handdator

Visa fullständig version : acne av för mycket protein


Razorman
2009-12-14, 21:23
Tjejan , har fått lite acne senaste tiden, o en gymägarn där hon tränar så att det kan ha me att göra att hon äter för mycket protein medans hon dricker för lite vätska, vilket hon gör, kan detta stämma ?

Razorman
2009-12-14, 21:30
haha märkte precis att jag stavade massa fel, skrev så hastigt att jag missade det helt, förlåt :P o så fick man inte editera det ;-)

mikaelj
2009-12-14, 22:11
Mjölkprotein är känt för att höja insulinnivåerna mycket. Äter hon vassleprotein, och/eller får i sig mycket snabba kolhydrater? Om hon märker någon skillnad där borde hon minska mängden [snabba] kolhydrater samt få i sig protein från andra proteinkällor.

chopstick
2009-12-14, 22:19
Mjölkprotein är känt för att höja insulinnivåerna mycket. Äter hon vassleprotein, och/eller får i sig mycket snabba kolhydrater? Om hon märker någon skillnad där borde hon minska mängden [snabba] kolhydrater samt få i sig protein från andra proteinkällor.
Om vasslet tas i samband med måltid, undviks då de förhöjda insulin-nivåerna något genetemot om det skulle intas ensamt?

mikaelj
2009-12-14, 22:21
Om vasslet tas i samband med måltid, undviks då de förhöjda insulin-nivåerna något genetemot om det skulle intas ensamt?

Ja, upptaget blir långsammare ju mer mat du har i magen, men jag vet inte hur mycket. Varför äta vassleprotein alls ihop med en måltid, dock? En del av vinsten försvinner (men nackdelarna består), och det är svårt att få i sig för lite protein på en hyfsat välkomponerad kosthållning.

chopstick
2009-12-14, 22:29
Ja, upptaget blir långsammare ju mer mat du har i magen, men jag vet inte hur mycket. Varför äta vassleprotein alls ihop med en måltid, dock? En del av vinsten försvinner (men nackdelarna består), och det är svårt att få i sig för lite protein på en hyfsat välkomponerad kosthållning.
Billig proteinkälla. Vad är vinsten och nackdelarna menar du?

mikaelj
2009-12-14, 22:39
Vinsten är insulin/leucin.

...nackdelen är insulin.

(om du nu har acneproblem, men jag vet inte vilket av kasein och vassle som är värst -- om det är kasein/IGF-1 borde det vara okej med vassle)

Eddie Vedder
2009-12-15, 08:02
Om vasslet tas i samband med måltid, undviks då de förhöjda insulin-nivåerna något genetemot om det skulle intas ensamt?

Nej ju mer mat ju mer insulin.

Ja, upptaget blir långsammare ju mer mat du har i magen, men jag vet inte hur mycket.

Fel.

Insulinet från vasslen är lika hög. Dessutom adderas mer insulin från övrig mat. Det är inte som med GI att att ett livsmedel med lågt GI sänker måltidens totala GI om det innehåller ett annat högglykemiskt livsmedel.

hertzman
2009-12-15, 09:54
Om det nu är vassleprotein vi talar om så är det ju rätt enkelt att bara dra ner på vasslet och se om det ger en förbättring. Byt till EAA om det känns o-optimalt att köra utan pulver.

JoeyP
2009-12-15, 09:57
Nej ju mer mat ju mer insulin.



Fel.

Insulinet från vasslen är lika hög. Dessutom adderas mer insulin från övrig mat. Det är inte som med GI att att ett livsmedel med lågt GI sänker måltidens totala GI om det innehåller ett annat högglykemiskt livsmedel.

Hallå! Det där har jag läst också!

Jag har hela tiden tänkt på GI när jag ätit mat, mer fett mer protein "låga insulinutsödringar" Snabba kolisar (makaroner) (Högt blodsocker >>> mycket inslulin?)

Jag vill lära mig mer om detta var kan jag läsa om det??

Ska man skita i GI och inte bry sig? Protein ger ju nästan mer inslulinpåslag än kolhydrater.. och speciellt mjölk som innehåller laktos :S Fattar nada. Även fett ger mkt insulinpåslag ju?

mikaelj
2009-12-15, 10:03
Även fett ger mkt insulinpåslag ju?

Nej, nästan inget alls.

Insulinindex för det mesta proteinet är ganska lågt. Det är mjölkprotein och EAA som toppar listan. Sedan är det dosrelaterat. Äter du 400g kolhydrater men bara 200g protein får du mindre utslag från proteinet, såvida det inte är enbart vassleprotein du äter.

Fredrik_S
2009-12-15, 10:11
Hallå! Det där har jag läst också!

Jag har hela tiden tänkt på GI när jag ätit mat, mer fett mer protein "låga insulinutsödringar" Snabba kolisar (makaroner) (Högt blodsocker >>> mycket inslulin?)

Jag vill lära mig mer om detta var kan jag läsa om det??

Ska man skita i GI och inte bry sig? Protein ger ju nästan mer inslulinpåslag än kolhydrater.. och speciellt mjölk som innehåller laktos :S Fattar nada. Även fett ger mkt insulinpåslag ju?

Du kan skita i både GI och Insulin. Är du frisk så får du normalt anpassade insulinstegringar som är ofarliga.
Äter du mat som får insulinnivåerna att öka lite mer än annan mat så löser kroppen det och du kommer inte lida eller få problem av det.

Är kosten inom gränsen för "normal" dvs inte extrem (extremt mycket på samma gång, extremt ensidig osv) så är skillnaden i insulinutsöndringen från de olika maträtterna som ger hög respektive låg insulinutsöndring inom intervallet för vad kroppen kan hantera utan att lida eller få problem....

JoeyP
2009-12-15, 11:02
Nej, nästan inget alls.

Insulinindex för det mesta proteinet är ganska lågt. Det är mjölkprotein och EAA som toppar listan. Sedan är det dosrelaterat. Äter du 400g kolhydrater men bara 200g protein får du mindre utslag från proteinet, såvida det inte är enbart vassleprotein du äter.

Hum jasså inte? Har för mig jag läste det nånstanns... så det stämmer ändå eller?

Om jag vill minska mitt GI så kan jag lägga till fett osv för att göra så maten får lägre GI värde och ge mindre insulinpåslag.

Även om insulinpåslaget saktas ned så kmr väl ändå insulin utsöndras utöver en längre tidsperiod när jag lägger till fettet? Jämfört med att jag inte lägger till fett... som en pizza tex, det ger ju insulinpåslag flera timmar framåt?

Du kan skita i både GI och Insulin. Är du frisk så får du normalt anpassade insulinstegringar som är ofarliga.
Äter du mat som får insulinnivåerna att öka lite mer än annan mat så löser kroppen det och du kommer inte lida eller få problem av det.

Är kosten inom gränsen för "normal" dvs inte extrem (extremt mycket på samma gång, extremt ensidig osv) så är skillnaden i insulinutsöndringen från de olika maträtterna som ger hög respektive låg insulinutsöndring inom intervallet för vad kroppen kan hantera utan att lida eller få problem....

Okej jo det sant men ändå :D "Man vill ju bara vara optimal"

Bozar
2009-12-15, 13:19
Jag anser att jag själv får mindre problem av EAA än vassleprotein men allra bäst blev huden när jag i en månad bytte till sojaisolat, dock inte alls lika bra proteinkälla så min återhämtning blev försämrad.

mikaelj
2009-12-15, 13:24
Fel.

Insulinet från vasslen är lika hög. Dessutom adderas mer insulin från övrig mat. Det är inte som med GI att att ett livsmedel med lågt GI sänker måltidens totala GI om det innehåller ett annat högglykemiskt livsmedel.

Så fett påverkar inte heller upptaget?

King Grub
2009-12-15, 13:43
Upptagshastigheten, visst, men samtidigt, om du lägger till fett, får du mer energi, och insulinfrisättningens storlek är direkt energimängdsrelaterad.

Eddie Vedder
2009-12-15, 17:23
Om jag vill minska mitt GI så kan jag lägga till fett osv för att göra så maten får lägre GI värde och ge mindre insulinpåslag.

Ja GI saktas ner och insulinpåslaget till följd av blodglukosreglering kommer vara lägre. Men inget SÄNKER den till lägre än vad livsmedlen ger.

Så fett påverkar inte heller upptaget?

Jo det gör det.

mikaelj
2009-12-15, 18:46
På vilket sätt påverkas upptaget? Enligt vad King Grub skriver ovan ger fett en högre insulinfrisättning.

Eddie Vedder
2009-12-15, 20:12
På vilket sätt påverkas upptaget? Enligt vad King Grub skriver ovan ger fett en högre insulinfrisättning.

Ja om man adderar något fett blir det ju mer insulin i måltiden.

Låt säga att 100 kcal vassle får 10 i poäng och 100 kcal olja får 1. Vasslen plus oljan blir då 11.:)

mikaelj
2009-12-15, 20:21
... men samtidigt är upptaget långsammare.

Så det blir (lite) större mängd, under längre tid?

stafh
2009-12-15, 20:58
Finns det ens någon koppling mellan insulin och acne? Vad är mekanismen för det isåfall?

mikaelj
2009-12-15, 21:09
* http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf från King Grub via http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71961

* http://www.myacnereview.com/forum/showthread.php?t=8612:

Acne is caused by extreme spikes in your body's insulin levels, as a result of the food you eat. The way it works is this:

1. High peaks in insulin levels caused by diet
2. Insulin converts testosterone to dihydroxytestosterone (DHT)
3. DHT over-stimulates the oil glands in your skin
4. Excessive oil is produced, rupturing the delicate dermal layer
5. Bacteria infect the ruptured skin
6. White blood cells flood the area - and the acne hence develops

The trick to eliminating acne is to reduce the peaks in your body's insulin. And the way to do that is to control what you eat.

* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15781674

CONCLUSIONS: Increased IGF-1 levels in addition to androgens may influence acne in adult men and women. While IGF-1 appears to have a stronger effect on acne in women, androgens may play a greater role in acne for men. However, in both men and women these hormones are interrelated, possibly owing to reciprocal effects on hormone production.

...säger google.

mikaelj
2009-12-15, 21:13
En annan intressant sida: http://www.natural-acne-solution.com/blood-sugar-acne.html

http://www.natural-acne-solution.com/images/blood-sugar-acne.jpg

Razorman
2009-12-16, 19:01
schysst info , tack :)

fiskarn
2009-12-16, 21:55
Om man blandar vasslet med vatten istället för mjölk efter träning då? Borde väl bli lägre insulintopp då?

Eddie Vedder
2009-12-16, 21:58
Om man blandar vasslet med vatten istället för mjölk efter träning då? Borde väl bli lägre insulintopp då?

Det där är redan besvarat i tråden.

fiskarn
2009-12-19, 12:40
Hörde att man kan ta lite äppelcidervinäger utblandat med vatten för att sänka blodsockerhöjningen. Skall det intas före måltider då eller?

mikaelj
2009-12-19, 14:10
Hörde att man kan ta lite äppelcidervinäger utblandat med vatten för att sänka blodsockerhöjningen. Skall det intas före måltider då eller?

Ja.

Surt sänker GI på måltiden. Magsäckstömningen som blir långsammare? Påverkar det proteinupptaget?

Sverker
2009-12-19, 14:18
Säkert så att även upptaget av proteinet ( eg aminosyrorna ) fördröjs motsvarande tid.

Utbytet från proteinet är säkert samma. Hela vår matspjälkning bygger på att bukspottkörteln neutralicerar den sur magsaften, som kommer ned till tolvfingertarmnen.

Seb74
2009-12-19, 18:18
Upptagshastigheten, visst, men samtidigt, om du lägger till fett, får du mer energi, och insulinfrisättningens storlek är direkt energimängdsrelaterad.

Eh, då ska alltså alla deffa konstant...ju mindre kcal desto bättre?

Hmm, men så kanske det är iofs, deff är väl inte helt fel för kroppen, medan bulk inte är det nyttigaste.

Men måste man så måste man liksom.
Har själv fått för mig, och hört från en kompis med diabetes, att fett i samband med mat som höjer blodsockret är bra för det saktar ner allt det där.

Själv svullar jag fett (inte som en LCHF'are kanske men iallafall 40-45E%) vid bulk och hoppas på att det ska vara nyttigt :)

EDIT: Finnar har jag börjat få lite fler senaste året typ, ev sen jag började träna ordentligt och käka mycket vassle, men inte säker det beror på det. Har fått nån antibiotika-lösning att ha i ansiktet sålänge, som ska kunna bota det liksom, men får bara användas 3 månader pga risk för resistens. Offtopic kanske men whatever.
Annars finns det tyngsta artilleriet att tillgå, nån A-vitamin kräm, men den verkar halvt farlig och man måste ta kontinuerliga leverprover...

Crocker
2009-12-19, 23:54
Jag fick seriöst mindre acne när mitt vassle tog slut..

Seb74
2009-12-20, 10:13
Jag fick seriöst mindre acne när mitt vassle tog slut..

Det var som fan.
Nåväl, vasslet kan jag knappast va utan, blir sisådär 60g/dag, vill inte käka 8 ägg extra varje dag tex...

Men intressant att eventuellt veta bakomliggande orsaken att det börjat poppa upp. Såna där djupa jäklar för mig, som börjar 1cm ned typ och blir som stora bullar, fast bara 2-3st åt gången. Men nu är typ allt borta tillfälligt tack vare den där antibiotikalösningskuren jag fick utskriven :)