handdator

Visa fullständig version : Förbättra immunförsvaret


nio
2009-12-15, 13:19
Så är jag förkyld igen. Känns som att nån proppat igen alla hål i kraniet, vilket gör att jag inte pallar att jobba och får ytterligare sjukdagar denna höst.

Så länge jag kan minnas har jag lätt blivit förkyld eller sjuk i allmänhet. Denna gången blev jag antagligen smittad av min systerson som jag träffade på kalas i lördags, för att sedan träna på söndagen.

Jag vill ju inte undvika att träffa mina underbara syskonbarn, även om jag kan vara än mer noggrann med att tvätta händerna när jag umgås med dem. Men finns det några andra konkreta tips som gör mig mindre mottaglig? Alla som var på kalaset blev ju inte sjuka, och det är oftast så, att om någon blir sjuk så är det jag.

Sömn brukar oftast bli 7 timmar per natt. Jag äter multivitamin, extra d-vitamin och omega 3. Dricker c-vitaminbrus någon gång i veckan, äter banan lika ofta. Äter färsk sallad (sallad, tomat, gurka, paprika..) till i princip varje måltid.

Hur förbättrar jag mitt immunförsvar?

aox
2009-12-15, 14:26
1. Stress skadar immunförsvaret
Under stress producerar kroppen stresshormonerna adrenalin och kortison. Under långvarig stress medverkar de båda till att störa immunförsvarets funktion och det gör oss känsligare mot infektionssjukdomar.
För att minska stress är följande åtgärder en bra start:
Se över vad som stressar dig och försök göra förändringar som får bort så mycket som möjligt.
Regelbunden (gärna daglig) motion ger ofta effekt och bör ses som första åtgärd.
Yoga och olika avslappningstekniker kan hjälpa till.
Ett lätt lugnande kvällste kan hjälpa dig med sömnen och ge återhämtning.

2. Solljus för bättre immunförsvar
Under hösten får vi mindre ljus än vi är vana vid under sommaren. Det kan göra oss nedstämda och lättare stressade vilket försämrar immunförsvar. Lite solljus ger även mindre produktion av D-vitamin och D-vitamin är viktigt för hela kroppens hälsa inklusive immunförsvaret. Även på våren när ljuset ökar är nedstämdhet vanligt.
Under höst och vinter är det viktigt att vara ute mycket. Vårdepressioner bör man däremot inte motverka genom att hålla sig inomhus utan istället aktivera sig och motionera. Vid svårare problem bör man söka läkare. Långsiktigt kan problemen minskas genom att jämna ut mängden ljus man får genom behandling med ljusterapi under den mörka delen av året.

3. Sömn är viktigt för kroppens försvar
En god sömn är en viktig förutsättning för ett väl fungerande immunförsvar. Störd sömn inverkar negativt på immunförsvaret på flera sätt och bl.a. genom att produktionen av kortison som sätter ner immunförsvarets funktion. Försök se till att du får den sömn som din kropp verkligen behov.
Träning för starkt immunförsvar


Hitta artiklar och nyheter vi publicerat om motion och träning:
För äldre kan tai chi vara bra och skonsam träning. Dessutom ser det ut som att tai chi positivt påverkar immunförsvaret:

4. Behandla primär immunbrist med gammaglobulin
Vid primär immunbrist är det ett fel i immunförsvaret och kan vara ärftlig. Sekundär immunbrist orsakas av läkemedel eller en sjukdom (t.ex. HIV). Många svenskar tros lida av primär immunbrist utan känna till det och utvecklas ofta i vuxen ålder någon gång mellan 13 och 55 års ålder.
Symptom är återkommande infektioner i bihålor, öron, luftvägar och lungor. Din läkare kan enkelt undersöka detta med blodprov. Behandling sker med gammaglobulin vilket gör att nivåerna av antikroppar fylls på. Det ger ett starkare immunförsvar.

5. Motion ger starkare immunförsvar
All motion som inte går till överdrift är bra för immunförsvaret. Både löpning och promenader stärker vårt försvar mot sjukdomar.

6. Övervikt ger sämre försvar mot sjukdomar
Övervikt kan påverka immunförsvaret negativt. En av flera orsaker är fler inflammatoriska processer i kroppen. Är du överviktig är det därför viktigt att gå ner i vikt. Lugn och försiktig viktnedgång där man under en längre tid skaffar sig vanor som kan bevaras livet ut är denna rätta vägen.
Undvik

Några saker som kan försämra ditt immunförsvar är:
1. Obehandlade sjukdomar.
2. Alkohol.
3. Rökning.
4. Mycket socker.
5. För mycket mättat fett.
6. Långvarig stress.
7. Lite sömn.
8. Immunbristsjukdomar.
9. Mycket hård träning.

7. Nyttig kost för bättre immunförsvaret
Om du har ätit en dålig kost en lite längre tid kan det störa immunförsvaret. Vanlig nyttig kost räcker bra som grund. Att tänka på som många missar är tillräckligt med frukt, bär och grönsaker. Livsmedel som särskilt kan påverka immunförsvaret positivt diskuteras i de kommande punkterna.
Medan du ställer om kosten kan ett kosttillskott med extra vitaminer och mineraler vara bra.

8. Antioxidanter är bra
Antioxidanter i kosten kompletterar kroppens egna antioxidanter och ger ett starkare försvar. Frukt, bär och grönsaker liksom grönt te och rooibos innehåller rikligt med antioxidanter.

9. C-vitamin och zink stödjer immunförsvaret
Det finns ett bra stöd för att C-vitamin och zink kan stödja immunförsvaret. Satsa på att äta en välsammansatt kost och om du har ätligt dåligt en period överväg att äta ett kosttillskott.

10. Probiotika ger starkare immunförsvar
Probiotika är nyttiga bakterier som lever i symbios med oss. Studier har visat att de stimulerar immunförsvaret och direkt motverkar fientliga organismer.
Probiotika finns naturligt i syrade grönsaker och probiotiska mejeriprodukter. De finns även som kosttillskott.

11. Ägg ger oss antikroppar
Ytterligare ett bra livsmedel är ägg som visat sig innehålla antikroppar från hönan. Dessa motverkar både virus och bakterier.

12. Vitlök stärker kroppens försvarsmekanismer
Vitlök stärker kroppens försvar. Det innehåller prebiotiska ämnen som stimulerar tillväxten av de nyttiga probiotiska bakterierna i matsmältningen. Vitlök motverkar dessutom direkt tillväxten av bakterier och svampar. Dessutom är den rik på viktiga spårämnen som stödjer immunförsvaret samt antioxidanter.
Olivblad kan verka immunstimulerande och motverka virus.

13. Kamomillte stimulerar immunförsvaret
Kamomillte har visat sig kunna förebygga och lindra förkylning och har lätt immunstärkande egenskaper. Kamomill är även svagt antibakteriellt.
Genom att kamomillte är lite lugnande passar det bättre att dricka på kvällen. Den svaga lugnande effekten kan också tillfälligt lindra stress.
Risker med lakrits
Lakrits kan ibland vara skadligt. Det gäller bl.a. stora mängder under graviditeten där det kan störa utvecklingen av barnets hjärna:

14. Fler immunstimulerande plantor
Bland de immunstimulerande plantorna finns bl.a. helig basilika (tulsibasilika), aloe vera, ginseng, ling-zhi, kamomill, huang qi, kryddnejlika, lakris, olivblad och röd solhatt. Flera av dessa kombineras normalt med varandra för att ge god verkan. Kamomill, helig basilika och vitlök kan man i sin vanliga kost äta under lång tid. Övriga örter äter man under en begränsad tid och minska dosen av i lugn takt.
Färdigt örtte med flera örter för immunförsvaret och jos av aloe vera finns att köpa i hälsokosthandeln. Ling-zhi kan finnas i hälsokostbutiken eller i din kinesiska livsmedelsbutik. Kamomill säljs lite överallt.

från google

mikaelj
2009-12-15, 14:31
Jag undrade över det här i april i år i tråden @#$! förkylning! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=129979).

nio
2009-12-15, 14:36
Jag undrade över det här i april i år i tråden @#$! förkylning! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=129979).
Skummade igenom dina inlägg och det låter lite som mig. Om man vill göra en koll på sina värden eller nåt i sjukvården, vad ska man säga för att inte bli avfärdad som strålkärring/-kille?

nio
2009-12-15, 14:48
1. Stress skadar immunförsvaret
Jag känner mig inte så stressad och min livssituation i allmänhet är god.

2. Solljus för bättre immunförsvar
Kanske kan förbättras, men jag brukar ta promenader då och då...

3. Sömn är viktigt för kroppens försvar
Inte så himla lätt att bara "sova bättre", ibland sover jag riktigt uselt men generellt så lägger jag mig i tid och vaknar 0-3 gånger per natt.

4. Behandla primär immunbrist med gammaglobulin
Se ovan, hur kommunicerar jag till sjukvården på bästa sätt att jag vill testa mig osv?

5. Motion ger starkare immunförsvar
Tränar 3 gånger i veckan, dock inte så mycket kondition.

6. Övervikt ger sämre försvar mot sjukdomar
Några saker som kan försämra ditt immunförsvar är:
1. Obehandlade sjukdomar.
2. Alkohol.
3. Rökning.
4. Mycket socker.
Ej överviktig. Känner inte till några sjukdomar, dricker alkohol max 1 gång i månaden och med måtta, röker inte, dricker en burk cola max 1 gång i veckan, äter kanske 100g mörk choklad på 2 veckor.

5. För mycket mättat fett.
Äter det mesta, men inte överdrivet av något.

6. Långvarig stress.
7. Lite sömn.
8. Immunbristsjukdomar.
9. Mycket hård träning.

Se ovan.
7. Nyttig kost för bättre immunförsvaret
8. Antioxidanter är bra
9. C-vitamin och zink stödjer immunförsvaret
10. Probiotika ger starkare immunförsvar
11. Ägg ger oss antikroppar
12. Vitlök stärker kroppens försvarsmekanismer

Äter mycket grönsaker, och bärsmoothie emellanåt. Äter mycket linfrön och solroskärnor. C-vitamin-brus. Något ägg om dagen. Vitlök i den mesta maten...

13. Kamomillte stimulerar immunförsvaret
14. Fler immunstimulerande plantor
Kanske får kolla upp thaiaffären i grannhuset.

mikaelj
2009-12-15, 14:56
Skummade igenom dina inlägg och det låter lite som mig. Om man vill göra en koll på sina värden eller nåt i sjukvården, vad ska man säga för att inte bli avfärdad som strålkärring/-kille?

Vara ärlig och detaljerad, tror jag. Ämnesomsättningen kan vara bra att få kollad.

Tom Warrior
2009-12-15, 15:09
Se'n jag började med periodisk fasta har mina sjukdomstillfällen minskat markant. Brukade innan PF drabbas förkylningar och liknande 5-6 ggr per år i snitt, efter införandet av PF för 1,5 år se'n har jag varit sjuk 2 ggr totalt, och då har det varit milda förkylningar som gått över fort och ej varit särskilt hårda i verkan.

mikaelj
2009-12-15, 15:12
... och för mig gör inte PF någon skillnad. :-)

(kan vara värt att prova ändå, förstås.)

Fredrik_S
2009-12-15, 16:28
Äter färsk sallad (sallad, tomat, gurka, paprika..) till i princip varje måltid.


Det som kallas färsk sallad är tvärtom inte färskt och det som kallas fryst är mer färskt.
Så kallade färska grönsaker har oftast plockats flera dagar eller vecka innan de säljs och mognar därför under transport utan tillgång till jord och näring. Frysta grönsaker fryses oftast ner bara inom några timmar från plockning och behåller mer näring.

För övrig om vi ska lista 100 vanliga grönsaker efter näringsinnehåll så ligger sallad gurka och tomat i absoluta botten då de knappt innehåller nått annat än vatten.

Trapper Buzz
2009-12-15, 16:41
--
För övrig om vi ska lista 100 vanliga grönsaker efter näringsinnehåll så ligger sallad gurka och tomat i absoluta botten då de knappt innehåller nått annat än vatten.

C-vitamin. "En stor tomat ger en tredjedel av vårt dagsbehov av C-vitamin."
http://www.ortblomman.com/ortbiten/tomat.html

Gosti123
2009-12-15, 17:53
Ha inte på dig för lite kläder nu ute i kylan, du blir ju mer mottaglig för virus då.

Exhale_
2009-12-15, 18:26
Överdrivet C-vitaminintag är bara onödigt. C-vitamin är däremot effektivt när du väl blivit förkyld (kortar ner tiden man är förkyld har jag för mig).

stikkan18
2009-12-17, 15:52
Hade ingen aning om att för mycket träning kunde försämra ens immunförsvar :O

Trashcan
2009-12-18, 12:56
Hade ingen aning om att för mycket träning kunde försämra ens immunförsvar :O

Fast det är nog rätt självklart om du tänker efter. Springer du en dag mycket längre och snabbare än du någonsin gjort och fullkomligen tar ut dig, kommer ju kroppen vara rätt ynklig ett tag och rätt mottaglig för allt möjligt tills du återhämtat dig.

Till TS: Har sagt det här förut i någon tråd, men jag brukade ha samma problem också. Kunde vara förkyld 10 gånger om året ibland, numera är jag typ aldrig det. Det första jag gjorde var att sluta känna efter. Var väl lite hypokondrisk och så fort jag kände något som kunde eventuellt tyda på en förkylning gick tankarna åt "Fan också. Jaha. Då var jag väl sjuk igen då" och jag bara gav upp liksom. Jag tror mycket på att ens psykiska tillstånd påverkar, och när jag började ge mig fan på att inte ge upp och tycka synd om mig själv blev det ofta mycket bättre. Kan ju kännas rätt flummigt men jag upplever i alla fall som sagt att det funkar.
Sen såg jag även till att sluta peta mig i ansiktet, dvs klia i ögonen, bita på naglar etc. Det är ju där förkylningen nästan alltid kommer in. Har jag varit ute bland folk petar jag mig inte i ansiktet förrän jag har en chans att tvätta händerna. Det hjälper nog väldigt mycket.

hertzman
2009-12-18, 13:57
Överdrivet C-vitaminintag är bara onödigt. C-vitamin är däremot effektivt när du väl blivit förkyld (kortar ner tiden man är förkyld har jag för mig).

Nope.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17636648&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Apos78
2009-12-18, 13:58
Överdrivet C-vitaminintag är bara onödigt. C-vitamin är däremot effektivt när du väl blivit förkyld (kortar ner tiden man är förkyld har jag för mig).

Är nog snarare så att ett ökat intag av C-vitamin under förkylning kan minska symtomen lite men det gör inte så mycket för sjukdomstiden. Kan minnas fel där...

mikaelj
2009-12-18, 14:03
Sju dagar med megadoser C-vitamin, en vecka utan...

Exhale_
2009-12-20, 00:32
Nope.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17636648&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Hur menar du nu?

kavalen
2009-12-21, 16:33
Jag känner mig inte så stressad och min livssituation i allmänhet är god.


Kanske kan förbättras, men jag brukar ta promenader då och då...


Inte så himla lätt att bara "sova bättre", ibland sover jag riktigt uselt men generellt så lägger jag mig i tid och vaknar 0-3 gånger per natt.


Se ovan, hur kommunicerar jag till sjukvården på bästa sätt att jag vill testa mig osv?


Tränar 3 gånger i veckan, dock inte så mycket kondition.


Ej överviktig. Känner inte till några sjukdomar, dricker alkohol max 1 gång i månaden och med måtta, röker inte, dricker en burk cola max 1 gång i veckan, äter kanske 100g mörk choklad på 2 veckor.


Äter det mesta, men inte överdrivet av något.


Se ovan.

Äter mycket grönsaker, och bärsmoothie emellanåt. Äter mycket linfrön och solroskärnor. C-vitamin-brus. Något ägg om dagen. Vitlök i den mesta maten...


Kanske får kolla upp thaiaffären i grannhuset.


Det kanske bara är så att du har lätt för att bli sjuk, att det så att säga sitter i generna att du blir lätt förkyld.

Stress kan vara underbyggd när man så att säga inte känner av den men ändå så finns den där. Man kan sova oroligt fast man inte vaknar och då får man inte samma kvalitet på sömnen iaf, fast man märker det inte själv.

Dessutom det här med att man ska sova si och så många timmar, det där är högst individuellt från person till person. Är man trött på morgonen så har man helt enkelt inte fått tillräckligt med sömn, oavsett vad massa forskare försöker tuta i dig. Jag har aldrig själv varit pigg efter 7 timmars sömn, jag behöver åtminstone 9 timmar för att må bra under dagen och känna mig utvilad.

Dricker du mycket kaffe och liknande, det kan vara väldigt vanskligt och många klarar inte av att dricka det sent på kvällen, det kan förstöra kvalitetssömnen, ja tom en hel natt för många. Om du känner av att du har svårt att somna så är detta det första du bör skära ner på, jag säger detta eftersom jag har haft problemen själv och det blev bättre när jag reglerade intaget.

Tror dock att det mesta är genetiskt, själv brukar jag festa och dricka alkohol kanske 1 gång i veckan, ibland varannan men jag har inte fått en förkylning eller varit sjuk på flera år.

Det är svårt att säga vad du egentligen ska göra, testa att dricka något nyttigt Te, grönt te, om du annars är trött på dagarna etc så kan det mycket väl bero på att du har brist på vitaminer av något slag, som sagt svårt att säga men för att få bättre svar bör du nog besöka en läkare och ta lite prover.