handdator

Visa fullständig version : Periodvis


Gosti123
2009-12-14, 11:14
Har hört att det är flera som delar upp veckorna hur tungt man kör t.ex.

Vecka 1 Tung
Vecka 2 Tung
Vecka 3 tung
Vecka 4 medel
Vecka 5 lätt
vecka 6 tung


Eller hur brukar de flesta dela upp det?

Parachutes
2009-12-14, 11:25
Varför skulle man inte alltid köra tungt?

Gosti123
2009-12-14, 11:31
Överträning


Jag körde tungt hela tiden för snart ett år sen, då fick jag benhinneinflammation samma sak hände för några dagar sen

Ungrim
2009-12-14, 12:19
Jag kör alltid tungt (nu är ju det begreppet ganska relativt). 3-6 reps 5 pass i veckan 49 veckor om året.

Har aldrig märkt av något problem med det.

dream_theater_
2009-12-14, 12:38
Har hört att det är flera som delar upp veckorna hur tungt man kör t.ex.

Vecka 1 Tung
Vecka 2 Tung
Vecka 3 tung
Vecka 4 medel
Vecka 5 lätt
vecka 6 tung


Eller hur brukar de flesta dela upp det?

Använd sökfunktionen någon gång istället för att göra nya trådar hela tiden

Gosti123
2009-12-14, 12:46
Har ni någon förklaring till varför jag fick benhinneinflammation då? Jag är ju inte helt säker på att det är det, men jag antog att det var att jag körde tunga vikter hela tiden.


Vad tror ni det kan bero på då?

Gosti123
2009-12-14, 12:50
Jag har tränat i ett år endast, vilket säkert har stor betydelse.

hertzman
2009-12-14, 13:28
Överträning


Jag körde tungt hela tiden för snart ett år sen, då fick jag benhinneinflammation samma sak hände för några dagar sen

Det bör inte vara några problem att köra "tungt" om du med tungt menar tunga vikter. Sen får du ju anpassa volymen på träningen efter hur tunga vikter du kör med. Lite färre set och reps och lite tyngre vikter, om det är styrkeökningar du är ute efter. Försök undvika att köra till fail för ofta också.

Gosti123
2009-12-14, 14:56
Jag kör alltid till fail =), kanske är därför?

Gosti123
2009-12-14, 14:57
Eller jag kör så att jag inte orkar en enda reps till, med fail kanske du menar att t.ex. när man kör hantelpress bröst att man inte orkar trycka upp den sista repetitionen men försöker ändå?


Så jag kör alltid till nästan fail

Ungrim
2009-12-14, 15:03
Hur ser ditt schema ut i övrigt? Hur många ggr per vecka kör du samma muskelgrupp??

Gosti123
2009-12-14, 15:05
Jag kör halvkropp:

Måndag: Bröst, axlar, triceps
Tisdag: Rygg, ben, biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst axlar triceps
Fredag: Rygg, ben biceps
Lördag: Vila
Söndag: Bröst axlar triceps

Fast det brukar bli en extra vilodag på helgerna.

Gosti123
2009-12-14, 15:06
Jag tränar aldrig samma muskelgrupp 2 dagar i streck, det blev lite fel däruppe.

Scratch89
2009-12-14, 15:08
Du kanske har alldeles för hög volym och kör till fail för mycket? Du skriver inte vilka övningar, hur många set och sånt som är viktigt.

Jag har inte hört om någon som fått benhinneinflammation av styrketräning, är det vanligt? Du har inte varit ute och promenerat eller sprungit mycket?

Gosti123
2009-12-14, 15:11
Alltså, i benet i armen.

Det är säkert inte någon inflammation, det bara ilar och gör ont.


Med lösa vikter som jag brukar använda mest går jag i princip aldrig över 10 reps. Benböj isf.

Med maskiner kan det bli över 10.


Btw, kan man drabbas av benhinneinflammation i armen, eller kallas det något annat?


Och, vad menar du med för hög volym?

Jag kör 3-5 set på varje övning, 2 övningar per muskel.

Scratch89
2009-12-14, 15:18
Det låter snarare som kompartmentsyndrom.
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627

En rekommendation kan vara att minska på den specifika armträningen, särskilt underarmsträningen. Att ligga på den träningsdosen kan slita rätt så hårt på lederna, vilket du har börjat känna av. Det kan alltså bli upp till 20-30 set bröst och 20-30 set biceps i veckan, t.ex?

hertzman
2009-12-14, 15:28
Det låter snarare som kompartmentsyndrom.
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627

En rekommendation kan vara att minska på den specifika armträningen, särskilt underarmsträningen. Att ligga på den träningsdosen kan slita rätt så hårt på lederna, vilket du har börjat känna av. Det kan alltså bli upp till 20-30 set bröst och 20-30 set biceps i veckan, t.ex?

Schratch89 är nog på rätt spår här.

Kör inte alltid till fail. Jag upplever i alla fall att det kan bli rätt slitsamt på kroppen. Fail är alltså när du kör så hårt att det vore helt omöjligt att klara en repetition till.

Vad kör du för övningar? Hur många reps? Posta hur dina träningsdagar ser ut, med antal set och övningar.

Gosti123
2009-12-14, 15:45
Det är vänstra överarmen om ni undrar.


Jag tränar i princip aldrig underarmarna för sig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4036467

Där kan ni se hur mina träningsdagar ser ut.

Scratch89
2009-12-14, 15:50
Vart på överarmen? Gör det ont om du roterar armen typ såhär?
P6MMD5L7498

Eller är det på nedre delen av överarmen (dvs i närheten av bicepsfästet)?

Gosti123
2009-12-14, 15:58
Nej, det gör inte ont när jag roterar.

Det har börjat gå över lite nu när jag vilat i några dagar, men sen när jag går på vikterna börjar det göra ont, och om någon slår mig på det stället gör det ont.


http://img6.imageshack.us/img6/9291/namnlsjw.jpg

Där.

Det gör ondast när jag kör bicepcurl

Scratch89
2009-12-14, 16:01
Nu är jag ingen naprapat eller sjukgymnast men det kan vara din axelträning som du ska dra ner på. Martin Löwgren har gjort ett par fina trådar om t.ex hantellyft åt sidan, leta rätt på dem och lär dig ett korrekt utförande om du inte redan har det. Sen kan rörlighetsträning vara på sin plats; är du för stel kan armbågarna åka bakåt i bottenläget på pressövningar, vilket sätter stor press på rotatorcuffens muskler (särskilt infra- och supraspinatus), och de fäster där du har visat.

hertzman
2009-12-14, 16:15
Det kanske helt enkelt blir för stor träningsvolym för dina armar.

Ta ner träningsvolymen för armarna och kör bara biceps och triceps en gång i veckan. Du kan lägga det på samma pass. Du aktiverar ändå armarna i dom flesta andra övningar för överkroppen.

Gosti123
2009-12-14, 16:19
Det känns som att det var pga när jag höjde vikten i bicepcurlen som var den avgörande faktorn.

De 2 nya grejerna som jag gjorde var att

1. Köra tyngre vikt på bicepcurlen

2. Köra tyngre vikt på militärpressen med 5-6 set och gå ända ner till bröstet.

Några skriver ju att man inte ska gå ända ner till bröstet, jag vet inte.

hertzman
2009-12-14, 16:32
Det känns som att det var pga när jag höjde vikten i bicepcurlen som var den avgörande faktorn.

De 2 nya grejerna som jag gjorde var att

1. Köra tyngre vikt på bicepcurlen

2. Köra tyngre vikt på militärpressen med 5-6 set och gå ända ner till bröstet.

Några skriver ju att man inte ska gå ända ner till bröstet, jag vet inte.

Sänk vikterna i bicepscurlen och militärpressen så borde problemet rimligen vara ur världen igen.

Du behöver inte köra så många set militärpress, du får goda resultat med 3 set. Som sagt, lugna ner dig med armträningen, kör bara armar en gång i veckan och då inte mer än totalt 3-4 set biceps och 3-4 set för triceps...

EDIT: Därmed inte sagt att du alltid behöver köra lite armar om du inte vill, men det känns rimligt att dra ner på volymen tills du inte har ont längre.

Gosti123
2009-12-14, 18:13
Jo det är sant.

Men spelar det någon roll om jag sprider ut biceps på tisdagen och triceps på onsdagen? Eller ska jag köra båda på samma pass, är det tvunget?

hertzman
2009-12-14, 20:35
Jo det är sant.

Men spelar det någon roll om jag sprider ut biceps på tisdagen och triceps på onsdagen? Eller ska jag köra båda på samma pass, är det tvunget?

Nejdå, du kan lägga det på två olika dagar om du vill det.