handdator

Visa fullständig version : Finnar vid träning


MFredde
2009-12-15, 18:26
Hej

Lite osäker på om jag postar detta i rätt forumsdel men den lät mest passande.

Det är som så att på senare tid har jag börjat på finnar, finnar som kommer från insidan av huden, alltså innebrännare, eller om man kallar dom för cystor?. Dom kommer för det mesta i pannan, lite på bröstet och några på ryggen

Jag har nyligen haft ett uppehåll från all träning i ca 5 månader och under denna tiden har jag varit helt fri från finnar.

Häromdagen drog jag igång igen och dagen efter, nog fan var där grejer på gång i pannan!

Är det någons om har liknanade besvär, vad gör ni åt det. och varför är det såhär?

Min ända teori är att det är hormoner som påverkas i kroppen vid tung styrketräning. jag kan även poängtera att jag inte tar några kosttillskott alls och sköter den vanliga kosten som jag ska, så att det har något med det o göra är nästan helt uteslutet.


skulle vara kul o höra om det fanns fler som lider av detta och om det finns något man kan göra. För det känns helt fel att sluta träna för o vara snygg i fejset.

Hjälp!

Mvh

Vazze
2009-12-15, 18:35
vet inte, kanske tvätta dina händer och ansikte efter träning? om du gör det redan, ingen aning då sorry!

chrilledude
2009-12-15, 18:43
Svett kanske? Ända jag kan komma på haha.

Eller som Vazze sa.

kalleHUND
2009-12-15, 18:47
Du äter inte annorlunda när du tränar? För min del tycker jag känna igen det du beskriver vid tokätning av mjölkprodukter, som det ibland går ner mer av när man tränat jämfört med när man inte.

fiskebulle
2009-12-15, 18:52
Jag får alltid finnar när jag försöker att gå upp i vikt. När jag börjar missköta kosten(alltså - inte käka tillräckligt för att gå upp i vikt) så försvinner finnarna ganska fort. För övrigt finns det en tråd i allmändelen om finnar kopplade till träning. Kolla in den, kanske finns ngt matnyttigt.

King Grub
2009-12-15, 19:01
Hormonpåverkan av själva träningen är inte alls osannolikt.

nlsn
2009-12-15, 19:24
Började på ett nytt schema för två veckor sedan. Fem tunga/medeltunga dagar i sträck följt av två vilodagar. Har aldrig tränat så mycket eller tungt innan. Har inte överätit eller avstått från min dagliga hudvård, men ändå försämrades hyn ganska mycket faktiskt. Har dock minskat rejält nu de 4 senaste dagarna...

"Hormonchock" av stegrad träningsmängd? Kan det ligga någonting i det tro?

kalllee
2009-12-15, 19:31
Får enormt mycket finnar på ryggen, axlarna och en del på bröstet men tror det beror på att jag svettas ganska så mycket, tar olika kosttillskott osv...

Popeye
2009-12-15, 21:45
Mmm, jag exploderar i finnar när jag börjar träna. Bara att gilla läget. :P

von huff
2009-12-16, 16:04
Ja träningen hjälper iafinte mot finnar har jag märkt, blir själv en aning värre då jag tränar hårdare och mycket

JohnRick
2009-12-16, 17:30
Om jag får spåna tippar jag också att det är hormonpåslaget ja. Definitivt inte svett. Och folk som på 2000-talet fortfarande hävdar att det handlar om dålig hygien har antagligen aldrig själv haft en blemma - eller så har de bott i en garderob de senaste 20 åren. Svettkörtlar är en sak - talgkörtlar en annan. Därtill följer att svett är en följd av förhöjd kroppstemperatur, och om blodflödet ökar (även i fejset) så är detta enbart positivt för aknen (frånvaron av den alltså) Jag hade själv rätt svår akne under tidigare ungdomsår, och har käkat det mesta mot detta, även licensbelagda grejer. Det jag själv tror kan motverka de utbrott du tycks få i ansiktet, eller iaf inte förvärra dessa, är en markant reducering av alla snabba kolhydrater. Gäller i övrigt också. Uteslut gärna mjölkprodukter också. Ersätt med sojamjölk förslagsvis. Inte i enorma mängder, men till kaffet, gröten, whatever.

emi23j
2009-12-16, 18:29
Får också finnar när jag tränar tungt.

Har tränat lätt explosiv träning nu i 2 veckor och då är produktionen av finnar nere. När jag nästa vecka går på tung explosiv träning igen kommer sannolikt produktionen att stiga... inte kul. men vad ska man göra?