handdator

Visa fullständig version : Ben/Mage pass tråkigt!


Simo
2009-12-15, 18:17
Tjena nu var det dags för lite hjälp!:D Jag har kört ett tag på detta träningsschema och allt funkar jätte bra förutom att Ben/Mage passen är urtrista och jag brukar till och med hoppa över dom ibland så jag tänkte att jag kunde flytta över axlar till ben/mag passet så det blir mer "rolig" träning.

Dag 1. Axlar/Bröst/Triceps
Dag 2. Ben/Mage
Dag 3. Rygg/Biceps

Jag vill somsagt ha över axlar till ben/mage passet men blir det bra eller ska man flytta på dagarna också? I vilken ordning skulle ni ha dagarna?

kalleHUND
2009-12-15, 18:44
Du får lägga upp det så du tycker det är roligt! Känner du att det är trist så håller det aldrig i längden.
Själv brukar ben vara en favorit att träna men har du inte kört det mycket så kan det ta en stund innan det lossnar och är dessutom alltid ett väldigt jobbigt pass att ta sig igenom. Jag hade med ditt upplägg nog lagt ben först, sen bröst och sist rygg för att orka med att köra ordentliga basövningar i varje pass. Magen kan du låta jobba under övriga pass eller köra någon viktad övning efter valfritt pass.

Rockhard
2009-12-15, 18:48
Jag vill somsagt ha över axlar till ben/mage passet men blir det bra eller ska man flytta på dagarna också? I vilken ordning skulle ni ha dagarna?

Ska du träna 3 dagar i rad? Eller är de tre passen utspridda över veckan? Isf spelar det mindre roll vilken ordning du har det blir ju minst en vilodag mellan passen då.

luderlasse
2009-12-15, 19:01
tyckte också mitt benpass sög innan, men med lite böj, hackligt å stela mark är det nästan veckans höjdpunkt, roliga övningar där man snabbt får resultat

Mourten
2009-12-15, 19:11
Mina benpass e roligaste i veckan! Testa typ
Ben/Lowerback.
Knäböj
Marklyft
Hacklift för lårsvep (stå långt fram med fötterna ihop)
Utfall med stång
vader


ROOOLIGT pass :)

Simo
2009-12-15, 19:39
Ben känns för mig ganska onödigt att träna när jag har en grym kondition och jag springer ganska ofta så det är väl de så dom gör mig så omotiverad på benen! Jag kör passen på rad och inga vilodagar nästan så jag vill veta vilken ordning jag ska träna alla musklerna och som min huvudfråga är, vart axlarna passar bäst in!

Mvh Simon

fiskebulle
2009-12-15, 19:48
Ben känns för mig ganska onödigt att träna när jag har en grym kondition och jag springer ganska ofta så det är väl de så dom gör mig så omotiverad på benen! Jag kör passen på rad och inga vilodagar nästan så jag vill veta vilken ordning jag ska träna alla musklerna och som min huvudfråga är, vart axlarna passar bäst in!

Mvh Simon

Får jag fråga vad ditt mål med träningen är om du tycker att löpning "ganska ofta" räcker som benträning? Personligen tycker jag det luktar disco, inget jag bryr mig om personligen, men det ser ganska fånigt ut när ens överkropp är helt ur proportion till underkroppen.

Annars är det väl bara att slänga in axlarna med minst en, helst två dagar ifrån bröst/triceps-passet.

Bear Grylls
2009-12-15, 20:18
Ben känns för mig ganska onödigt att träna när jag har en grym kondition och jag springer ganska ofta så det är väl de så dom gör mig så omotiverad på benen! Jag kör passen på rad och inga vilodagar nästan så jag vill veta vilken ordning jag ska träna alla musklerna och som min huvudfråga är, vart axlarna passar bäst in!

Mvh Simon

Ganska vanligt argument bland folk som vill ha ursäkter att inte träna ben. "jag går så mycket så jag behöver inte köra ben" Jag stod upp lite igår så behöver inte träna ben idag" Jag cyklade mycket i somras behöver inte benträning"

Frågan är ju vad du har för mål med träningen som sagt. Få lite mer massa på benen lär ju inte försämra din kondition direkt. Lär väl snarare förbättra springningen med tiden.

Jag själv tyckte också att ben var tråkigt i början men nu tycker jag det är riktigt kul. Finns inget så skönt som efter ett hårt benpass. Lägg in lite övningar som folk tipsade om ovanför mig och kör på så släpper det ngo efter ett tag.

inzie92
2009-12-15, 20:39
Ganska vanligt argument bland folk som vill ha ursäkter att inte träna ben. "jag går så mycket så jag behöver inte köra ben" Jag stod upp lite igår så behöver inte träna ben idag" Jag cyklade mycket i somras behöver inte benträning"

Frågan är ju vad du har för mål med träningen som sagt. Få lite mer massa på benen lär ju inte försämra din kondition direkt. Lär väl snarare förbättra springningen med tiden.

Jag själv tyckte också att ben var tråkigt i början men nu tycker jag det är riktigt kul. Finns inget så skönt som efter ett hårt benpass. Lägg in lite övningar som folk tipsade om ovanför mig och kör på så släpper det ngo efter ett tag.

+1
Ben is an acquired taste *cupid*

hyenan
2009-12-15, 20:47
Bara man har knäböj i benpasset så blir det skoj :)

Gabriel174
2009-12-15, 20:54
bara man har knäböj i benpasset så blir det skoj :)

qft +1

Rockhard
2009-12-15, 22:21
Ben känns för mig ganska onödigt att träna när jag har en grym kondition och jag springer ganska ofta så det är väl de så dom gör mig så omotiverad på benen! Jag kör passen på rad och inga vilodagar nästan så jag vill veta vilken ordning jag ska träna alla musklerna och som min huvudfråga är, vart axlarna passar bäst in!

Mvh Simon

Tycker inte du ska flytta på axlarna. Kör benen mer sällan då? Om du bara kör en gång i veckan kanske det är lättare att hitta motivation till benen. Sen om du vill ha mer fokus på axlarna så kan du variera Bröst/Axlar/Triceps passet med att starta med axlarna då och då.

Simo
2009-12-19, 12:45
Det är så att mitt gym inte har någon "ställning" för skivstången så det är svårt att få upp stången med högre vikter på ryggen, hoppas ni förstår vad jag menar! Något tips?

Gabriel174
2009-12-19, 14:15
Du menar att det inte finns något powerrack?

Rockhard
2009-12-19, 14:27
Tror han menar att det inte finns nån ställning alls, frivända upp den stången och pressa över huvudet :p

hertzman
2009-12-19, 14:28
Det är så att mitt gym inte har någon "ställning" för skivstången så det är svårt att få upp stången med högre vikter på ryggen, hoppas ni förstår vad jag menar! Något tips?

Då blir det lite problem att köra böj... Har ni inte någon ställning alls? Inte den här sneda varianten heller med skivstänger på? Den funkar annars.

Har ni en benpress eller en smithmaskin? I brist på annat kan du köra böj i smithen.

Simo
2009-12-19, 14:48
Då blir det lite problem att köra böj... Har ni inte någon ställning alls? Inte den här sneda varianten heller med skivstänger på? Den funkar annars.

Har ni en benpress eller en smithmaskin? I brist på annat kan du köra böj i smithen.

Nej inget annat! Kan inte köra mark heller för den delen :S

Rockhard
2009-12-19, 14:58
Nej inget annat! Kan inte köra mark heller för den delen :S

Har du ingen stång?

Simo
2009-12-19, 15:19
Har du ingen stång?

Jo, men inget utrymme. Tror det är nåt hälso gym eller nåt så det finns inte så mkt hantlar och stänger. Bara alla techno gyms maskiner.

von huff
2009-12-19, 15:25
Kör lågvolym så kanske det känns bättre?Finns endel roliga övningar t.ex hack-squat med riktig stång och raka marklyft.bara att testa olika alternativ.
Eller så skippar du allt och kör endast vanliga marklyft och benspark :cool:

JoeyP
2009-12-19, 15:43
Nåt som kan få dig att vilja köra mer ben är ju om du kör mkt knäböj och sånt.

Tar jätte mkt på mage och obliques ;) Riktigt nice muskelgrupper! Rygg också :)

Simo
2009-12-19, 15:56
Kör lågvolym så kanske det känns bättre?Finns endel roliga övningar t.ex hack-squat med riktig stång och raka marklyft.bara att testa olika alternativ.
Eller så skippar du allt och kör endast vanliga marklyft och benspark :cool:

Nåt som kan få dig att vilja köra mer ben är ju om du kör mkt knäböj och sånt.

Tar jätte mkt på mage och obliques ;) Riktigt nice muskelgrupper! Rygg också :)

Jo jag vet och jag kör ju böj men det är svårt när jag ska få upp tynga vikter på ryggen från golvet när mitt gym inte har ett powerrack.

von huff
2009-12-19, 17:07
Inte behöver du köra knäböj bara för att alla säger det:)Finns andra övningar.frontböj är inte lika farligt om man vill träna böjj utan rack t.ex

Lando
2009-12-19, 21:02
Benpress är ju kul och bra om det inte finns någon ställning, enklare än böj, bara att pressa på allt man har, det tycker i alla fall jag är roligt. :)

Simo
2009-12-20, 13:07
Benpress är ju kul och bra om det inte finns någon ställning, enklare än böj, bara att pressa på allt man har, det tycker i alla fall jag är roligt. :)

Jag kör benpress nu ist för böj men "alla" säger att böj är så mycket bättre och ett måste för benen och man vill ju träna benen lika bra som alla andra muskler.

pragmatist
2009-12-20, 13:16
Jämför man bara hur övningarna aktiverar lårens framsida är det ingen större skillnad på knäböj och benpress. Skillnaderna finns framför allt i hur övningarna aktiverar benens baksida och bålen.

För övrigt finns det ju inget som säger att man måste köra "benpass". Man kan ju sprida ut benövningarna på andra dagar, eller köra benen ihop med t.ex. ryggen om man tycker det är roligare.