handdator

Visa fullständig version : skumbananer?


Cilia
2003-09-13, 11:02
har läst en del poster där flera skriver att dom äter skumbananer efter träning eller annat skumgodis.

Vad är det som är bra med skumgodis?
Jag som trodde att det var onyttigt.....

Skåne
2003-09-13, 11:07
Snabba kolhydrater men det är beroendeframkallande i mitt fall så jag håller mig till annat.

Cilia
2003-09-13, 11:09
ok, alltså ingenting för en sån som mig som försöker gå ner i vikt?
Tänkte att det var något mirakel med dom till skillnad från annat godis.

Å andra sidan blir jag lätt sockerberoende så det är nog inget för mig. Vill inte gå igenom en sockeravgiftningskur igen. Det är bara för hemskt.

King Grub
2003-09-13, 11:11
Originally posted by Cilia
ok, alltså ingenting för en sån som mig som försöker gå ner i vikt?
Tänkte att det var något mirakel med dom till skillnad från annat godis.

Å andra sidan blir jag lätt sockerberoende så det är nog inget för mig. Vill inte gå igenom en sockeravgiftningskur igen. Det är bara för hemskt.

Jo, allt gelé- och skumgodis passar PERFEKT efter ett träningspass, även om du vill minska i fettmängd. Efter ett hårt pass går kolhydraterna direkt till återhämtning och glykogeninlagring. Inget till fettcellerna. Ca 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Och det är ett måste för att återhämta sig. Behöver dock inte vara godis, utan allt med högt GI: cornflakes, vitt bröd, russin, riskakor t ex går bra, tillsammans med protein.

Cilia
2003-09-13, 11:17
hhmmmmm
dvs allt jag försöker undvika om jag kan (inte alltid med vad jag lyckas med)

hur är det med mörk choklad, något bra med det? (=min svaghet)

vad händer med kalorierna då, ska dom räknas in i mitt dagliga intag? Så måste det väl ändå vara?

och vad menar du med återhämtning, att jag blir pigg igen eller något med muskler och annat?

King Grub
2003-09-13, 11:21
hur är det med mörk choklad, något bra med det? (=min svaghet)

Mycket "nyttigare" än vanlig choklad, men passar inte efter träningen. För mycket fett, och målet efter träningen är det enda som bör vara så fettfritt som möjligt.

vad händer med kalorierna då, ska dom räknas in i mitt dagliga intag? Så måste det väl ändå vara?

Ja.

och vad menar du med återhämtning, att jag blir pigg igen eller något med muskler och annat?

Att du återhämtar dig från träningen och får några resultat av den, både mentalt och muskelmässigt. De kolhydrater du har förbrukat under passet måste ersättas, det är 100% viktigt, och då behövs snabba kolhydrater så fort som möjligt efter passet.

Ozz
2003-09-13, 14:43
...och vad menar du med återhämtning, att jag blir pigg igen eller något med muskler och annat?

Efter träning är musklerna extra mottagliga för att fyllas på med glukos som kan återuppbygga glykogen. Därför ska man ta tillfället i akt och trycka i sig kolhydrater. Och ju snabbare dom är ju snabbare hinner dom ut till muskeln. Ju mer tiden går efter träningen ju mindre mottaglig blir musklerna för glukosen.