handdator

Visa fullständig version : Makaronilåda/pudding och ägg i micron


Trytter
2009-12-14, 22:23
Tänkte ge mig på att laga någon variant av makaronilåda eller pudding och tänkte ha i ett par ägg.
Grejen är att ugnen är sönder så alternativet är att laga den i micron.
Smidigt och snabbt..:)
Jag är dock lite osäker på om man kan blanda i råa ägg med makaronerna och tillaga dem i micron på samma sätt som ugnen. Hela ägg i micron är ju ingen vidare idé med allt vad heter explosionsrisk men om man knäcker äggen först funkar det? Blir äggen "tillagade" på samma sätt i en micro?
Sen tänkte jag fiska lite efter om folk har ett par bra recept på makaronilåda/gratäng eller pudding som funkar att laga i micron?
Macaroni & Cheese fungerar alldeles utmärkt det med!

Tack på förhand

Ristretto
2009-12-15, 08:11
Det borde fungera. Man kan "steka" ägg i micron om man petar sönder gulan först.

Eddie Vedder
2009-12-15, 08:21
Tillagning i kastrull med kontinuerlig omrörning kan nog funka annars.

kalaskonrad
2009-12-15, 19:08
Det borde fungera. Man kan "steka" ägg i micron om man petar sönder gulan först.

Ägg funkar finfint att tillaga i mikron bara du knäcker ägget/petar hål på äggulan först! Däremot blir inte konsistensen lika skön gentemot stekt/kokt tycker jag. :mallan:

Trytter
2009-12-15, 22:23
Peta hål på gulan... Ska komma ihåg det.
Får man fråga varför egentligen? Är det samma explosionsrisk som med hela ägg med skal om man inte petar sönder gulan?

Ristretto
2009-12-15, 23:33
Prova så får du se...:naughty:

Trytter
2009-12-16, 21:32
Prova så får du se...:naughty:
Frestande men jag tror jag avstår...:D
Nu när jag ändå är på gång i ämnet.
Vad är skillnaden på makaronilåda och makaronipudding?
Och är det någon som har ett par recept som kan rekommenderas?
Fördel om de funkar i micron...:)

Eddie Vedder
2009-12-16, 21:46
Peta hål på gulan... Ska komma ihåg det.
Får man fråga varför egentligen? Är det samma explosionsrisk som med hela ägg med skal om man inte petar sönder gulan?

Finns ju en hinna runtom gulan så det är nog inte otänkbart att det kan få den effekten.

Ungrim
2009-12-17, 08:33
Frestande men jag tror jag avstår...:D
Nu när jag ändå är på gång i ämnet.
Vad är skillnaden på makaronilåda och makaronipudding?
Och är det någon som har ett par recept som kan rekommenderas?
Fördel om de funkar i micron...:)

Undra om det är någon skillnad alls eller om det inte bara är två olika namn för samma sak.

Eddie Vedder
2009-12-17, 08:53
Undra om det är någon skillnad alls eller om det inte bara är två olika namn för samma sak.

Jag har inte kollat det men ofta brukar såna där snarlika maträtter "officiellt" skilja på någon enstaka ingrediens men att man ändå använder båda namnen lite hursomhelst.

Jag säger ibland rårakor och ibland raggmunkar till exempel. Jag vet att det skiljer sig litegrann då den ena innehåller ägg. Så rårakor och raggmunkar är inte samma sak. Skulle kunna tänka mig att någon sådan liten receptdetalj skiljer även makaronlåda och makaronpudding.

EDIT:

En hastig googling gav mig förvisso nedanstående recept där de använder båda namnen:

http://www.recepten.se/recept/makaronipudding.html

Cohen
2009-12-17, 13:02
Jag skulle nog säga att det är same same. Möjligtvis kan man kalla det makaronilåda om den innehåller mycket annat än bara makaroner (skinka, korv osv.) och makaronipudding om det bara är makaroner (typ macaroni cheese).

Trytter
2009-12-18, 01:23
Får tacka igen för reflektionerna och hjälpen.
Och receptsidan också för den delen, hade helt lyckats missa den.
Nu lyckades jag till och med hitta en gammal favoriträtt i min makaronmani.
Stuvade makaroner får det bli någon dag!:D:thumbup: