handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott


chrilledude
2009-12-14, 17:28
Hej!

Vet inte om detta är rätt kategori för detta, men men.

iallafall, jag har deffat ner mig ca: 8-10 kilo nu, och undrar hur mycket kaloriöverskott jag bör ligga på UTAN att lägga på mig för mycket fett, jag har inte direkt jätte bråttom med att få muskler och så, men lite till sommaren 2010 iallafall.
Nån skrev att 50kcal överskott är bra för att inte lägga på sig onödigt fett, men jag menar, hur lätt är det att pricka in det?
Känns som att jag står still lite i gymmet just nu, har tränat ~3 månader halv seriöst, mest teknik och på kaloriunderskott och nu ~1.5 månader seriöst och hårt. Har inte direkt sett några stora skillnader på kroppen heller, bara lite. Och eftersom det är första året borde det väl gå hyfsat fort ändå, jag bör ju sett lite mer skillnad än nu iallafall. Så jag tror jag ligger på för lite kalorier per dag eller något.

Jag kör 3 olika övningar per muskelgrupp, 3 set på varje övning och ungefär 8 reps på allt. Tränar varannan dag, bara överkropp då mina ben har mer muskler än övrigt, så ben kommer komma in i styrketräningen senare.

Mitt schema:

Dag1: Rygg/Bröst/Traps
Dag2: Vila
Dag3: Axlar/Armar/Mage
Dag4: Vila
Dag5: Rygg/Bröst/Traps
Dag6: Vila
Dag7: Axlar/Armar/Mage
Dag8: Vila
(Vet att det är 8 dagar, räknar inte i veckodagar :) )

Mitt kaloribehov per dag är ungefär 2100, sitter mest hemma och så.

Fakta om mig:

Ålder: 17 (om typ 2 veckor)
Vikt: 79-80
Längd: ~185

Här är även ett par bilder:

FÖRE deff: http://data.fuskbugg.se/skalman01/foredeff.JPG

EFTER deff: http://data.fuskbugg.se/skalman01/efterdeff.JPG

NU (tränat 1,5 månader på kaloribalans TROR jag): http://data.fuskbugg.se/skalman01/traenat.JPG

På senaste bilden är färgen och ljuset lite konstigt, blame my camera. På senaste bilden hade jag även precis tränat, så hade antagligen pump om musklerna ser lite större ut.


Oj, blev typ en bok här. Nå, ni ser nog också att det är väldigt dåliga resultat jämfört med folk jag sett här som tränat 4månader och ser ut som hulken jämfört med innan dom började träna.

Så till frågan: Vad kan vara felet?

Tack på förhand, stavfel bjuder jag på. :)

Znyggt
2009-12-14, 18:35
Att du äter för mkt.

katt
2009-12-14, 18:48
dåliga resultat jämfört med folk jag sett här som tränat 4månader och ser ut som hulken jämfört med innan dom började träna)

Det är för att dom är troligtvis har låg kroppsfett och tränar.

500-1000kcal överskott, du kommer att behöva lägga på dig lite fett och dom ska bulka.

Skulle också rekommendera att du läser axons guider https://www.flashback.info/showthread.php?t=691405

Att du inte lagt på dig muskler när du har kcal underskott är att det är svårt att bygga muskler samtidigt som deff, oftast förlorar en del muskler för att få se bra ut.

chrilledude
2009-12-14, 19:38
Det är för att dom är troligtvis har låg kroppsfett och tränar.

500-1000kcal överskott, du kommer att behöva lägga på dig lite fett och dom ska bulka.

Skulle också rekommendera att du läser axons guider https://www.flashback.info/showthread.php?t=691405

Att du inte lagt på dig muskler när du har kcal underskott är att det är svårt att bygga muskler samtidigt som deff, oftast förlorar en del muskler för att få se bra ut.


Jo det vet jag, men nu har jag ju iaf legat på kaloribalans tror jag. Okej tack ska läsa.
Jo asså, dom har VERKLIGEN blivit stora, helt sjukt stora.

Znyggt, vadå äter jag för mycket? Hahaha nu skojar du hoppas jag.

Ashenshugar777
2009-12-14, 19:51
Så länge du ökar i vikter på gymmet så ska du fortsätta äta som du gör (på kaloribalans). Annars kan du försöka ligga på att överskott på 250kcal. Du skriver att du inte vill lägga på dig fett & då ska du inte ligga på 500 - 1000 kcal överskott. Kolla vikten på vågen, Mät, och kolla i spegeln. Går det för söligt? ät lite mer, blir det för mycket fett? Dra ner litegrann.

Psyla
2009-12-14, 19:53
Vad är poängen med ett överskott? Lägg dig på kaloribalans, eventuellt ett underskott på 50 - 100 kalorier så kommer nog formen och muskelmassan av sig själv ska du se. Ge det lite tid bara.

chrilledude
2009-12-14, 20:06
Så länge du ökar i vikter på gymmet så ska du fortsätta äta som du gör (på kaloribalans). Annars kan du försöka ligga på att överskott på 250kcal. Du skriver att du inte vill lägga på dig fett & då ska du inte ligga på 500 - 1000 kcal överskott. Kolla vikten på vågen, Mät, och kolla i spegeln. Går det för söligt? ät lite mer, blir det för mycket fett? Dra ner litegrann.

Okej tackar ;)

Vad är poängen med ett överskott? Lägg dig på kaloribalans, eventuellt ett underskott på 50 - 100 kalorier så kommer nog formen och muskelmassan av sig själv ska du se. Ge det lite tid bara.

Har för mig att men inte kan bygga på kaloriunderskott, eller?

Tack :]

Psyla
2009-12-14, 20:08
Okej tackar ;)



Har för mig att men inte kan bygga på kaloriunderskott, eller?

Tack :]

Det krävs inte tusentals kalorier för att bygga muskelmassa. Ät vettig och proteinrik mat tills du känner dig någorlunda mätt och försök använda spegeln som riktmärke :)

chrilledude
2009-12-14, 20:16
Det krävs inte tusentals kalorier för att bygga muskelmassa. Ät vettig och proteinrik mat tills du känner dig någorlunda mätt och försök använda spegeln som riktmärke :)


Tackar :)

Har bara för mig att King Grub sa att det går riiiiktigt segt att bygga på kaloriunderskott, fast han kanske menade ett lite grövre underskott än 50-100 :)

Eddie Vedder
2009-12-14, 20:18
Tackar :)

Har bara för mig att King Grub sa att det går riiiiktigt segt att bygga på kaloriunderskott, fast han kanske menade ett lite grövre underskott än 50-100 :)

Klart det kommer gå långsamt. Förvänta dig inga ökningar överhuvudtaget om du medvetet satsar på att äta lite för lite hela tiden säger jag.

Det är ingen teoretisk omöjlighet givetvis men jag tror inte det funkar i praktiken. Att vilja öka i muskelmassa men hela tiden ha inställningen att man ska försöka äta lite för lite tror jag blir att skjuta sig själv i foten.

chrilledude
2009-12-14, 20:28
Klart det kommer gå långsamt. Förvänta dig inga ökningar överhuvudtaget om du medvetet satsar på att äta lite för lite hela tiden säger jag.

Det är ingen teoretisk omöjlighet givetvis men jag tror inte det funkar i praktiken. Att vilja öka i muskelmassa men hela tiden ha inställningen att man ska försöka äta lite för lite tror jag blir att skjuta sig själv i foten.

Var ju inte min idé att äta på kaloriunderskott, jag hade tänkt på ett ~100kcal överskott.

Blir seriöst helt förvirrad nu, kanske ska ta å skjuta mig i foten istället! :)

Eddie Vedder
2009-12-14, 20:33
Var ju inte min idé att äta på kaloriunderskott, jag hade tänkt på ett ~100kcal överskott.

Blir seriöst helt förvirrad nu, kanske ska ta å skjuta mig i foten istället! :)

Lycka till att pricka 100 kcal extra. Hur mycket man förbrukar från dag till dag och hur mycket man får i sig är sjukt mer komplicerat än många verkar tro.

Visst kan du räkna på ditt intag så du har en grund att stå på men stirra dig inte blind på vad du tror är din energibalans. Kör på ett visst kaloriintag och kolla sedan vad spegelbilden, vågen och gymresultaten säger.

chrilledude
2009-12-15, 17:53
Lycka till att pricka 100 kcal extra. Hur mycket man förbrukar från dag till dag och hur mycket man får i sig är sjukt mer komplicerat än många verkar tro.

Visst kan du räkna på ditt intag så du har en grund att stå på men stirra dig inte blind på vad du tror är din energibalans. Kör på ett visst kaloriintag och kolla sedan vad spegelbilden, vågen och gymresultaten säger.

Precis det jag skrev också. Yes får bli så.

maximuscle
2009-12-15, 22:11
Så länge du ökar i vikter på gymmet så ska du fortsätta äta som du gör (på kaloribalans). Annars kan du försöka ligga på att överskott på 250kcal. Du skriver att du inte vill lägga på dig fett & då ska du inte ligga på 500 - 1000 kcal överskott. Kolla vikten på vågen, Mät, och kolla i spegeln. Går det för söligt? ät lite mer, blir det för mycket fett? Dra ner litegrann.


sorry om jag snor tråden lite, men e det ett bra måttstock att ökar man i vikter på gymet ligger man i bra kcal fas? +/- typ?

mikaelj
2009-12-15, 22:16
sorry om jag snor tråden lite, men e det ett bra måttstock att ökar man i vikter på gymet ligger man i bra kcal fas? +/- typ?

Ja, om du inte bara vill bli tjockare.

Emil_Larsson
2009-12-15, 22:18
Själv ligger jag på cirka 1000 kcal extra just nu. Upplever jäkligt bra tryck på gymmet, vikterna ökar enormt och blir större. Inte ökat något i fett vad jag kan märka ännu.

Detta är dock inget jag skulle rekommendera till allihop, kör på detta nu för att jag är såpass hård och tänker låta kroppen lägga på sig lite mer fett, men jag kan säga som så att när jag låg på energibalans i cirka sex månader så ökade jag ytterst lite, om ens något, trots att jag åt mycket balanserat, mycket protein, eaa före/efter gym. Jag tror att med energibalans lär resultaten lär ta såpass lång tid att man börjar fundera över om det är värt det.

Att satsa på en viktökning på 1kg i månaden tror jag är ett bra riktmärke. Nu kör jag dock på 1kg i veckan för att jag vill bli riktigt grov och tänker endast göra det i en begränsad tid.

/Peace.

maximuscle
2009-12-15, 22:54
Ja, om du inte bara vill bli tjockare.


ökar ju bra i gymet men vågen står stilla...men då e det bara att köra då :)

mikaelj
2009-12-16, 00:24
ökar ju bra i gymet men vågen står stilla...men då e det bara att köra då :)

Ja. Såvida du inte primärt är ute efter att "bli stor" oavsett styrka.

Jag kan tyvärr inte alls relatera till det: jag vill bara bli starkare, men om det är möjligt undviker jag hemskt gärna att bli större.

Ristretto
2009-12-16, 10:17
Ja. Såvida du inte primärt är ute efter att "bli stor" oavsett styrka.

Jag kan tyvärr inte alls relatera till det: jag vill bara bli starkare, men om det är möjligt undviker jag hemskt gärna att bli större.



Hur funkar det då?

mikaelj
2009-12-16, 10:59
Hur funkar vilket?

z_bumbi
2009-12-16, 11:45
sorry om jag snor tråden lite, men e det ett bra måttstock att ökar man i vikter på gymet ligger man i bra kcal fas? +/- typ?

Nej och beroende på målsättning så kan det t o m vara en riktigt dålig metod att bara kolla på styrkeökningarna.

Ristretto
2009-12-16, 14:24
Hur funkar vilket?

Att bli starkare utan att bli större? Jag antar att du menar att du ska bli starkare utan att musklerna blir större...

chrilledude
2009-12-16, 15:05
Själv ligger jag på cirka 1000 kcal extra just nu. Upplever jäkligt bra tryck på gymmet, vikterna ökar enormt och blir större. Inte ökat något i fett vad jag kan märka ännu.

Detta är dock inget jag skulle rekommendera till allihop, kör på detta nu för att jag är såpass hård och tänker låta kroppen lägga på sig lite mer fett, men jag kan säga som så att när jag låg på energibalans i cirka sex månader så ökade jag ytterst lite, om ens något, trots att jag åt mycket balanserat, mycket protein, eaa före/efter gym. Jag tror att med energibalans lär resultaten lär ta såpass lång tid att man börjar fundera över om det är värt det.

Att satsa på en viktökning på 1kg i månaden tror jag är ett bra riktmärke. Nu kör jag dock på 1kg i veckan för att jag vill bli riktigt grov och tänker endast göra det i en begränsad tid.

/Peace.


Bra ett den funkar bra för dig :thumbup:

Fast inget jag vågar göra :) Nu ska jag testa att äta mer än jag gör och se om jag går upp i fett eller inte osv.

ChrisDEFC
2009-12-16, 15:38
Träna bra, ät bra, väg dig!
2veckor senare: träna bra, ät bra, väg dig! har du inte ökat i vikt är mer.
4veckor senare: träna på bra som vanligt, nu har du förhoppningsvis ätit lite mer än innan, väg dig! Har du inte ökat i vikt, ät ännu mer.

(alt. ökar du för snabbt i vikt så ät lite mindre. ökar du i vikt men blir inte starkare, se över träningen istället för kosten alt ta i mer på gymmet).

Behöver det vara svårare än så?

chrilledude
2009-12-16, 19:22
Träna bra, ät bra, väg dig!
2veckor senare: träna bra, ät bra, väg dig! har du inte ökat i vikt är mer.
4veckor senare: träna på bra som vanligt, nu har du förhoppningsvis ätit lite mer än innan, väg dig! Har du inte ökat i vikt, ät ännu mer.

(alt. ökar du för snabbt i vikt så ät lite mindre. ökar du i vikt men blir inte starkare, se över träningen istället för kosten alt ta i mer på gymmet).

Behöver det vara svårare än så?

Tydligen inte :) Tackar!