handdator

Visa fullständig version : Fasta inför jul?


Exhale_
2009-12-15, 12:32
Har för mig att det var några på forumet som brukade fasta inför jul. Så nu tänkte jag höra hur utbrett detta är samt vad syfte är med ert fastande?

Ungrim
2009-12-15, 13:41
låter som idioti, man måste ju töja ut magsäcken såhär före jul så man orkar mycket julmat sen.

Har två tjej kompisar som alltid brukar fasta före jul, de är rädda att gå upp i vikt men vill inte stå över alla godsaker man brukar inta under juletid.
Fast de är redan väldigt magra före fastandet så jag förstår inte vitsen med det...

1684_
2009-12-15, 14:11
haha tycker de nästan låter som en ätstörning eller viktfobi.
Typ; Åh nej nu e de ju så jag måste svääälta så jag inte går upp i vikt vid jul.
Äter man normalt vid jule tid går man inte upp, eller så får man ta en extra promenad eller så får man fan ha ett eget ansvar emot sig självt.

Ristretto
2009-12-15, 15:06
...eller så får man fan ha ett eget ansvar emot sig självt.

Genom att fasta före!:thumbup:

OneManArmy
2009-12-15, 15:32
Kan tänka mig ligga på kaloriunderskott en vecka innan tex ett stort julbord så man kan "synda" lite.

Icefire
2009-12-15, 15:42
Fasta gör man ju efter jul, enligt den gamla sången :)
Julen är för övrigt en perfekt tid att vara utomhus och röra på sig. Sen brukar det ju vara ett begränsat antal dagar man är bortbjuden under helgerna, känner man behov så kan man hålla igen på godsakerna övriga dagar.
Det känns ändå som att det jämnar ut sig i längden, så under julen passar jag på att njuta.

Turbonisse
2009-12-15, 15:58
Vad har det för betydelse om du överäter under en familjehögtid, en gång om året? Lever du väl årets övriga dagar är det bara att äta på. Snälla unna Er det.

Det är väll knappast att unna sig om det fordrar att du svälter en vecka innan?..knasigt

Det enda som kan få mig att "ta det lugnt" med godiset och maten under julen är sjukhusvistelse.

Exhale_
2009-12-15, 18:36
Jag tänkte mer om det var något religiöst i det hela eller om man gjorde det för att uppskatta maten, eller några sådana tankar?

Finns det alltså ingen som brukar göra detta? :O

isterbuk
2009-12-15, 20:11
Var igår och köpte 2st Änglamarks ekologiska (okokta) julskinkor 5,5kg! Vattnas ganska kraftigt i munnen bara av tanken på hur underbara dessa kommer smaka, tror nog att första kan tillagas redan till helgen.

Jul-kilona får bli ett senare bekymmer har jag bestämt mig för :)

Ristretto
2009-12-15, 21:15
Var igår och köpte 2st Änglamarks ekologiska (okokta) julskinkor 5,5kg! Vattnas ganska kraftigt i munnen bara av tanken på hur underbara dessa kommer smaka, tror nog att första kan tillagas redan till helgen.

Jul-kilona får bli ett senare bekymmer har jag bestämt mig för :)

ÅÅÅÅH! Skinkan är ju underbar. Med äppelmos, med rödbetssallad, med senap... ja med vad som helst är det underbart med skinka:naughty:

chrilledude
2009-12-15, 21:49
Jag äter som vanligt bara typ, äter tills jag blir mätt sen är jag klar, varför äta mer ;S?

Sniggel
2009-12-15, 22:34
Varför förbereda på ett eller annat vis för att kunna äta så stora mängder som möjligt? Det blir liksom inte godare för att man kan äta mer.

Exhale_
2009-12-15, 22:47
Vill bara förtydliga att tråden inte handlar om vare sig Änglamarks julskinka (även om den är smarrig) eller om att jag vill fasta inför jul. Jag tänkte mer att de, om det finns några, som fastar inför jul skulle kunna förklara varför? (syfte)

Jag hörde senast idag en person berätta på radion om att han skulle fasta inför jul och att det inte var första gången heller. Varför fick jag inte reda på. Verkar ju vara någon jäkla tradition och nu undrar jag var den är rotad?

Tolkia
2009-12-15, 23:17
Svaret blir beroende av hur du definierar "fasta"; fasta av religiösa skäl eller fasta the classic bantnings/hälso-way, vilket brukar kunna innebära att man lever på flytande.

De en religösa fastan handlar, för dem jag vet som praktiserar den, om förberedelse inför en av kyrkoårets stora högtid; man avstår från "världsliga" njutningar/begränsar sig för att fokusera på det som är större och viktigare. (Obs: jag tänker inte börja tjafsa om huruvida amsagor om barn i krubbor kan vara viktiga; jag försöker förklara hur folk tänker). Wikipedia beskriver det så här: Fasting with humility and repentance is believed to enable one to draw closer to God by denying the body worldly pleasure. Although the fast influences the body, the emphasis is placed on the spiritual facet of the fast rather than physical deprivation. och det är väl en ganska bra sammanfattning. Vad och hur mycket man avstår beror nog en del bl.a. på vilken kyrka man tillhör och vilka kretsar man umgås i; protestanter som fastar brukar ofta avstå från allt som är "extra", typ socker, fika, kaffe, alkohol etc. En bekant avstod från TV. Viktigt är att man avstår från sådant som det faktiskt är någon uppoffring att avstå från; jag skulle t.ex. inte kunna fasta genom att avstå från alkohol, då jag inte heller i vanliga fall dricker så mycket alkohol att jag skulle sakna det.