handdator

Visa fullständig version : Röven!!


rymdrattan
2003-09-13, 10:43
Jo det är såhära att spinkoo klagar konstant på min röv...
(hm.. detdär kan nog fel tolkas :D)

Men nu är det så att det är den jag ska träna iaf,..
Frågan är hur man bäst tränar den?
Utfall är ganska uteslutet efterssom mitt gym troligtvis
inte har plats för det...

Castro
2003-09-13, 10:45
Djupa knäböj? Eller om du vill isolera röven så får du väl sätta dig i nån såndär kärringmaskin.

King Grub
2003-09-13, 11:09
KNÄBÖJ såklart. Då behövs inga maskiner.

rymdrattan
2003-09-13, 11:22
Originally posted by King Grub
KNÄBÖJ såklart. Då behövs inga maskiner.

Jo knäböjj är ju en sak, jag har dock hört att man behöver gå
rejält långt ner för att det ska sätta sig i röven så att säga ;)

Å är då lite rädd om mina veka knän... Dessutom så är det i så
fall smitten som gäller då det är sågott som ett pansionärs gym ;)

Johan O
2003-09-13, 11:34
Utfall i smithmaskin är det som tar bäst på skinkorna tycker jag.:booty:

Fridolf
2003-09-13, 11:41
väldigt breda knäböj ska ju ta bra på röven. ja tycker dock att de bara känns konstigt att stå för brett

rymdrattan
2003-09-13, 11:42
Originally posted by Johan O
Utfall i smithmaskin är det som tar bäst på skinkorna tycker jag.:booty:

Asså?! hur går det till?? i ett utfall måste du väl gå frammåt??
Du menar inte ett power rack då?

Lillstrumpa
2003-09-13, 11:42
Originally posted by rymdrattan


Jo knäböjj är ju en sak, jag har dock hört att man behöver gå
rejält långt ner för att det ska sätta sig i röven så att säga ;)

Å är då lite rädd om mina veka knän... Dessutom så är det i så
fall smitten som gäller då det är sågott som ett pansionärs gym ;)

Ey! Vadå pensionär!? Jag kör ju endast och allena knäböj i smithmaskin... :MrT:

King Grub
2003-09-13, 11:43
Originally posted by Lillstrumpa


Ey! Vadå pensionär!? Jag kör ju endast och allena knäböj i smithmaskin... :MrT:

Då kanske du borde ta dig en titt i Allans knäböjstrådar i Best-of forumet. ;)

Fartman
2003-09-13, 12:43
ni har ingen hacklift eller benpress då? båda två kan man bygga rätt rejält med bakdel i..

skalman
2003-09-13, 13:10
Tycker det brukar ta jäkligt bra på röven om inte går riktigt ända ner i knäböjen, om man skippar dom sista centimetrarna och satsar på uppbromsningen på nervägen, går man ända ner känns det som man går förbi denna bit, men å andra sidan så om du går ända ner utan att böja korsryggen så är det ju riktigt full rörelse längd, ju mer du böjer dig framåt i knäböj desto mer tar det på röven...andra bra rövövningar: benpress med brant ryggstöd, utfall, stela marklyft, kör tungt !! :booty: :booty: :booty:

skalman
2003-09-13, 13:13
Skit i att stå FÖR brett, det hjälper inte din rövutveckling...

Johan O
2003-09-13, 13:30
Originally posted by rymdrattan


Asså?! hur går det till?? i ett utfall måste du väl gå frammåt??
Du menar inte ett power rack då?

Jo du har rätt, det är inga riktiga utfall. Och vad ett powerrack är vet jag inte.
Men jag kör typ knäböj, fast med ena foten lite längre fram, och den andra bakåt som "balansben" med nästan all tyngd på främre benet. Det kanske är just vad ett powerrack är?

spas
2003-09-13, 15:37
Utfall går utmärk att köra i smith, håll kvar ena benet framfär det andra och reppa en massa, tar aphårt på röven.

rymdrattan
2003-09-13, 16:12
Originally posted by spas
Utfall går utmärk att köra i smith, håll kvar ena benet framfär det andra och reppa en massa, tar aphårt på röven.

Okej, det ska jag testa,.. jag antar att man måste switcha benen ibland då förstås??

King Grub
2003-09-13, 16:14
Originally posted by rymdrattan


Okej, det ska jag testa,.. jag antar att man måste switcha benen ibland då förstås??

Kör klart ena sidan först. Sedan byter du. Andra benet är dödsjobbigt, eftersom du har syreskuld om du inte vilar mellan, så du kan börja med andra benet nästa pass.

ParvelX
2003-09-13, 16:35
Originally posted by skalman
Tycker det brukar ta jäkligt bra på röven om inte går riktigt ända ner i knäböjen, om man skippar dom sista centimetrarna och satsar på uppbromsningen på nervägen, går man ända ner känns det som man går förbi denna bit, men å andra sidan så om du går ända ner utan att böja korsryggen så är det ju riktigt full rörelse längd, ju mer du böjer dig framåt i knäböj desto mer tar det på röven...andra bra rövövningar: benpress med brant ryggstöd, utfall, stela marklyft, kör tungt !! :booty: :booty: :booty:

Det här med att böja sig framåt i böj, är det ok så länge man behåller svanken? Om man har problem med att hålla ryggen upprätt, vad gör man då? Strechar? :confused:

Officer
2003-09-13, 16:37
Originally posted by ParvelX


Det här med att böja sig framåt i böj, är det ok så länge man behåller svanken? Om man har problem med att hålla ryggen upprätt, vad gör man då? Strechar? :confused:


Testar köra frontböjar.

Lillstrumpa
2003-09-13, 17:02
Originally posted by King Grub


Då kanske du borde ta dig en titt i Allans knäböjstrådar i Best-of forumet. ;)

Grubba:\>> Jag ska på din inrådan ta mig en titt på Allans trådar.

Men... jag är ganska ny på benträning och vill inte knäcka ryggen under skivstången, därför endast smith när jag kör knäböj. Tänkte att det var bäst att börja så, och instruktören på mitt gym höll med...

Brukar börja med knäböj, sedan benspark och sist benpress. Hur låter det? Säg att det låter bra, snälla. :)

Ursäkta att jag kapade tråden en aning.

King Grub
2003-09-13, 17:13
Originally posted by Lillstrumpa


Grubba:\>> Jag ska på din inrådan ta mig en titt på Allans trådar.

Men... jag är ganska ny på benträning och vill inte knäcka ryggen under skivstången, därför endast smith när jag kör knäböj. Tänkte att det var bäst att börja så, och instruktören på mitt gym höll med...

Brukar börja med knäböj, sedan benspark och sist benpress. Hur låter det? Säg att det låter bra, snälla. :)

Ursäkta att jag kapade tråden en aning.

Det låter helt okej. Det finns inga lagar, utan att gå på känsla är bäst. Däremot är Smithen i sig inte alls bättre för ryggen än fri stång. I princip alla har stark nog korsrygg för att köra fria böj; det brukar vara magmuskulaturen det hänger på. Men lägg åtminstone in teknikträning i fria, och börja lägga på vikter när du behärskar den.

Spec^
2003-09-13, 18:31
Brukar få en jävulsk värk i röven efter jag kört benpress :naughty:


Annars när du sitter ner framför datorn eller vadsomhelst.. dra ihop skinkorna världens värk blir det :D

Spike
2003-09-14, 15:34
Har du en kompis med snyggare röv än dig är det definitivt knäböj du ska träna. :cool:

Lillgrabben
2003-10-25, 21:31
hehehe......


ganska kul att se en tråd om hur man bygger ett stadigt arsel...



de allra flesta trådar som funnits om "rövva" har handlar om hur man ska bygga ben utan att aktivera rumpan.




jag stämmer in i kören som säger "knäböjar, knäböjar åt alla"



mvh

jwzrd
2003-10-25, 22:26
Att träna råffeln speciellt med en massa ghey-isoleringsövningar lär inte ge nånting. Varför inte bara köra normala benpass?

Kebab-Arne
2003-10-25, 22:39
Vill folk ha en stor röv? En snygg röv eftersträvar man väl men stor!? Min röv har vuxit ganska rejält senaste månaderna, benen också. Kort sagt, knäböj rockar. :hbang:

jwzrd
2003-10-25, 22:41
Man går efter vad damen tycker om råffeln helt enkelt :D

Kebab-Arne
2003-10-25, 23:03
Originally posted by jwzrd
Man går efter vad damen tycker om råffeln helt enkelt :D

Jag har funderat på att fråga den kvinnliga sidan om min röv är stor men frågan kan nog lätt missuppfattas. ;)

jwzrd
2003-10-25, 23:10
Originally posted by Kebab- Arne


Jag har funderat på att fråga den kvinnliga sidan om min röv är stor men frågan kan nog lätt missuppfattas. ;)

Man ska vara generös med lådan! Dela med dig av känslan att äga den! :D (låt dom taffsa alltså)

Kebab-Arne
2003-10-25, 23:12
Originally posted by jwzrd


Man ska vara generös med lådan! Dela med dig av känslan att äga den! :D (låt dom taffsa alltså)

Hehe, om den nu har nåt attraktionsvärde. Som jag nu inte vet om. :confused:

jwzrd
2003-10-25, 23:17
Originally posted by Kebab- Arne


Hehe, om den nu har nåt attraktionsvärde. Som jag nu inte vet om. :confused:

Kan eventuellt gå lika bra med träningspolaren :D

Lillstrumpa
2003-10-25, 23:21
Originally posted by King Grub


Det låter helt okej. Det finns inga lagar, utan att gå på känsla är bäst. Däremot är Smithen i sig inte alls bättre för ryggen än fri stång. I princip alla har stark nog korsrygg för att köra fria böj; det brukar vara magmuskulaturen det hänger på. Men lägg åtminstone in teknikträning i fria, och börja lägga på vikter när du behärskar den.


Jag tackar och bockar för tipsen. :)

Kebab-Arne
2003-10-25, 23:22
Originally posted by jwzrd


Kan eventuellt gå lika bra med träningspolaren :D

Eller mamma :D

Börje H
2003-10-26, 09:41
Störst belastning på gluteerna fås om man utför djupa benpressar med fötterna ganska högt upp på fotplatta. Vinkeln över höften blir då BETYDLIGT större än vi även djuuuupa böj plus att belastningen på ländkotorna blir väsentligt mindre. Gå dock ALDRIG djupare än att svanken kan hållas in mot ryggstödet. Kör tungt men inte utan hjärna.. oftast är det egot som styr i pressen. Kör hårt men smart!:bpump:

En liten parentes bara angående rövar. Tyngdlyftare(stången frampå) stooora lår och liten röv, styrkelyftare(stången bakom) stooora rövar och hmmm kanske inte riktigt "små" lår men åndå..
Hursomhelst stången bakom ger större vinkel över höften:thumbup:

Fartman
2003-10-26, 16:00
Originally posted by Börje H
Störst belastning på gluteerna fås om man utför djupa benpressar med fötterna ganska högt upp på fotplatta. Vinkeln över höften blir då BETYDLIGT större än vi även djuuuupa böj plus att belastningen på ländkotorna blir väsentligt mindre. Gå dock ALDRIG djupare än att svanken kan hållas in mot ryggstödet. Kör tungt men inte utan hjärna.. oftast är det egot som styr i pressen. Kör hårt men smart!:bpump:

En liten parentes bara angående rövar. Tyngdlyftare(stången frampå) stooora lår och liten röv, styrkelyftare(stången bakom) stooora rövar och hmmm kanske inte riktigt "små" lår men åndå..
Hursomhelst stången bakom ger större vinkel över höften:thumbup:

Det verkar stämma rätt bra det där med benpressarna Börje, har själv kört en del så, och jag har en minst sagt "välutvecklad" bakdel, den står rakt ut som en låda och är HÅRD trots att jag är ganska så mjuk i övrigt :thumbup:
nu kör jag vråldjupa hacksquats istället och det tar inte i närheten så mycket på röven som benpressen gjorde.

(en ganska rolig grej är att många som inte vill "ha för stor röv" kör ofta så här i benpressen alltmedans dom ratar djupa böj eller hacksquats.. dom gör sig minst sagt en björntjänst :D )