handdator

Visa fullständig version : Ont runt nyckelbenet i bänkpress


Ashenshugar777
2009-12-14, 20:21
Man
19år
176cm

Tränat ca 9 mån.

När jag kör bänkpress så får jag ont vänstra delen av nyckelbenet (Vänster för mig). Tidigare fick jag en senknut vid den platsen. Ju längre jag kört nu på de senaste 1-2 månaderna så har jag fått smärta vart senknuten sitter & smärtan går inte bort, den ökar varje gång. Först har jag kunnat ignorera den men det kan jag inte längre.

I bilden så ser man vart senknuten sitter. När jag kör bänkpress så känns det mest när jag trycker upp vikten. men om jag kör tunga excentriska rep (Negativa) så känns det också förbannat mycket i den.
Smärtan känns ungefär som extrem muskelansträngning. Det är inte som 1000 knivar eller ett brinnande järn utan som att en muskel ( eller muskelfäste?) anstränger sig som satan, så hårt att det gör ont.

Vad låter det som & hur behandlar man det?

Phasio
2009-12-14, 21:35
Jag har nått i den stilen med. I början kunde man ignorerar det med någon dags vila sen kunde man köra på igen. Fick ofta knäppande där du markerat då med bänktröjan på. Sen fick jag skadan längre ut på axlen.

Inget som du känner vid dig eller du har bara smärtan där du ritat?

Ashenshugar777
2009-12-14, 21:59
Det är bara i området jag ritat. Som sagt får jag bara smärtan medans jag lyfter vikter ( Speciellt i bänkpress men haft känningar när jag burit vikter, gjort hammercurls osv ). Men det är ingen smärta som varar under dagen. Smärtan är bara akut som svar till när jag bänkpressar, hammercurlar osv. Så fort vikten slutar åka upp så slutar smärtan.

Martin Löwgren
2009-12-15, 12:25
Det är lite väl medialt och högt för att det ska vara m. pectoralis minor som bråkar (lilla bröstmuskeln) men jag skulle ändå få det undersökt så att du får en diagnos och vet vad som måste göras.

DarcyGrahn
2012-08-24, 09:04
Bump!

Jag tror jag kan ha samma problem. Problemet sitter dock lite längre in mot halsen på nyckelbenet åt mig. Både ovanför nyckelbenet och ibland liten konstig känsla i övre bröstmuskeln upp mot nyckelbenet. Jag har fått ont förut där när jag slagit overhands på säck. Men det har alltid gått över. Nu fick jag skadan av att stå på händer för mycket en dag och har hållt i sig sedan dess. Jag har även börjat köra FU.bänk istället för vanlig och det verkar slita mer där också. Problemet har hållt i sig i cirka 6 veckor skulle jag tippa på.


Vad tror ni det är? Överansträngning?


Vad kan jag göra? Något jag borde stretcha eller stärka upp?

Niwah
2012-08-24, 09:11
Jag har nåt snarlikt. Känns dock mest vid djupa dips.

DarcyGrahn
2012-08-24, 11:19
Jag har nåt snarlikt. Känns dock mest vid djupa dips.

Okej. Jag börjar med voltaren-gel idag och ser om det blir bättre.

Latissimus Dorsi
2012-08-24, 14:15
Bump!

Jag tror jag kan ha samma problem. Problemet sitter dock lite längre in mot halsen på nyckelbenet åt mig. Både ovanför nyckelbenet och ibland liten konstig känsla i övre bröstmuskeln upp mot nyckelbenet. Jag har fått ont förut där när jag slagit overhands på säck. Men det har alltid gått över. Nu fick jag skadan av att stå på händer för mycket en dag och har hållt i sig sedan dess. Jag har även börjat köra FU.bänk istället för vanlig och det verkar slita mer där också. Problemet har hållt i sig i cirka 6 veckor skulle jag tippa på.


Vad tror ni det är? Överansträngning?


Vad kan jag göra? Något jag borde stretcha eller stärka upp?

Jag gjorde en liknande tråd för några dagar sen och det tyckte pezrulezhaakon va en för stram bröstmuskel. Så sträck ut bröstmuskeln dagligen.

DarcyGrahn
2012-08-24, 15:41
Jag gjorde en liknande tråd för några dagar sen och det tyckte pezrulezhaakon va en för stram bröstmuskel. Så sträck ut bröstmuskeln dagligen.

Tack ska prova det också.