handdator

Visa fullständig version : 1, 2, 3, 4G!!! Nu öppnar Telia sitt nya mobilnät!


Nitrometan
2009-12-15, 10:26
LTE är här!

4G åt folket!

Idag börjar Telia sälja 4G-modem/abbonemang och öppnar dessa nät i Stockholm och Oslo.

G-G-G-G = 4G!

Är det nån som är early adopter och har skaffat det?

Morrris
2009-12-15, 10:27
20 Mbit/s i mobilen vore inte fel...

Olegh
2009-12-15, 10:29
Nä. Ny teknik är så jefla dyrt precis i början.

ulfalf
2009-12-15, 10:34
Fast det är inte riktigt 4G om man ska vara superpetig (http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_long_term_evolution). Tydligen så kräver riktig 4G att överföringshastigheten teoretiskt ska kunna vara 1 gbit/s, den LTE som rullats ut nu ligger väl på dryga 20-80 mbit/s i praktiken, enligt Telia. Så det är snarare 3.9G... :Virro

Nitrometan
2009-12-15, 10:39
Men det är tekniken LTE som är IP-baserad hela vägen.

Sen att första versionen inte riktigt uppfyller alla krav...

http://sv.wikipedia.org/wiki/LTE
LTE uppfyller nyckelkraven på nästa generations nät med topphastigheter för nerlänken på minst 100 Mbit/s, för upplänken 50 Mbit/s och för round-trip-time högst 30ms (dvs för en signal att gå från en terminal tvärs igenom radionätet till en server och tillbaka).

Finns mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution

ulfalf
2009-12-15, 11:11
Men det är tekniken LTE som är IP-baserad hela vägen.

Sen att första versionen inte riktigt uppfyller alla krav...

http://sv.wikipedia.org/wiki/LTE


Finns mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution

Ja. Men det är lite lurigt. Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/4G och om man ska vara riktigt petig så: A 4G cellular system must have target peak data rates of up to approximately 100 Mbit/s for high mobility such as mobile access and up to approximately 1 Gbit/s for low mobility such as nomadic/local wireless access, according to the ITU requirements. A 4G system is expected to provide a comprehensive and secure all-IP based solution where facilities such as voice, broadband Internet access and streamed multimedia should be provided to users.

Today's 3GPP Long Term Evolution (LTE) technology, released during the spring 2009, is often branded "4G" but does not fully comply with the IMT-Advanced requirements. LTE Advanced (Long-term-evolution Advanced) is a suggestion for IMT-Advanced standard, formally submitted by the 3GPP organization to ITU-T in the fall 2009, and expected to be released in 2011. 3GPP LTE Advanced has higher targets than the ITU requirements.

Men även om Telias nät inte når helt och fullt kraven för 4G så kan man ju faktiskt tycka att de är tillräckligt nära. Hårklyverier här känner jag, och således inget mer att diskutera.

C.E.J.
2009-12-15, 11:25
Nitrometan developed 4G.

Alone_in_the_dark
2009-12-15, 11:27
Mer info....


http://www.3gpp.org/Dispelling-LTE-Myths

Nitrometan
2009-12-15, 12:57
Nitrometan developed 4G.

Det där är bara en konspirationsteori.

Du har inga bevis.

Nitrometan
2009-12-15, 13:02
Mer info....


http://www.3gpp.org/Dispelling-LTE-Myths

Bra!

Tackar.

Hittade den här intressanta pärlan:
VoIP support for emergency calls (including location support) is specified as part of Rel 9. This fulfils the last regulatory requirement separating VoIP from CS in 3GPP networks. A transition solution exists which is falling back to 3G/2G for completing emergency calls. This solution has existed since IMS was introduced (Rel 5).
However, to satisfy the situation of a fallback network not existing, this enhancement was completed in Rel 9. This allows the operator the option of supporting the regulatory requirements for LTE VoIP calls both for phones that can register for normal services and for those in limited service, including the USIM-less case.

Och release 9 är inte färdigspecad eller släppt än (fast de jobbar med release 10). Det Telia har släppt är rel. 8.

gondie
2009-12-15, 20:28
Trevligt att telia har valt att strypa hastigheten efter 30 gb (räknas månadsvis). Sen funkar det bara i vissa stadsdelar i stockholm, känns som dom borde jobbat lite mer på det istället på att bara fokusera på att bli först !

Dissector
2009-12-15, 20:43
Björn Gustafsson demonstrerar fyrjävel-G:

http://www.youtube.com/watch?v=4AUlT2EZKHs

Morrris
2009-12-15, 21:16
Björn Gustafsson demonstrerar fyrjävel-G:

4AUlT2EZKHs

Fixat.

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 08:45
Trevligt att telia har valt att strypa hastigheten efter 30 gb (räknas månadsvis). Sen funkar det bara i vissa stadsdelar i stockholm, känns som dom borde jobbat lite mer på det istället på att bara fokusera på att bli först !

Det är en fierce competition out there my friend, det gäller att vara först när du har tre stora aktörer på en sådan liten marknad som Sverige. Platserna är valda ur strategiska lägen för Telia och inget annat.

Nitrometan
2009-12-16, 08:47
Det är en fierce competition out there my friend, det gäller att vara först när du har tre stora aktörer på en sådan liten marknad som Sverige. Platserna är valda ur strategiska lägen för Telia och inget annat.

Precis.

Telia ville kunna säga first! rätt i ansiktet på konkurrenterna.

rooz
2009-12-16, 09:01
Precis.

Telia ville kunna säga first! rätt i ansiktet på konkurrenterna.

Lite som 3 gjorde? Det var ju ett jävla massa liv när de lanserade 3G här i landet!

Kommer väl ihåg hur impad man var av polarens Z1010 med 3G teknik:Virro

Nitrometan
2009-12-16, 09:04
Lite som 3 gjorde? Det var ju ett jävla massa liv när de lanserade 3G här i landet!
Precis så. Det var ju det enda 3 hade att komma med i början.

Nu har Telia 4G. Hur många G har du?

Olegh
2009-12-16, 09:08
Precis så. Det var ju det enda 3 hade att komma med i början.

Nu har Telia 4G. Hur många G har du?

Inga. MVG all the way baby! höhö. HÖHÖ.

rooz
2009-12-16, 09:20
Precis så. Det var ju det enda 3 hade att komma med i början.

Nu har Telia 4G. Hur många G har du?

2, 3 är ju fan dött sedan länge, det var poppis 1½ år sedan var det inge kul längre.

4G, kanske skaffar när tekniken blivit förfinad och tillförlitlig:)

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 09:27
2, 3 är ju fan dött sedan länge, det var poppis 1½ år sedan var det inge kul längre.

4G, kanske skaffar när tekniken blivit förfinad och tillförlitlig:)

2G (GSM) är underliggande bäraren i samtliga nät så helt dött är det inte.;)

Mighty
2009-12-16, 09:28
2G (GSM) är underliggande bäraren i samtliga nät så helt dött är det inte.;)

Fel, i och med 3G lanserades UMTS som ersättare till GSM så det är inte samma bärare. GPRS baseras dock på GSM-nätet om det var det du tänkte på

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 09:34
Fel, i och med 3G lanserades UMTS som ersättare till GSM så det är inte samma bärare. GPRS baseras dock på GSM-nätet om det var det du tänkte på

Så du tror att när du surfar på t ex 3G och signalstyrkan sjunker så ligger du ff på 3G?

Fail, du går över till 2G GPRS.

Samma sak när du har ett samtal igång, har du bättre signalstyrka i 2G så går mobilen dit även om 3G är prefered.

Mighty
2009-12-16, 09:36
Så du tror att när du surfar på t ex 3G och signalstyrkan sjunker så ligger du ff på 3G?

Fail, du går över till 2G GPRS.

Samma sak när du har ett samtal igång, har du bättre signalstyrka i 2G så går mobilen dit även om 3G är prefered.

Ja, det är roaming mellan näten du beskriver.
Det du först skrev har inget med roaming att göra, du skrev att 3G baserades på GSM vilket är fel och det jag korrigerade.

rapzidi
2009-12-16, 09:40
2G (GSM) är underliggande bäraren i samtliga nät så helt dött är det inte.;)

Fast herr rooz menade väl att han har 2G och att 3G är dött sedan länge?

Nitrometan
2009-12-16, 09:40
Så du tror att när du surfar på t ex 3G och signalstyrkan sjunker så ligger du ff på 3G?

Fail, du går över till 2G GPRS.
Förutsatt att det finns ett 2G-nät att skifta över till. Det är inte alltid det finns.

Det är inte samma nät. Inte samma sändningsutrustning. Även om de många gånger delar på stolpen/antennen de sitter i.

rooz
2009-12-16, 09:40
2G (GSM) är underliggande bäraren i samtliga nät så helt dött är det inte.;)

Menade att kunna se den man talar med i mobilen (3G) inte längre verkar so poppis!

Nitrometan
2009-12-16, 09:42
Menade att kunna se den man talar med i mobilen (3G) inte längre verkar so poppis!

Men att surfa med mobilen verkar en del fortfarande gilla. Då är 3G smidigare.


Även om de inte har löst "always on"-problemet förrän i LTE/4G.

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 09:42
Ja, det är roaming mellan näten du beskriver.
Det du först skrev har inget med roaming att göra, du skrev att 3G baserades på GSM vilket är fel och det jag korrigerade.

Nej det har jag inte gjort jag skrev:

2G (GSM) är underliggande bäraren i samtliga nät så helt dött är det inte

3G är baserat på WCDMA teknik, och det jag syftar på är RAB = Radio Access Bearer d v s du har alltid ett equivalent PLMN i 3G's fall är det GSM i packet switch. I LTE kommer det vara GSM också, åtminstonde lutar det åt det hållet.

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 09:43
Menade att kunna se den man talar med i mobilen (3G) inte längre verkar so poppis!

Bland dövstumma är videosamtal mycket poppis:)

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 09:44
Förutsatt att det finns ett 2G-nät att skifta över till. Det är inte alltid det finns.

Stämmer alltför bra, tyvärr.

Mighty
2009-12-16, 10:07
3G är baserat på WCDMA teknik, och det jag syftar på är RAB = Radio Access Bearer d v s du har alltid ett equivalent PLMN i 3G's fall är det GSM i packet switch. I LTE kommer det vara GSM också, åtminstonde lutar det åt det hållet.

Du måste blanda ihop begreppen?
Det du beskriver är att GSM används som PLMN (=Public Land Mobile Network) för 3G, dvs att det alltid skall finnas en språngbräda som alternativ när inte 3G räcker till? En underliggande bärare är den gemensamma plattform som det baseras på och inte den alternativa teknik som alltid finns tillgänglig.

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 10:18
Du måste blanda ihop begreppen?
Det du beskriver är att GSM används som PLMN (=Public Land Mobile Network) för 3G, dvs att det alltid skall finnas en språngbräda som alternativ när inte 3G räcker till? En underliggande bärare är den gemensamma plattform som det baseras på och inte den alternativa teknik som alltid finns tillgänglig.

Nej jag blandar inte ihop begreppen, blir det tydligare för dig om jag skriver:

I ett scenario där du har satt upp en ps session med 7,5 Mbit/s och du inte längre har cell kapacitet för eller för dålig kvalitet på signalen var har du då tänkt att ta vägen? Jo du går ner på GPRS med bibehållen session men med mindre hastighet, under tiden söker mobilen/modemet av om det finns en bättre cell med 3G för att kunna gå över till.

Mighty
2009-12-16, 10:56
Nej jag blandar inte ihop begreppen, blir det tydligare för dig om jag skriver:

I ett scenario där du har satt upp en ps session med 7,5 Mbit/s och du inte längre har cell kapacitet för eller för dålig kvalitet på signalen var har du då tänkt att ta vägen? Jo du går ner på GPRS med bibehållen session men med mindre hastighet, under tiden söker mobilen/modemet av om det finns en bättre cell med 3G för att kunna gå över till.

Det är precis detta jag beskriver och förklarar att underliggande bäraren inte är samma som roamingmöjligheten mellan GSM och 3G så vi lägger ner diskussionen.

Humbucker
2009-12-16, 11:29
Instickare:

Har jag som aldrig surfar med mobilen någon nytta med att aktivera 3G istället för 2G/GSM?

hahavaffan
2009-12-16, 11:33
Jag väntade några år innan jag gick över till 3G, så jag lär vänta ett bra tag innan jag går över till 4G. 3G på språng och 802.11g på viktiga platser klarar man sig bra på.

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 14:23
Instickare:

Har jag som aldrig surfar med mobilen någon nytta med att aktivera 3G istället för 2G/GSM?

Nej du sparar mycket batteritid att låsa på 2G

MilkmaN
2009-12-16, 14:48
Nej du sparar mycket batteritid att låsa på 2G

På min mobil kan jag välja Dual mode / UMTS. VIlket ska jag ha då, för att spara batteri dvs. Jag har 3 om det spelar roll.

Alone_in_the_dark
2009-12-16, 15:57
På min mobil kan jag välja Dual mode / UMTS. VIlket ska jag ha då, för att spara batteri dvs. Jag har 3 om det spelar roll.


Då är det inte mycket att göra, förmodar att det är en SE?

MilkmaN
2009-12-16, 19:51
Då är det inte mycket att göra, förmodar att det är en SE?

SE som i sverige? Ja isf. Annars har jag ingen aning om vad du pratar om. Inser just att jag verkligen inte kan något om mobilteknologi. Roligt, jag som trodde jag var tekniskt bevandrad.

Morty
2009-12-16, 20:07
Jag väntade några år innan jag gick över till 3G, så jag lär vänta ett bra tag innan jag går över till 4G. 3G på språng och 802.11g på viktiga platser klarar man sig bra på.

802.11__N__ ffs! Standardiserad nu! Tog bara 2 år att godkänna en färdig standard pga patentproblem.
*cupid*patent!
Rösta pirat

rapzidi
2009-12-16, 20:38
SE som i sverige? Ja isf. Annars har jag ingen aning om vad du pratar om. Inser just att jag verkligen inte kan något om mobilteknologi. Roligt, jag som trodde jag var tekniskt bevandrad.

SE som i Sony Ericsson skulle jag tro.

Alone_in_the_dark
2009-12-17, 10:21
SE som i Sony Ericsson skulle jag tro.

Ja

hahavaffan
2009-12-17, 11:06
802.11__N__ ffs! Standardiserad nu! Tog bara 2 år att godkänna en färdig standard pga patentproblem.
*cupid*patent!
Rösta piratÄn så länge har mig veterligen inte iFönen stöd för N mjukvarumässigt, men hårdvarustöd lär finnas så det är bara att vänta in nästa större mjukvaru-uppdatering!

hertzman
2009-12-17, 11:09
På min mobil kan jag välja Dual mode / UMTS. VIlket ska jag ha då, för att spara batteri dvs. Jag har 3 om det spelar roll.

3 har bara 3G täckning, så du bör nog välja 3G.

Instickare:

Har jag som aldrig surfar med mobilen någon nytta med att aktivera 3G istället för 2G/GSM?

Det beror på. Har du täckning med bara GSM kan du köra det för att spara på batteriet. På vissa platser finns det dock bara 3G täckning, så du kan tappa nätet om du kör med GSM endast.