handdator

Visa fullständig version : Smakråd för golvläggning


Johan86
2009-12-14, 20:09
Tänkte lägga parkett i hallen. Och jag undrar vad ni tycker om att ha olika parkettmönster i samma lägenhet. Bakgrunden på bilden är alltså mitt vardagsrum och dom 2 bitarna är dom jag ska välja mellan. Den vänstra är ganska lik golvet i vardagsrummet. Men den högra tycker jag är ljusare och ser bättre ut i hallen. Mellan hallen och vardagsrummen är det en tröskel på ca 10-15cm. Tror ni det kan se bra ut om jag lägger en ljusare och annorlunda parkett i hallen? Vad hade ni gjort? Hoppas bilden funkar.

http://img525.imageshack.us/i/bobim.jpg/

ryssen
2009-12-14, 20:39
vänster tack.

PowPow
2009-12-14, 20:43
Olika golvtyper är inte så farligt tycker jag. Se bara till att de går på samma håll, om ljusinsläppet tillåter det (oftast snuggast om trät går i samma linje som ljuset).

Den vänstra var mycket snyggare, tycker jag.

tommie-92
2009-12-14, 20:48
Den till vänster, helt klart.

tsp
2009-12-14, 20:52
Jag tror det kommer se fint ut vilket du än väljer. Men vänster var väl lite vassare så att säga.

Kwon
2009-12-14, 20:55
Jay-Z säger, Vänster!

dared
2009-12-14, 21:01
Left plx

Pepparkakssmurfen
2009-12-14, 21:12
Båda ser ut som laminatgolv?

omnibus
2009-12-14, 21:14
Left or die.

Johan86
2009-12-14, 21:21
Båda ser ut som laminatgolv?

Dom är rätt tunna. Så jag antar att det är laminat.

Johan86
2009-12-14, 21:33
Jag tror det kommer se fint ut vilket du än väljer. Men vänster var väl lite vassare så att säga.

Jo visst blir det så. Plastmattor från -80 talet är inte snygga.;)

Pepparkakssmurfen
2009-12-14, 22:02
Dom är rätt tunna. Så jag antar att det är laminat.

Så du ska blanda laminat med parkett? Håll dig till antingen laminat eller parkett,blanda inte,ser inte bra ut.

Johan86
2009-12-14, 22:12
Hur ser jag vad det är?

PowPow
2009-12-14, 22:17
Så du ska blanda laminat med parkett? Håll dig till antingen laminat eller parkett,blanda inte,ser inte bra ut.

Varför inte? Vad är det som gör att laminat och parkett skär sig? Okej att olika golv kan se dåliga ut bredvid varandra, men varför just parkett och laminat inte skulle se bra ut förstår jag inte? Struktur, djup, mönster och färg kan ju skilja mer mellan två parkettgolv än mellan ett parkettgolv och ett laminatgolv, exempelvis.

sen kan jag ju tycka att det är värt att lägga ett riktigt trägolv i alla fall,eftersom det är snyggare och skönare. Åtminstonde om det är en bostadsrätt vi pratar om.

sik
2009-12-14, 22:26
jag tycker den vänstra ser ut att passa bättre. Den till höger ser ut att gå mer i rött.

I laminatgolvet är det förmodligen inget trä alls. utan snarare en bild som är täckt av ett skyddande plastlager. sen är det ihoplimmat med flera olika lager papper och ofta ngt impregnerat skikt i botten.

Ett parkettgolv är antingen av massivt trä och limmas då på golvet.
eller så är det ett träskikt limmat på en plywoodskiva som försetts med not å spont så golvet går lätt att lägga.

Johan86
2009-12-14, 22:29
Om bitarna är ca 6mm så bör det vara laminat eller? Den högre är inte rödaktig. Det ser ut så på bilden bara. Men den är mycket ljusare.

Pepparkakssmurfen
2009-12-14, 22:31
Varför inte? Vad är det som gör att laminat och parkett skär sig? Okej att olika golv kan se dåliga ut bredvid varandra, men varför just parkett och laminat inte skulle se bra ut förstår jag inte? Struktur, djup, mönster och färg kan ju skilja mer mellan två parkettgolv än mellan ett parkettgolv och ett laminatgolv, exempelvis.

sen kan jag ju tycka att det är värt att lägga ett riktigt trägolv i alla fall,eftersom det är snyggare och skönare. Åtminstonde om det är en bostadsrätt vi pratar om.


Om ditt befintliga golv är ett ek-parkettgolv,så blir det snyggare med ek-parkettgolv än med ek-laminat.
Jag tycker det skulle kännas fel att blanda golvsorter,men smaken är som den berömda baken..

PowPow
2009-12-14, 22:35
Om ditt befintliga golv är ett ek-parkettgolv,så blir det snyggare med ek-parkettgolv än med ek-laminat.
Jag tycker det skulle kännas fel att blanda golvsorter,men smaken är som den berömda baken..

Ja, snyggare blir det ju med parketten. Oavsett vad som ligger i rummet bredvid, skulle jag säga. Tänkte mer om du hade någon anledning till att just parkett och laminat gick illa ihop (jämfört med exempelvis parkett, plastgolv, klinkers, brädgolv eller vad som helst).

Pepparkakssmurfen
2009-12-14, 22:39
Ja, snyggare blir det ju med parketten. Oavsett vad som ligger i rummet bredvid, skulle jag säga. Tänkte mer om du hade någon anledning till att just parkett och laminat gick illa ihop (jämfört med exempelvis parkett, plastgolv, klinkers, brädgolv eller vad som helst).


Nu börjar det spåra ur här,känner jag..
TS frågar om laminat och parkett. Inte stampat jordgolv eller klinkers.

Puss! :naughty:

sik
2009-12-14, 22:40
Om bitarna är ca 6mm så bör det vara laminat eller? Den högre är inte rödaktig. Det ser ut så på bilden bara. Men den är mycket ljusare.

Jo antagligen är det laminat.
finns tunna fanérgolv med riktigt trä i ytan också men det e vanligare med laminatgolv, och billigare.