handdator

Visa fullständig version : Toppform på 10 veckor


Isolasyster
2009-12-14, 12:58
Hej!

Jag frågar er eftersom ni verkar kunna en del. Jag har alltid tränat, men sporadiskt. Ibland 4 ggr/vecka, ibland inte på månader. Just nu tränar jag på SATS och det har blivit en kass träningshöst med 1-2 pass i veckan. I somras sprang jag bara. Nu är det så att jag verkligen vill komma igång, och mitt mål är att vara i toppform till slutet av februari då jag och min kille åker på semester till malaysia. Min bild av de så kallade toppformen är typ Victoria Secrets show fast lite mindre smal (inte-mellanrum-mellan-låren-smal!) med former och synliga muskler. En annan idealbild är Shakira, som jag tycker är jättefin. Utgångsläget är i alla fall bra, jag behöver/vill inte gå ner i vikt utan mer forma. 170 cm, 57 kg. Plattare mage, mindre "sidfläsk", mer rumpa, liiiiite smalare lår. Gillar att träna spinning, body pump, step och kampsportsinspirerade pass som body combat. Gillar att verkligen ta ut mig.

Vad bör jag satsa på om jag vill ha snygga muskler? Tycker det är ganska trist att styrketräna men det är kanske det som gäller? Vad för övningar i så fall? Vill absolut inte bli "biffig"

Tacksam för hjälp!!

hertzman
2009-12-14, 13:54
Hej!

Jag frågar er eftersom ni verkar kunna en del. Jag har alltid tränat, men sporadiskt. Ibland 4 ggr/vecka, ibland inte på månader. Just nu tränar jag på SATS och det har blivit en kass träningshöst med 1-2 pass i veckan. I somras sprang jag bara. Nu är det så att jag verkligen vill komma igång, och mitt mål är att vara i toppform till slutet av februari då jag och min kille åker på semester till malaysia. Min bild av de så kallade toppformen är typ Victoria Secrets show fast lite mindre smal (inte-mellanrum-mellan-låren-smal!) med former och synliga muskler. En annan idealbild är Shakira, som jag tycker är jättefin. Utgångsläget är i alla fall bra, jag behöver/vill inte gå ner i vikt utan mer forma. 170 cm, 57 kg. Plattare mage, mindre "sidfläsk", mer rumpa, liiiiite smalare lår. Gillar att träna spinning, body pump, step och kampsportsinspirerade pass som body combat. Gillar att verkligen ta ut mig.

Vad bör jag satsa på om jag vill ha snygga muskler? Tycker det är ganska trist att styrketräna men det är kanske det som gäller? Vad för övningar i så fall? Vill absolut inte bli "biffig"

Tacksam för hjälp!!

Knäböj är den ultimata rumpövningen. Problemet i ditt fall blir att du garanterat kommer få större lår av det hela också.

Det är ganska svårt att bygga massa på kaloribalans, kanske borde du satsa på att våga gå upp lite i vikt och kombinera det med tunga basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress. Lägg till militärpress för att bygga på axlarna lite. När du fått upp massan och styrkan lite så skär du ner på kaloriintaget och fortsätter träna med samma övningar.

Jag tror nog att det kan ta mer än 10 veckor.

Ungrim
2009-12-14, 14:29
Du behöver absolut inte oroa dig att du ska bli "biffig" på 10 veckor.

Du verkar ju ha bra förutsättningar, gillar du nu inte att styrketräna på gym så kör på de grejerna som du rabblade upp, ligg i hårt så får du säkert lite mer "synliga muskler"

LoTiX
2009-12-14, 14:38
Verkar mest som du vill tappa lite vikt och då är du på rätt spår.

Vad gäller att bygga muskler så slår jag in den öppna dörren och säger att en enorm majoritet av alla kvinnor tränar alldeles för dåligt på gymmet. Du måste ta i för att få lite synliga muskler. När du tränat och läst på något år kommer du skratta åt hur du själv trodde att du kunde bli "biffig" på mindre än 5 års hård träning som kvinna.

Så motionera på och kolla runt här för att få lite upplägg till rejäla pass på gymmet så ska det nog gå bättre och bättre med tiden. Men på 10 veckor får du inga muskler att tala om, kroppsbyggning kan man inte skynda fram inom.

Viktigast av allt är att ha roligt, annars får man inte in någon rutin. Att enbart träna för resultaten är som att jobba enbart för pensionspengarna.