handdator

Visa fullständig version : När skulle kåravgiften slopas?


isato
2009-12-15, 13:39
Jag har för mig att det var nu någon gång. Har fått inbetalningskort där det står att avgiften är obligatorisk. Jag bränner hellre pengarna än låter kåren festa upp dom. När börjar de nya reglerna gälla ?

Scratch89
2009-12-15, 13:42
http://lmgtfy.com/?q=k%C3%A5robligatoriet+avskaffas

olwe
2009-12-15, 13:43
Jag trodde det var efter nyår? Men är det inte så att en viss del ändå måste betalas?

Hur mycket vill de ha?

fiskebulle
2009-12-15, 13:46
Nästa läsår. Det är obligatoriskt fortfarande. Personligen tycker jag synd om alla studentkårer efter detta läsår, de kommer få det jäkligt svårt att göra ngt överhuvudtaget.

Scratch89
2009-12-15, 13:47
Nästa läsår. Det är obligatoriskt fortfarande. Personligen tycker jag synd om alla studentkårer efter detta läsår, de kommer få det jäkligt svårt att göra ngt överhuvudtaget.

Vad gör de nu då, menar du?

isato
2009-12-15, 13:48
Nästa läsår. Det är obligatoriskt fortfarande. Personligen tycker jag synd om alla studentkårer efter detta läsår, de kommer få det jäkligt svårt att göra ngt överhuvudtaget.

Kommer bli helt fantastiskt. Efter alla pengar dom stulit på ett odemokratiskt sätt förtjänar dom att inte finnas.

isato
2009-12-15, 13:49
Vad gör de nu då, menar du?

Dom säkrar kvaliten på våra studier.

stevebc
2009-12-15, 13:50
Vad gör de nu då, menar du?Det står på räkningen man betalar. Iaf i Lunds Universitet/LTH. De har en hel del aktiviteter och andra grejer man kan ta del av. Som t ex hyra lokaler för fester som jag själv gjort billigt.

Kommer bli helt fantastiskt. Efter alla pengar dom stulit på ett odemokratiskt sätt förtjänar dom att inte finnas.Ja, av principskäl är det fel att man ska tvingas betala. Men det handlar å andra sidan inte om så stora summor, kan det vara 250-300 kr per termin? Så jag kommer nog fortsätta betala, men bra mycket skönare när det nu inte är något tvång!

isato
2009-12-15, 13:52
Det står på räkningen man betalar. Iaf i Lunds Universitet/LTH. De har en hel del aktiviteter och andra grejer man kan ta del av. Som t ex hyra lokaler för fester som jag själv gjort billigt.

Ja, av principskäl är det fel att man ska tvingas betala. Men det handlar å andra sidan inte om så stora summor, kan det vara 250-300 kr per termin? Så jag kommer nog fortsätta betala, men bra mycket skönare när det nu inte är något tvång!

Jag kommer utan tvekan att sluta betala eftersom man tvingats till det så länge.

Scratch89
2009-12-15, 13:52
Dom säkrar kvaliten på våra studier.
På vilket sätt? Är det inte Högskoleverket som gör det?

Det står på räkningen man betalar. Iaf i Lunds Universitet/LTH. De har en hel del aktiviteter och andra grejer man kan ta del av. Som t ex hyra lokaler för fester som jag själv gjort billigt.

Ja, av principskäl är det fel att man ska tvingas betala. Men det handlar å andra sidan inte om så stora summor, kan det vara 250-300 kr per termin? Så jag kommer nog fortsätta betala, men bra mycket skönare när det nu inte är något tvång!
Jag får faktiskt erkänna att det finns något organiserat som kan arrangera aktiviteter och liknande, men då de flesta kårer mest verkar ha ölkvällar, pubrundor och bartömningar är det inte så mycket som lockar mig. Dessutom är det många saker som fortfarande kostar fullpris, så jag undrar vart pengarna tar vägen.

isato
2009-12-15, 13:54
På vilket sätt? Är det inte Högskoleverket som gör det?


Jag var, om det inte framgick, ironisk.

fiskebulle
2009-12-15, 13:55
Min elevkår har byggt ett gym på skolan, dessutom så fixade de ett musikrum med diverse instrument och shizz.

isato
2009-12-15, 13:56
Min elevkår har byggt ett gym på skolan, dessutom så gjorde fixade de ett musikrum med diverse instrument och shizz.

Det skulle då inte jag vilja betala för.

Scratch89
2009-12-15, 13:57
Erkänna att jag gillar, ska det vara. Så går det när man skriver som en oljad blixt.

Scratch89
2009-12-15, 13:58
Jag var, om det inte framgick, ironisk.

Jag såg det nu när jag läste dina andra inlägg. Tji fick jag. :D

fiskebulle
2009-12-15, 13:59
Det skulle då inte jag vilja betala för.

Ok. Vad skulle du vilja att din studentkår gjorde för dig?

eternallord
2009-12-15, 14:00
Har hört något om April, oavsett blir det så att man måste betala denna terminen.

WHITEFOLKS
2009-12-15, 14:04
Som det är nu är det rätt sugigt för de som studerar på distans och kanske på flera skolor.

Snafu
2009-12-15, 14:37
Kåren är ett skämt. Political broiler kindergarten. Fifan tvi.

Halldin
2009-12-15, 14:43
Underbart att det avskaffas, då kan de söka pengar för att bete sig som dagisbarn och supa ner sig som alkisar på annat håll. :)

isato
2009-12-15, 14:44
Ok. Vad skulle du vilja att din studentkår gjorde för dig?

Inget alls, ärligt talat.

isato
2009-12-15, 14:45
Kåren är ett skämt. Political broiler kindergarten. Fifan tvi.

Ja rätt äckligt.

isato
2009-12-15, 14:46
Som det är nu är det rätt sugigt för de som studerar på distans och kanske på flera skolor.

Det skiter dom i. Så länge dom får spendera andras pengar så. Så Skönt att kåren kommer ryka. En stor seger!

isato
2009-12-15, 14:47
Underbart att det avskaffas, då kan de söka pengar för att bete sig som dagisbarn och supa ner sig som alkisar på annat håll. :)

Det bästa är ju att dagiskåren skulle vara någon slags merit i CVt.

stevebc
2009-12-15, 15:10
Kåren är ett skämt. Political broiler kindergarten. Fifan tvi.Ja, vissa kårer är tyvärr så. Tänker speciellt på ekonomi, kanske statsvetenskap också. Hade aldrig orkat själv. Teknolog som man själv är är kåren typ bara förknippad med roliga fester, events och arbetsmarknadsdagar. Det stödjer jag gärna. Så mycket lättare att få kontakt med företag i dessa svåra tider person till person än via mail och telefon.

men då de flesta kårer mest verkar ha ölkvällar, pubrundor och bartömningar är det inte så mycket som lockar mig.-1 Haha

Nej men det varierar från kår till kår som du säger. Vissa är mer seriösa än andra och man får mer för pengarna. Tror LTH hade blivit bra mycket torrare utan studentkåren, men givetvis ska man själv bestämma om man vill eller inte vill betala.

Nitrometan
2009-12-15, 15:19
Tror LTH hade blivit bra mycket torrare utan studentkåren, men givetvis ska man själv bestämma om man vill eller inte vill betala.

Ja?

Är det dåligt med nyktrare studenter?

Kimball
2009-12-15, 15:28
Hehe oj, Campus HBG's kåravgift på 35:- är inte så mycket i jämförelse verkar det som xD

stevebc
2009-12-15, 15:35
Ja?

Är det dåligt med nyktrare studenter?Haha, nu menade jag inte torrare på det sättet. Men enligt båda definitioner är det sämre IMO. Man måste väga upp strukturmekanik och avloppsteknik med festande, annars slutar man som lasermannen. Han sov över i sina föreläsningssalar på KTH och sköt folk.

Nitrometan
2009-12-15, 15:46
Haha, nu menade jag inte torrare på det sättet. Men enligt båda definitioner är det sämre IMO. Man måste väga upp strukturmekanik och avloppsteknik med festande, annars slutar man som lasermannen. Han sov över i sina föreläsningssalar på KTH och sköt folk.

Men han var kårmedlem. Du kan ju inte bevisa att det hade blivit värre om han inte hade varit kårmedlem.

Det ska dock bli intressant att se om kårerna kan locka medlemmar utan tvång. På egna meriter liksom.

Scratch89
2009-12-15, 16:02
Ja, vissa kårer är tyvärr så. Tänker speciellt på ekonomi, kanske statsvetenskap också. Hade aldrig orkat själv. Teknolog som man själv är är kåren typ bara förknippad med roliga fester, events och arbetsmarknadsdagar. Det stödjer jag gärna. Så mycket lättare att få kontakt med företag i dessa svåra tider person till person än via mail och telefon.


Visst är det så. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att vara med i Chalmers Studentkår, för den verkar vara betydligt bättre och seriösare än i princip alla på Göteborgs Universitet.

C.E.J.
2009-12-15, 16:13
Kåren är ett skämt. Political broiler kindergarten. Fifan tvi.

Ja, vissa kårer är tyvärr så. Tänker speciellt på ekonomi, kanske statsvetenskap också. Hade aldrig orkat själv.

Vad menar ni?

isato
2009-12-15, 16:20
Vad menar ni?

Dom menar att dom inte gillar att du festar upp deras pengar! Om du nu är med i kåren :D

C.E.J.
2009-12-15, 16:23
Dom menar att dom inte gillar att du festar upp deras pengar! Om du nu är med i kåren :D

Jag har inte ens varit på kåren, så, fail. Jag syftade på vad de skrev om politik och vissa studentgrupper.

Scratch89
2009-12-15, 16:24
Det var väl att ekonomi- och statsvetenskapsstudenterna är de som har de mest värdelösa kårerna?

isato
2009-12-15, 16:25
Jag har inte ens varit på kåren, så, fail. Jag syftade på vad de skrev om politik och vissa studentgrupper.

Jag garderade mig med en extra mening. Då menar dom att kåren är äckliga och har rätt i det.

stevebc
2009-12-15, 16:32
Men han var kårmedlem. Du kan ju inte bevisa att det hade blivit värre om han inte hade varit kårmedlem.

Det ska dock bli intressant att se om kårerna kan locka medlemmar utan tvång. På egna meriter liksom.Ja.

Tänkte mer att, han hade kanske kunnat behöva lite mer kul i sin tillvaro.

Jag har inte ens varit på kåren, så, fail. Jag syftade på vad de skrev om politik och vissa studentgrupper.Nä men att det ska bli så jävla klämkäckt och typ representera någon falsk ambition. Kanske bara jag som är bitter, men det känns som karriärssugna lillgamla människor som tar det på sådant allvar att det blir pinsamt.

isato
2009-12-15, 16:33
Ja.

Tänkte mer att, han hade kanske kunnat behöva lite mer kul i sin tillvaro.

Studenter gör ju redan inget annat än har kul?

stevebc
2009-12-15, 16:34
Studenter gör ju redan inget annat än har kul?Haha ja, det får mig att undra vad fan han sysslade med.

C.E.J.
2009-12-15, 16:42
Nä men att det ska bli så jävla klämkäckt och typ representera någon falsk ambition. Kanske bara jag som är bitter, men det känns som karriärssugna lillgamla människor som tar det på sådant allvar att det blir pinsamt.

Tror jag börjar förstå vad du menar, men kan du backa ytterligare några steg tror du? Jag kan absolut nada om kårer.

Hermit
2009-12-15, 16:46
Verkar som om de flesta har väldiga dåliga erfarenheter av sin kår, själv tycker jag de ordnar en hel vettiga saker såsom företagskvällar, arbetsmarknadsdagar m.m. Festerna de har finansieras väl framför allt med biljettpriserna, hos oss kostar middagar/fester allt från 350-1000kr. Men det är klart, en del av kåravgiften kanske sups upp :) Är emot obligatoriskt kåravgift, men tycker iallafall att min kår är vettig :)

isato
2009-12-15, 16:53
Verkar som om de flesta har väldiga dåliga erfarenheter av sin kår, själv tycker jag de ordnar en hel vettiga saker såsom företagskvällar, arbetsmarknadsdagar m.m. Festerna de har finansieras väl framför allt med biljettpriserna, hos oss kostar middagar/fester allt från 350-1000kr. Men det är klart, en del av kåravgiften kanske sups upp :) Är emot obligatoriskt kåravgift, men tycker iallafall att min kår är vettig :)

Du tillhör en kår? Jag gillar inte dig :D

krellik
2009-12-15, 18:58
Förstår jag saken rätt? Vårterminen som kommer måste man betala men sen efter det är det valfritt...?

eleni
2009-12-15, 19:07
Jag betalar mer än gärna. Kåren har ordnat novischfester, andra sociala aktiviteter, sett till att vi fått ordentliga lunchrum på skolan med både microvågsugnar och kylskåp, gjort så att alla ssk-studenter får gratis hepatit b-vaccin osv mm etc. Vem vill dessutom inte ha tillträde till nationerna i Lund? Är färdig med studierna nu i januari men kommer fortsätta betala avgiften.

isato
2009-12-15, 20:26
Jag betalar mer än gärna. Kåren har ordnat novischfester, andra sociala aktiviteter, sett till att vi fått ordentliga lunchrum på skolan med både microvågsugnar och kylskåp, gjort så att alla ssk-studenter får gratis hepatit b-vaccin osv mm etc. Vem vill dessutom inte ha tillträde till nationerna i Lund? Är färdig med studierna nu i januari men kommer fortsätta betala avgiften.


Din förlust ! :D
Just fester är deras starka sida *gah!*

fiskebulle
2009-12-15, 20:30
Din förlust ! :D

Ok.

Eftersom du absolut inte bryr dig om vad andra människor tycker och vad deras personliga erfarenheter säger som saker och ting, så börjar jag undra på om det inte är bättre att du helt enkelt startar en blogg så vi slipper lyssna på ditt dravel?

isato
2009-12-15, 20:33
Ok.

Eftersom du absolut inte bryr dig om vad andra människor tycker och vad deras personliga erfarenheter säger som saker och ting, så börjar jag undra på om det inte är bättre att du helt enkelt startar en blogg så vi slipper lyssna på ditt dravel?

nääää?

Loke
2009-12-15, 22:16
nääää?

Kan bara hålla med fiskbullen, du tillför väldigt lite till den här tråden som annars säkert kan vara intressant.

saab900
2009-12-15, 22:30
Dom säkrar kvaliten på våra studier.

Hur då, berätta. Vi har ju Högskoleverket till den uppgiften.

Baan
2009-12-15, 22:33
Hur då, berätta. Vi har ju Högskoleverket till den uppgiften.

Högskoleverket gör väl inte så mycket? Som jag förstått det är det hyfsat fria tyglar till högskolorna.

saab900
2009-12-15, 22:44
Högskoleverket gör väl inte så mycket? Som jag förstått det är det hyfsat fria tyglar till högskolorna.

Högskoleverket granskar både kursplaner och godkänner dessa efter de riktlinjer de satt, samt övervakar genomförandet av kursplaner. Förra året hade vi en snubbe från HSV med på ett par föreläsningar t o m. HSV prövar bl a en skolas examinationsrätt inom olika ämnen. De måste uppfylla de krav som finns på utbildningen för att få behålla den.

Jag och en kompis skrev en debattartikel i lokaltidningen om Kåren. Vi kammade igenom årsredovisningar etc. Kontentan blev att Kåren främst existerar för att driva runt sig själv.

pbiddy
2009-12-15, 22:46
Jag har fått en ganska dålig introduktion till kåren och ska absolut inte betala en krona om jag inte måste.
Dom hade, enligt egen utsago, "glömt" bort programmet jag går och därför har vi inte fått nån information eller fått möjlighet att sitta med i utskottet för vårat program.
Det har jag inget intresse i i vilket fall men rätt ska fan vara rätt.

isato
2009-12-15, 22:46
Högskoleverket granskar både kursplaner och godkänner dessa efter de riktlinjer de satt, samt övervakar genomförandet av kursplaner. Förra året hade vi en snubbe från HSV med på ett par föreläsningar t o m. HSV prövar bl a en skolas examinationsrätt inom olika ämnen. De måste uppfylla de krav som finns på utbildningen för att få behålla den.

Jag och en kompis skrev en debattartikel i lokaltidningen om Kåren. Vi kammade igenom årsredovisningar etc. Kontentan blev att Kåren främst existerar för att driva runt sig själv.


shhhh i den här tråden måste man gilla kåren.

C.E.J.
2009-12-15, 22:47
Hur då, berätta. Vi har ju Högskoleverket till den uppgiften.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4048353&postcount=11

Loke
2009-12-15, 22:51
shhhh i den här tråden måste man gilla kåren.

Men sluta gnäll. Det enda du behöver göra är att komma med lite diskussion istället för en massa enradsåsikter. Ingen bryr sig vad du TYCKER, speciellt om du skriver i stort sett samma sak gång på gång, det kan dock vara intressant att höra hur du TÄNKER.

isato
2009-12-15, 22:55
Men sluta gnäll. Det enda du behöver göra är att komma med lite diskussion istället för en massa enradsåsikter. Ingen bryr sig vad du TYCKER, speciellt om du skriver i stort sett samma sak gång på gång, det kan dock vara intressant att höra hur du TÄNKER.

Såhär tänker jag.

Jag känner ganska många människor/studenter och ingen vill betala för kåren. Ingen är i alla fall öppen med det. Den största anledningen är att man inte får något tillbaka utan som det känns betalar man någon annans fester. Ni som gillar kåren. Sitter ni med i denna?

Kryss
2009-12-15, 23:00
Verkar som kåren fungerar extremt annorlunda på olika lärosäten, här görs det inte så mycket, de har en studentpub (av 2) och sen bedrivs en hel del promotionarbete.

Nu har vi bara en kår, och visst bedriver de även utbildningsbevakning, men min studentförening (för fakulteten) ligger långt före i det arbetet.

Kommer ev. att betala avgiften framöver just för att komma in på studentpubben, men jag tvekar.

Tolkia
2009-12-15, 23:02
Att högskolestuderande inte kan hålla en bättre ton än att man skall behöva plocka inlägg i en så odramatisk diskussion som denna är PINSAMT. Sluta skäm ut era respektive högskolor och sluta ge oss merarbete, tack.

Baan
2009-12-15, 23:12
Högskoleverket granskar både kursplaner och godkänner dessa efter de riktlinjer de satt, samt övervakar genomförandet av kursplaner. Förra året hade vi en snubbe från HSV med på ett par föreläsningar t o m. HSV prövar bl a en skolas examinationsrätt inom olika ämnen. De måste uppfylla de krav som finns på utbildningen för att få behålla den.

Jag och en kompis skrev en debattartikel i lokaltidningen om Kåren. Vi kammade igenom årsredovisningar etc. Kontentan blev att Kåren främst existerar för att driva runt sig själv.

Har svårt att se hur dom granskar kursplaner för många kurser jag läst. Snacka om mycket jobb, men vi kanske pratar om väldigt grundläggande granskning? Typ att det finns en kursplan.

Jag menar inte att HSV är onödig på något sätt, men det känns som högskolorna inte är hårt styrda på något sätt och att HSV har få uppgifter. Menar du att det är tvärtom?

Kåren skulle väl kunna ses som studenternas inblandning i utbildningen då HSV inte kan tillgodose något sådant. God tanke kan man se det som. Sen vet jag inget om det i praktiken hur väl det fungerar. Chalmers Studentkår som var min kår uppfattade jag som varken positiv eller negativ. Jag kanske var väldigt blind för reklam/marknadsföring av kåren, men som jag uppfattade det ansträngde man sig inte väldigt mycket att informera om detalj vad man faktiskt gjorde. Kanske går att göra så när man får in cash ändå - vilket inte är fallet längre.

Hermit
2009-12-15, 23:15
Du tillhör en kår? Jag gillar inte dig :D

Jag betalar kåravgift, mer aktiverad än så är jag inte :)

isato
2009-12-15, 23:16
Jag betalar kåravgift, mer aktiverad än så är jag inte :)

Retas bara. Jag betalar också avgift :D.

CrazyJoeDavola
2009-12-15, 23:19
Fackavgift, hyresgästförening osv är ju alla frivilliga, så varför inte kåravgiften? Borde ju inte vara så svårt att ta inträde till de fester som man ordnar tycker jag. Alternativt dela upp avgiften i en del som går till rättslig hjälp om man skulle behöva det samt en del som går till fester så kan man ju betala efter eget tycke.

stevebc
2009-12-15, 23:22
Jag betalar mer än gärna. Kåren har ordnat novischfester, andra sociala aktiviteter, sett till att vi fått ordentliga lunchrum på skolan med både microvågsugnar och kylskåp, gjort så att alla ssk-studenter får gratis hepatit b-vaccin osv mm etc. Vem vill dessutom inte ha tillträde till nationerna i Lund? Är färdig med studierna nu i januari men kommer fortsätta betala avgiften.Precis. Tänkte inte ens att nationerna är med i det här också. Utan nationer finns det inget skäl att gå ut i Lund.

edit: haha Eleni, eller hur har jag rätt? Det är ju mycket svårare att träffa framtida pojk- och flickvänner på lokala barer som typ Herkules :D

tano
2009-12-15, 23:25
Kåren i all ära. Har inte varit särskilt engagerad i dess aktiviteter. Men dem gör ju definitivt bra saker och vill man engagera sig får man ju göra det. Driver kårhus etc.

Men nationerna är väl ännu bättre om man vill möta lite folk utanför programmen. Iof är nationerna här i Umeå relativt små. Men det ges iaf möjlighet att möta folk från andra program än bara natur/tekniker. (vi i Umeå har en kår för studenter från natur/tekniska sidan, ve tinte hur det ser ut på andra lärosäten)

saab900
2009-12-16, 00:18
Har svårt att se hur dom granskar kursplaner för många kurser jag läst. Snacka om mycket jobb, men vi kanske pratar om väldigt grundläggande granskning? Typ att det finns en kursplan.

Jag menar inte att HSV är onödig på något sätt, men det känns som högskolorna inte är hårt styrda på något sätt och att HSV har få uppgifter. Menar du att det är tvärtom?

Kåren skulle väl kunna ses som studenternas inblandning i utbildningen då HSV inte kan tillgodose något sådant. God tanke kan man se det som. Sen vet jag inget om det i praktiken hur väl det fungerar. Chalmers Studentkår som var min kår uppfattade jag som varken positiv eller negativ. Jag kanske var väldigt blind för reklam/marknadsföring av kåren, men som jag uppfattade det ansträngde man sig inte väldigt mycket att informera om detalj vad man faktiskt gjorde. Kanske går att göra så när man får in cash ändå - vilket inte är fallet längre.

Vänta tills du är på bra humör. Läs din kårs årsredovisning, så går det över :D

På min högskola drev puben/resturangen runt sig själv på självkostnadsbasis. Lokalerna betalades dock med kåravgifter. De som inte utnyttjade lokalerna fick alltså betala för att deras kursare skulle ha någonstans att supa. Kåren presterade inte något konkret.

plexmar
2009-12-16, 01:12
Om man inte betalar kåravgift så ska man ju inte heller nyttja det kåren tillhandahåller, vilket verkar variera en del mellan olika lärosäten.

Att de som betalar avgiften får nyttja det kåren tillför och det som inte betalar kåravgiften inte får nyttja eller betala för diverse aktiviteter kan ju kanske vara något. Men det kanske så det är tänkt?

Jag tänker inte betala iaf..

Baan
2009-12-16, 14:38
Vänta tills du är på bra humör. Läs din kårs årsredovisning, så går det över :D

På min högskola drev puben/resturangen runt sig själv på självkostnadsbasis. Lokalerna betalades dock med kåravgifter. De som inte utnyttjade lokalerna fick alltså betala för att deras kursare skulle ha någonstans att supa. Kåren presterade inte något konkret.

Hittade inte senaste men väl http://www.chs.chalmers.se/sv/content/download/7838/61135/version/1/file/%C3%85rsredovisning+2006-07.pdf

Är det något liknande från din skola? Inget jätteupprörande kanske, man har taktiskt nog inte skrivit "sprit, 2 mille" men visst: tre miljoner för kårhuset och en hel del cash till personal som jag och väldigt många andra studenter knappt vet vad dom gör för nytta. Som sagt tidigare blir det jefvligt viktigt för kåren nu att få ut information av vad dom gör för bra grejer exakt om dom ändå ska ha en 250 kr av snåla studenter per termin...

Halldin
2010-01-03, 14:37
Vet inte om det kommit upp redan, men efter avskaffandet den 1 juli 2010 så ska istället staten gå in och betala.

För att trygga studentinflytandet kommer staten att ge ett bidrag på 105 kronor per student och år. För andra halvåret 2010 blir stödet 20 miljoner kronor. För 2011 blir stödet 30 miljoner kronor. Värdet av skattefriheten beräknas till minst 15 miljoner kronor per år.
- Det här blir en välbehövlig nystart för studentkårerna. Nu måste de vara kreativa och visa för studenterna att det finns en poäng med att vara medlem i en kår, säger Lars Leijonborg.


http://www.regeringen.se/sb/d/11248/a/121230



"För att trygga studentinflytandet". Lol? Leuxl?
Menar dom alkoholen som flyter in i studenterna då eller?

Scratch89
2010-01-03, 14:39
Fortfarande betydligt mindre pengar än vad de fick in tidigare. Jag betalade nästan 400 per termin, men synd att det är pappa staten som ska in och betala.