handdator

Visa fullständig version : Onda repsantal?


Lockzi
2009-12-15, 17:34
Hej,

jag har upptäckt att jag f*n inte kan göra fler än MAX 12 reps på exempelvis en-hands triceps pushdown. Kan köra 15kg 11reps sedan behöver jag hjälpa till lite med andra handen för sista reppen. Om jag därefter sänker till 5kg blir det precis samma sak.

Jag och polaren tog idag och slog vad om 500kr, och inte fan kunde jag göra 13 på 5kg. Om detta är psykologiskt borde det väl ha överkommit av en motivering
á 500 kr?

Har observerat samma fenomen för biceps, dock inte axlar.

När det gäller just push-down övningen har jag även upptäckt att om jag ökar från 15kg till 16,5kg orkar jag max 4-6(med hjälp) stycken. Det är alltså något dramatiskt som händer där. Jag siktar alltid på 8-12 men helst 12.

Vill även tillägga att jag kan upprepa övningen om och om igen på samma vikt och samma repsantal många gånger med vila på ca: 90s per arm.

MVH
Lockzi

kalleHUND
2009-12-15, 17:40
Låter som att setet på 15kg är för tungt? Prova att sänka vikten redan från början så bör du orka fler annars är det nog mjölksyran som sätter p.

Degpekka
2009-12-15, 18:03
Om du sänker 10kg på enhands pushdowns och inte klarar två reps mer är det nog ett hjärnspöke.

Lockzi
2009-12-15, 18:15
Om du sänker 10kg på enhands pushdowns och inte klarar två reps mer är det nog ett hjärnspöke.

Men en motivering i form av 500 kr borde väl ändå släppa lös Ghostbusters?

zharz
2009-12-15, 18:38
Från 15kg till 16,5 är ju en 10%-ig ökning så det är väl inte så konstigt om det blir tungt kanske.

Trapper Buzz
2009-12-15, 21:08
Den här tråden har alla chanser att bli Årets Regerande Tråd. :hbang:
Själv har jag lite marigt med sjuor och åttor.

Lockzi
2009-12-15, 21:28
Från 15kg till 16,5 är ju en 10%-ig ökning så det är väl inte så konstigt om det blir tungt kanske.

Jo, det är ju iofs sant. Men fortfarande då jag betydligt sänker vikten så avstannar repsantalet.

Den här tråden har alla chanser att bli Årets Regerande Tråd. :hbang:.
Det var verkligen inte avsikten haha.




Det konstiga är att det alltid blir tungt på 11, och behöver då hjälpa till lite med andra armen, oavsett vikt. När det blir tungt känns det precis likadant, oavsett vikt. Har även på grund av detta extremt svårt att göra ökningar. Och jag upplever aldrig att jag blir slut i muskeln till skillnad från om jag kör exempelvis bröst eller ben.

Om man bortser från hypotesen med hjärnspöken vill jag minnas en tråd från Grubban om att armar är den ända kroppsdelen som inte kan ha fett som energikälla, om man inte var född i en iglo, men jag kanske vill hitta andra anledningar än hjärnspöke.

Skall försöka köra tyngre (ex. 16,5kg) för att se om repsantalet sakta ökar.

Martin Löwgren
2009-12-16, 10:34
Det du säger är rätt intressant och vanligt för just triceps. När man isoleras triceps i t ex enarmspushdowns och väl blir trött - ja då tar det tvärstopp. Det finns inget krut kvar samt att det inte går att koppla in synergister då triceps är den enda effektiva armbågssträckaren (m. anconeus räknar jag knappt som armsträckare utan som en muskel som spänner upp ledkapseln)

Fredrik_S
2009-12-16, 10:58
Jag upplever liknande fenomen när man ska arbeta med armarna över huvudet, det har jag trott berott på brist på blod/syre ut till musklerna. Men inte tänkt på samma fenomen när jag arbetar under huvudet.

Lockzi
2009-12-16, 11:10
Brist på blod/syre till musklerna?
Hur lång tid tar det att återställa det för en muskel?

BobaFett
2009-12-16, 11:29
Jag har kört bänkpress ett tag nu då jag körde 105 kg på 5-6 reps. För ett tag sen tänkte jag börja köra 12 reps för att variera och jag fick sänka till 90 kilo för att orka göra 9 st. Helskumt.

Jag tror att eftersom jag bara kört lågreps ett tag så har jag blivit bra på det men blivit dålig på högreps i stället. Därför varierar jag nu så att jag kör ett pass på 90 kilo, nästa 95 sen 100, 105 för att sen backa till 92,5 i stället för 90 o.s.v.

Martin Löwgren
2009-12-16, 11:49
Jag upplever liknande fenomen när man ska arbeta med armarna över huvudet, det har jag trott berott på brist på blod/syre ut till musklerna. Men inte tänkt på samma fenomen när jag arbetar under huvudet.

Under press över huvudet är det just det som du beskriver. Det krävs enormt arbete från hjärtat att pumpa ut blod som ska upp över halshöjd i såna övningar.