handdator

Visa fullständig version : Excelfråga


Achryl
2009-12-15, 15:34
Hey!

Jag har lagt in en kontohistorik ut ett bankkonto i excel

Y : saldo på kontot
X: Datumet för aktuellt saldo

So far all good.

Nu har ju vissa dagar flera kontohändelser, och andra dagar inga kontohändelser alls.
Det betyder att visuellt sett blir diagrammet förvrängt. Varje kontoöverföring har ett datum och det innebär att en dag med fyra överföringar ser ut som fyra dagar till exempel.
Jag vill ha ett diagram där alla dagar är med

Exempel:

Idag ser det ut såhär

1 januari: 5000 kr
5 januari: 2000 kr

Visualisera det i ett diagram

Såhär borde det vara, det ger en klar bild av verkligheten

1 januari: 5000
2 januari: 5000
3 januari: 5000
4 januari: 5000
5 januari: 2000


Hur ordnar jag detta? Jag vill inte lägga till datum för hand och manuellt plussa ihop händelser som hamnat på samma dag.

Finns det någon funktion i diagramet där man kan säga till excel typ: "Använd riktiga datum och justera datumen från kontoutdragen till dessa"

MasterChief
2009-12-15, 15:42
Förstår inte vad som är problemet? Skriver du in ett datum är det bara att dra den cellens värde nedåt så räknar Excel fram kommande datum så långt du vill. Sen är det väl bara att mata in aktuellt saldo för den dagen? Är det ditt egna konto så är det väl inte så bökigt?

Achryl
2009-12-15, 15:48
Förstår inte vad som är problemet? Skriver du in ett datum är det bara att dra den cellens värde nedåt så räknar Excel fram kommande datum så långt du vill. Sen är det väl bara att mata in aktuellt saldo för den dagen? Är det ditt egna konto så är det väl inte så bökigt?

Det gäller några hundra poster. Hela raddan är importerad från internetbanken, och datan jag använder ser förenklat ut såhär:

Datum Likviditet
090901 10000
090908 5000
090908 8000

När detta överförs till ett diagram blir det tre poster. Det kommer att se ut som att dag 1 hade jag 10k, dag två 5k och dag 3 8k. Men det är ju inte rätt, när detta egentligen utspelar sig på åtta dagar.

I det stora hela ser det ut som jättelika fall över en dag i diagrammet, när det kanske utspelar sig under en månad, och andra gånger ökar diagrammet sakta när det egentligen beror på många transaktioner på en dag. Det ger en vilseledande bild och Y-axlen vill jag alltså ska ta upp alla datum och inte bara transaktionsdatum.

MasterChief
2009-12-15, 17:04
Ok, det löses snabbast med en liten snurra i VBA. Det kan vara värt tiden om det är ett återkommande arbete. Har inte tid själv just nu.

Coldsmith
2009-12-15, 18:20
Hur har du tänkt att grafen ska visa två värden på samma datum?

Coldsmith
2009-12-15, 18:22
När jag drar upp det så får jag det hela på en utdragen linje med alla datum redovisade. Så frågan här är väl hur man får det till tre poster :).

Coldsmith
2009-12-15, 18:30
Såg nu, markera datumen som datum, då lägger han upp det rätt. Om numrena bara är markerade som "general" så fattar den inte.

MasterChief
2009-12-15, 18:51
Såg nu, markera datumen som datum, då lägger han upp det rätt. Om numrena bara är markerade som "general" så fattar den inte.

Nu var det väl inte det som var problemet? Archos får en lista från banken där enbart rörelsen på saldot registreras och därmed saknas värde för dagar där saldot står still.

Så listan behöver fyllas. Enklaste är att be Excel jämföra första datumet med nästföljande. Är det en differens så spara mellanskillnaden som en konstant som man utnyttjar för infogning av antal nya rader som behövs. Sedan får man låta Excel fylla upp de tomma cellerna med rätt datum genom att addera utifrån första datumet. Sen låter man det snurra på genom listan. Loopen får snurra tills man når sista datumet (som man plockar in i början).

Men behärskar man inte VBA så ser jag ingen annan lösning är att knacka för hand. Hittar ingen funktion i diagrammen som fyller ut efter sista värdet.

C.E.J.
2009-12-15, 18:55
När det ändå finns en exceltråd...

Hur gör man så att värden i blad 2, 3, 4 osv påverkas av ett värde i blad 1?

MasterChief
2009-12-15, 19:06
När det ändå finns en exceltråd...

Hur gör man så att värden i blad 2, 3, 4 osv påverkas av ett värde i blad 1?

Beror ju på hur de ska påverkas? Ska du bara ha värdet i blad 1 i en formel i blad 2 så är det bara att peka på cellen i blad 1 efter att du skrivit ett likhetstecken i blad 2.

C.E.J.
2009-12-15, 20:02
Beror ju på hur de ska påverkas? Ska du bara ha värdet i blad 1 i en formel i blad 2 så är det bara att peka på cellen i blad 1 efter att du skrivit ett likhetstecken i blad 2.

Förstår nada :D Exempel: Skriver jag 1000 i A1 blad 1 så vill jag att det ska dyka upp i A1 blad 2, och ändrar jag till 1100 i blad 1 vill jag att det ändras även i blad 2, dvs jag vill inte behöva ändra i båda bladen.

MasterChief
2009-12-15, 20:07
Förstår nada :D Exempel: Skriver jag 1000 i A1 blad 1 så vill jag att det ska dyka upp i A1 blad 2, och ändrar jag till 1100 i blad 1 vill jag att det ändras även i blad 2, dvs jag vill inte behöva ändra i båda bladen.

1. Skriv ett likhetstecken i blad 2
2. byt till blad 1
3. Klicka på cell A1
4. Tryck enter

C.E.J.
2009-12-16, 00:12
1. Skriv ett likhetstecken i blad 2
2. byt till blad 1
3. Klicka på cell A1
4. Tryck enter

Awesom-o! Thanx!

C.E.J.
2009-12-24, 16:35
Djefla tråd att hamna långt bak.

Fråga: Hur fixar man sigmasummering i Excel, alltså t.ex. sigma(i=1, n) 2^i. Finns ju nån funktion som heter "seriesumma", jag antar att det är den men jag får den inte att funka.

C.E.J.
2009-12-26, 19:10
Djefla tråd att hamna långt bak.

Fråga: Hur fixar man sigmasummering i Excel, alltså t.ex. sigma(i=1, n) 2^i. Finns ju nån funktion som heter "seriesumma", jag antar att det är den men jag får den inte att funka.

Bump. (MasterChief jelp snela!)

MasterChief
2009-12-26, 19:38
Djefla tråd att hamna långt bak.

Fråga: Hur fixar man sigmasummering i Excel, alltså t.ex. sigma(i=1, n) 2^i. Finns ju nån funktion som heter "seriesumma", jag antar att det är den men jag får den inte att funka.

Jag är civilekonom och efter 10 år av debet och kredit har jag glömt gymnasiematten. Jag antar att det är en ekvation du vill mata in av något slag?

C.E.J.
2009-12-26, 19:43
Jag är civilekonom och efter 10 år av debet och kredit har jag glömt gymnasiematten. Jag antar att det är en ekvation du vill mata in av något slag?

Ja typ. T.ex. summan för 2^x från 1 till 10, alltså 2^1 + 2^2 + ... + 2^10. Visst kan man skriva ut talen och summera så, men det blir lite överflödigt med siffror om man ska summera från 1 till 100, osv.

MasterChief
2009-12-26, 20:04
Ja typ. T.ex. summan för 2^x från 1 till 10, alltså 2^1 + 2^2 + ... + 2^10. Visst kan man skriva ut talen och summera så, men det blir lite överflödigt med siffror om man ska summera från 1 till 100, osv.

Tror du måste ange antal steg i koefficenterna (sista parametern i seriesumma).

Så:

=2^1+2^2+2^3+2^4

Blir:

=SERIESUMMA(2;1;1;{1;1;1;1})

Det finns säkert något sätt att lägga in ett koefficientintervall men jag vet inte.

C.E.J.
2009-12-26, 22:48
Tack MC. Nu har jag lyckats få funktionen att summera, däremot förstår jag inte hur den summerar, givet input. Står ju att summeringen är så här men jag får inte till det:

seriesumma(x,n,m,a) = a1x^n + a2x^(n+m) + a3x^(n+2m) + ... + aix^(n+(i-1)m)

X är inmatningsvärdet till potensserien.

N är den första exponenten som du vill höja upp x till.

M är det steg med vilket du vill höja n för varje led i serien.

Koefficienter är en uppsättning koefficienter med vilka varje följande x-potens multipliceras. Antalet värden i koefficienter bestämmer antalet led i potensserien. Om det exempelvis finns tre värden i koefficienter, kommer det att finnas tre led i potensserien.

MasterChief
2009-12-26, 23:24
http://www.quantunet.com/excel2003/knowledgebase/advanced/functions/math/the_seriessum_function.html

Kanske hjälper?

C.E.J.
2009-12-26, 23:42
http://www.quantunet.com/excel2003/knowledgebase/advanced/functions/math/the_seriessum_function.html

Kanske hjälper?

Haha jag fattar fortfarande ingenting, förlorar snart mitt förstånd över hur jävla dumt "system" det verkar vara. Nåväl, tack ändå MC!