill ha en fight.)

Trevliga förslag, men de bäddar ju för att få ännu fler oombedda åsikter... det är så jag gjort vilket resulterat i overload. På senare har jag sagt rakt ut att jag reagerat på det, ibland säger jag rakt ut att "jag orkar verkligen att du inte analyserar det här", men han lite ostoppbar. Men det är mer då det börjat smyga in mer kritiska analyser, och det är ju lustigt att det är först då jag börjar tycka att det är riktigt påfrestande ibland. Vi umgås i snitt 5 h tillsammans utan avbrott, blir rätt tätt så han får acceptera att jag inte orkar hålla fokus så länge på mig själv. Pratar vi allmänt el om det gäller honom är det en helt annan sak, då är jag artigare.

Det här tycker jag väl egentligen inte är en "icke OK" kommentar; om ni snackar och det är uppenbart att du är ute i det blå så ... well, vad skulle du säga/göra/tycka i det omvända fallet. Här är det väl snarare du som får jobba på ditt sätt att hantera att någon exponerar att du inte är perfekt och erkänna att jo, du var i det blå, utan att därför gå till överdrift och börja leverera förklaringar.

Det är inte när vi pratar, utan när det för en gångs skull är tyst el om jag är upptagen med något. El om han fortsätter analysera fast jag sagt ifrån, då tycker jag faktiskt att jag han har fått infon att jag inte är mottaglig för mer analys.

Känns ju inte normalt att behöva hålla fokus på sig själv 5- uppåt 10 h utan avbrott, de där pauserna ser jag inte som ohövliga utan nödvändiga. Tex vill jag inte föra en dialog från toaletten el när jag väntar i telefon etc.

Kritiken kan handla om min smak "varför väljer du grön istället för röd" osv, el om saker personen inte vet något om "jag tror att du har nitiskt städat hemma" el intima frågor, sånt jag helt enkelt tycker är irrelevant. Skitsamma, det är inte varje dag, men började fundera över dels hur man orkar analysera så och bra sätt att förhålla sig till att bli analyserad när man kanske inte är så pepp.

Så intressant med allas input.. :)

Scratch89
2009-12-16, 17:54
Så oändligt rätt. En unversal sanning; ett axiom.

Spelar ingen roll i vilket sammanhang, kvinnor kläcker ur sig kontringar som är helt och fullständigt tagna ur luften. Ungefär som att summan av alla handlingar och kommunkation är sammanbundna och därmed kan man dra till med vad som helst, så länge det passar dem.

- Fixar du disken idag gubben min?
- Jag gjorde den igår så egentligen är det väl din tur?
- Nej, för jag gjorde faktiskt pepparkakor förra veckan!!
- Jo, men jag bytte ju till vinterdäck igår
- Men vad har dina jävla däck med disken att göra?
- Du jämförde ju med pepparkakor?
- Ja, och vad lagar man dem med?
- Ja, och vad kör man hem pepparkaksdegen med?
- Du är en sån jävla lat idiot, gå och spela ditt TV-spel istället
- Lat, jag har ju fixat både maten, tvätten och hämtat idag?
- Jo, men jag ville bara att du skulle fixa disken, är det så svårt?
- Nä, men jag tyckte nog det var din tur
- Jaha, men jag frågade först


Bög eller munk låter som ett intressant alternativ rätt ofta.

Jösses jäklar. Det där lät som en onsdag ur mitt liv i oktober. :D

Scratch89
2009-12-16, 17:58
Inte riktigt on-topic, men inte helt ifrån heller, är folk som alltid ska synas och höras när man själv tar upp plats. Har en bekant/vän som gjorde så ibland, och det blir så pinsamt för det verkar bara vara han som inte förstår hur olämpligt det är.

Typ:
Random föreläsning, med Föreläsaren nämner en person som har ett väldigt ovanligt efternamn.
- "Heter hon X, bor i Y osv?", frågar jag.
- "Ja, det stämmer! Hur så, känner du henne?", frågar hon.
- "Ehm, ja. Jag är bästa vän med hennes dotter.", svarar jag.

Diskussionen är klar där och hon ska precis fortsätta, när min bekanta nästan ställer sig upp, och säger med väldigt hög röst:
- "Jamen vad bra då! En stor applåd för Mathias kompisar!"

Jävla dryga människa.

Baan
2009-12-16, 18:00
Inte riktigt on-topic, men inte helt ifrån heller, är folk som alltid ska synas och höras när man själv tar upp plats. Har en bekant/vän som gjorde så ibland, och det blir så pinsamt för det verkar bara vara han som inte förstår hur olämpligt det är.

Typ:
Random föreläsning, med Föreläsaren nämner en person som har ett väldigt ovanligt efternamn.
- "Heter hon X, bor i Y osv?", frågar jag.
- "Ja, det stämmer! Hur så, känner du henne?", frågar hon.
- "Ehm, ja. Jag är bästa vän med hennes dotter.", svarar jag.

Diskussionen är klar där och hon ska precis fortsätta, när min bekanta nästan ställer sig upp, och säger med väldigt hög röst:
- "Jamen vad bra då! En stor applåd för Mathias kompisar!"

Jävla dryga människa.

Jobbigt. En barrel roll nästa gång det händer va.

burre
2009-12-16, 18:03
Inte riktigt on-topic, men inte helt ifrån heller, är folk som alltid ska synas och höras när man själv tar upp plats. Har en bekant/vän som gjorde så ibland, och det blir så pinsamt för det verkar bara vara han som inte förstår hur olämpligt det är.

Typ:
Random föreläsning, med Föreläsaren nämner en person som har ett väldigt ovanligt efternamn.
- "Heter hon X, bor i Y osv?", frågar jag.
- "Ja, det stämmer! Hur så, känner du henne?", frågar hon.
- "Ehm, ja. Jag är bästa vän med hennes dotter.", svarar jag.

Diskussionen är klar där och hon ska precis fortsätta, när min bekanta nästan ställer sig upp, och säger med väldigt hög röst:
- "Jamen vad bra då! En stor applåd för Mathias kompisar!"

Jävla dryga människa.


Fast nu verkar ju du vara jävligt sugen på att visa att du känner folk (FU-bilden där du är bästa vän med nån du inte känner). Vidare kan jag tänka mig att du är lite av ett wiseass så din kompis kommentar är förmodligen berättigad.

Loke
2009-12-16, 18:07
Inte riktigt on-topic, men inte helt ifrån heller, är folk som alltid ska synas och höras när man själv tar upp plats. Har en bekant/vän som gjorde så ibland, och det blir så pinsamt för det verkar bara vara han som inte förstår hur olämpligt det är.

Typ:
Random föreläsning, med Föreläsaren nämner en person som har ett väldigt ovanligt efternamn.
- "Heter hon X, bor i Y osv?", frågar jag.
- "Ja, det stämmer! Hur så, känner du henne?", frågar hon.
- "Ehm, ja. Jag är bästa vän med hennes dotter.", svarar jag.

Diskussionen är klar där och hon ska precis fortsätta, när min bekanta nästan ställer sig upp, och säger med väldigt hög röst:
- "Jamen vad bra då! En stor applåd för Mathias kompisar!"

Jävla dryga människa.

Tja, jag kan iofs tänka mig att personen helt enkelt har fått uppfattningen att du är lite dryg och att du ställde en onödig fråga för att hävda dig själv. Bli kompis med killen och visa hur ödmjuk du är så blir det säkert bättre. Om du inte har fler exempel av annan karaktär?

Scratch89
2009-12-16, 18:09
Fast nu verkar ju du vara jävligt sugen på att visa att du känner folk (FU-bilden där du är bästa vän med nån du inte känner). Vidare kan jag tänka mig att du är lite av ett wiseass så din kompis kommentar är förmodligen berättigad.

Fast nu var det ju inte personen i fråga jag kände, utan hennes dotter, och det var helt random att det kom upp. Det var ju inte direkt så att hela föreläsningen stannade upp och all fokus hamnade på mig, utan det var bara en snabb och enkel fråga. Hade hon inte frågat tillbaka om jag kände personen så hade jag bara nöjt mig med det första svaret.

Jag är ingen wise ass, hur tänker du?

Däremot förstår jag hur du tänker; inte tänkt så innan.

(OT, sorry).

burre
2009-12-16, 18:18
Fast nu var det ju inte personen i fråga jag kände, utan hennes dotter, och det var helt random att det kom upp. Det var ju inte direkt så att hela föreläsningen stannade upp och all fokus hamnade på mig, utan det var bara en snabb och enkel fråga. Hade hon inte frågat tillbaka om jag kände personen så hade jag bara nöjt mig med det första svaret.

Jag är ingen wise ass, hur tänker du?

Däremot förstår jag hur du tänker; inte tänkt så innan.

(OT, sorry).

Tja, jag kan iofs tänka mig att personen helt enkelt har fått uppfattningen att du är lite dryg och att du ställde en onödig fråga för att hävda dig själv. Bli kompis med killen och visa hur ödmjuk du är så blir det säkert bättre. Om du inte har fler exempel av annan karaktär?

Uppenbarligen är jag inte ensam om mina tankar:D

Nej jag vet inget om du är en wiseass eller inte men ja blir inte förvånad av hans kommentar.

Du är nog skön, trots ditt hår:)

Scratch89
2009-12-16, 18:28
Vi är faktiskt vänner och känner varandra rätt så bra, fast vi inte har pratat sen jag slutade.

Ska komma på fler exempel.

Kwon
2009-12-16, 18:32
Det var helt enkelt förmodligen så att "kompisen" var avundsjuk på Mathias (som kanske ofta får spotlight) och äntligen fick en chans att kunna sno attention i föreläsningssalen.

Min outbildade gissning är att "kompisen" vanligtvis inte får så mkt attention som den själv känner den borde få.

En person som vanligtvis får en hel del uppmärksamhet skulle nog inte bry sig om Mathias lilla anekdot/tillägg i föreläsningssalen.

Jag vet att jag inte skulle göra det iaf! :D

Känns mer som att "kompisen" är "the wiseass", och inte Mathias.

Jag hade tyckt att det var kul att Mathias kände Person_x's dotter och ej heller känt att Mathias lilla anekdot hade stört föreläsningen.

Det SKALL vara lite feedback på föreläsningarna.