handdator

Visa fullständig version : Smärta i axlar vid chins, bl a


StillAsleep
2009-12-14, 20:32
God kväll!

Kön: Man
Ålder: 25ish
Längd och vikt: 180cm/80kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Baksida axel.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Svårt att säga.
Gör det ont någonstans då du trycker? Nej.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Plötsligt.
Är smärtan skarp eller mer dov? Skarp.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Gör ont vid chins/pullups och (ibland) vid utåtrotation av underarmen i kombination med att armen förs bakåt (jmf med rörelsen då man för in den andra armen i jackärmen)
Känns det bättre eller sämre efter träning? Sämre.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Se ovan.
Var i rörelsen smärtar det? Vid chins/pullups är det omkring toppläget som det känns.
Hur länge har du haft ont? Omkring en månad. Vilade överkropp ca en vecka, sedan gick det bra att träna någon vecka och sedan kom det tillbaka för en vecka sedan. Har vilat sen dess men det högg till ändå imorse när jag tog på mig jackan.
Smärtvariation över dygnet: Har huggit till oftare på morgonen, inget säkert mönster dock.
Vad och hur mycket tränar du? Styrka 2-4ggr i veckan (bröst/triceps/axlar, rygg/biceps, ben/mage). Minst 48h mellan två överkroppspass i ett försök att vara extra skonsam mot axlarna.
Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Ej testat.
Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Har tidigare haft problem med axlarna (åratal sen), då var det något i de mellersta delarna som strulade. Dessa besvär har jag dock inte känt av direkt sedan jag bl.a. slutade med pressar över huvudet.


Axelproblem i kombination med pressar hör man ju talas om nästintill dagligen, men smärtor vid chins tycks vara mer ovanligt. Några idéer?!
Cheerio

Martin Löwgren
2009-12-15, 12:28
Låter som någon form av inklämning i axelleden. Vilka andra rörelser gör ont när du rör armen?

StillAsleep
2009-12-16, 09:50
Låter som någon form av inklämning i axelleden. Vilka andra rörelser gör ont när du rör armen?
Endast i dessa rörelser, fast det är inte direkt så att jag letar efter fler sätt att få det att göra ont på. ;)
Inklämning låter rimligt. Vad har man för chanser att träna bort sådant besvär med skulderstabiliserande övningar?

Jag funderar på följande upplägg:
utesluta chins några veckor
köra cuff-övningar ~2ggr/vecka, 3set,10-20reps/övning
söka hjälp om det inte blir bättre av ett par månaders cuff-träning, eller om det blir värre
Hur låter det?

De övningar jag känner till för cuffarna är:
Utåtrotationer
Inåtrotationer
"Uppåtrotationer" (mitten: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotator_cuff#Strengthening)
LRIR (nedre: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotator_cuff#Strengthening)

Sedan har jag spanat in din (Martin) skulderuppvärmningsvideo (bra skit, btw!). Fyller dessa någon funktion om man vill träna bort impingement?
Skulderbladsprotraktion
Skulderbladsdepression
Skulderbladsretraktion

Tack!

Martin Löwgren
2009-12-16, 10:24
Inklämning låter rimligt. Vad har man för chanser att träna bort sådant besvär med skulderstabiliserande övningar?Mycket stora (om det nu är problemet).

Jag har inte träffat dig och kan inte med säkerhet ställa en korrekt diagnos men av de du beskriver så låter de som en trolig orsak.

StillAsleep
2009-12-16, 10:31
Mycket stora (om det nu är problemet).

Jag har inte träffat dig och kan inte med säkerhet ställa en korrekt diagnos men av de du beskriver så låter de som en trolig orsak.

Kanon det!
Nej det går såklart inte att vara helt säker, men det kan ju vara värt ett försök att träna som om det vore just det. Blir det inte bättre får jag söka hjälp helt enkelt.

Har du lust att svara på detta också?
Sedan har jag spanat in din (Martin) skulderuppvärmningsvideo (bra skit, btw!). Fyller dessa någon funktion om man vill träna bort impingement?
Skulderbladsprotraktion
Skulderbladsdepression
Skulderbladsretraktion

Hyvens!

Martin Löwgren
2009-12-16, 10:40
Kanon det!
Nej det går såklart inte att vara helt säker, men det kan ju vara värt ett försök att träna som om det vore just det. Blir det inte bättre får jag söka hjälp helt enkelt.

Har du lust att svara på detta också?

Hyvens!

Japp de fyller sin funktion men lägg till inåt, utåtrotationer samt undvik pressar över huvudet närmaste tiden och andra dåliga axelövningar.