handdator

Visa fullständig version : Polisen håller ihop?


berra_berra
2009-12-15, 18:30
Diskuterade med en kollega om hur polisen agerar om en kollega misshandlar en person.

Någon som vet?

Säg att två poliser ska gripa en person, en av poliserna använder övervåld, vad tror ni? Anmäler den andra polisen?

Vad händer i så fall med polisen som anmäler sin kollega, trakasserier, hot, våld etc?

Enligt min kollega så är den polis som anmäler rätt körd, eventuellt grovt misshandlad.

Jag är inte lika säker, vad tror ni? Nyfiken. :)

G_lund
2009-12-15, 18:33
hörde nått om en nyanställd polistjej som anmälde ganska många på stationen där hon just börjat jobba för övervåld.

men jag kommer inte ihåg vart det var nånstans..
Var på radion för några veckor sedan.

Exhale_
2009-12-15, 18:33
Jag tror det beror på den andre (han som tittar på) polisens värderingar och moral. Jag hade aldrig själv accepterat det och givetvis anmält. Nu är jag inte polis men jag har åkt polisbil!

rooz
2009-12-15, 18:34
Klart som fan den håller varandra om ryggen, skulle du vilja ha en kollega som "tjallade" på dig?

Morrris
2009-12-15, 18:36
Klart som fan den håller varandra om ryggen, skulle du vilja ha en kollega som "tjallade" på dig?

Om det var en seriös fråga så skule jag nog svara ja.

coxie
2009-12-15, 18:42
Tror att större delen av befolkningen föredrar att ha en trevlig och bekymmersfri arbetsplats och ser inte varför poliser skulle vara annorlunda.

Sedan så kan jag tänka mig att poliser kommer varandra betydligt närmare än kollegor på t.ex. ett kontor och vem sätter en främling före en vän?

MEGA_MAN
2009-12-15, 18:44
Tyvärr skall det nog gå rätt långt innan en polis anmäler en kollega. Detta för att man inte tycker att anmälan är värd den otrevliga arbetssituationen som man eventuellt kan skapa.

Återupprepas händelsen och fler kolleger ogillar beteendet så leder det nog med större sannolikhet till anmälan.

Edit: Coxie han före med liknande argument :D

berra_berra
2009-12-15, 18:46
Tror att större delen av befolkningen föredrar att ha en trevlig och bekymmersfri arbetsplats och ser inte varför poliser skulle vara annorlunda.

Sedan så kan jag tänka mig att poliser kommer varandra betydligt närmare än kollegor på t.ex. ett kontor och vem sätter en främling före en vän?

Givetvis är det så.

Det jag och min kollega diskuterade var detta:

En 24-årig man avled i april förra året i samband med ett våldsamt polisingripande i Göteborg. Men trots att den rättsmedicinska undersökningen visade att ingripandet ledde till hans död, åtalades ingen av poliserna, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion, som granskat den nedlagda förundersökningen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-dog-efter-valdsamt-polisgrepp-1.967849

shadowfire
2009-12-15, 18:49
+1 på Coxie.
Samma med soldater i afghanistan osv.

Gabriel174
2009-12-15, 18:52
Var det inte på Insider för några år sen då en polis hade "tjallat" på sina kollegor och blev helt utstött och fick lämna jobbet (frivilligt har jag för mig dock).

Anton Fräs
2009-12-15, 18:53
Rätt ska vara rätt, jag hade "tjallat".

stevebc
2009-12-15, 19:15
hörde nått om en nyanställd polistjej som anmälde ganska många på stationen där hon just börjat jobba för övervåld.

men jag kommer inte ihåg vart det var nånstans..
Var på radion för några veckor sedan.Det är väl det som är grejen. Sådana människor blir aldrig särskilt populära, annat än hos chefen.

Men visst är det starkt. Hade aldrig gått emot mina kollegor som nyanställd utom i extremfall.

Sleipnir
2009-12-15, 19:25
Övervåld verkar nästan höra till polisyrket så det är nog ganska vanligt att dom håller varandra om ryggen.

Anton Fräs
2009-12-15, 19:40
Det är väl det som är grejen. Sådana människor blir aldrig särskilt populära, annat än hos chefen.

Men visst är det starkt. Hade aldrig gått emot mina kollegor som nyanställd utom i extremfall.

Varför inte? Om de begås fel så ska de anmälas, allt annat är ju bara fegt. Speciellt när det kommer till så allvarliga saker som polisbrutalitet, rättssäkerhet anyone?

stevebc
2009-12-15, 19:42
Varför inte? Om de begås fel så ska de anmälas, allt annat är ju bara fegt. Speciellt när det kommer till så allvarliga saker som polisbrutalitet, rättssäkerhet anyone?Ja, det är fegt. Ungefär som att inte ingripa vid mobbning eller gatuvåld.

Jag tror bara inte jag hade börjat anmäla kollegor det första jag gjorde som nyanställd, annat än i extremfall som övervåld och trakasserier. Man hade i värsta fall blivit utfryst och arbetsplatsen ett helvete. Så om man inte själv jobbar där och inte tar samma risk kanske man inte alltid kan kräva att personen ifråga ska "stå upp".

young_george
2009-12-15, 19:44
Om din polare nitar någon efter en natt på krogen, anmäller du honom?
Nej, ni håller ihop och om snuten ringer så har du inte sett ett skit.

Samma för snuten, fast där kallas det kåranda.

Anton Fräs
2009-12-15, 19:47
Ja, det är fegt. Ungefär som att inte ingripa vid mobbning eller gatuvåld.

Jag tror bara inte jag hade börjat anmäla kollegor det första jag gjorde som nyanställd, annat än i extremfall som övervåld och trakasserier. Man hade i värsta fall blivit utfryst och arbetsplatsen ett helvete.

Eller så kan man vända på steken och se det som att man är den första att våga ta steget för att stå upp för de regler som finns. Jag själv har fått mycket skit när jag gått i mellan både mobbing och rena slagsmål där ena parten blivit rejält påpucklad. Men va fan, det är det värt. Människor är ofta tacksamma och dessutom kan man få till stånd förändringar.

Morrris
2009-12-15, 19:47
Om din polare nitar någon efter en natt på krogen, anmäller du honom?
Nej, ni håller ihop och om snuten ringer så har du inte sett ett skit.

Samma för snuten, fast där kallas det kåranda.

Fast det är inte samma sak. Poliser är representanter för den svenska rättsstaten.

Heart
2009-12-15, 19:49
Det är klart att de flesta poliser håller varandra om ryggen. Det skulle jag själv absolut också ha gjort om jag var polis. Nästa gång kanske det är jag som sitter i skiten, då vill man ju ha en kollega man kan lita på. Inte nog med det, det är ju dessutom ett jävligt utsatt jobb. Man är säkert i gråzonerna och svävar emellanåt. Det är ju inte som att skvallra på nån mupp på kontoret som snor med sig kollegieblock hem.

Men visst är det skitkul när poliser som ljuger för att skydda varandra åker dig. Det var väl ett uppmärksammat fall för några år sedan när två poliser spöade på en äldre herre vid en bensinmack. Sedan stämde inte deras anmälan riktigt överens med bilderna från övervakningskamerorna.

Anton Fräs
2009-12-15, 19:51
Det är klart att de flesta poliser håller varandra om ryggen. Det skulle jag själv absolut också ha gjort om jag var polis. Nästa gång kanske det är jag som sitter i skiten, då vill man ju ha en kollega man kan lita på.

Men följer du reglerna så kommer du ju inte "sitta i skiten?"

Greg
2009-12-15, 19:58
Men följer du reglerna så kommer du ju inte "sitta i skiten?"

En del opererar utanför reglerna.

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1110027/photo_08_hires.jpg

Heart
2009-12-15, 19:59
Men följer du reglerna så kommer du ju inte "sitta i skiten?"

Nej, men som sagt. Man är säkert ofta i gråzoner och rör sig. När jag blev inslängd i piketbussen och fick tre poliser över mig tycker jag det var extremt mycket övervåld. Det verkar dock inte som att någon av poliserna som var med tyckte det, utan för dem var det nog bara ytterligare en LOB på midsommar. Men jag förstår dem. Jag vet ju om att jag är jävligt harmlös, men det gör inte de. De tänker nog att det är bättre med det säkra före att kollegan får en kniv i magen.

Jag kan tänka mig att en nitisk nyutexaminerad polis som gjort en anmälan i det läget inte hade blivit särskilt poppis nere på stationen.

rQx
2009-12-15, 20:03
Vissa böss förtjänar en rejäl omgång så

mur
2009-12-15, 20:14
kul att när de gäller polisen så kan man helt plötsligt gissa och "ha hört", "var det inte en kille..." "såg ett program" och det läggs till grund för alla era åsikter.

Hur många av er känner en polis, i er nära bekantskapskrets? Fråga dem istället.

Att man tar upp exempel som Insider är ju bara pinsamt, de som inte vet att insider är tokvinklat vänsterpropaganda al a Robert Aschberg borde läsa om skolan.

young_george
2009-12-15, 20:18
Fast det är inte samma sak. Poliser är representanter för den svenska rättsstaten.

Kanske inte borde vara samma sak, men i verkligheten blir det så iallafall.

Hamnar man i baksätet på en pikebuss och varit kaxig kommer det göra ont, och du kan inte göra ett skit åt saken.
Och ja, dom kommer ljuga om det blir rättegång också.

Anton Fräs
2009-12-15, 20:19
Vissa böss förtjänar en rejäl omgång så

Nej de förtjänar en rättvis och korrekt rättsprocesss. Utan att bli misshandlade i piketbilen innan de ens kommer till stationen.

rooz
2009-12-15, 20:20
Nej de förtjänar en rättvis och korrekt rättsprocesss. Utan att bli misshandlade i piketbilen innan de ens kommer till stationen.

Skönt att veta om dina hängslen lossnar har du PK-bältet...

kelk
2009-12-15, 20:26
Vissa snutar förtjänar en rejäl omgång. Många avskum inom den yrkeskåren.

PePPinO
2009-12-15, 20:31
Nej de förtjänar en rättvis och korrekt rättsprocesss. Utan att bli misshandlade i piketbilen innan de ens kommer till stationen.

Som med allting annat handlar det om delade åsikter!Jag är inte den som gråter när våldsverkare själva får smaka av det goda i baksätet.
On topic, klart kollegor anmäler varandra, och ibland inte, dom jobbar i verkligheten och där finns det inget rättssnöre som funkar i alla situationer, finns ingen mening med att anmäla en kollega för att han var för generös med OC sprayen mot lite vänsteryngel vid en demonstration.Men om samma person kastar sig ur bilen och slår på misstänkt Olof 15 för snatteri och för att han hånflinade mot dig kan du kanske räkna med det.Särskilt om det är ett beteende som händer fler ggr.

young_george
2009-12-15, 20:33
Jag är inte den som gråter när våldsverkare själva får smaka av det goda i baksätet.

Finns det något fegare än att gå på flera och slå en ensam försvarslös person?

PePPinO
2009-12-15, 20:37
Finns det något fegare än att gå på flera och slå en ensam försvarslös person?

Taget ur sitt sammanhang så nej det finns det nog inte, om det är en våldsverkare så är det inte fegt bara härligt!

rQx
2009-12-15, 20:39
Nej de förtjänar en rättvis och korrekt rättsprocesss. Utan att bli misshandlade i piketbilen innan de ens kommer till stationen.

Tant Agda kanske tänkte det också , att hon inte ville bli misshandlad när hon köpte ägg. Skämt åsido. Gör man motstånd eller utövar våld mot tjänsteman så får man stå sitt kast. Provocerar man inte är jag ganska säker på att man sitter säker bak i bilen.

sunkan
2009-12-15, 20:43
+1 på Coxie.
Samma med soldater i afghanistan osv.

Som använder övervåld dagligdags eller vad menar du?*slap*


edit: nu tog jag åt mig för mycket, jag inser nu att du inte enbart menade svenskar

young_george
2009-12-15, 20:46
Taget ur sitt sammanhang så nej det finns det nog inte, om det är en våldsverkare så är det inte fegt bara härligt!

Antar att du lika gärna vänder på det?
Som när några ser en polis misshandla någon så är det härligt när ett gäng ingriper och slår sönder snuten.

stridis
2009-12-15, 20:53
Young_George: Har du fått rejält med spö av polisen eller varför är du så grinig?

young_george
2009-12-15, 20:55
Young_George: Har du fått rejält med spö av polisen eller varför är du så grinig?

Var är jag grinig? Jag förklarar hur det ligger till och undrar hur han motiverar att polisen ska/borde misshandla fritt.

shadowfire
2009-12-15, 20:58
Som använder övervåld dagligdags eller vad menar du?*slap*


edit: nu tog jag åt mig för mycket, jag inser nu att du inte enbart menade svenskar

jag syftar på sammansvetsade gäng som utsätts för extrema situationer, då om något är angiveri inte på tapeten... struntsamma om det är svenskar i afghan eller om det är hells angels eller poliser.

sunkan
2009-12-15, 21:01
jag syftar på sammansvetsade gäng som utsätts för extrema situationer, då om något är angiveri inte på tapeten... struntsamma om det är svenskar i afghan eller om det är hells angels eller poliser.

tack...jag tog åt mig och trodde att du hade konkreta exempel på svenskar i Afghanistan. Jag gick händelserna flera steg i förväg.

smeander
2009-12-15, 21:02
Ett tänkbart scenario:
Polis 1 brottas med en man som t ex innehar en kniv, Polis 1 slår mannen med batongen över arm, handled och ben upprepade gånger, samtidigt som han kastar mannen till marken och bryter nästan armen av mannen när Polis 1 avväpnar honom.
Vid detta inkommer även Polis nr 2 och sätter sig med ett knä i ryggen och pressar ner mannen i asfalten och sätter på honom handfängsel.
Samtidigt så sitter även Polis 1 med knät över huvudet på mannen vilket gör att hans ansikte pressas mot asfalten.
Mannen har sedan han blev avväpnad ropat efter hjälp och att det gör ont, båda poliserna skriker åt honom att vara tyst och ligga still.
Men mannen kämpar fortfarande trots upprepade försök att lugna honom, Polis 2 tar därför fram pepparspray och ger honom en chans till att lugna sig annars får han pepparspray i ansiktet.
Mannen visar inget tecken alls på att lugna ned sig och Polis 2 sprutar därför pepparspray i mannens ansikte för att sedan släpa honom till polisbilen.

Flera vittnen säger att poliserna har använt övervåld, vad tycker ni?

Från sidan så ser detta ut som övervåld, men om man inte har vart med i situationen själv kan man inte säga om det var övervåld eller inte.
Poliserna ska alltid ta det säkra före det osäkra tycker jag, hellre lite för mycket våld än för lite. Det är för mycket risk med att inte använda tillräckligt med våld, det är under stridens hetta du måste behålla lugnet och själv avgöra vad som är övervåld och vad som inte är det.

Det är därför folk som blir misshandlade på gatan får skador för livet, dör, blir liggande på sjukhus med sprucken skalle osv, men det är extremt ovanligt att detta händer när en polis har ingripit och behövt tagit till våld.
Självklart ska poliserna ha varandra om ryggen, OM det inte handlar om ett rötägg som inte kan sköta sig. En polis som går över gränsen flera gånger kommer inte att få ha kvar sin tjänst, han blir t ex flyttad till kontoret eller får åka runt och alkotesta folk.:hbang:

All heder åt våra hjältar, våra Poliser!!!

rQx
2009-12-15, 21:05
Ett tänkbart scenario:
Polis 1 brottas med en man som t ex innehar en kniv, Polis 1 slår mannen med batongen över arm, handled och ben upprepade gånger, samtidigt som han kastar mannen till marken och bryter nästan armen av mannen när Polis 1 avväpnar honom.
Vid detta inkommer även Polis nr 2 och sätter sig med ett knä i ryggen och pressar ner mannen i asfalten och sätter på honom handfängsel.
Samtidigt så sitter även Polis 1 med knät över huvudet på mannen vilket gör att hans ansikte pressas mot asfalten.
Mannen har sedan han blev avväpnad ropat efter hjälp och att det gör ont, båda poliserna skriker åt honom att vara tyst och ligga still.
Men mannen kämpar fortfarande trots upprepade försök att lugna honom, Polis 2 tar därför fram pepparspray och ger honom en chans till att lugna sig annars får han pepparspray i ansiktet.
Mannen visar inget tecken alls på att lugna ned sig och Polis 2 sprutar därför pepparspray i mannens ansikte för att sedan släpa honom till polisbilen.

Flera vittnen säger att poliserna har använt övervåld, vad tycker ni?

Från sidan så ser detta ut som övervåld, men om man inte har vart med i situationen själv kan man inte säga om det var övervåld eller inte.
Poliserna ska alltid ta det säkra före det osäkra tycker jag, hellre lite för mycket våld än för lite. Det är för mycket risk med att inte använda tillräckligt med våld, det är under stridens hetta du måste behålla lugnet och själv avgöra vad som är övervåld och vad som inte är det.

Det är därför folk som blir misshandlade på gatan får skador för livet, dör, blir liggande på sjukhus med sprucken skalle osv, men det är extremt ovanligt att detta händer när en polis har ingripit och behövt tagit till våld.
Självklart ska poliserna ha varandra om ryggen, OM det inte handlar om ett rötägg som inte kan sköta sig. En polis som går över gränsen flera gånger kommer inte att få ha kvar sin tjänst, han blir t ex flyttad till kontoret eller får åka runt och alkotesta folk.:hbang:

All heder åt våra hjältar, våra Poliser!!!

Bra skrivit.

young_george
2009-12-15, 21:12
Ja, här är ett annat "tänkbart scenario":

"En polis slår ihjäl en person. Var det övervåld?"

Med det vill jag beskriva hur meningslöst det är att använda hypotetiska scenarion med extremt sparsam och selekterad information för att backa upp sina ståndpunkt.

mur
2009-12-15, 21:17
Var är jag grinig? Jag förklarar hur det ligger till och undrar hur han motiverar att polisen ska/borde misshandla fritt.

Ja du vet verkligen hur det ligger till. Du har verkligen "varit med". Fattat de som vi andra är för blåögda för att se. Bra att att du kan berätta för oss "hur det ligger till".

Scenariot skulle kanske snarare belysa problematiken kring hur man bedömmer polisen då man sällan har all information på sitt bord utan bara ser polisen "misshandla" någon.

Eddie Vedder
2009-12-15, 21:19
Ja jag tror att det ofta kan finnas en kåranda där man inom gruppen har ett "inofficiellt regelsystem" och håller varandra om ryggen samt fryser ut de som vänder sig emot.

Men jag tror inte det är unikt för polisyrket. Inom olika vårdboensen för äldre och mentalt handikappade finns nog en hel del hemska exempel kan jag tro. Lex Maria kom ju inte till av en slump direkt.

Både skador och t.o.m. dödsfall har ju dessutom inträffat på vårdhem pga av felbehandligar.

young_george
2009-12-15, 21:21
Ja du vet verkligen hur det ligger till. Du har verkligen "varit med". Fattat de som vi andra är för blåögda för att se. Bra att att du kan berätta för oss "hur det ligger till".

Scenariot skulle kanske snarare belysa problematiken kring hur man bedömmer polisen då man sällan har all information på sitt bord utan bara ser polisen "misshandla" någon.

Varsågod. Var det något annat du undrar över som jag kan förklara?

Tur att du är här för att berätta vad han menade med sitt scenario också, eftersom han inte kunde förklara det själva.

Är det bättre att personerna som utövade våldet själva bestämmer om det är övervåld? :laugh:

mur
2009-12-15, 21:29
Varsågod. Var det något annat du undrar över som jag kan förklara?

Tur att du är här för att berätta vad han menade med sitt scenario också, eftersom han inte kunde förklara det själva.

Är det bättre att personerna som utövade våldet själva bestämmer om det är övervåld? :laugh:

Tror du har missuppfattat en del. De är en domstol som fattar beslut om de är övervåld. Läs lagstiftning ex polislagen så kommer du förstå att polisen i många lägen har rätt att bruka våld, mer våld är vad nöden kräver. Sen om du tycker att det är fel osv är en annan sak, men de är inte övervåld i lagens mening.

Personerna (polisen) bestämmer inte om de är övervåld men de bestämmer hur mycket våld som krävs för att fullgöra sin arbetsuppgift baserat på den information de har utan att oskyldiga eller de själva kommer till någon skada i enlighet med lagen.

young_george
2009-12-15, 21:31
Tror du har missuppfattat en del. De är en domstol som fattar beslut om de är övervåld. Läs lagstiftning ex polislagen så kommer du förstå att polisen i många lägen har rätt att bruka våld, mer våld är vad nöden kräver. Sen om du tycker att det är fel osv är en annan sak, men de är inte övervåld i lagens mening.


Precis det jag poängerade ut direkt alltså. Att det är meningslöst att försöka bestäma om det var övervåld från hans sparsamma information.
Vad är det jag missuppfattat?

Personerna (polisen) bestämmer inte om de är övervåld men de bestämmer hur mycket våld som krävs för att fullgöra sin arbetsuppgift baserat på den information de har utan att oskyldiga eller de själva kommer till någon skada i enlighet med lagen.

Ja, vem skulle annars bestämma det. Vem har påstått något annat? Skulle de ta råd från åskådarna? "Ska jag slå honom, handuppräckning?"

rQx
2009-12-15, 21:35
Polisen bestämmer vad som krävs sen får domstolen avgöra om det var för mycket, går en man runt med kniv eller pistol och är farig för allmänheten bryr jag mig inte om de knäcker två armar på honom så länge de oskadliggör honom. Eller vad tycker du? Ska de gå fram och fråga "Hej, vill du följa med till polisbilen, vi har kakor där?" och riskera allmänhet och sig själv? De får ju vara rädda om sitt eget och allmänhetens liv, det är nog inte så lätt att avgöra när det väl händer. Varken du eller jag vet, och kommer aldrig veta det. Om du nu inte ska bli polis.

young_george
2009-12-15, 21:38
Polisen bestämmer vad som krävs sen får domstolen avgöra om det var för mycket, går en man runt med kniv eller pistol och är farig för allmänheten bryr jag mig inte om de knäcker två armar på honom så länge de oskadliggör honom. Eller vad tycker du? Ska de gå fram och fråga "Hej, vill du följa med till polisbilen, vi har kakor där?" och riskera allmänhet och sig själv? De får ju vara rädda om sitt eget och allmänhetens liv, det är nog inte så lätt att avgöra när det väl händer. Varken du eller jag vet, och kommer aldrig veta det. Om du nu inte ska bli polis.

Som sagt, helt meninglöst att dra upp hypotetiska situationer.
Bröt dom armarna för att försöka avväpna honom, eller blev dom arga i polisbilen och bröt armarna på honom för att dom tyckte att han hade en jobbig dialekt och sjöng fult?

Bröt dom fingarna på honom för att ta kniven ur handen, eller för att dom var förbannat trötta på honom när han redan hade handfängsel?

Tycker du att polisen får oförtjänt mycket kritik för att dom avväpnar polismän våldsamt? Ge exempel

rQx
2009-12-15, 21:39
De bröt den för de ansåg det vara nödvändigt för att skydda allmänheten och sig själv.

mur
2009-12-15, 21:42
Precis det jag poängerade ut direkt alltså. Att det är meningslöst att försöka bestäma om det var övervåld från hans sparsamma information.
Vad är det jag missuppfattat?



Ja, vem skulle annars bestämma det. Vem har påstått något annat? Skulle de ta råd från åskådarna? "Ska jag slå honom, handuppräckning?"

Du drar allt i för stora svep. Du missuppfattar de jag skriver med flit för att dra till med en massa sarkastiska exempel som inte drar diskussionen i någon som helst riktning. Ditt exempel med "polis slår ihjäl någon" och de exempel som drogs innan hade ju en enormt stor skillnad i informationsinnehåll.

young_george
2009-12-15, 21:45
Du drar allt i för stora svep. Du missuppfattar de jag skriver med flit för att dra till med en massa sarkastiska exempel som inte drar diskussionen i någon som helst riktning. Ditt exempel med "polis slår ihjäl någon" och de exempel som drogs innan hade ju en enormt stor skillnad i informationsinnehåll.

Ja, men gemensamt har de att en extrem mängd information som hade behövts har utelämnats, selektivt, för att passa författarens argument.

mur
2009-12-15, 21:46
De är egentligen inte fråga om vad young_george tycker är övervåld eller inte. De finns redan fastställt. Har en man en kniv, pistol etc kan polisen vara tvungna att gå så långt som att döda för att hindra hotet. Egentligen inte mycket konstigare än nödvärnsrätten som vi alla besitter. Att dra enstaka exempel till förbannelse kan man såklart göra, men att svara med totalt onyanserade extrema exempel leder knappast analysen längre.

young_george
2009-12-15, 21:49
De är egentligen inte fråga om vad young_george tycker är övervåld eller inte. De finns redan fastställt. Har en man en kniv, pistol etc kan polisen vara tvungna att gå så långt som att döda för att hindra hotet. Egentligen inte mycket konstigare än nödvärnsrätten som vi alla besitter. Att dra enstaka exempel till förbannelse kan man såklart göra, men att svara med totalt onyanserade extrema exempel leder knappast analysen längre.

Var har jag påstått något annat? Ge exempel

chrilledude
2009-12-15, 21:51
Jag det gör dem, usch.

Degpekka
2009-12-15, 21:55
Jag det gör dem, usch.

Gör du?

mur
2009-12-15, 22:03
Var har jag påstått något annat? Ge exempel

Jag menar inte att du har påstått motsatsen. De jag säger är att argumentera på de sätt du gör blir märkligt då han ger förutsättningar i sitt scenario, och istället för att fråga detaljer kring historian du anser som "luddiga" så drar du till med ett regelrätt mord som motscenario för att dumförklara. Vad finns kvar att prata om då förutom argument som dessa:

Hamnar man i baksätet på en pikebuss och varit kaxig kommer det göra ont, och du kan inte göra ett skit åt saken.
Och ja, dom kommer ljuga om det blir rättegång också.

Blir en rätt onyanserad debatt i min mening.

young_george
2009-12-15, 22:07
Vad finns kvar att prata om då förutom argument som dessa:

Det argumentet valde jag eftersom jag både upplevt det själv och sett det hända flera gånger.

Hurvida personer som mig "förtjänar" det är en fråga öppen för debatt, men det förändrar inte verkligheten, nämligen att det händer. Regelbundet.

mur
2009-12-15, 22:14
Det argumentet valde jag eftersom jag både upplevt det själv och sett det hända flera gånger.

Hurvida personer som mig "förtjänar" det är en fråga öppen för debatt, men det förändrar inte verkligheten, nämligen att det händer. Regelbundet.

Säg inte regelbundet som om de vore fakta, de är DIN verklighet. För mig och många andra är de inte de. Och ja jag har haft mycket kontakt med polisen.

Ser du inte de konstiga i att domdera och prata som att just dina upplevelser är facit till hur världen ser ut?

young_george
2009-12-15, 22:20
Säg inte regelbundet som om de vore fakta, de är DIN verklighet. För mig och många andra är de inte de. Och ja jag har haft mycket kontakt med polisen.

Ser du inte de konstiga i att domdera och prata som att just dina upplevelser är facit till hur världen ser ut?

Ja, om du nu vill gå in på semantik så är det fritt fram, men det känns tämligen meninglöst.

Alla andra förstod att:

1) När jag skrev "hur det låg till" så beskrev jag MIN verklighet. Vems verklighet skulle jag om möjligt försöka beskriva annars?

2) När jag skrev "hur det låg till" så beskrev jag att MIN verklighet var en del av den verklighet som många inte anses finns alls. D.v.s poliser som misshandlar för skojs skull.

Går detta ens att missuppfatta? Tydligen

mur
2009-12-15, 22:26
Nej, tror alla förstår, tämligen uppenbart Och alla ser även att de är urbota korkat att argumentera på det viset då de blir korthugget och arrogant, utom du. Tydligen.

saab900
2009-12-15, 22:29
Jag tror ju polisen håller ihop faktiskt. Tänk dig själv, du bevittnar en kollega, som antagligen också är din vän (man kommer nära varandra när man jobbar på det sättet) göra något olämpligt. För du det vidare istället för att backa upp din kollega kommer du nog att ha ett mindre helvete på jobbet fram till pensionen ungefär. Spelar ingen roll om du byter arbetsplats, sådant kommer snabbt fram. Ingen litar på dig, ingen pratar med dig. Vad ska chefen göra, tvinga dina kollegor att prata med dig? Nej, jag förstår varför poliser backar upp varandra. Men jag tycker inte att det är bra.

young_george
2009-12-15, 22:33
Nej, tror alla förstår, tämligen uppenbart Och alla ser även att de är urbota korkat att argumentera på det viset då de blir korthugget och arrogant, utom du. Tydligen.

Så du förstår vad jag skriver, men försöker låtsas som du inte gör det. Sen kallar du MIG korkad och undrar varför jag är korthuggen mot dig. Vad ska man säga?

mur
2009-12-15, 22:50
Jag tror inte jag kommer kunna förklara de tydligare. Ditt sätt att argumentera är dåligt, arrogant och poänglöst om man vill ha en seriös debatt utan att bara häva ur sig enstaka meningar för att pissa ner på de folk som försöker tillföra något i debatten. Du har varit korthuggen sedan första början och de är de jag har påpekat som fel hela tiden, inte bara ditt sätt mot mig.

Alldeles för Off-topic nu så de här blir mitt sista inlägg.

Avesta
2009-12-15, 23:19
Även klassificeringen av våld är avgörande. Om polismännen i sitt stöd har "ej uppenbarligen oförsvarligt våld" (nödvärnsrätten) eller "försvarligt våld" (Polislagens 10e paragraf för genomförande av tjänsteåtgärd) spelar detta roll.

I en situation som skulle kunna vara hotfull och gärningsmannen använder sig av en våld/motstånd som, låt oss säga i skala, motsvara 5, kan en våldsanvändning på 6-7 från polisens sida med stöd av nödvärnsrätten ändå vara rättfärdigad, men i folks ögon och den som utsätts för våldet som "övervåld".

Och visst håller polisen ihop precis som många andra yrkesgrupper. Det är oftast två eller flera som upplevt situationen och man har respekt för att kollegor har olika stresströskel och olika sätt att hantera situationer. Vi mot dem- tänkandet gör övervåld mer rättfärdigad än avskummens rätt till att bli behandlad 100% korrekt. Sådant är livet.

stevebc
2009-12-15, 23:32
Eller så kan man vända på steken och se det som att man är den första att våga ta steget för att stå upp för de regler som finns. Jag själv har fått mycket skit när jag gått i mellan både mobbing och rena slagsmål där ena parten blivit rejält påpucklad. Men va fan, det är det värt. Människor är ofta tacksamma och dessutom kan man få till stånd förändringar.Riktigt bra. Att ingripa i slagsmål när det spårar ut känns som ett måste, iaf från mitt håll. Kan inte låta det ske obehindrat. Mobbning har jag inte sett sen jag var liten.

Ska man ta ett exempel från verkligheten så kan vi ju t ex ta dialogen mellan två skånska poliser, var det i Vellinge eller Malmö? Blev känt via nyheterna när de kallade invandrare för "apajävlar" och dylikt. Hade jag suttit i den bilen hade jag givetvis blivit äcklad av deras syn, men hade jag gått och anmält dom för chefen eller läckt bandet till nyheterna? Antagligen inte. Jag hör rasistiska/främlingsfientliga kommentarer från folk i min umgängeskrets ungefär hela tiden så man blir lite avtrubbad och tänker istället "tryck på ignore". Övervåld hade jag definitivt stoppat och ev. anmält om jag vore polis.

stevebc
2009-12-15, 23:35
Vissa böss förtjänar en rejäl omgång så

Vissa snutar förtjänar en rejäl omgång. Många avskum inom den yrkeskåren.Jo, fast det är väl iofs precis så här poliserna som slår folk tänker? "Dessa bovar är avskum och förtjänar en rejäl omgång". Så, vem ska sätta ner foten och säga stopp, vi kanske ska chilla med att slå på idioter för att de är idioter?

Khyron_
2009-12-15, 23:45
Ska man ta ett exempel från verkligheten så kan vi ju t ex ta dialogen mellan två skånska poliser, var det i Vellinge eller Malmö? Blev känt via nyheterna när de kallade invandrare för "apajävlar" och dylikt. Hade jag suttit i den bilen hade jag givetvis blivit äcklad av deras syn

Det var i Malmö och hade du varit i den situation som de var i hade du nog kallat dem mer än apjävlar.

stevebc
2009-12-15, 23:50
Det var i Malmö och hade du varit i den situation som de var i hade du nog kallat dem mer än apjävlar.Jo, jag förstår var du kommer från. Det blir lätt lite grabbig stämning och så i bilen förmodar jag. Men en sån grej liksom, det hade jag inte anmält och riskerat att få min arbetsplats till ett helvete. Det är i värsta fall en pissig attityd och i bästa fall en groda av någon som vill visa sig tuff inför sina kamrater.

stevebc
2009-12-15, 23:53
Korkat är det likväl och ett uttalande som jag skulle störa mig på.

Whistler
2009-12-16, 10:50
Jag tror ju polisen håller ihop faktiskt. Tänk dig själv, du bevittnar en kollega, som antagligen också är din vän (man kommer nära varandra när man jobbar på det sättet) göra något olämpligt. För du det vidare istället för att backa upp din kollega kommer du nog att ha ett mindre helvete på jobbet fram till pensionen ungefär. Spelar ingen roll om du byter arbetsplats, sådant kommer snabbt fram. Ingen litar på dig, ingen pratar med dig. Vad ska chefen göra, tvinga dina kollegor att prata med dig? Nej, jag förstår varför poliser backar upp varandra. Men jag tycker inte att det är bra.

+1

Har man det som heltidsarbete finns det inte mycket att välja på.
Det är samma inom de flesta yrken där en våldsutövning kan förekomma.

spoonchest
2009-12-16, 12:58
Jag tror ju polisen håller ihop faktiskt. Tänk dig själv, du bevittnar en kollega, som antagligen också är din vän (man kommer nära varandra när man jobbar på det sättet) göra något olämpligt. För du det vidare istället för att backa upp din kollega kommer du nog att ha ett mindre helvete på jobbet fram till pensionen ungefär. Spelar ingen roll om du byter arbetsplats, sådant kommer snabbt fram. Ingen litar på dig, ingen pratar med dig. Vad ska chefen göra, tvinga dina kollegor att prata med dig? Nej, jag förstår varför poliser backar upp varandra. Men jag tycker inte att det är bra.



Jag tycker det kan vara sunt att se på det ifrån ett annat håll.

Tänk dig själv, du beter dig olämpligt åt på jobbet. Snacket kommer gå om att du är en skitstövel. Försöker du dessutom få dina kollegor/vänner att hålla tyst och eventuellt begå lagbrott tack vare din inkompetens på arbetsplatsen så är det snarare du själv som blir utfryst för att ingen litar på dig.

Det är väl inte en helt orimlig fördom, eller hur brukar det fungera på arbetsplatser i Sverige?

Smml
2009-12-16, 14:21
Klart som fan att polisen håller ihop. Sveriges polis är ju ett skämt och skulle dom inte hålla ihop skulle inget fungera.

von huff
2009-12-16, 14:54
Personligen skulle jag säjja till partnern och om det går i överstyr skulle jan anmäla men då skulle det gå ordentligt i överstyr.Det här med övervåld är i många fall ganska överdrivet

spoonchest
2009-12-16, 15:06
Personligen skulle jag säjja till partnern och om det går i överstyr skulle jan anmäla men då skulle det gå ordentligt i överstyr.Det här med övervåld är i många fall ganska överdrivet

De som skriker övervåld är ofta helt oinsatta i regelverket och/eller situationen i sig, så det är ju inte konstigt.

von huff
2009-12-16, 15:08
Jag är faktiskt imponerad hur bra poliserna behandlar fyllon mig själv t.ex förra veckoslutet jävlar vilket tålamod.Dessuotm så är det ganska svårt att säjja hur mycket våld det krävs, men såklart så skall poliserna inte riskera sin egen hälsa för att de inte vågar använda våld

spoonchest
2009-12-16, 15:09
Klart som fan att polisen håller ihop. Sveriges polis är ju ett skämt och skulle dom inte hålla ihop skulle inget fungera.

Trollar du?